NSA heeft gewoon Google voor privédata

Heel handig natuurlijk, als je alles van iedereen weet. Maar soms is het ook moeilijk om het overzicht te bewaren tussen al die privacygevoelige informatie. De NSA ziet door de bomen het bos niet meer, zeg maar. Enter XKEYSCORE. Een van de meest vergaande privacyschendende programma's van de NSA. Vergeleken met XKEYSCORE is PRISM niet veel meer dan het geheime diensten-equivalent van het 'per ongeluk' op iemands smartphone kijken. En uit nieuwe informatie blijkt dat ze inderdaad zo ongeveer alles weten van elke internetgebruiker ter wereld. Zeggen wij niet. Zegt de NSA zelf, die in een presentatie claimt dat het systeem 'vrijwel alles dekt dat een gemiddelde gebruiker op het internet doet'. Realtime, ook nog eens. Waarmee XKEYSCORE een soort angstaanjagende Google voor privacygevoelige informatie is geworden. Zodat iedereen die bij de NSA werkt gewoon gemakkelijk bij de gegevens kan. Er is namelijk geen systeem ingebouwd om misbruik tegen te gaan. Handig! Ze weten dus ECHT alles van u.

Reaguursels

Inloggen

Vandaag reed ik door een dorpje vlakbij de grote stad. Ergens was een rotonde vernieuwd en er stonden op elk van de vier hoeken een lantaarnpaal met aangehechte camera. Steeds meer camera's zijn te zien op de openbare weg. Kolder natuurlijk, er is niemand meer om al die beelden te bekijken en het kost weken om de beelden op te vragen. Met GPS en met 'GSM' wordt van iedereen dagelijks bijgehouden waar iemand zich bevindt, waar hij was en waar hij heen gaat. In winkels is het nog erger, daar wordt een veelvoud van de beelden opgenomen. Al het internet verkeer wordt opgeslagen, alleen de links want de rest is te veel om op te slaan. Alle e-mails en verder alles wat digitaal is zoals telefoon. Er wordt per dag per persoon zoveel opgeslagen dat het ondoenlijk is om alles na te zoeken en te ordenen. Het is volslagen zinloos!

Het bewijs voor mijn stelling is eenvoudig. Iedereen kan zien dat misdadigers gewoon hun gang kunnen gaan, fraude zus en oplichting zo, geen strobreed, geen flintertje bewijs, niets! 'Globaal' (ja, ik weet het) moet het nog veel erger zijn, als er hier in NL al niet voldoende personeel is dan moet het in de USA helemaal erg zijn, daar is alles nog duurder en groter en complexer. Het is een grote diarree van data en niemand kan meer verbanden leggen.

vanhetgoor | 06-07-15 | 15:55 | + 1 -

Je kunt zeggen wat je wil, maar ze maken wel knappe software daar bij de NSA

Martinspire | 06-07-15 | 12:26 | + -1 -

Heb XKEYSCORE helemaal niet nodig! Daar heb ik Facebook wel voor...

spoilerfreak | 06-07-15 | 03:52 | + 1 -

@melissa3 | 05-07-15 | 17:52
Als u niets te verbergen heeft, gaat u dan akkoord dat er door heel uw huis camera's worden geplaatst die constant real-time streamen? En ik bedoel werkelijk overal, in elk stukje van uw huis en alles wat daarbij hoort. Daarnaast ook een drone die u constant volgt.

Niets te verbergen betekend niet dat u geen zaken meer heeft die anderen niets aangaan, lijkt me.
Ik heb ook niets te verbergen, maar dat wil niet zeggen dat alles iedereen maar wat aan gaat: DAT is wat privacy is. Zaken die enkel tussen jou en je familie en/of vrienden gelden. Die helemaal niemand verder wat aangaan, het dus niet hoeven weten: en het ook gewoon niet behoren te weten, het is immers UW privacy.

Kennelijk bent u vergeten wat privacy nou precies is. Privacy slaat niet op verbergen, privacy slaat op... Ja, op Privacy dus!

Liroy | 06-07-15 | 01:38 | + 6 -

Melissa, kom op met je burgerspionagenummer.

Gegroet, Mark Pugner ip 192.168.0.1

Mark_Pugner | 05-07-15 | 23:38 | + 0 -

Nou, O.Oost, toch maar die android inruilen voor een Blackberry?

Mark_Pugner | 05-07-15 | 23:36 | + 0 -

Zou NSA sieren als ze database opengooien zodat men zelf kan checken of geïntercepte data wel correct is en/of Tor client/VPN router/firewall naar behoeven werkt.

Schwanz | 05-07-15 | 22:33 | + 0 -

@ democrator

Toch geen code vuurwapengevaarlijk achter uw naam staan?
;)
No judgement!

Gulnar | 05-07-15 | 22:13 | + 0 -

Ik vrees dat de uitdraai van 12 jaar interwebs geschiedenis via google voor mij niet het meest gunstige profiel gaat opleveren onder een toekomstige dictatuur.. zelfs als je je er vanaf dit moment aan zou kunnen onttrekken hebben ze al een berg informatie van je (en welke conclusie zal 'men' trekken na zo'n gedragsverandering.. vermoedelijk dat je wel iets te verbergen zal hebben en dat maakt je weer verdacht). Ik hoop dat het 'niets te verbergen' volk gelijk krijgt en er nooit problemen van gaan komen, maar er kan de komende 40-50 jaar nog veel gebeuren.

noerg | 05-07-15 | 21:34 | + 3 -

Alles wordt afgetapt en gebackupped.
Toch zijn de fotorolletjes van Sebrenica kwijtgeraakt en het gesprek van Fred Teeven met die limburgse crimineel is weg.
Nu voorspel ik dat we de opname van de flight recorder van mh17 nooit te horen zullen krijgen(zijn kwijt geraakt of per ongeluk gewist).
De mensen die in dit 24 uur per dag een kamera op hun kop zouden moeten hebben zijn die gasten van de regering. De politiek probeert de waarheid te verdraaien ten koste van alles.
Als de regering denkt dat ze de deksel op al die doofputten kunnen houden tot dat ze dood zijn of een totale dictatoriale staat kunnen creeren.
Zullen ze van een koude kermis thuis komen.
Hoe langer het duurt voordat er een ommekeer komt hoe hoger de rekening zal zijn.
Dat betekend dat als dat snel gebeurt er mensen de gevangenis in zullen MOETEN gaan.
Indien dit lang gaat duren de gevolgen veel ernstiger zullen zijn. Iets met een HOOIVORK. een KOGEL, een BIJL en etc..

de democrator | 05-07-15 | 21:20 | + 8 -

@rechtsdwalendeautist | 05-07-15 | 18:01 |
Denk niet dat de belastingdienst een probleem is, denk eerder over 10-15 jaar bij een extremistische regering.
Sinds de 1e wereldoorlog hebben wij Nederlanders keurig in kaart gebracht wie waar woonde. religie werd ook genoteerd want dat was wel handig met planning van de steden zodat je weet waar je een moskee, kerk of synagoge moest bouwen.

Toen kwamen 20 jaar later de Duisters en waren zeer blij met al deze gegevens en we weten allemaal wat zij ermee hebben gedaan.

Stel, er komt een regering van de SGP en een nieuwere streng religieuze partij.
Abortus wordt illegaal, homosexualiteit mag ook niet meer en de vrouwen wordt het stemrecht afgenomen (doordat met misschien een vrouwenquota er mannen zijn die hier absoluut tegen zijn en de rechten van vrouwen dan maar willen inperken en dat de kerk gaat opkomen voor de armen zoals vroeger en de stemmen van bijna alle werkelozen zal gaan krijgen)
Op deze manier is het met de huidige systemen heel gemakkelijk om de homo's aan te pakken want er staat geregistreerd waar elk homostel woont via de burgerlijke stand.

Het gevaar zit hem er niet in wat er nu met de gegevens kan gebeuren, maar wat er in de toekomst mee kan gaan gebeuren.

dejeroen | 05-07-15 | 20:14 | + 9 -

De stemcomputers van Griekenland voor het referendum zijn ook geleverd door de Yanks.
Je geloofd toch echt niet meer dat democratie bestaat.

de democrator | 05-07-15 | 20:07 | + 0 -

alle zakelijk verkeer in handen van die yanks .. ALLE !

(c)ZWITSUL | 05-07-15 | 20:01 | + 1 -

Het enge van al die data is dat het nooit gewist wordt.
Als ik Nederland aangehouden wordt door de politie weten ze nog steeds wat er voorgevallen is 30 geleden.
Nu helpt dit in dit geval in mijn voordeel en zijn ze altijd meteen heel erg vriendelijk en rustig.

de democrator | 05-07-15 | 19:52 | + 4 -

'Niets te verbergen' is de grootste onzinsmoes ooit. Natuurlijk wil je niet dat vreemden aan je gegevens, data, gedragspatronen etc komen. Waarom ?
- Verzekeraars lachen zich de broek uit als ze alle data over jou kunnen inzien, dan verzinnen ze er wel een leuk smoesje bij om jou te weigeren als verzekerde zodra ze zien dat je in een hogere risicogroep zit.
- Banken verlenen je geen krediet als ze zien wat je her en der geflikt hebt. Met smoes uiteraard, want we hebben geen illegaal verzamelde data over jou.
- Werknemers weigeren je om je online gedrag of andere data die ze niet bevalt. Met smoes als 'we hebben voor iemand anders gekozen die meer ervaring heeft´.
- Overheidsdiensten pakken je in je kraag om dingen die je jaren geleden gedaan hebt en doorwegen in je risicoscore. Misschien nu nog niet maar de regels kunnen zomaar veranderen in het volgende kabinet.
- Nogmaals, je wordt opgepakt om je verzamelde data : foutje in de data ? Jouw probleem ! Want overheid ziet zichzelf als feilloos, bewijs jij maar het tegendeel vanachter de tralies.
- Vliegvakantie onmogelijk want maatschappij ziet dat je in het rood staat, of vaak rood staat, is risico voor eventuele akkefietjes.
- Krediet voor auto nodig ? Vergeet het maar, je verzamelde financiele score is te laag, ongeacht hoe je er nu voor staat, je hebt in het verleden bewezen onbetrouwbaar te zijn, boeit niet of dat jouw schuld was of niet, dat wordt niet meegerekend.
- Creditcard nodig ? 3x raden..
- Paspoort nodig ? Nah, je kunt er eentje krijgen voor Schengen, meer niet, want andere landen hebben data over jou en willen je niet binnen hun grenzen.
- Etc etc etc.

Dacht je soms dat de nsa alleen die info heeft ? Of dat verkeraars/banken/etc het niet leuk vinden om wat hackers in te huren om die data ook te vergaren ?
Privacy is een gigantisch belangrijk goed wat we met man en macht horen te verdedigen. Zeker nu er meer en meer gevoelige data online te vinden is. Ik mag barsten als zoiets als bijvoorbeeld faecesbook er niet met een dikke vinger in zit bij o.a. de nsa. Kan mooi geld opleveren al die data tenslotte. Alle data de cloud in, ook zo´n mooie : is vrijwel garantie voor kopietje richting die fijne nsa en consorten.
Wat zeg je ? Is maar wat metadata, kun je toch niet veel mee ? Hier een heel akelig stukje analyse : kieranhealy.org/blog/archives/2013/06/...

Nog steeds niets te verbergen ? Hmm ?

Kampfkartoffel | 05-07-15 | 19:40 | + 23 -

Oh wat ben ik enorm verbaasd zeg :D

SyntaxError | 05-07-15 | 19:36 | + -1 -

Is dat nieuws? Iedereen die maar een beetje nadenken kan wist dit al vanaf het begin.

republikein72 | 05-07-15 | 19:35 | + 4 -

@Xirdalan | 05-07-15 | 19:13 | + 2 -

Was dat een slechtere keus dan de Nobelprijs voor "de EU"?

Oh en veiligheidssystemen inbouwen voor misbruik lijkt me overbodig, aangezien het systeem alles van elke internettende mens weet en ook nog eens real-time, dus ook misbruik van het eigen systeem lijkt me.

Gijsie | 05-07-15 | 19:33 | + 0 -

Gelukkig heeft troetelneger Obama de Nobelprijs voor de Vrede gekregen. Wat een complete farce!

Xirdalan | 05-07-15 | 19:13 | + 16 -

Nou en? Niks te verbergen, dus graag zelfs misschien.
melissa3 | 05-07-15 | 17:52
.
Probleem is niet te vraag of je wel of niet iets te verbergen hebt. Door al jouw gegevens en gedrag op internet, belgedrag, locatiegegevens op te slaan kunnen achteraf verbanden gelegd die er helemaal niet zijn. het gebeurt nu al steeds vaker dat mensen als verdachte worden aangemerkt, puur op basis van dit soort gegevens i.p.v. door vakkundig speurwerk. Tunnelvisie ligt hierdoor altijd op de loer. Kees B heeft jarenlang onterecht vastgezeten vanwege een zedenverleden en omdat hij in de buurt van de plaats delict aanwezig was. Daar zit je dan in de gevangenis met je opvatting dat je niets te verbergen had...

Bytemaster | 05-07-15 | 18:55 | + 17 -

De redactie raakt in de war, dit is meer een artikel voor op Geenstijl, en dat van de Griekse referendum op Geenstijl juist voor hier.

Methylfenidaat | 05-07-15 | 18:40 | + 13 -

--sql error-- | 05-07-15 | 18:24 |

LOL!!!

Inderdaad, melissa3 - doe ook maar wat fotos, je telefoonnummers, je BSN en je paspoortnummer.
Kan altijd van pas komen, zie je?

De Droit | 05-07-15 | 18:37 | + 20 -

melissa3 | 05-07-15 | 17:52 |
nee, waarom gebruik je dan niet je echte naam hier?
en wat is je adres?

--sql error-- | 05-07-15 | 18:24 | + 32 -

@melissa3 | 05-07-15 | 17:52 |
Is dat ook met de vrijheid van meningsuiting?

Je hebt niks te vertellen dus die vrijheid van meningsuiting is ook niet nodig?

dejeroen | 05-07-15 | 18:08 | + 21 -

Als Haagse Jozias bij de NSA solliciteert wordt hij onmiddellijk aangenomen. Gluiperds hebben voorrang.

duitse herder | 05-07-15 | 18:05 | + 17 -

Maar ondertussen wel boos worden op de Chinezen omdat ze je gegevens stelen...

stiekemlinks | 05-07-15 | 18:03 | + 24 -

@melissa3: Ik heb ook niks te verbergen en dus moeten die gasten oplazeren. Ik heb namelijk niets illegaals gedaan en weiger op voorhand gecriminaliseerd te worden.
 
Maar eerlijk gezegd vind ik het vervelender dat dit uitkomt dan dat het gebeurt. Iedereen met een hartslag en een hersenfunctie zal begrijpen dat geheime diensten god en iedereen aftappen, gewoon voor de zekerheid. Kun je het mee oneens zijn (dat ben ik ook), maar tegenhouden doe je het niet.
 
Dan is het feit dat ze daar mensen in dienst nemen die hun muil niet kunnen houden veel gevaarlijker. Dat betekent niets anders dan dat de NSA haar personeelsscreening niet op orde heeft en bergen mensen aan het werk heeft die òf niet begrijpen wat ze doen, òf hun mogelijkheden misbruiken.
 
Is natuurlijk ook niet verrassend, maar wel storend.

pietvanvliet | 05-07-15 | 18:03 | + 12 -

@melissa3 wacht maar tot de belastingdienst(willekeurig voorbeeld) deze gegevens gebruikt, dan piept u wel anders.

rechtsdwalendeautist | 05-07-15 | 18:01 | + 31 -

Nou en? Niks te verbergen, dus graag zelfs misschien.

melissa3 | 05-07-15 | 17:52 | + -70 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken