Kijk eens hoe effectief re-integratie is

NOT
NOT
Dat de werklozenindustrie een slecht werkende, bureaucratische geldverspillingsmachine is, konden we vrijdag maar weer eens concluderen naar aanleiding van dit verhaal. En toen kwamen we ook nog bovenstaand grafiekje over re-integratie in het economenblaadje ESB tegen. Van de 412.000 personen die op 1 januari 2014 in de bijstand zaten, kregen 155.000 in het eerste halfjaar van 2014 een 're-integratievoorziening' zoals loonkostensubsidie of sollicitatietraining. Dit werd vooral gegeven aan degenen die nog niet zo lang in de bijstand zaten: 46% van de mensen die een jaar in de bijstand zat kreeg het, terwijl van de langdurig werklozen (vijf jaar of langer in de bijstand) slechts 25% aan een re-integratietraject meedeed. Opvallend dat in die laatste groep twee keer zoveel vrouwen re-integratie kregen als mannen. En dan de resultaten: nog geen 14% van die 155.000 vond binnen een halfjaar een betaalde baan. Mannen vaker dan vrouwen. Van degenen die het kortst in de bijstand zaten en re-integratie kregen, vond bijna 25% een baan. Bij de langdurigebijstandsgenieters was dit nog geen 4%. Het stuk geeft helaas geen vergelijkende cijfers over het vinden van werk door mensen in de bijstand die geen re-integratie kregen. We wisten al wel dat van alle mensen in de bijstand in 2013 iets meer dan 7% uitstroomde naar werk. Dus het zou kunnen dat re-integratie bijdraagt aan het vinden van een baan. Het kan ook dat deze mensen als kansrijk worden gezien en daarom re-integratie krijgen aangeboden, maar dat ze ook zonder hulp wel een baan hadden gevonden. Uit een rapport van eind vorig jaar bleek dat netto-effect van re-integratie nogal laag of eigenlijk volledig afwezig te zijn. Van de zes onderzochte trajecten werd bij slechts één project in Rotterdam een significant positief effect gevonden. Geldverspilling dus.

Reaguursels

Inloggen

Vanwege mijn handicap zat ik zo'n 15 jaar geleden ook in re-integratie trajecten. De auto's van het personeel werden steeds groter, maar ze hebben me uiteindelijk nooit aan werk geholpen.

Er werd gigantisch veel geld ingepompt en maar mooie babbels. Nu zie ik wat het resultaat is van al die mooie babbels.

Roger Rabbit | 13-07-15 | 17:33 | + 0 -

En daarom ben ik al jaren voorstander van bijstand in natura. Je huur en andere vaste kosten (hier hoort geen mobiele telefoon abonnement van 50 e bij!!!) worden betaald. Maar voor de rest voedselbonnen en een zeer klein bedrag vrij te besteden. Als je dan nog in de bijstand WIL zitten dan moet je dat maar lekker doen maar voor de rest, schouders eronder en dan maar desnoods bloembollen pellen, wc's schoonmaken of bij de mc donalds werken.
En als je zegt dat er geen banen zijn voor je dan woon je op de verkeerde plek. Dan ga je verhuizen naar waar er wel banen zijn of je komt 's ochtend maar vroeg uit je bed om te forenzen net zoals het merendeel van de loonslaven die WEL werken voor hun geld.

WatZalIkErvanZeggen | 13-07-15 | 17:15 | + 0 -

he nepdj hou je even gedeisd met je 18 onzinposts
Er is werk zat voor bijstandslui maar men voelt zich te vaak te goed om dehandjes uit de mouwen te steken. Ieder Pools kenteken dat u treft had ook een werkende (ex-) bijstander kunnen zijn, kneus,

minsider | 13-07-15 | 14:31 | + -3 -

@ Raider Twix | 12-07-15 | 16:20
Met een dergelijke achterlijke redenatie stort in diverse grote steden de hele economie in elkaar alsook de huizenbubbel zal direct ploppen, staat mooi ook jou huisje onder water, kun je ook fijn van de bijstand genieten want je baantje staat dan ook op de tocht. Roeiend naar Friesland?
dutchdj | 13-07-15 | 01:17 | + 0 -
-
Met huursubsidies en toeslagen voor werklozen in een grote stad laat je (o.a. woningverhuur) bedrijven rechtstreeks in de gemeentekas graaien. Daar heb ik een probleem mee.

Raider Twix | 13-07-15 | 12:53 | + 1 -

@dutchdj | 13-07-15 | 01:35
Ik lach u even in het gezicht uit. ROTFL!
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/07/... (mag u zelf even uitzoeken hoeveel minkudo's daar stonden)

kapotte_stofzuiger | 13-07-15 | 12:48 | + -4 -

Je krijgt pas bijstand na 2 jaar WW toch?

Als je na 2 jaar nog geen werk hebt gevonden is er per definitie iets mis met je.

Dit durf ik keihard te stellen, want ik ben sinds het begin van de crisis 2x ontslagen om ecnomische redenen (met mij de eerste keer 75% van het personeel op straat, de 2e keer ergens anders 22% van het personeel er uit).
Op het hoogte/dieptepunt van de crisis na 5 maanden weer aan het werk. Wel onder mijn niveau en met flink wat salaris weg maar wel werk. intussen weer verkast, salaris weer in orde. Paar jaar leter door slechte managementbeslissingen ergens meer als 50% van de klanten weg, dus personeel er ook uit. Na 6 weken weer aan het werk en nog alles beter geregeld ook.

Moraal van het verhaal: Als je uberhaupt al in de bijstand terecht komt heb je 2 jaar de kans gehad om werk te vinden. Als dat dan nog steeds niet gelukt is doe je echt iets verkeerd.

Vogelbeest | 13-07-15 | 08:28 | + -8 -

@ kapotte_stofzuiger | 12-07-15 | 16:44
Je kunt je ook 'afvragen' of je opmerkingen onder dit artikel wel stroken met de werkelijkheid, en dat deden ze dus niet, vervelend hè, die minnetjes die daarop volgen.

dutchdj | 13-07-15 | 01:35 | + -3 -

@ Raider Twix | 12-07-15 | 16:20
Met een dergelijke achterlijke redenatie stort in diverse grote steden de hele economie in elkaar alsook de huizenbubbel zal direct ploppen, staat mooi ook jou huisje onder water, kun je ook fijn van de bijstand genieten want je baantje staat dan ook op de tocht. Roeiend naar Friesland?

dutchdj | 13-07-15 | 01:17 | + -1 -

Politicusincapabelus | 12-07-15 | 16:57 | + 5 -

120kr voor een biertje.. tegen een wisselkoers van ong 1-9..
Ik blijf wel hier.

NullValue | 13-07-15 | 00:23 | + -1 -

Kortom, als ik de reakties hierboven even bondig mag samenvatten, zou ik zeggen dat het er op neerkomt dat al die stinkende werklozen de hele dag op hun nest liggen te profiteren van de hardwerkende arbeidsman, terwijl het geld hen met kóffers tegelijk wordt toegesmeten! Heb ik het zo een beetje, in een nutshell...?

Zenzeo | 12-07-15 | 23:11 | + -2 -

Idd oostblokkers kunnen hier wel werken voor minimum loon.
Op de veluwe met zn 6en in een chalet.
€100,- huur de man
In de grote stad met zn 12 en in een huis
€100,- huur de man
Of bij de boer met zn allen in wooncontainers.
Blijft er een hoop geld over van je minimum loon.
Oh wacht zij vragen ook een uitkering aan.
Oh wacht zij worden ook uitgebuit, dus ze zijn nog goedkoper.
Gelden toch wel andere regels voor arbeidsimmigranten en nederlanders die hetzelfde werk kunnen doen.

Gulnar | 12-07-15 | 20:04 | + 3 -

de democrator | 12-07-15 | 18:49
Nou, vooruit dan. Ik woon hier nog niet zo lang.

Politicusincapabelus | 12-07-15 | 19:02 | + 0 -

Vroeger waren er gratis busrijbewijzen en nog meer van dit soort gratis cursussen.
Hoe dat nu gaat weet ik niet.
Ik heb wel het idee dat sinds de olieprijs gedaald is het stuk minder geworden is.
Ik ben het er niet mee eens het is hier 10x gekker alleen wel voor een Noor dan.

de democrator | 12-07-15 | 18:49 | + 0 -

Het is ook een industrie om met name ambtenaren aan een baan te helpen, niet zozeer de werklozen. En niemand stelt vraagtekens bij de effectiviteit in de mainstream media. De overheid kan nu roepen 'we doen tenminste iets', en iedereen gelooft het.

Overigens zitten veel mensen in de bijstand omdat ze gratis geld willen, d.w.z wel ontvangen maar niet de verantwoordelijkheden/verplichtingen. Die lui zullen nooit uit eigen beweging uit de bijstand stappen. Zeker niet als je de juiste toeslagen/subsidie/kwijtscheldingen wegen weet te behandelen, en/of je hosselt wat bij in de zwarte economie.

martymcfly | 12-07-15 | 18:46 | + 7 -

Voor het geld van een re-integratietraject, kan je iemand ook een volledige MBO of HBO opleiding laten doen bij LOI, NCOI en anderen. Zet dat grafiekje er maar eens naast, dan kan hier de stekker uit.

Feynman | 12-07-15 | 18:42 | + 9 -

herder | 12-07-15 | 12:47
In mijn enthausiasme vergeet ik de vraag te beantwoorden. Re-integratie trajecten en zo, heb ik hier nog nooit van gehoord maar het zou best kunnen.
Ze zijn er hier ook best gek sociaal genoeg voor.
Maar toch altijd net een beetje minder gek dan in Nederland B.V.

Politicusincapabelus | 12-07-15 | 17:02 | + -1 -

herder | 12-07-15 | 12:47 |
Wat Noorwegen betreft gaat het vrij makkelijk om een uitkering te krijgen, als je tenminste werk hebt gehad in het verleden.
Aan de hand van dat inkomen wordt door de NAV een uitkering bepaald.
Voordat mensen nu denken, hé, Noorwegen, mooi land.
Het valt niet mee om vanuit NL een baan te vinden hier.
Blijf dus weg. Ik wil jullie niet.

Politicusincapabelus | 12-07-15 | 16:57 | + 3 -

*zich oprecht afvraagt of reaguurders wel lezen*

kapotte_stofzuiger | 12-07-15 | 16:44 | + 0 -

@ kapotte_stofzuiger | 12-07-15 | 12:46
Een bericht uit 2013 wat sowieso al op waanzin gebaseerd was en bovendien is er een zogeheten kosten delers norm ingevoerd. Maar goed, u leest natuurlijk alleen maar graag wat u wil zien.
dutchdj | 12-07-15 | 12:52 | + 1 -
-
Elke vorm van uitkering van de staat dat totaliseert op een bedrag boven het minimum loon (ca. euro 1600 per maand bruto) is wat mij betreft een grof schandaal en wordt per 1-1-2016 afgeschaft. Dan ga je maar verhuizen van Amsterdam naar Knikkerveen buiten de stad.
Uitkeringen zijn er niet om "op stand" in de grote stad te wonen. Dat is alleen voor werkenden weggelegd, wat mij betreft. Maar ja, uitkeringstrekkers hebben ook al recht op een platte TV, en dobbernegers op een Miele, dus geld zat om te verbrassen hier in NL.

Raider Twix | 12-07-15 | 16:20 | + 4 -

Er is gewoon niet genoeg werk om iedereen a/h werk te krijgen op zijn zgn. niveau. Het werk dat er is is niet voor de mensen met een middelbare opleiding. Daar hebben we buitenlanders voor nodig. Het is krom maar zo is het nu eenmaal. Zo lang het nog niet zo slecht gaat in NL en men nog kan bezuinigen op bijv. ouderen kunnen de uitkeringen op niveau blijven. Dit heeft dan weer tot gevolg dat men geen werk zal gaan doen dat men niet leuk vindt of dat lichamelijk te zwaar is. En mocht het geld op zijn dan leent de staat gewoon bij, verhogen staatsschuld enz. We gaan gewoon door op deze voet onder het motto "na ons de zondvloed" en "werken moet wel leuk zijn". Werken om te overleven bestaat zgn. niet. De staat moet voor ons zorgen want we hebben rechten, dat is het motto!

johnelec | 12-07-15 | 16:17 | + -2 -

De kostendelersnorm is toch nog maar net deze maand ingegegaan? Dan hebben die bijstandsgezinnen dus nog een rijkelijk gevulde sok onder hun matras liggen.

Ooit_huisregelneef | 12-07-15 | 15:22 | + 2 -

hey stofzuigert, lul niet zo slap die bedragen,ze kloppen voor geen meter, en als jij denkt die 3 mille te kunnen krijgen mag je bij mij thuis laten zien hoe.
Daarvoor bied ik je een mooie maaltijd met plop na.

voedselbankier | 12-07-15 | 14:36 | + 0 -

6.000.000 werkenden, FT en PT
1.000.000 doen iets ambtenaren
3.000.000 uitkeringsgerechtigden
3.000.000 aow-ers

duitse herder | 12-07-15 | 14:23 | + -3 -

@ dutchdj
Als je een vergelijking wilt maken, moet je niet kijken naar bruto-inkomen of netto-inkomen of de hoogte van de bijstand. Dit is simpelweg om het feit dat er dan een heleboel zaken niet meegenomen worden.

De hoogte van de bijstand varieert. Dat ligt inderdaad aan of iemand alleen is of hij/zij partner en kinderen heeft. Maar dat doet niet af aan het feit dat de hoogte van de bijstand niet gelijk staat aan het bedrag wat de persoon of gezin in kwestie per maand te besteden heeft.
Nogmaals, wat iemand in de bijstand te besteden heeft is een optelsom van: Bedrag aan bijstand + de verschillende toeslagen die er ontvangen worden.

De bijstand is inderdaad veel lager dan die 2000,- netto per maand waar Kapottestofzuiger het overheeft. Het verschil tussen de bijstand en de 2000,- wordt veroorzaakt omdat bovenop de bijstand nog het e.e.a. toeslagen/kwijtscheldingen komen.

Powerking | 12-07-15 | 14:05 | + 7 -

@ Powerking | 12-07-15 | 13:49
Zo werkt het helemaal niet in de bijstand, de hoogte van de bijstand is wel degelijk afhankelijk van de gezinssituatie en de hoogte van de toeslagen zijn afhankelijk van de hoogte van ook weer de hoogte van de bijstand en de hoogte van de huur, in tegenstelling tot koopsubsidie. En ja, koopsubsidie, als we dat nu eens inkomensafhankelijk maken, verdien je te veel, hoor je ook geen koopsubsidie te krijgen. Maar als je daar over begint gaan bij de gemiddelde D66-er en VVD-er de nekharen overeind staan, want niet eerlijk! Overigens zit ik gelukkig niet in de bijstand.

dutchdj | 12-07-15 | 13:56 | + 3 -

@dutchdj De hoogte van de bijstand zegt niks over het besteedbare inkomen van de persoon of gezin. Wat je daadwerkelijk te besteden hebt is: Bijstand + Toeslagen + Kindgebondenbudget + etc.

Zo is het bij mij ook. Ik werk en ik heb een koophuis. Mijn besteedbare inkomen is niet gelijk aan mijn nettoloon, maar mijn nettoloon + wat ik terug krijg van de renteaftrek.

Powerking | 12-07-15 | 13:49 | + 4 -

zolang er elk jaar nog 100.000+ mensen uit oostbloklanden hierheen komen om te werken in de tuinbouw en huizenbouw, is er zelfs voor laaggeschoolden nog genoeg te doen.
Maar waarom 40 uur per week zwaar werk doen en een wekker zetten, als je netto in de bijstand minimaal hetzelfde kan beuren samen met alle kadotjes omdat je zielig bent...

Fapsletje | 12-07-15 | 13:45 | + 14 -

Dat hele re-integratie-gedoe is een vette geldpot waar vrolijk in gevist wordt door ondeskundigen die je niet aan werk helpen, maar wel jou van je geld afhelpen dat je tegenwoordig VERPLICHT aan hen dient te besteden. Zonder uitzicht op werk.

Zelf ben ik naar de krochten van het banenbestand afgedaald en zit op mijn 50e weer op het minimumloon met een 0-urencontract. Maar ik werk tenminste weer, in de hoop dat het een betere springplank is dan de WW of een re-integratie charlatan die mij al eens € 4000 heeft gekost.

BekiekUtMoar | 12-07-15 | 13:30 | + 22 -

@dutchdj | 12-07-15 | 12:52
Pardon, u wilt zeggen dat DasKapital waanzinberichten publiceerd. Wat doet u hier dan nog?
En fijn dat u ook met bronvermeldingen komt.

kapotte_stofzuiger | 12-07-15 | 13:04 | + 7 -

@ kapotte_stofzuiger | 12-07-15 | 12:46
Een bericht uit 2013 wat sowieso al op waanzin gebaseerd was en bovendien is er een zogeheten kosten delers norm ingevoerd. Maar goed, u leest natuurlijk alleen maar graag wat u wil zien.

dutchdj | 12-07-15 | 12:52 | + 1 -

Als je weet hoe iets werkt dan weet je ook hoe je dat moet saboteren.

Voor zover ik weet heeft Denemarken, Noorwegen en Zweden dit soort systemen niet. Als je in DK ligt te klojojen dan mag je flessen sorteren op de gemeente belt.

duitse herder | 12-07-15 | 12:47 | + 2 -

@ kapotte_stofzuiger | 12-07-15 | 12:35
Wat een onzin met je 2000 euro netto. Overigens zijn er gewoon veel te weinig passende vacatures voor mensen die in de bijstand zitten (lees: laaggeschoolde arbeid) waardoor die hele uitkeringsindustrie een baantjes machine is geworden voor ambtenaren en consultants. Ben je boven de 40 en kom je in de bijstand? Dan ben je hoe dan ook de Sjaak.

dutchdj | 12-07-15 | 12:39 | + 25 -

Kortom, bijstandsuitkering trekken is niet alleen een vetpot voor betrokkene (2000 euro netto per maand), maar uiteindelijk nog goedkoper voor de belastingbetaler ook.

kapotte_stofzuiger | 12-07-15 | 12:35 | + -24 -

REAGEER OOK