Dikke kans dat u straks een Ferrari rijdt

Goede Ferrari's zijn volgens 's werelds beste autojournalist 'een schaalmodel van God'. Toch kondigde eigenaar Fiat/Chrysler eind vorig aan dat het concern Ferrari gaat afstoten. Toen zei Fiat-Chrysler nog dat Ferrari €12 miljard waard was, maar inmiddels zegt het bedrijf dat het merk nog maar €10 miljard kan opbrengen. Geen idee wat het waard is, maar vanaf 2016 wordt Ferrari in delen naar de beurs gebracht, slechts 10 procent zal sowieso in handen blijven van de nazaten van oprichter Enzo Ferrari. Dat percentage kan natuurlijk af- of toenemen, afhankelijk van het (ver)koopgedrag van de familie Ferrari. Maar de beursgang betekent in alle gevallen dat het merk in de toekomst rekening moet houden met aandeelhouders. Nu is Ferrari een bijzonder aandeel dat ook door liefhebbers zal worden gekocht, maar vermoedelijk zullen de grote aandelenpakketten toch voor de grote jongens zijn. En die hebben zo hun wensen. Winst, bijvoorbeeld. De afgelopen jaren voerden de god-imitators een beleid dat hun auto's zeldzaam hield. De vraag oversteeg het aanbod dik, maar Ferrari produceerde niet meer. Principekwestie, die heel nobel klinkt maar helaas het tuig niet uit hun auto's hield. Nieuw geld, ziet u. Aangezien de zelfversterkte schaarste dus niet geweldig werkt en aandeelhouders vrijwel zeker winst boven zeldzaamheid verkiezen, is het niet ondenkbaar dat Ferrari na beursgang de productie zal opschroeven. Meer auto's betekenen meer winst, mede doordat Ferrari niet het soort merk is dat zijn winst per eenheid ziet inkakken bij een hogere productie. Dat gaat natuurlijk maar tot zekere hoogte op, maar stel nu dat Ferrari niet alleen meer supersportwagens produceert, maar ook met baby-Ferrari's komt. Dat is een markt die het Fiat/Chrysler-concern nu bij Ferrari wegsnoept met bijvoorbeeld de Alfa Romeo 4C. Als wij aandeelhouders waren, hadden we aangedrongen op het veroveren van die markt. Een kleine Ferrari voor de prijs van een Jaguar F-type of de betere BMW 5-serie. Klinkt niet echt als een dilemma.

Reaguursels

Inloggen

mona | 05-07-15 | 15:42 |

Zoekt u eens iemand die kan nadenken. Wel buiten Nederland.

duitse herder | 06-07-15 | 06:05 | + -2 -

Het enige wat ik jammer vind bij mijn ferarrie is dat eeuwige geschraap over al die drempels

watervlug | 05-07-15 | 22:19 | + 0 -

@mona | 05-07-15 | 15:42 | + 7 - Soms heeft duitse herder gelijk. Niet zo vaak, maar het komt voor. Ik heb jarenlang 70.000 per jaar gereden, dus dan was een nieuwe auto financiële zelfmoord, want na 3 jaar krijg je er dan niets meer voor. Dus ik kocht ze met 100.000 of zo op de teller en dan een paar jaar doorrijden. Ik heb peugeot, fiat, volvo, alfa en audi gehad. Met name de audi's mankeerden eigenlijk nooit iets serieus. Een audi met (bij aanschaf) 100.000 op de teller was gewoonlijk in betere staat dan de gloedjenieuwe peugeots die mijn vrouw maar blijft kopen. Die audi's gingen probleemloos door tot over 500.000. Als je dat dan omrekent naar afschrijving en prijs per kilometer was het echt rijden voor een spotkoopje, maar dan wel met een stuk Duitsche Degelijkheid onder mijn kont.

Vogelbeest | 05-07-15 | 22:07 | + 2 -

Misschien leuk voor er bij, maar voor de rest? Er past geen golftas in en ik vind golfen leuker dan welke auto ook. Dan heb ik ook nog een vrouw en een paar kinderen en die zijn ook leuker dan welke auto ook.
Als die ferrari mijn enige auto zou moeten worden zou ik hem nog niet eens willen hebben als hij gratis was. Voor er bij is het misschien wel aardig.

Vogelbeest | 05-07-15 | 21:58 | + -1 -

duitse herder | 05-07-15 | 15:34 | + 0 -

Wordt het misschien tijd om een andere accountant te nemen, eentje die kan rekenen?

mona | 05-07-15 | 15:42 | + 10 -

MRF2739 | 05-07-15 | 09:19

Heb in NL jarenlang Porsche 944 gereden, totaal 450.000 km. Accountant zei dat ik al met al goedkoper uit was dan een VW polo.

duitse herder | 05-07-15 | 15:34 | + -4 -

Karel de 1e | 05-07-15 | 12:49 | + 1 -

Tja, jammer dat die mannen van Lamborghini niet snappen dat een waterdicht dakkie belangrijk is.

mona | 05-07-15 | 13:03 | + 1 -

Zeg ervan wat je wilt, het is en bljft een fraai stuk techniek.Niet voor alledaags gebruik gemaakt.
Ik kan ze niet betalen, maar daarom zijn ze nog wel mooi.

groetsels,

Ben

Ben5570 | 05-07-15 | 12:28 | + 2 -

Er worden allang geen slechte nieuwe auto's meer geproduceerd en ook Ferrari heeft de zaken ( al lang) goed voor elkaar.
Ja, uitzonderingen zoals hierboven beschreven zullen best zijn voorgekomen maar daarom heten het ook uitzonderingen zoals elk product wel eens kuren vertoond.
Tijdje terug een weekje in een 456M mogen rijden en er kan een hoop over verteld worden : het enige serieuze euvel was het benzineverbruik.
Ik schat zo 1:5-1:6, en dan doe je het netjes maar wat wil je ? met 12 cylinders en 442 trappelende paardjes in het vooronder moet je geen verbruik verwachten waarbij je op 1 tank naar st Tropez roffelt.
Net als andere merken ontkomt ook Ferrari niet aan downsizen en dat dat niet hoeft samen te gaan met verminderde prestatie bewijst de 488 GTB met 670 PK/76NM en een lagere milieubelasting ( want minder CO uitstoot tov van de 458, zijn voorganger) en dan hebben we het niet over een ongeblazen 12 pitter maar een geblazen V-8.
Het zou mij niet verbazen als het merk op termijn inderdaad met een V-6 op de proppen komt, net als dat ze nu ook al een Hybride ( LaFerrari) de markt verkennen.
Massaproductie zal het allemaal niet worden maar dat geldt voor alles waar 90-% van de wereldbevolking hooguit van zal kunnen dromen.

loze stijl | 05-07-15 | 12:12 | + 3 -

Geweldig hé, die sportauto's? Ik ken een man van ongeveer twee meter lang met rugklachten die in een Porsche rijdt. Geen gezicht! Hij zit er als het ware opgevouwen in. Zijn rug wordt er dankzij z'n favoriete speeltje niet beter van.
Laatst scheurde mij op de A 2 een Ferrari met afgeplakte kentekenplaten met hoge snelheid voorbij. De bestuurder dacht daarmee kennelijk boetes te kunnen ontlopen. Jammer voor hem, maar vele kilometers verder werd hij staande gehouden door de politie.
Zo ken ik nog een eigenaresse van een sportauto die voor de vakantie altijd een auto met normale kofferruimte huurt, want in de kofferruimte van haar sportauto past alleen een dokumententas en een make up koffertje.
Eigenaardig volk toch die cabriorijders!

mona | 05-07-15 | 11:16 | + -1 -

Dat klinkt allemaal leuk, maar zoveel macht hebben aandeelhouders nou ook weer niet. Als je het niet een bent met het beleid, dan verkoop je ze. Ferrari moet en zal Ferrari blijven, anders is het einde zoek.

Martinspire | 05-07-15 | 10:54 | + 0 -

Enige auto waarmee ik nooit problemen heb gehad, een ferrari in afgedankte toestand

Schroomloeder | 05-07-15 | 10:51 | + -1 -

JaapJipJoop:
Ik denk dat je onzin zit uit te kramen.
Ben zelf een Porsche rijder en ik kan je zeggen dat als je een 964 Turbo hebt en goed onderhoudn, mag je je in je handjes wrijven. Ze zijn zeldzaam en gewild bij de liefhebbers die er gerust, afh van km, rondtussen de 80- en 100k voor willen betalen. 964 zijn betrouwbaar, maar het beste zijn de de 993's.

Overigens een goede klassieke Porsche gaat in waarde alleeen maar omhoog. Fyrara's kelderen net als de Titanic in waarde omdat ze zo slecht gebouwd zijn qua mechaniek en electronisch.

MRF2739 | 05-07-15 | 09:19 | + 2 -

Helaas, deze vlieger gaat niet op. Met een BMW of Jaguar kan je qua lease auto nog weg komen. Een Ferrari levert te veel negatieve aandacht op. En de lease rijder is toch de groep die BMW of Jaguar rijdt.

1nfidel | 05-07-15 | 01:45 | + -3 -

Heb ooit een weekend in een Ferrari mogen rijden vanwege overwogen aanschaf. Toch ff stevig proefdraaien met zo'n prijskaartje. Wat een kudtauto. Nog voordat de motor was gestart vielen de onderdelen er al vanaf. Na pakweg 100 km rijden kon ik de Wegenwacht bellen afwegen niets deed het meer. Bleek iets met de bedrading te zijn doorgebrand. Waardeloos. Heb het ding -nadat de Wegenwacht er een nieuw kabel in had gezet- teruggebracht naar de dealer met de mededeling dat-ie dat brik in zijn aars kon parkeren. Vond-ie niet leuk...

Reykjavik | 04-07-15 | 23:30 | + -2 -

Auto's zijn voor paupers....Zelf een stuur beethouden, kansloos.

Mark_D_NL | 04-07-15 | 23:27 | + -20 -

Heb in het verleden een Porsche 911 Turbo gehad (964 serie) omdat ik dacht dat het een degelijke auto was. Veel gezeik en veel kosten aan gehad, terwijl hij een prachtig onderhoudsdossier had en niet erg veel gelopen.
Daarna een Ferrari 355 GTS gekocht, tegen adviezen van de stuurlui aan wal in. Die heb ik na acht jaar ook weer verkocht.
Als ik nu terugkijk heb ik van de Ferrari meer plezier gehad, veel minder kosten en het verlies bij verkoop was ook stukken lager.

Dus als er ooit weer een sportwagen zou komen, zou ik zonder aarzelen weer een Ferrari durven nemen.

Rij inmiddels in een Landcruiser 100 4.2 diesel op geel kenteken omdat ik graag veel MRB betaal. Mag er wel Utrecht mee in, want hij is van na 2001 :-)

JaapJipJoop | 04-07-15 | 23:00 | + 2 -

Zal Victor Muller ook wel weer voor de dag komen zeker, mogen ze bij Ferrari maar hopen van niet, terugdenkend aan Saab.

Wout Strooizout | 04-07-15 | 21:49 | + 0 -

MRF2739 | 04-07-15 | 17:44 |

En de afwerking zal ongetwijfeld ook weer plastic fantastic zijn in de Italiaan.
Inderdaad, doe toch maar de Duitser.

Min-of-meer | 04-07-15 | 21:21 | + -1 -

Ferrari, de Italiaanse Lada (qua kwaliteit dan)

FW Ta-183 Huckebein | 04-07-15 | 21:17 | + -7 -

Volgens mijn internet komt Lambo ook met een 4 x 4 Audi / porsche / VOLKSWAGEN.....

Denken jullie nu echt dat de techniek niet gedeeld gaat worden met bv Volkswagen.

Winston1 | 04-07-15 | 21:09 | + 4 -

Ferrari wordt toch in hetzelfde land als de Fyra gemaakt?

Deviant | 04-07-15 | 19:55 | + 13 -

Telkens als ik een Ferrari geluid hoor, moet ik weer aan m`n grasmaaimachine denken....

The bra | 04-07-15 | 19:14 | + 4 -

Een vorig model Fiat Punto leek al wat op een Maserati.

Mss een idee om voordelig Fiatjes in te kopen, wat te pimpen en er een paar steigerend paard labeltjes op te plakken. Kan de prijs toch zeker 5x omhoog... Dat is lekker winst maken...

Poekieman | 04-07-15 | 18:59 | + 2 -

@W.J. Hilderink
Dikke kans van niet. Of ben je van plan mij een smak geld te geven?

SyntaxError | 04-07-15 | 17:58 | + -1 -

@MRF2739: Lamborghini is natuurlijk dan ook gewoon een Audi met een stier erop. Heb zelf een Italiaanse bella, en moet zeggen dat ze vrijwel probleemloos is. En een plaatje om te zien. En aangezien je zo'n cabrio toch hebt om gezien te worden, is dat het belangrijkste dat telt. :-)

Nice_Wheels | 04-07-15 | 17:56 | + 10 -

Een Italiaanse auto koop je met je hart en niet met je hoofd.
De tijd dat je hem hebt heb je hoofdpijn en de dag dat je hem verkoopt breekt je hart.

de democrator | 04-07-15 | 17:50 | + 31 -

Ook als ik geen rijbewijs heb?

Kattenbakkorrels | 04-07-15 | 17:46 | + 1 -

Ferrari's en andere Italiaanse sportwagenmerken zijn mooi maar kwalitatief waardeloos. Stond paar jaar geleden op het punt een Lambo Gallardo convertible te kopen bij Hessing. Verkoper demonstreerde de convertible. Kap ging maar half open en bleef op die stand staan wat de verkoper ook deed. Mechaniek was ter plaatse naar de gort.
Toen maar een echte Duitse sportwagen gekocht! Geen moment spijt van gehad.

Vriend van mij had ook een Ferrari. Spruitstukken van Ferrari's smelten wanneer men te lang hard rijdt. Waardeloze troep dus.

MRF2739 | 04-07-15 | 17:44 | + 23 -

Is het niet op zijn minst een V8 is dan is het geen ferrari.
Hebben ze al een keer geprobeerd met de ferrari Dino.
En dat is geen ferrari maar een Dino.

de democrator | 04-07-15 | 17:27 | + 13 -

Ferrari doet te weinig aan het ontwerpen van nieuwe modellen met een future gedachte. Net iets teveel een meer van hetzelfde.
Dit in tegenstelling tot Lamborghini. Die mannen snappen dat.

duitse herder | 04-07-15 | 17:15 | + 31 -

Doe dan ook meteen een ferrari brommobiel en een batterijen senioren kar voor als ik later Groot ben.

de democrator | 04-07-15 | 17:13 | + 12 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken