U rijdt nog slechter dan de verzekeraars dachten

De Nederlandsche Bank maakt zich grote zorgen over de autoschadeverzekeringsbranche. De toezichthouder heeft de premieopbrengsten van autoschadeverzekeringen bij elkaar opgeteld en daar de daadwerkelijke schade van afgetrokken, en komt tot de conclusie dat we met z'n allen vorig jaar bijna €300 miljoen meer schade bij elkaar gereden hebben dan er verzekeringspremie is opgehaald. In 2010 waarschuwde DNB ook al voor een riskante situatie, maar in vergelijking met vorig jaar verbleken de cijfers van toen. 'Nooit eerder werd in deze sector zoveel verlies geleden', concludeert DNB beduusd. Daarom waarschuwt De Telegraaf op voorhand dat we ons moeten opmaken voor fors duurdere autoverzekeringen. Dat lijkt wat voorbarig. DNB waarschuwt vooral dat deze situatie onhoudbaar is, maar sombert juist dat de verzekeraars al jaren weigeren de tarieven met de kosten op één lijn te brengen. Wellicht dat het probleem zichzelf binnenkort oplost. Alleen al de opkomst van rijstrookbewaking en inparkeerhulp zullen de schadecijfers in grote mate drukken. Niet dat u dat verder overigens iets kan schelen. U blijkt liever een Fiat Punto Evo te rijden.

Reaguursels

Inloggen

Het zou al fijn zijn als meer jongeren hun auto zelf verzekeren en zonder (veel) no-claim de weg op gaan. Nu scheuren er te veel op de polis van Pa. Klapper, shit, is verzekerd, kost hen niks. Dat zou een leuke besparing opleveren.

De langste thuis | 10-07-15 | 07:34 | + 0 -

"DNB waarschuwt vooral dat deze situatie onhoudbaar is, maar sombert juist dat de verzekeraars al jaren weigeren de tarieven met de kosten op één lijn te brengen."
-
Precies wat ik dacht: DNB is er om lui achterover te leunen a la Nout Wellink en om de kosten voor de premiebetalers op je jagen zodat ze niks hoeven te vrezen.
10 Miljard "reserves" voor ziektekostenverzekeraars die met 100.000 contracten en lege medicijnen voorraden 0 risico lopen.
Nu dus regelrechte prijsverhogingen a la kartelvorming uitlokken als, tot op het bot corrupte, staatsorgaan.
Waar kennen we NL ook alweer van. En die luiwammesen van DNB.
Dit is gewoon kapitalisme at work. De lijfrentes, overlijdensrisico verzekeringen subsidieeren dit mogelijk. Les 5 commerciële economie.
Prutsers. Luie prutsers.

Raider Twix | 09-07-15 | 20:01 | + 0 -

FW Ta-183 Huckebein | 09-07-15 | 17:21 | + 0 -

Je komt over als een vervelend ventje/vrouwtje...

Ondanks de construct van jouw uitleg klopt heb ik nergens gesteld dat de hele A2 uit één stuk bestaat alleen dat er trajectcontrole is op de A2. Daarnaast als je dan echt zo slim bent en dat had willen etaleren dan kon je uit mijn tekst opmaken dat ik schrijf over een korte piek in de snelheid, en dat deze niet zoveel uit maakt voor je traject gemiddelde. (ongeacht of je de hele A2 neemt of een subtraject...)

Als je echt goed geïnformeerd was dan weet je dat continu 110 kmh(op de teller) binnen elke traject geen prent oplevert vanwege de toch wel zeer ruime marge voordat men over gaat op wet mulder.

Dude heb je eten | 09-07-15 | 17:37 | + -1 -

Poekieman | 09-07-15 | 12:14 | + 0 -

wil je voortaan eerst even nadenken ? dank u.
het grootste schaderisico van een verzekeraar is niet de waarde van uw auto, maar de schade die u aanricht. Het grootste deel van uw premie is dan dus ook het WA-deel.
Verder hebben de meeste verzekeraars een nieuwaarde-dekking tot wel 3 jaar, ook dat risico wordt dus niet kleiner.

Dude heb je eten | 09-07-15 | 15:15 | + -2 -

u heeft het zelf dus ook niet begrepen: op de A2 is het deel van de trajectcontrole geen één stuk, maar is het opgesplitst in een aantal separate stukken: het systeem controlleert dus niet alleen je gemiddelde snelheid over het hele stuk, maar ook over al die afzonderlijke stukken: als u dus gemiddeld 100 heeft gereden maar bij een stuk 110 en ergens anders 90 dan is uw gemiddelde weliswaar 100 maar voor die 110 op dat ene stukkie krijgt u mooi een prent

FW Ta-183 Huckebein | 09-07-15 | 17:21 | + 3 -

43 jaar Schade vrij wat lullen ze nou.

de democrator | 09-07-15 | 15:21 | + 0 -

De meeste Nederlanders kunnen gewoon niet rijden. Punt.

Ik moet sinds een tijdje reizen voor mijn werk van Amsterdam naar Nieuwegein. Daarvoor moet ik over de doodsaaie A2 rijden met traject controle. Hoe kut dit ook is; de A2 is een super mooie en nette snelweg waarbij je als zombie het hele stuk 100 naar je werk rijdt of 110 kmh rijdt als je het marge-systeem snapt. Zou piece of cake moeten zijn. Toch weten vele bestuurders de doorstroom te verkloten op een 5-baans weg door 95 kmh links te rijden, geen afstand te houden, geen knipperlichten te gebruiken en etc. Daarnaast hebben ze nooit het concept gemiddelde begrepen want de meesten durven niet even met 130kmh andere in te halen. Stel je voor dat je gepakt wordt op het traject door 800meter te hard te rijden over een stuk van vele kilometers. Gevolg? Een niet dynamische doorvoer van auto's die star naast elkaar rijden en geen ruimte overlaten voor beweging. Met als gevolg dat als iemand wat doet iedereen in paniek raakt op rem gaat en een andere idioot de eerste klappert maakt. Hoppa 10 km file bij Breukelen door een ongeval....

Dit land is het zat. Cest ca!

/einde rant

Dude heb je eten | 09-07-15 | 15:15 | + 2 -

DutchMountain | 09-07-15 | 12:3

Heb geen hartchirurg nodig. Leef gezond, sport veel, geniet vh leven, ben al met "pensioen", rentenier en investeer.... dus weinig stress. Begrijp niet zo goed waarom je verhaaltje plempt over medici.

MRF2739 | 09-07-15 | 14:45 | + -2 -

En dan te bedenken dat de meeste schade buiten de verzekering om wordt geregeld omdat anders de no-claim verloren gaat.
De bedragen die bij de verzekering geclaimd worden slaan sowieso nergens op. Zelf betalen zonder tussenkomst 300 Euro, via de verzekering kost diezelfde schade 700 Euro.

Bytemaster | 09-07-15 | 14:23 | + 1 -

Op onze autosnelwegen is 100% van de aanrijdingen het gevolg van onvoldoende afstand houden en/of gezwalk tussen rijstroken.

Ik ben dan ook warm voorstander van een mobile shredderbrigade, welke ter plaatse een 100% preventiebeleid doorvoert bij geconstateerd plakken en/of zwalken.

Rätselhaft | 09-07-15 | 12:59 | + 1 -

@ MRF2739 | 09-07-15 | 12:16 :
"Mongolen", "Klootzakken"... right. Ik hoop dat je hartchirurg niet meeleest: "Uit Brits onderzoek onder twee miljoen automobilisten is gebleken dat de meest precieze personen ook de meeste ongelukken maken. Het gaat hier namelijk om personen uit de medische sector, en dan met name om chirurgen. Zo zijn chirurgen wel honderd maal vaker betrokken bij een ongeluk dan hypotheekadviseurs. Van iedere 1.000 schadeclaims, komen er maar liefs 361 claims bij chirurgen vandaan."

DutchMountain | 09-07-15 | 12:36 | + 5 -

Rij al vanaf mijn 18e en ruim 30 jr schadevrij! Dat er meer schade is komt door aantal mongolen die denken dat de weg van hun is, vaak afgeleid door mobiele telefoon, social media en vaak onder invloed van drugs en alcohol.
De grootste brokkenmakers zie je in de leeftijdsgroep tussen 18 en 30 jaar, daarna wordt het grotendeels minder. Laten zij maar meer betalen! Zij hebben weinig verkeersdiscipline en respect voor andere weggebruikers.

In Amerika is het zo dat als je een boete krijgt voor bv. te hard rijden, dan betaal je gerust $400 voor een overtreding van 5 mijl over een lange afstand gemeten. En als straf moet je verplicht online rijtoetsen afleggen op eigen kosten! Als je met drank of drugs op wordt betrapt, krijg je en een flinke boete, en celstraf. Hier zijn de straffen laag en denken klootzakken zomaar mee weg te komen door gerust met alcohol en drugs achter stuur te kruipen om vervolgens (dodelijke) ongelukken te veroorzaken.

MRF2739 | 09-07-15 | 12:16 | + -6 -

Volgens mij bestaat nog steeds de vreemde situatie dat je voor een volledig casco verzekering voor een paar jaar oude auto evenveel premie betaalt als voor een nieuwe. Terwijl het risico voor de verzeraar (het max uit te keren bedrag) een stuk lager is... Afgezien van no-claim korting dus...

Kweenie hoeveel schade verzekeraars oplopen door al dan niet met opzet total-loss gereden audis en bmws door bepaalde volksgroeperingen...

Poekieman | 09-07-15 | 12:14 | + 0 -

300 miljoen, pfff. Daar moet je als DNB echt zorgen om maken. Om het even in perspectief te plaatsen:
Inkomsten uit premies voor schadeverzekeringen: 12,2 miljard (fd.nl/economie-politiek/1108501/leven...)
Uitkering schadeverzekeringen: 8 miljard (verzekeraars.nl/verzekeringsbranche/s...).
.
Er zijn minder nieuwe auto's verkocht en meer (kleinere) tweedehands. Uiteraard heeft dat gevolgen voor je premie-inkomsten (die zijn met 1 miljard gedaald sinds 2008). Tel daarbij op de verhoging van de assurantiebelasting, en de vergrijzing (65-plussers veroorzaken tot 3x meer schade, bron www.vvponline.nl/nieuws/59110).

DutchMountain | 09-07-15 | 11:40 | + 2 -

Ruim 17 jaar schadevrij, dus aan mij zal het niet liggen :)

petros666 | 09-07-15 | 11:37 | + 0 -

Handhaven van de regels is tot doel verheven, zeker nu de inkomsten uit boetes gewoon op de rijksbegroting komen. Helaas zien veel burgers dat ook zo: "je moet je gewoon aan de regels houden", terwijl die regels niet meer dan een middel zijn, geen doel. En met de manier waarop men handhaaft is het niet eens een erg effectief middel.

Als het aan mij lag: boetes onder de 10km/h afschaffen, de baten alleen nog aanwenden om de staatsschuld extra (buiten de begroting) af te lossen, en een opdracht aan de politieleiding om 90% van de controles te laten plaatsvinden op hotspots van onveiligheid, of op plekken waar statistisch gezien veel ongelukken gebeuren door het negeren van de regels. Wat mij betreft krijgt elk stoplicht een roodlichtcamera, maar vervallen de controles op 4 baans racebanen waar je maar 50 mag omdat ze "toevallig" binnen de bebouwde kom liggen.

Muxje | 09-07-15 | 11:34 | + 1 -

He Goossens, over autoschade gesproken, hoe is het eigenlijk met jouw auto afgelopen sinds die ene keer dat je je Ford Ka in de sloot had gestuurd?

elpistolero | 09-07-15 | 10:25 | + 4 -

Misschien ook een politie die stopt met zinloos geflits op doorgaande (snel)wegen en echte verkeersagenten gaat inzetten in (dorps)centra? Veilig verkeer is immers veel meer dan een veilige snelheid. Bij iedere botsing hebben we immers óók een voorrangsfout. Twee derde van de verkeersdoden vallen op plekken waar geen structureel toezicht is.

Naast verkeersdoden is de tweede categorie letselschades een grote kostenpost. Ook het gevolg van voorrangsfouten in combinatie met de idioterie dat rechts afslaand verkeer tegelijkertijd groen heeft met recht doorgaande voetgangers en fietsers. Rutte stond erbij en bewees de laatste eer, maar kwam niet met nieuw beleid.

90% van de bekeuringen is op kenteken. Een kwart ervan voor parkeren, de helft daarvan voor snelheden tot 10 km/h te hard (die in België, Duitsland en Engeland geeneens strafbaar zijn). Ruim twee derde van onze bekeuringen leveren geen bijdrage aan extra veiligheid, dus niet aan minder aangereden voetgangers en fietsers en dus niet aan minder verzekeringsschade.

De rest van deze triade: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/06/...

Feynman | 09-07-15 | 10:09 | + 13 -

Hmm. Op Pownews had dit item een nog enigszins normale kop, maar op DK is de titel pure clickbait-style. Hou daar eens mee op. Dit was toch het meer serieuze hoekje van het GS-imperium?

Muxje | 09-07-15 | 09:53 | + 14 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken