Nieuwe verpakking: 65% prijsverhoging

Omzet verhogen doet u zo
Omzet verhogen doet u zo
Mooi voorbeeldje uit de supermarkt dat aantoont hoe een nieuwe verpakking kan worden aangewend om een forse prijsverhoging te maskeren. Sauzenmaker Tova van jammaker Hero heeft zijn dessertsauzen in een nieuw potje gestopt. De oude waren hoger, de nieuwe hebben een bredere voet (eerste reactie: dat is best onhandig, in de koelkast). En zijn een beetje duurder geworden. U betaalt per slot van rekening voor de beleving. Het eerste deel van de prijsverhoging is dan ook absoluut: van 79 cent naar 83. Vervolgens heeft het bedrijf een knap staaltje illusie losgelaten op de inhoud van het flesje. Want dikke en hoge omhulsels zijn slecht te vergelijken. Zet een theepot van een liter naast een pak melk, en u zult denken dat er meer in het pak melk past. Dat principe heeft Hero andersom toegepast. Ja, het flesje is veel lager, maar dat wordt gecompenseerd door de breedte. Nietwaar? Nou, nee. En dat kunt u niet op het flesje aflezen. Want de inhoud was eerst uitgedrukt in gewicht (263 gram) en nu in milliliters (125). Kruisverwijzingen zijn er niet. Dus moesten we wat toveren met de energie per 100 gram en milliliter. Waaruit blijkt dat het nieuwe flesje 169 gram inhoud moet hebben. Dat betekent dat u 36% minder chocoladesaus krijgt voor 5% meer financieel geld: een prijsverhoging van 65%. Daar gaan we in de inflatiecijfers natuurlijk niets van merken, gezien het feit dat u nog steeds slechts 83 eurocent betaalt, maar toch. Hero heeft zich overigens bij voorbaat tegen kritiek ingedekt door de nieuwe flesjes onder het mom van een 'verbeterde receptuur' aan te bieden. Zo is het fruitpercentage in de sauzen met 25 procentpunt verhoogd, en wordt de chocoladesaus vanaf heden met authentieke room bereid.

Reaguursels

Inloggen

Zou dit product nu duur genoeg ziijn voor bij de Marqwt ?

Poekieman | 07-07-15 | 15:10 | + 1 -

Martinspire | 07-07-15 | 11:30 |

Meer power met hetzelfde verbruik is tegen de wetten van de natuur in. Bullshit.

Vanilla | 07-07-15 | 15:00 | + -1 -

De termen 'Authentiek' en 'Ambachtelijk' enzo hebben totaal geen waarde, zo toonde de Consumentenbond recent aan. Dus dat de prijsstijging daardoor zou komen is ook kolder. Dit is gewoon een kwestie van meer vragen voor hetzelfde, dat doet Apple ook, en vele anderen. Als het werkt: waarom niet?

Fritsjoffer | 07-07-15 | 14:34 | + 0 -

Bij auto's is het al niet veel anders.
Kocht je vroeger een fatsoenlijke familiesedan dan zat daar een puike 2 liter in.
De rijdende zeecontainers van nu hebben nog 1400 cc en zijn na 10 jaar op.

Ook dat is vooruitgang.

jemagookniksmeer | 06-07-15 | 16:31

Waar heb jij het over? Auto's van hebben nog altijd een betere techniek dan vroeger waardoor ze efficienter zijn. Plus dat ze nu allemala turbo's krijgen. Uiteindelijk leveren ze meer power voor minder benzine, minder uitstoot en zijn nog eens veiliger ook. Dus ja, dat is zeker wel vooruitgang.
En ze gaan juist veel langer mee dan die barrels van vroeger.

Martinspire | 07-07-15 | 11:30 | + 0 -

Al sinds ik reclame moet kijken op televee zijn bv de wasmiddelen al zo vaak geconcentreerd dat ze nu in een flugelflesje moet passen.
maar in de winkel gaan de flessen van groot naar klein naar groot enz, enz.....................

voedselbankier | 07-07-15 | 11:14 | + 0 -

Verneuk de massa, grijp de kassa.....

arretje | 07-07-15 | 08:23 | + 0 -

Orca snapt het prima. Jij blijkbaar niet.

zetje01 | 06-07-15 | 18:21 | + 5 -

Helaas, neen. Ik heb ook gelachen om het grapje, maar juist is hij niet. 25 procentpunt is 25 procentpunt erbij. Ergo van bijvoorbeeld 0,1 naar 25,1 procentpunten. Dat zou in het onderhavige geval dus 250% erbij zijn. Heel wat anders dan 25% toename. Maakt verder niet uit. Blijkens ook uw reactie zijn er gewoon weinig mensen die het onderscheid begrijpen c.q. maken.

Barend1814 | 07-07-15 | 00:33 | + 2 -

De overheid verhoogt ook ieder jaar de prijzen en dan krijg je er ook nog eens minder voor terug.

Stonecity | 06-07-15 | 23:03 | + 3 -

@ duitse herder
marketing is een vak, maar ik moet de eerste marketeer nog tegen komen die heeft bijgedragen aan een betere wereld of een beter leven voor de consument,het blijft opportunistische zakkenvullerij en voornamelijk shareholders value genereren de stakeholders blijven vertwijfeld achter met opgehypte verwachtingen die niet waargemaakt worden keer op keer weer.....

arretje | 06-07-15 | 22:36 | + 0 -

@ duitse herder
marketing is een vak, maar ik moet de eerste marketeer nog tegen komen die heeft bijgedragen aan een betere wereld of een beter leven voor de consument,het blijft opportunistische zakkenvullerij en voornamelijk shareholders value genereren de stakeholders blijven vertwijfeld achter met opgehypte verwachtingen die niet waargemaakt worden keer op keer weer.....

arretje | 06-07-15 | 22:35 | + 4 -

Gewoon naar lidl dan heb minder dit probleem.

rosher | 06-07-15 | 22:05 | + 0 -

Maar er staat zeker ook op: "nu duurzaam geproduceerd" of "gerycled etiket" of "alternatieve energie gebruikt" etc, meestal zijn dit de logo's die hand in hand gaan met prijsverhogingen van 65%. Marketing heet zoiets, meer lucht=hogere prijs.

Tee Of Cup | 06-07-15 | 21:57 | + 0 -

Nou, tja, ik kocht in 2000 een klein koevoetje( gereedschap,je weet tog) voor 6 gulden en 75 cent , en in 2003 eentje voor mijn zwager voor 6 euro en 75 cent. Je weet het, je vloekt, maar je koopt het toch.
Er was niets veranderd aan de receptuur, ook niet aan de lengte,breedte,gewicht of kleur, gewoon precies dezelfde voor 120% meer.
Maakt mij allemaal niet meer uit, ik ben de lul en zal altijd de lul blijven.
Neem de Hollandse aarbeien (geplukt door Polen,want ik ben te duur met mijn minimumloon), slechts 1,89 in aanbieding! Die Pool plukt 96 bakkies per/uur!!. Graaiers,alweer?

koekje erbij? | 06-07-15 | 20:42 | + 6 -

@duitse herder | 06-07-15 | 16:13 Ik word poepziek van dingen als 'boerderijchips' en de doperwten in het kattenvoer. Want de kat moet zogenaamd groenten. Groente is goed. Daarom vreten mijn katten er ook keurig omheen.

pendajo | 06-07-15 | 20:19 | + 10 -

@ qippie U wordt wel op een andere manier genaaid door de buurt super. Met tropisch vruchtensap bijv dat voor 80% uit appelsap bestaat, 19% uit water en voor 0,5% uit zowel guave als mangoconcentraat om het toch nog een tropisch tintje te geven. Dat mag volgens de RCC, want achterop staat een toelichting in piepkleine letters.

Toverkol | 06-07-15 | 19:33 | + 1 -

Zeg, @Goossens, als ook de receptuur is aangepast dan zegt de energie per gram of liter toch ook niet zo veel meer? Nu koop je 36% minder calorieën, maar hoe veel minder saus wordt niet duidelijk. Hoe veel saus dat is weten we pas als iemand een nieuw flesje vol en leeg weegt, of als iemand een oud flesje afvult en de inhoud opmeet.

Ooit_huisregelneef | 06-07-15 | 19:09 | + 2 -

Tova, Ter Ondersteuning Van Arbeiders.

Bewustbeschonken | 06-07-15 | 19:07 | + 0 -

de democrator | 06-07-15 | 17:28 | + 5 -

als je er mee naar iemand gaat gooien zal die persoon je zeggen dat ze verrekte stevig zijn

FW Ta-183 Huckebein | 06-07-15 | 18:51 | + 2 -

Ik krijg hier een beetje een Kassa! gevoel bij. Krijgen we hierna een blinde test van veertien soorten margarine, waaruit blijkt dat het huismerk van lidl het beste smaakt?

fail | 06-07-15 | 18:36 | + 2 -

Orca snapt het prima. Jij blijkbaar niet.

zetje01 | 06-07-15 | 18:21 | + 7 -

Je snapt het verschil tussen % en %-punt niet orca.

Andersom dag | 06-07-15 | 18:03 | + -3 -

Tja....., bonussen moeten ook betaald worden.

Digitaal Smoelwerk | 06-07-15 | 17:58 | + 0 -

Ik was in Nederland op bezoek en kocht in een opwelling 18 blikken stevige soep van Unox.
Stevig dat ze het erop durven te zetten.
Gewoon niet meer te vreten die troep.
Misschien heb ik het niet goed begrepen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat het nu de bedoeling is dat je het blik zelf ook opeet.

de democrator | 06-07-15 | 17:28 | + 23 -

Het fruitpercentage is met 25% verhoogd.
Ja, van 0,01% naar 0,0125%.

orca | 06-07-15 | 17:14 | + 62 -

boek een enkeltje per trein naar Warschau, was 29 euro, nu slechts 69 euro....

FW Ta-183 Huckebein | 06-07-15 | 17:10 | + 4 -

Nu met authentieke room? Wat voor kwakkie gebruikten ze dan voorheen?

taxhond | 06-07-15 | 17:08 | + 3 -

Een flesje suikerwater met chocoladesmaak. Wie daar 79 of 83 cent voor betaald is niet goed wijs.
Voor een kleine euro heb je een reep chocolade van een goed merk, wat je enkel nog hoeft te smelten.
Wel goed dat dit soort extreme prijsverhogingen wat aandacht krijgen. De Vomar hier heeft in de afgelopen twee jaar de prijs van een blikje tomatenpuree ook verhoogt van 6 cent naar 10 cent (67% verhoging). En op het prijskaartje staat van 12 cent nu 10 cent.

cabbit | 06-07-15 | 16:39 | + 12 -

Bij auto's is het al niet veel anders.
Kocht je vroeger een fatsoenlijke familiesedan dan zat daar een puike 2 liter in.
De rijdende zeecontainers van nu hebben nog 1400 cc en zijn na 10 jaar op.

Ook dat is vooruitgang.

jemagookniksmeer | 06-07-15 | 16:31 | + 5 -

Niemand proeft meer, die rommel smaakt en ruikt niet eens naar chocolade, het is alleen maar extreem zoet. En voor rommel maakt de prijs niet uit.

Morgenhout | 06-07-15 | 16:28 | + 15 -

Nieuwe flesje moest natuurlijk ontworpen worden, design kosten om het zo mooi en mini te krijgen uhu.. en consument betaalt natuurlijk ;)

VEDRO | 06-07-15 | 16:27 | + 1 -

Zaanse Mayonaise

Te koop voor 1.09 alleen zijn de potten bij Dirk gevuld met maar liefst 50 ml meer dan die van Jumbo die € 1.06 vraagt, Niet klagen bij Jumbo, die zegt dat zij de goedkoopste zijn, immers er is niemand anders die het aanbiedt.....

MarioVisie | 06-07-15 | 16:26 | + 18 -

Morgen op das kapital: Tom Poes droogvoer voor de kat, hoeveel kost ruwe as eigenlijk?
Manmanman. Zet dit op je blogje, Rob. WTF?!

CoJoNes | 06-07-15 | 16:24 | + -6 -

Marketing is een vak. Niets mis mee.

duitse herder | 06-07-15 | 16:13 | + 40 -

Al tientallen jaren worden producten aangeprezen als 'met verbeterd' of 'vernieuwd' recept.
Wat voor bagger moeten we dan 30 jaar geleden wel niet gehad hebben.

Eigenaar_IJsland | 06-07-15 | 16:09 | + 31 -

Oh, nou. Weet je hoeveel extra mij dit geintje gaat kosten. NUL euro! en NUL eurocent. Ik koop die troep namelijk sowieso al niet.

Qippie | 06-07-15 | 16:01 | + 41 -

wie doet het dan niet,zou ik zeggen.
bijvoorbeeld,geconcentreerd dubbel geconcentreerd enz.
belazeren is van allen tijden.

ohje | 06-07-15 | 16:00 | + 3 -

De echte kosten van dit product tik je af bij je cardioloog.

Feynman | 06-07-15 | 15:51 | + 61 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken