Griekenland zegt NEE. Hoe nu verder?

Draghi aan zet
Draghi aan zet
De Grieken hebben een dikke middelvinger aan de EU gegeven (gefeli!) en vieren feest. Maar wat gaat er nu eigenlijk gebeuren? Dijsselbloem gooide er gisteravond nog even een teleurgesteld dreigementje tegenaan (‘This result is very regrettable for the future of Greece’). Juncker benadrukte dat hij vannacht en morgen met de ‘democratically elected leaders of the other 18 Eurozone members’ gaat overleggen. Als niet direct gekozen voorzitter van de Europese Commissie, inderdaad ja. Merkel en Hollande willen dinsdag een Europese top over Griekenland (LOL om AP). Varoufakis had het over een 'hand van samenwerking' uitsteken naar de crediteuren maar kon het niet laten ook te zeggen dat de crediteuren vanaf het begin af aan het plan hadden gehad om de Griekse banken om zeep te helpen. De toon leek daarmee gezet voor de onderhandelingen, maar vanochtend maakte hij plotseling bekend 'Minister No More' te zijn vanwege de 'preference by some Eurogroup participants, and assorted ‘partners’, for my… ‘absence’ from its meetings'. 'And I shall wear the creditors’ loathing with pride', voegde hij eraan toe. LOL. Niemand weet natuurlijk precies hoe het nu verder gaat (al vindt u hier een lijstje met 10 mogelijke gevolgen en hier de scenario's die econoom Bas Jacobs voorziet), maar de eerste beslissing over het lot van de Grieken ligt bij de (onafhankelijke) ECB. Die moet namelijk beslissen of het de noodsteun (ELA) aan de Griekse banken aanhoudt. En daar ligt een dilemma: de ECB heeft de plicht de euro te beschermen en de vraag is of het financieren van een bankroet systeem dat is. Aan de andere kant zijn de gevolgen aanzienlijk als ze de stekker uit de Griekse banken trekt. Een aantal banken heeft aangegeven nu al bijna geen cash meer te hebben. En zonder steun stort de economie volledig in elkaar; ook nu al zijn de gevolgen van de kapitaalcontroles voor het dagelijkse leven groot. Dus de bal ligt bij Draghi?

Hoewel hij in 2012 heeft gezegd dat hij ‘whatever it takes’ de euro wil redden, heeft hij ook gezegd dat hij vindt dat centrale bankiers niet over Grexit mogen bepalen, maar dat de politiek dat moet doen. Dus het is te verwachten dat de ECB de steun op peil houdt zodat de politici verder kunnen onderhandelen over een deal. Overigens komt er dan wel een andere deadline in zicht, die van 20 juli, waarop Griekenland €3,5 miljard aan de ECB moet terugbetalen. En daarop defaulten zou zelfs noodsteun wel eens heel lastig kunnen maken. De Griekse overheid blijft dan in gebreke waardoor het onderpand (Griekse staatsleningen) bij de ECB niets meer waard is, de banken niet meer solvabel zijn en de ECB de steun wel moet stoppen. Aangenomen wordt dat de EU een Grexit economisch gezien nu wel aankan, maar de gevolgen voor de lange termijn zijn onvoorspelbaarder. Want wat betekent een economisch afglijdend Griekenland op een strategische plek tussen de onrust en brandhaarden aan de grenzen van Europa? Een Grexit zou aanleiding kunnen zijn om de eurozone versneld politiek te laten integreren zoals veel EU-politici het liefst zouden willen en zelfs gisteren niet konden nalaten te tweeten. Alleen wil verder niemand dat, dus lijkt ons een leuk onderwerp voor een NEE/NEIN-referendum. Het kan ook de andere kant op gaan, zeker als er ook nog een Brexit bij zou komen. Dan worden de fundamenten onder de euro dan wel de EU wel erg zwak.

Reaguursels

Inloggen

Ik ben het met MRF2739 wel eens.
Snap ook dat er nee kwam, bizare werkeloosheid problemen bij de jonge grieken, en de vraag steliing over het referendum heeft ook niet bijgedragen. De mensen die daar wel werken zijn er echt niet blij mee

binnen de eu politiek zijn ze bang voor oorlog en macht van de russen. Doe daar dan wat aan.
Vervolgens lopen de islam strijders hier gewoon naar binnen. vraag me af wat erger is!

Als de russen griekenland hebben krijg je de krim wel weer terug, chapoo

Nu de eurie laag staat is er minder innovatie !

Deze spelletjes die ze spelen op onze aarde moet afgelopen zijn.

Maak een keuze, eu losers.

Ik verwacht een grexit en een toestroom uit griekenland naar hier!

Wanneer mogen we weer een stem uitbrengen die het er niet toe doet!

Persoonlijk zeg ik is islam zsm uitroeien, wat kost dat veel tijd als je veel techniek tot je beschikking hebt.
Zeker heel veel propaganda dat de islam niet werkt, voor mij is het gewoon rassen haat hoe ze met de vrouwen omgaan.

Ja, en de russen, het volk hoor ik niet , die hebben het wel goed of is dit niet het geval ? graag antwoord van mensen die daar wel wat vanf weten.

nononse | 07-07-15 | 00:42 | + 0 -

Voor de bühne een retorische vraag framen tot referendum. Met ‘window dressing’ is het allemaal begonnen. Van een referendum of men meer of minder belasting wil betalen ken ik ook den uitslag veurspelle…

PIS-Alchimis | 06-07-15 | 20:16 | + 1 -

Iedereen die een beetje kan rekenen had op zijn minst kunnen bedenken dat de aanpak van de troijka met hun absurde eisen totaal verkeerd is. Om gezichtsverlies te voorkomen bleven ze het hard tegen hard spelen.... Maar van een kale kip kan je niet plukken!

Het is toch complete waanzin dat de Grieken nu geld moeten lenen om het andere gat te dichten?? Het lijkt wel een Ponzi. En dat gesteggel van Dijsselbloem en de trojka met hun eisen brengt niet alleen de Griekse economie veel schade toe, maar ook de Westerse economieen. Zie hoe de beurzen wereldwijd reageren op dit gesteggel! We lopen thans meer schade op dan de ruim 300 miljard schade aan Griekenland die we kwijt zijn. De eisen vd troijka zijn gewoon absurd. De problemen met Griekenland zijn alleen op de lange termijn op te lossen, immers hun problemen zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen. Dit speelt al ruim 10 jaar.

De ellende is begonnen toen Mario Draghi (!) als bankier van Goldman Sachs met de boekhouding van Griekenland zat te knoeien zodat Griekenland kon aansluiten bij de Euro; uiteraard onder dwang van de neo-liberalen(!!!) en politici zoals Delors, Trichet, Wim Kok, Zalm, etc, etc. Want zij wilden graag Griekenland bij de EUro hebben voor meer eenheid en ook omdat Griekenland strategisch gelegen is, zowel economisch (havens, vaarroutes richting Suez kanaal, etc.) als militair (buffer tegen roerige Midden Oosten en het Westen). Nu even terug naar Draghi.... Het smerige wat Draghi en Goldman Sachs deden is, dat ze tegelijkertijd speculeerden op de val van Griekenland omdat ze wisten dat het gesjoemel vroeg of laat uit zal komen. Kunnen jullie het volgen? Eerst hielp Draghi door met de boeken te knoeien, Griekenland tot toetreding binnen de Euro en tegelijkertijd wedden ze op de val van Griekenland. En zo geschiedde.... op het juiste moment medio 2010 lekte Goldman Sachs stiekem informatie naar buiten dat Griekenland had zitten knoeien. Dit leidde tot de val van Griekenland, maar waar Goldman Sachs flink op verdiende en nog steeds op verdient(!). Zelfs nu moeten de Grieken, ondanks de dolksteek in hun rug, geld betalen aan Goldman Sachs voor hun "hand-en spandiensten".

Hoe is het in Godsnaam mogelijk dat dezelfde Draghi nu voorzitter is vd ECB die nu en Europa en Griekenland uit de crisis moeten helpen. Hoe heeft dit kunnen gebeuren en wie waren er betrokken bij de benoeming van Draghi als ECB voorzitter? Had niemand alarmbellen horen rinkelen???? Het lijkt wel maffia!

Nu even terug naar Griekenland en de troijka. Er moet een einde gekomen aan dit gesteggel door EU, ECB en IMF. Dit brengt ons allen meer schade dan de ruim 300 miljard die we nooit meer zullen zien als we onze gelijk willen krijgen.

Beter is om een groot deel van alle schulden kwijt te schelden, in ruil voor assets van hun zijde: olie-en gasvelden, toeristische industrie, havens, etc. Met een schone lei beginnen en hierin investeren voor groei economie en werkgelegenheid. In hun eentje kunnen de Grieken het nooit aan en we maken meer kans dat we een groot deel vh geinvesteerde geld weer terugzien. De weg die de EU, IMF en ECB zijn ingeslagen leidt alleen maar tot meer ellende, en nog meer brokken. =>

NB:
Amerika laat Griekenland als Nato-land niet vallen. Zullen ze nooit accepteren ivm veiligheidsrisico Zuid Oost Europa en het gebied rond Middellandse Zee, Suez Kanaal. Kortom, Griekenland is voor ons van groot strategisch belang. Als Europa niet de kans grijpt om rust te creeeren, zal Amerika ingrijpen of erger nog de Grieken id armen drijven van Rusland of China. Hoe dan ook zal Amerika ook hier weer ingrijpen en dan hebben we er een groot probleem bij.

Jammer is dat wij politici hebben die alleen denken in cijfers en op de korte termijn.

MRF2739 | 06-07-15 | 18:22 | + 3 -

@ Lichtstadfan | 06-07-15 | 12:22

Idd, maar afgetreden wil niet zeggen dat ie achter de schermen weg is. En hij is slimmer dan al die eurocraten bij elkaar, zo is weer gebleken.
naar iedereen is zo te lezen de Russen en Chinezen ( die toevallig net in naburig Turkijestan klop kregen ) , de EUSSR via Griekenland op zn Grieks gaan nemen.
Baantje voor Peggold om wat stukje voor een basis te veilen ??

Winston1 | 06-07-15 | 16:28 | + 0 -

Huidige schuld Griekenland: 280 miljard.
graphics.wsj.com/greece-debt-timeline/...
Misschien zouden ze 80 van de 280 kunnen terugbetalen.
Dus: bankroet laten gaan en 200 kwijtschelden is het enige dat nog een beetje reëel lijkt.
200 miljard kwijtschelden ja. Blijven doorgaan is geld in een bodemloze put gooien. En dat gebeurt vanaf 2008 met Griekenland.

Raider Twix | 06-07-15 | 16:27 | + 0 -

@ Psycho Daddy | 06-07-15 | 11:20

De Britten kennen als erkende alcoholisten Carlsberg natuurlijk. Verder is Denemarken door de EUSSR de leverancier van het befaamde bacon geworden.
En met alleen een vrijhandelszone valt daar prima mee te leven.

Btw, de website van Maersk lag plat dit weekend. Wat een stelletje Grieken zijn het daar ook !!

Winston1 | 06-07-15 | 16:11 | + 0 -

Varoufakis was uitgeroepen tot persona non grata in de EU want hij deed waar hij democratisch voor gekozen was. en dat is doodzonde in de oligarchie van Brussel.
Slimme zet door nu na de overwinning op te stappen. Zijn opvolger zal het beleid voort zetten dus niemand kan hem persoonlijk de schuld van de Grexit in de schoenen schuiven.

Lichtstadfan | 06-07-15 | 12:22 | + 8 -

@omeharm 11:56: Griekenland had zelf zo'n realistisch tegenvoorstel kunnen doen. Dat is wat ik bedoel met goede politici: die weten waar, wanneer en bij wie je met zo'n voorstel aan zou kunnen komen. Zoals men wel zegt: "ga nooit een meeting in voordat de belangrijke beslissingen al genomen zijn". Niet aan de onderhandelingstafel gaan zitten, maar je voorstel uitwerken en dan voorzichtig bij de verschillende lidstaten gaan polsen. Als er steun voor lijkt te zijn, dan publiceer je en ga je onderhandelen. En ga nooit een onderhandeling in zonder iets te hebben dat je prijs kan geven.

Muxje | 06-07-15 | 12:06 | + 0 -

@Muxje | 06-07-15 | 11:39 |

Inderdaad, de EU heeft nooit een realistisch voorstel op tafel gelegd. Waarom zou Griekenland daar dan voor moeten omvaren? Ik zou het ook op een confrontatie laten aankomen. Alleen op die manier heb je kans dat het er misschien realistische voorstellen komen om uit de impasse te komen. Dat schoothondjes gedrag van onze minister president is nog veel stompzinniger en beschamender. Door die kneus wil ik eigenlijk van mijn Nederlandse identiteit af en inruilen voor de Griekse. Die staan tenminste ergens voor!

omeharm | 06-07-15 | 11:56 | + 5 -

*zucht* Conform verwachting, al had ik gedacht dat de nee stemmers 5% ofzo minder zouden zijn...

Een Grexit is nu het enige realistische scenario dat overblijft. Griekenland, bij monde van volksraadpleging en de eigen regering, weigert om zich aan het stabiliteitspact te houden en weigert de voorwaarden voor verdere financiele ondersteuning (laten we het rustig noodhulp noemen omdat er niet meer aangenomen kan worden dat de "leningen" terugbetaald worden) te accepteren.
Griekenland heeft de vinger naar de crediteuren opgestoken. Het juiste antwoord daarop? Geldkraan dicht en zeggen "Nou, als jullie het zelf beter weten, veel succes!".
Gevolg daarvan: Complete crash van de Griekse economie en banken die geen geld meer hebben, en dus ook geen geld kunnen lenen voor investeringen.

Zeer typisch dat degene die nu juist dat "beter weten" plan aan zou moeten dragen het hazepad kiest.

Aetje | 06-07-15 | 11:55 | + 2 -

@omeharm 11:02: Een kapitein die zijn schip op een tegenligger afstuurt omdat hij te koppig is om een stukje om te varen is niet bepaald iemand die voor zijn mensen opkomt. Aan de andere kant begint het wel duidelijk te worden dat de onderhandelingen kansloos waren. De EU was bereid om coulant te zijn met de leningen en wilde ook nog wel wat hervormingen loslaten, maar juist de meest schadelijke maatregelen waren nauwelijks onderhandelbaar. Aan de andere kant wist Griekenland dat het niet realistisch zou zijn om verdere steun te verwachten zonder aanvullende eisen. Helaas heeft Griekenland de koers doorgezet die ze vanaf het begin gevaren hebben: die van bluf en grootspraak (en oh, wat is die Varoufakis door de mand gevallen). Wellicht in de hoop dat Europa wel in zou binden, maar het is goed dat Brussel onrealistische voorstellen niet onder zulke dreiging heeft geaccepteerd.

Maar met dat referendum hebben ze echt de deur dichtgegooid. De benzine en kerosine van Feynman liepen al een tijdje over de vloer, maat met het referendum was het Griekenland die een lucifer afstreek om er mee te dreigen: "I go, you go". Dat had niets met democratie te maken; het was gewoon een politiek pressiemiddel richting Europa. Wat de Griekse bevolking nodig heeft is een stel staatsmannen die normaal kunnen onderhandelen, goede tegenvoorstellen kunnen doen, en sympathie voor hun zaak weten te kweken. Niet een stel lawaaiige populisten die de bevolking voor een valse keuze stellen, en loze beloftes doen.

Aan de andere kant valt de EU ook genoeg te verwijten. Om te beginnen dat ze nooit een realistisch voorstel op tafel hebben gelegd. Geen verdere bezuinigingen, wel verdere hervormingen van de economie, en deels opschorten van de schulden. Dat geeft Griekenland een kans binnen de euro, en is politiek te verkopen. Ook de EU is koppig geweest, en ik geloof inmiddels best dat daar meer achter zit dan slechts een naïef geloof in austerity.

Muxje | 06-07-15 | 11:39 | + 0 -

Hoe nu verder?

Om te beginnen, andere spelers aan tafel nu. Dijsselbloem moet ook opstappen nu Varoufakis afgetreden is.

Jeroen heeft er werkelijk een enorme puinhoop van gemaakt en deze baan heeft zijn allerslechtste karaktertrekken - voor de hele wereld zichtbaar - naar boven gebracht: "Als niets komt tot iets, kent iets zichzelve niet".

Dijs weg is ook beter voor de Nederlandse belastingbetaler. Dijsselbloem zijn dictator-baantje kwijt en wij ook onze miljarden vooruitbetaalde EU-naheffingen kwijt, maar dan kunnen we de schade nog proberen enigszins te beperken. Hoe eerder Dijsselbloem nu weg is als Voorzitter van de Eurogroep hoe beter voor Nederland, kunnen wij ons ook eindelijk eens wat assertiever gaan opstellen richting Brussel.

Outsider-Inside | 06-07-15 | 11:39 | + 7 -

Griekenland met zijn derde-wereld-economie in de euro was een historische vergissing. Nu de Grieken ons de kans geven die vergissing ongedaan te maken, moeten we die met beide handen aangrijpen.

bintang | 06-07-15 | 11:32 | + 8 -

@Winston1 | 06-07-15 | 10:41

Dat wordt waarschijnlijk doodgezwegen omdat het Denemarken met zijn 5,5 miljoen mensen op Europese schaal niet relevant is. Ik vraag me zelfs af of de doorsnee Brit weet waar Denemarken ligt.

Psycho Daddy | 06-07-15 | 11:20 | + 1 -

Griekenland zegt nee tegen dwingend voorstel van rest van EU om meer te bezuinigen.
Grappig is dat je nooit hoort wat er nu bezuinigd moet worden volgens deze plannen. Het zijn altijd vage termen als 'pensioenen' enz.
Griekenland zegt geen nee tegen EU en zegt ook geen nee tegen het terugbetalen.
Daar ging dit referendum ook niet over.

Feitelijk gezien kan je stellen dat Griekenland (bevolking) te hopeloos is om met verstand te stemmen. De marxistische theoretische 'denkers' die ze gekozen hebben zijn een DRAMA voor het land. Niveau Hugo Chaves. Als beleid van vorige regering was doorgezet, had Griekenland aan haar verplichtingen kunnen voldoen en had economie stabiel geweest, met kans op kleine groei.

Grieken geven consequent meer geld uit dan er in komt. En als dat dan nog aan investeringen was; school, infrastructuur, irrigatie, milieu, enz, was dat nog verdedigbaar.
Maar Grieken noemen het uitkeren van gratis geld aan mensen die vinden dat ze niet meer hoeven te werken (Pensioen in het Grieks, maar het is een 'staats' pensioen, waar nooit enige verplichting tot premie / sparen tegenover heeft gestaan, behalve belasting betalen in het algemeen).

- Grieken moeten alle 'staatspensioenen' stoppen voor mensen onder de 65 / 67.
- Grieken moeten overheid drastisch inkrimpen. Er mag nooit meer dan 10% van de FTE's in een land (semi)ambtenaar zijn. (en dat is eigenlijk al ongezond veel)
- Grieken moeten productiever en efficiënter worden.
- Grieken moeten misschien meer laaggeschoold werk doen. Ze hebben last van communistische problemen, omdat school gratis is veel hoog opgeleiden, echter, omdat levensstandaard vrij laag is wordt hun niveau niet betaald. als € 400 / 600 in de maand een uitkering is, moet je doen iemand kunnen laten werken voor € 800 in de maand. Dat is relatief goedkoop. Maar op een of andere manier is de arbeidsmoraal en / of de infrastructuur om tot bedrijvigheid te komen (regelgeving) en / de inventiviteit om iets op te zetten niet aanwezig.

Griekenland is een 2e wereldland, en zakt langzaam verder af. Straks Drachme terug en 15 a 20% inflatie om drang naar verspilling van geld te kunnen financieren.

der Schmutz | 06-07-15 | 11:05 | + 11 -

Het echte probleem wat deze crisis heeft veroorzaakt ligt waarschijnlijk heel ergens anders dan in Griekenland. En hoe Tsipras opkomt voor zijn bevolking daar kunnen loopjongetjes Rutte en Dijsselbloem een voorbeeld aan nemen. Maar zij likken liever de schoentjes van Merkel en consorten en hebben de volgende naheffing alvast overgemaakt...

omeharm | 06-07-15 | 11:02 | + 5 -

De Griekse kwestie is helemaal niet zo relevant. Wat veel belangrijker is, is hoe het nu verder moet, met oog op Europ, met al die mensen die verantwoordelijk zijn voor het verlies van 100den miljarden Euro s richting de problemen van Griekenland en daarmee niet capabel bleken om een situatie veranderen.

netniet | 06-07-15 | 10:59 | + 4 -

dollyking | 06-07-15 | 09:03
Die Europese interim-regering vind ik een heel goed voorstel. Hebben we net zeven jaar gedaan. Heette de Troika. Die hebben fantastische resultaten geboekt. Het eerste land in de Europese Unie met een primair begrotingsoverschot. Helaas hadden ze de keerzijde een beetje onderschat, en alleen het IMF geeft dat toe:

- Verdubbeling staatsschuld tov BBP.
- 30% economie weg
- 95% duurzame investeringen weg
- 25% werkeloosheid
- 50% jeugdwerkeloosheid.

Want dat is echt het grootste probleem, of je nu het Troika voorstel neemt, of het Griekse voorstel of ieder compromis ertussen... ... GEEN gaat economisch herstel, werkgelegenheid en aflossingen opleveren. Een half jaar onderhandelingen of we het huis met benzine of kerosine of een mengsel daarvan willen afbranden.

Ik ben blij dat dit experiment met politieke faillissement ontkenning voorbij is.

Feynman | 06-07-15 | 10:56 | + 10 -

Winston1 | 06-07-15 | 10:40 |

Vorige week maatregelen genomen om asielzoekers te weten uit DK. Ook een soort uittreding uit de EUSSR.

duitse herder | 06-07-15 | 10:56 | + 6 -

Misschien is het verstandig dat wij als belastingbetaler de nee stemmers in het oor fluisteren dat wij voor hen krom liggen zodat zij nee kunnen stemmen.
Schop onder de reet en aan het werk, Griekse regering moet belasting gaan innen bij de grote jongens want uiteindelijk is het niet de EU die hen verneukt maar hun eigen volk, werkgevers en regering.

Outback | 06-07-15 | 10:51 | + 3 -

@ mijzelf niet logische

diddley2 | 06-07-15 | 10:44 | + 0 -

@ redanx
Degene die niet democratisch verkozen zijn oefenen de meeste macht uit.
En dat zijn er maar een paar.
Herinnert u zich het Politburo nog? daar liepen ook zo veel opgesmukte mannen rond, allemaal medailles op de borst.
Bestuurlijk Europa doet mij daar ook aan denken; president voor dit, president voor dat.
Feit is dat de landen geen macht hebben over een groot deel van hun eigen begroting, en dat daarmee een wezenlijk bestanddeel van de democratie buitenspel staat.
Dat een sociaal democraat (what's in a name) onvervalst een bedreiging uit in de brief van gister en dat Capo Shultz gister eigenlijk hetzelfde deed is van een ongekende triestheid.

Het zou goed zijn wanneer de bevolkingen zelf in referenda zich zouden uitspreken over de euro en europa.
Want europa is een last geworden die steeds slechter te dragen wordt.
Niet alleen de euro maar ook die stomme onlochische regelingen en wetten.
bijv. Stofzuigers, Spaarlampen, Energie voorschriften Arbeidswetgeving Etc etc etc etc etc.
Ik kan niet 1 regeling of wetgeving bedenken waardoor ik er beter van geworden ben.
Integendeel.
Chapeau voor de griekse bevolking, zelf bestemming no matter what the consequence is!

diddley2 | 06-07-15 | 10:42 | + 9 -

@ duitse herder | 06-07-15 | 10:29

Een grote Deense partij wil met de Britten uit de EUSSR. Wordt dood gezwegen door de media, en Duitse herders -))

Winston1 | 06-07-15 | 10:41 | + 5 -

@ wiza | 06-07-15 | 10:16 |

Nee , een referendum of Nederland wel verder wil met de euro. Had eigenlijk voor de uitlevering van Nederland moeten gebeuren, maar ja. De bevolking laat zich te gemakkelijk bang maken, en over zich heen lopen.
En de herders maar lachen in Denemarken.

Winston1 | 06-07-15 | 10:40 | + 7 -

Hopen op een Brexit deze week.

duitse herder | 06-07-15 | 10:29 | + 0 -

Wellicht dat de Dijs ook opstapt, hij is te besmet is om nog iets te kunnen bereiken zou je denken. Hoe dan ook, gek genoeg is zo'n Nee-stem van een volk inspirerend, een democratisch reveille ofzo. De technocratie wordt de pas af gesneden door het volk, en das ergens bemoedigend. Alleen krijgen we hoe dan ook het geld nooit meer terug, al was dat al langer duidelijk. Dus op naar een forse kwijtschelding. Ik verwacht geen Grexit, want wat zijn de opties? Geen geld met de Grieken in EU, of geen geld zonder de Grieken in de EU? Dat laatste heeft mogelijk een ongewenst precedentwerking wat eigenlijk niemand wil, en tja, het geld zie je sowieso toch nooit meer terug, dus ligt een kwijtschelding voor de hand lijkt me. Als het toch tot een Grexit komt, faalt de EU als geheel en verwacht ik het begin van het einde. Frankrijk zal woest zijn op het weinig flexibele Duitsland en ze zullen saampies een schisma tussen Noord en Zuid doen ontstaan.

Blarrie blaf blaf | 06-07-15 | 10:25 | + -3 -

"Een Grexit zou aanleiding kunnen zijn om de eurozone versneld politiek te laten integreren (...)."

Die snap ik niet. Kan toch ook met Griekenland erin? Waarom is daar een Grexit voor nodig? En is dat, als je wacht op een Grexit, niet juist een kwestie van 'als het kalf verdronken is dempt men de put'?

mamsel | 06-07-15 | 10:21 | + 3 -

Wat een gelul over democratie. Dat referendum is slecht omdat de uitslag veel verder reikt alleen Griekenland. Dan zou men een Referendum in heel Europa moeten houden om te zien of er nog geld naar Griekenland moet, Ik denk dat de uitslag redelijk voorspelbaar is.

wiza | 06-07-15 | 10:16 | + 9 -

Nederland zij nee,dit was dan ook het enige democratische aan al de circus wat we EU noemen.

ohje | 06-07-15 | 10:13 | + 6 -

"als niet direct gekozen voorzitter van de Europese Commissie"

Deze slaat nergens op. Juncker is net zo democratisch gekozen als de meeste leiders in de eurogroup. Hollande is volgens mij direct gekozen (wie nog meer?) - en hij is de zwakste figuur. Sterker nog, Rutte is door een koningin benoemd (en hij heeft ook nog zijn eigen benoeming getekent), Fayman (Oostenrijk) door de bondspresident (ook al moeten die natuurlijk rekening houden met de machtsverhoudingen in de respec. kamers) enzo. .... dus directe democratie is ook in de lidstaten ver te zoeken. Zelfs kamerleden zijn meestal niet direct gekozen.

En goed zo want voor een goed werkende directe democratie is een volwassen electorat nodig zoals bijv. in Zwitserland in centennia gevormd.

Dus Juncker is net zo democratisch gekozen als de leiders van de eurogroep ook.

redanx | 06-07-15 | 09:56 | + -14 -

Hoe bedoelt U "hoe gaat het verder?" Dit is alleen maar een onderdeel van de Brusselse festiviteiten in het kader van wij krijgen onze zin want wij zullen hoe dan ook het almachte overkoepelende EU orgaan worden en wat Griekenland betreft is het alleen maar een vervelende hindernis op weg naar totale EU zeggenschap en heerschappij.

Wout Strooizout | 06-07-15 | 09:44 | + 9 -

Jan-Kees de J. heeft extra staatsleningen uitgeschreven om het geld aan Griekenland te kunnen lenen. Daar kunnen we naar fluiten dus de facto is het nu een stuk extra staatsschuld voor ons.
Wij mogen meer belasting betalen omdat Grieken dat niet doen.
Bedankt Jan-Kees de Jager!
Not.

Vogelbeest | 06-07-15 | 09:35 | + 37 -

De ECB heeft nu allemaal Griekse leningen op de balans staan, die de Grieken niet meer kunnen afbetalen. In 2012 heeft de ECB afgedwongen dat de Eurolanden garant staan voor deze leningen (hallo JK/Dijs). Deze rekening wordt natuurlijk gedeeltelijk door ons betaald.

Volg @spiegelpeter voor meer info

subsidistan | 06-07-15 | 09:24 | + 15 -

Ego of Euro? Ben benieuwd waar men nu voor gaat kiezen op eurotop.

Rest In Privacy | 06-07-15 | 09:24 | + 2 -

Een brexit iis veel gevaarlijker. De Engelsen hebben met dat blok van voormalige kolonies een prima alternatief om mee samen te werken.

Ik zou niet graag oud of laagopgeleid zijn in deze tijden.

Topperke | 06-07-15 | 09:18 | + 6 -

@dollyking | 06-07-15 | 09:03:

Dat hebben we met die opvolger van Papandreu toch gehad? Met als gevolg dat het halve land aan de bedelstaf is. Nee dus.

Balsaq | 06-07-15 | 09:09 | + 20 -

zet er dan ook een EU interim regering neer. Hervormen die hap. Grieken (lees EU bewoners) mogen ook ergens anders gaan wonen in de EU als het hun niet bevalt.

dollyking | 06-07-15 | 09:03 | + -46 -

Iedereen praat over een Grexit. Is het juiste woord niet "Graccident"?

JaapJipJoop | 06-07-15 | 08:58 | + 10 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken