Hoe een boek over vliegen ineens €24 miljoen kostte

Reconstructies zijn niet alleen leuk als ze over belangrijke zaken gaan. Daarom op deze nieuwsluwe zomerdag het verhaal over The Making of a Fly, ooit het duurste boek van het heelal. We schrijven februari 2011 wanneer de prijs van het boek mysterieus begint te drijven. Waar het ooit op Amazon werd aangeboden voor zo'n $100, stijgt de prijs dagelijks met sprongen van soms wel 30%. Twee maanden later is het boek (nieuw) alleen nog te koop voor $24 miljoen of meer. Dat was nog exclusief $3,99 verzendkosten. Hoe dit heeft kunnen gebeuren met een ogenschijnlijk onbeduidend boek? Simpel: er waren maar twee aanbieders. En beiden gebruikten een mechanisme voor dynamische beprijzing. Vergelijkbaar, en waarschijnlijk zelfs hetzelfde. Want beiden stelden hun prijzen op identieke wijze naar boven bij als de markt in die richting bewoog. Waarmee het meteen het allerdebielste mechanisme ooit is. Want naar boven bewegen in een opgaande markt is prima, maar dan is het nog steeds de bedoeling om onder de rest te blijven. Dit mechanisme probeerde de concurrentie te slim af te zijn door een hogere prijs te hanteren. Waardoor het boek in juni 2011, vier maanden later, 'meer waard' zou zijn geweest dan alle bezittingen van iedereen op aarde bij elkaar opgeteld. Gelukkig zat er bij Amazon iemand op te letten die de twee aanbieders weer in hun hok zetten en de prijs op $100 vaststelde (al ging het algoritme enkele weken later doodleuk op de oude weg verder). Intussen, vier jaar later, is het boek 20% duurder. Wie $119,50 te veel vindt, kan het boek ook nog tweedehands aanschaffen voor $15,95. Maar we kunnen ons ook voorstellen dat u helemaal niet geïnteresseerd bent in de genetica van vliegen.

Reaguursels

Inloggen

Het systeem was niet debiel. Het werkte zo, het nam de prijs van de concurrent en voegde daar ongeveer 3% bij op. Het idee was dat mensen liever bij amazon kopen omdat ze die vertrouwen en al een account hebben. Die 3% konden ze wel hebben. Het probleem was alleen dat een andere website hetzelfde systeem hadden (volgens mij 4%) en ze vergeleken de prijs een paar keer per dag met elkaar. Daardoor kreeg je een prijsstijging die nergens op sloeg.

aphotisch | 07-07-15 | 13:34 | + 2 -

Bij mijn weten werkt de prijsbepaling van vliegtickets ook ongeveer zo..
Zet een grafiek uit van vandaag tot moment van vertrek van de betreffende vlucht.
Hang aan de tickets een een begin prijs waarbij je als bedrijf kostendekkend ( + een beetje winst) met een volle kist kunt vertrekken.
Zakt het aantal boeking in ( waardoor de grafiek onder je bezettingsgraad zakt) dan verlaag je de prijs. Stijgt het aantal boekingen (waardoor je theoretisch op dag van vertrek meer tickets hebt verkocht dan het vliegtuig stoelen aan boord heeft) dan laat je de prijs stijgen.
Gooi er een paar extra parameters bij zoals o.a. brandstofprijs fluctuaties ( Hoewel dat waarschijnlijk al is afgedekt door prijscontracten) , aantal keren dat je boekingssite vanaf een bepaald IP adres ( is te omzeilen) wordt bekeken , eventuele evenementen in of rond de plaats van bestemming rond dag van aankomst en ga zo maar door.
Als je dat een beetje slim in elkaar schroeft ( en dat doen vliegbedrijven over het algemeen) dan heb je vrijwel altijd een volle kist en kun je in principe winstgevend bestaan.


loze stijl | 07-07-15 | 12:01 | + 0 -

Bedoeling van vrije markt is aanbod en vraag te koppelen. Als niemand dat boek koopt voor 24 mln, lijkt het me duidelijk dat de prijs vanzelf zakt. Dit is gewoon soft competition volgens Bertrand.

Barend1814 | 07-07-15 | 09:04 | + 0 -

Flying profits.

guurderdanguur | 06-07-15 | 22:59 | + 1 -

Dus dat algoritme probeert gewoon alles duur te maken. Weg met Amazon dus.

Patatter | 06-07-15 | 20:17 | + 5 -

Ik heb het boek, daarom weet ik zo veel over turboflaps. Die kennis is onbetaalbaar!

Kaas de Vies | 06-07-15 | 19:51 | + 22 -

Mijn algoritme?
Gezond verstand.

diddley2 | 06-07-15 | 18:47 | + 6 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken