Probeert Varoufakis zijn land of zichzelf te redden?

Gisteren kondigde de Griekse minfin Varoufakis aan dat hij zou opstappen bij een 'ja' in het referendum en zei hij nog liever een arm af te snijden dan een deal zonder schuldherstructurering te tekenen. Maar nu de Grieken volgens de opiniepeilingen ondanks een tamelijk agressieve OXI-campange van de regering toch lijken te neigen naar een 'ja' (alleen geldig bij een +'je), heeft Varoufakis ineens bijna een deal rond. 'If it is a no, I can assure you that on this week of impasse, we've had some very interesting proposals coming from official Europe confidentially, and a deal is more or less done', pochte hij tegenover de Ierse radio. Dijsselbloem zegt daarentegen dat er geen nieuwe voorstellen naar de Grieken zijn gestuurd en noemt de opmerking dat er een deal aanstaande is 'volstrekt onjuist' en 'uit zijn duim gezogen'. Maar goed, Dijsselbloem zegt wel vaker iets niet dus we weten ook niet precies wie we hier moeten geloven. Varoufakis brieste op zijn blog ook over het document van het IMF (die hij nu 'the good people' noemt, terwijl ze eerder nog 'criminal' waren) dat gisteren werd vrijgegeven, waarin wordt gesproken over schuldverlichting. Want het IMF zegt eindelijk wat Syriza al vanaf januari roept!!!11!! Dat is echter een interessante omkering van de chronologie. Het IMF zegt dat de schuld onhoudbaar wordt als de economie zich slecht ontwikkelt. En dat het die kant op is gegaan sinds Syriza aan de macht is (terwijl schuldherstructurering wel degelijk aan de orde is geweest, by the way). We citeren: 'Significant changes in policies since 2014—not least, lower primary surpluses and a weak reform effort that will weigh on growth and privatization—are leading to substantial new financing needs. En: 'Coming on top of the very high existing debt, these new financing needs render the debt dynamics unsustainable.' Dus, Syriza heeft eerst het economisch herstel kapot gemaakt om vervolgens triomfantelijk te kunnen laten zien dat de schulden echt onhoudbaar zijn. Ja, zo kennen we er nog wel een paar. Bovendien wordt de blame game steeds irrelevanter. Want ja, de Grieken hebben jaren op de pof geleefd. En ja, een deel van de schulden hadden in 2010 afgeschreven moeten worden. En ja, de Grieken hebben geleden onder de hervormingen die ze hebben doorgevoerd. En ja, ze hebben de rekening zelf bij de armen gelegd. Er moet nu gewoon een oplossing komen voor de afgrond en de humanitaire crisis waar het land op afstevent. Want dit soort beelden sturen geen boodschap van 'hope and pride' maar van wanhoop en onmacht.

Reaguursels

Inloggen

@ParksanRecreation | 03-07-15 | 17:12 |

De EU heeft het sterke economisch herstel kapot gemaakt? Want het ging net zo lekker onder Giorgos Papandreou?

Psycho Daddy | 04-07-15 | 11:42 | + -1 -

Wat een walgelijk spel, nemen wat je krijgt én nemen wat je kan nemen.
De Grieken, Griekenland, de Griekse overheid, de luie Grieken, wij moeten veel belasting betalen in ruil voor toekomstperspectief dus hullie ook. Allemaal komt het op hetzelfde neer: polariseer en maak van de verwarring die erop volgt misbruik (de politiek), Onderzoek niet wat er gebeurt maar schrijf in emotionele terminologie (de pers) en zorg ervoor dat voetvolk nooit de kennis en middelen heeft er iets van te bakken om werkelijke zelfstandigheid te kunnen bereiken (het grootkapitaal).
Alle onzekerheid en navenante angst zorgt ervoor dat mensen in utopische vergezichten blijven geloven.
Wanneer ik aan je deur kom met een verhaal dat als je mij geld geeft je nooit meer honger zal hebben, nooit meer oorlog mee zal maken, nooit meer ongezonde lucht in zal ademen, nooit meer geld tekort zal komen, nooit meer je baan zal verliezen zonder dat er iemand anders onder zal lijden dan lach je me uit, verklaar je mij voor gek en/of ruik je een zwendel.
Waarom is het zo dat mensen in pak achter een microfoon met een hoop vrindjes om zich heen deze hoon niet over zich heen krijgen?
Angst en dwangneurose.
Ik persoonlijk maak liever zélf (desnoods) een fatale beslissing dan dat ik een ander mijn leven in handen geef.
De oplossing?
Allemaal tegelijk ons geld verbranden, geen belasting betalen, niet naar je werk gaan, niet stemmen en geen media tot je nemen alsof het onderwijs is.
Pas dan en alleen dan zullen we een wérkelijk inzicht hebben in hoe miserabel de huidige toestand van ons land, ons continent, onze wereld is.
En hoe ongelofelijk dom het is dat we ooit dachten dat geld en macht problemen oplost in plaats van veroorzaakt.
Stap over de angst heen en accepteer de risico's die leven met zich meebrengt.
De angst voor morgen is erop rekenen dat er nog een dag te gaan is.
En terecht.
Want op het moment dat ik dat waar maak is het makkelijker voor mij om deze beloftes

LuckyGirl | 04-07-15 | 09:51 | + -1 -

Schuld kwijt schelden dan komt de complete periferie voor hetzelfde.
Uit de euro laten stappen, wie is de volgende?
De € = r.i.p.

Failliet is ook 100% haircut. Syriza levert waar de bevolking in eerste instantie voor heeft gestemd.

Bladiebladie | 04-07-15 | 09:34 | + 0 -

Socialisten herschrijven de geschiedenis en we zijn allemaal ineens verbaasd?
 
Wie is er dan eigenlijk gek?
 
en OT: Eerst en vooral zichzelf. Als dat betekent dat ie het land redt, is dat natuurlijk mooi meegenomen maar zuiver toevallig.

pietvanvliet | 04-07-15 | 08:42 | + 0 -

Wat heeft die gast met de Ierse pers? Elke dag geeft 'ie daar een interview of tikt zelf een stukje voor een krant.

Febofiel | 03-07-15 | 23:18 | + 1 -

@bakoenin | 03-07-15 | 19:07 | + -2 -
"De initiatief nemers vanuit Duitsland waren dezelfde die in 1933 die ander poging steunden."

Sorry nu kan ik je niet meer serieus nemen. De initietiefnemers waren niet Duits zoals ik al zei. Verder was Kohl in 1933 3 jaar oud.

The Ugly | 03-07-15 | 21:22 | + -1 -

@Methylfenidaat | 03-07-15 | 20:41
Een grote demonstratie zegt verder niets en is niet exemplarisch voor heel Griekenland. Het ja- en neekamp zijn beide nogal groot. Ik wacht zondag wel af.

Rest In Privacy | 03-07-15 | 20:46 | + 2 -

atheïstisch stemvee | 03-07-15 | 20:37
Omdat het RT is? De live beelden spreken toch voor zichzelf of niet dan?

Methylfenidaat | 03-07-15 | 20:41 | + 1 -

Laten we de zaken nou eens helder stellen. De Grieken hadden nooit in de Euro gemoeten. Ze horen er nog steeds niet in. Laten we accepteren wat het kost om ze eruit te gooien (dat heet leergeld) en dan toedelodoki.
En als dat betekent dat ze hun bestaande schulden in Drachmes omzetten en die vervolgens als een gek laten devalueren... zo zij het. Dat heet leergeld.

jjg | 03-07-15 | 20:37 | + 1 -

@Methylfenidaat | 03-07-15 | 20:28
Haha, slaafse EU-propaganda willen weerleggen met het propagandakanaal van Putin. ROFLOL.
Goed. ik ben al te veel aan het woord.
*dingen doen gaat*

Rest In Privacy | 03-07-15 | 20:37 | + -2 -

De Eu wilde publikatie van het IMF rapport tegengaan. Ze wilden de werkelijkheid verbloemen. De democratie is begraven in Brussel. Liegen is de norm. De grieken hebben een schuld, ook aan ons, maar ik begrijp wel dat ze niet meer willen meedoen aan de Brusselse tax-ponzi.

Brussel is alleen te redden met een nieuw commissietje, de huidige heeft alle geloofwaardigheid verloren.

Tee Of Cup | 03-07-15 | 20:32 | + 2 -

@bakoenin | 03-07-15 | 20:06
- Ja en landen die hun eigen industrie wilden beschermen. Ten koste van alles. Te veel voor hier.
- Goed maar kapitaal heeft ook een enorme (industriële) ontwikkeling mogelijk gemaakt en daarbij de welvaart en welzijn in grote delen van de wereld enorm doen toenemen. Kapitaal an sich is niet slecht. Zelfs Marx zag het potentieel daarvan.
- Ik weet niet zo goed wat ik moet met de term "profits". Allicht zal er profijt zijn bij deze Unie, anders begon men er niet aan.
- Ik geloof dat dé politicus en dé politiek inmiddels wel van hun voetstuk zijn gevallen. Waardering uit bevolking zet ze gelijk met tweedehandsautoverkoper.
- Een heilstaat is altijd een opmars naar de hel. Een staat an sich zie ik als een noodzakelijk kwaad. Nuttig zolang de controlemechanisme afdoende werken en er scheiding der machten is. In dat opzicht baren de ontwikkelingen van de laatste jaren mij wel zorgen. Ook in Nederland. En ook - en zo weer OT - de ontwikkelingen in de EU vanaf de crisis. Het heeft nog weinig met democratie te maken imo.

Rest In Privacy | 03-07-15 | 20:28 | + 0 -

bakoenin | 03-07-15 | 20:22

Triest hoor, alles om de NASI v2 droom te volmaken.

Methylfenidaat | 03-07-15 | 20:25 | + 1 -

atheïstisch stemvee | 03-07-15 | 19:40
De periode voor WW2 en zelfs WW1 werd bepaald door economische expansie door industriëlen.
Dat alles vond zijn weg binnen de regeringen van de diverse naties.
Denk jij nu werkelijk dat er ook maar 1 land op deze wereld bestaat wat militaire ambities kan waarmaken zonder een enorm potentieel aan kapitaal?
Er zit maar 1 ideologie achter een Groot Europese Heilstaat, en dat zijn profits.
Napoleon 1 was de eerste, Napoleon 3 de tweede, en daarna volgden de moordenaars van de tragiek van WW1.
Het gaat niet om mensen, het gaat niet om weet ik veel wat voor ideologie, het gaat om profits.
Heel cynisch, maar thats it.
De grondgedachte van de EU en de Euro gaat maar om 1 ding.
Profits.
Niet om mensen, niet of er wel of geen oorlog meer zal zijn (tenslotte levert oorlog ook weer geld op) en zeker niet om democratie.
Het gaat alleen maar om macht en geld.
En nee dat is is geen complot maar realiteit.
Hoe lang laten mensen zich nog in de maling nemen.
Hoelang geloven mensen nog dat lieden die boven komen drijven en machtsposities innemen automatisch het algemeen belang dienen.
Moedeloos wordt je er van.

Heb ik een oplossing... nee, maar wel een waarschuwing... vertrouw nooit een staat en haar woordvoerders, en al helemaal geen Groot Europese Heilstaat.

bakoenin | 03-07-15 | 20:06 | + 3 -

@bakoenin | 03-07-15 | 19:32
Weet niet zeker wat je wil met Monnet. Maar de periode voorafgaand aan WOII werd gekenmerkt door naties die voornamelijk bondgenootschappen wilden smeden omdat ze andere naties het licht niet in de ogen gunden.
Persoonlijk vind ik het kolen en staal verdrag een goed idee, de EEG ook. Wat er na Maastricht allemaal is bekokstoofd, dat was de opmaat voor waar we nu zitten. En ik moet zeggen dat ik niet bijster positief gestemd ben over de toekomst van de EU. Maar het zij zo.
PS: ik ben bijzonder slecht in voorspellen.

Rest In Privacy | 03-07-15 | 19:40 | + 2 -

atheïstisch stemvee | 03-07-15 | 19:21
Dan ben je Monnet vergeten, maar belangrijker wie hem steunden.
En dat waren nu juiste dezelfde industriëlen en ambtsdragers die in 1933 die andere poging gesteund hebben.
Leer het nou eens beste mensen er zit geen enkele drang naar goed doen of algemeen belang achter het streven van onze Groot Europese Heilstaat en uiteindelijk gaan we allemaal verliezen.
Stap voor stap. Het gaat alleen maar om macht en geld, heel veel geld.

bakoenin | 03-07-15 | 19:32 | + 0 -

Al het gebabbel over de noodzaak van kwijtschelding ten spijt, ik ben een beetje klaar met die gouden bergen die net over de horizon op ons liggen te wachten als we alleen voor deze ene keer vandaag nog even wat extra geld betalen aan Griekenland. En morgen weer. En volgende week nog een keer. En de horizon raakt steeds verder uit zicht naarmate de socialisten meer van andermans geld uit mogen geven.

Oxi = zoek het zelf maar uit daarzo. We kunnen Griekenland niet uit de euro zetten, maar we zijn ook niet verplicht nog meer geld uit te geven aan hun "arrears", laat ze eerst maar eens bezuinigen. De eerder geboekte resultaten zijn vernietigd door de dwaze spilzucht van de regering-Tsipras. We kunnen pas weer zaken doen als ze hebben bewezen dat ze in staat en bereid zijn pijnlijke maatregelen door te voeren, want er zullen een hoop pijnlijke maatregelen genomen moeten worden voordat de Griekse economie weer gezond kan worden.

Ooit_huisregelneef | 03-07-15 | 19:23 | + 1 -

@bakoenin | 03-07-15 | 19:07
De eerste aanzet was het kolen en staalverdrag tussen Dld en Fr. Van daaruit - samen met de BeNeLux - is de EEG ontstaan. De val van de muur heeft het proces in een stroomversnelling gebracht. Daarin van verschillende landen die concessies eisten in ruil voor die Duitse eenwording, met name Frankrijk (maar zeker ook NL). Althans, dat is de versie die mij bekend is.

Rest In Privacy | 03-07-15 | 19:21 | + 3 -

@bakoenin | 03-07-15 | 19:05
Ik denk dat velen het met je eens zijn hoor, ik wel i.i.g.. Probleem is hoe de Griekse economie zo te hervormen dat die weer zelfondersteunend wordt. Lijkt me dat een ander belastingmoraal belangrijker is dan alles maar privatiseren. Maar goed ik ben geen financieel expert.
Verder is kwijtschelden van schulden noodzakelijk, maar wat voor boodschap geef je dan aan Portugal, Spanje, Italië en Ierland? Landen die enorm onder de harde bezuinigingen hebben geleden. En dan is er nog de publieke opinie. Ik weet het ook gewoon niet. Al vind ik dit oprecht erg voor de doorsnee Griek. Deze hele steunoperatie was imo niets meer dan een indirecte bankensteun.

@The Ugly | 03-07-15 | 19:05
Yup, denk bv ook aan die verhuizing naar Straatsburg en de landbouwsubsidies. Eigenlijk had ieder land wel zijn wensenlijstjes, maar Frankrijk had wel heel veel noten op zang. Kan even niet meer op die quote van Juncker komen (gewoon stappen zetten en bij problemen wel weer zien). Ik denk dat daar veel waarheid in zit.

Rest In Privacy | 03-07-15 | 19:16 | + 0 -

The Ugly | 03-07-15 | 19:05
De EU en de Euro zijn er alleen maar gekomen omdat militaire middelen het niet voor elkaar konden krijgen.
De initiatief nemers vanuit Duitsland waren dezelfde die in 1933 die ander poging steunden.

bakoenin | 03-07-15 | 19:07 | + 0 -

atheïstisch stemvee | 03-07-15 | 19:00
Natuurlijk zitten er twee kanten aan het verhaal, en natuurlijk zijn beide kampen fout geweest.
Het gaat nu om een oplossing een oplossing in het belang van iedereen.
En dus niet in het belang van de Groot Europese Heilstaat.
Nee, in het belang van miljoenen mensen.
Ga zo door en in het kielzog van de bootvluchtelingen kunnen we een exodus vanuit Zuid Europa verwachten.

bakoenin | 03-07-15 | 19:05 | + 0 -

@atheïstisch stemvee | 03-07-15 | 18:29 | + 1 -
Klopt, de meesten hebben geen idee hoe de Euro tot stand is gekomen en wat de voorgeschiedenis was met het ERM, EMS etc. Verder is daar het feit dat de Euro natuurlijk ook altijd voor een groot deel ook een politiek project geweest is. Dat zegt de meeste mensen tegenwoordig niets, maar de mensen die dit allemaal bedacht hebben (oa Mitterand, Kohl, Delors) hebben allemaal de oorlog danwel bewust meegemaakt, danwel erin gevochten. De kans dat het ook wel eens wat geld zou kunnen kosten als offer voor Europese integratie en daardoor 'nooit meer oorlog' was dus altijd aanwezig.

The Ugly | 03-07-15 | 19:05 | + 3 -

@bakoenin | 03-07-15 | 18:55
Ik weet niet of je het is opgevallen, maar de nu alom verguisde Griekse motorrijdende middelvinger werd in het begin door velen hier (GS/ DK/ Pow) als een held ontvangen. Het kan verkeren.
Inhoudelijk sluit ik me aan bij wat @Feynman en @deluiegriek al gepost hebben. Zitten twee kanten aan dit verhaal, met elk andere belangen.

Rest In Privacy | 03-07-15 | 19:00 | + 0 -

atheïstisch stemvee | 03-07-15 | 18:48
ik zit hier op een niet MSM blog waarvan ik verwacht dat ze in ieder geval niet de corporatisten van de Groot Europese Heilstaat een veer in de leugenachtige reedt steken.

bakoenin | 03-07-15 | 18:55 | + 5 -

Zit ik hier verdomme nu een NOS staatsblog te lezen?
@bakoenin | 03-07-15 | 18:44

Neen, je zit hier op een ietwat tendentieus rechts-populistisch blog. Voor serieuze financiële duidings adviseer ik je eerder om het FD te lezen. Maar dat reaguurt weer niet zo lekker. ;-)

Rest In Privacy | 03-07-15 | 18:48 | + 1 -

En dan nog iets, er is nooit economisch herstel geweest, dat was alweer Window dressing van de Samaraz criminelen van ND.
In december bleek dat er al weer een terug val was.
Zit ik hier verdomme nu een NOS staatsblog te lezen?

bakoenin | 03-07-15 | 18:44 | + 5 -

Alsof de media in Nederland ook maar 1 fuck gegeven hebben om het lot van de Grieken afgelopen 6 jaar. Alsof je ooit iets hoorde over hele gezinnen die op het pensioentje van oma leven. Alsof je ooit iets hoorde over een economie die in 5 jaar tijd 35 jaar terug geflikkerd is.
En dan nu na een paar dagen het geveinsde ach en wee.
Kan het noch iets meer hypocriet?

bakoenin | 03-07-15 | 18:41 | + 3 -

@HotPotato | 03-07-15 | 18:21
Ik heb het over de EMU. De Euro was een harde eis voor de Duitse eenwording. Duitsland stond een sterke muntunie voor. Frankrijk zag het absoluut niet zitten om daarin de zwakste van het stel te zijn en dus ook Italië en later Griekenland in de unie. Frankrijk heeft een enorme stempel gedrukt op het ontwerp van de huidige unie. Moet er wel bij vertellen dat Kohl nogal een eurofiel was.

Rest In Privacy | 03-07-15 | 18:29 | + 5 -

atheïstisch stemvee | 03-07-15 | 18:10 |
"Na de val van de dictatuur trad Griekenland versneld toe tot de Europese Unie. Binnen de Europese Unie heeft het land nooit bekend gestaan als 'het beste jongetje van de klas' en in 2009 bracht Griekenland de stabiliteit van de euro zelfs in gevaar"

En de Duitsers waren toen.... Octoberfest aan het vieren of zo. ?

HotPotato | 03-07-15 | 18:21 | + 1 -

@--sql error-- | 03-07-15 | 18:01
Maar het waren dan weer niet diezelfde Duitsers die per se de Grieken in de muntunie wilden. Dat geweldige idee kwam uit het land dat zichzelf de grootste natie op aarde vindt, maar daar toch niet zo heel zeker van lijkt te zijn.

Rest In Privacy | 03-07-15 | 18:10 | + 1 -

@The Ugly | 03-07-15 | 17:51
klopt. maar helaas is gedeelte kwijtschelden enige optie.
en kwa echt roer omgooien in Griekenland, dit is wat Varoufakis zegt;
"we’re not turning away from the reform path if we give an additional €300 a year to a pensioner living on €300 a month. When we talk about reforms, we should talk about cartels, about rich Greeks who hardly pay any taxes. Why does a kilometer of freeway cost three times as much where we are as it does in Germany? Because we’re dealing with a system of cronyism and corruption. That’s what we have to tackle. But, instead, we’re debating pharmacy opening times."
www.zeit.de/wirtschaft/2015-02/yanis-v...

@HotPotato | 03-07-15 | 17:51
tja, Dijsselbloem is schandknaapje van de troika. Voor geen cent te vertrouwen. Dat blijkt o.a. uit de brusselse naheffingen.

thelaw | 03-07-15 | 18:08 | + 4 -

@--sql error-- | 03-07-15 | 17:59
Je kunt aks kakelverse regering wel het vertrouwen ondermijnen. Dat gaat dan te paard (naar men zegt).

Rest In Privacy | 03-07-15 | 18:06 | + 0 -

@ The Ugly | 03-07-15 | 17:51

Dat wisten de Eurocraten die deze gekte willens en wetens zijn begonnen ook. Maar om Frankrijk en de rest van de boevenbende er bij te krijgen werden de ogen en oren bewust gesloten.

Maar zoald DK het zegt: Griekenland is kut want Varoufakis, die betrekkelijk recent bij het spelletje betrokken raakte, is een lul.

Dat is van dezelfde orde als: niet nader te noemen warenhuis glijdt al jaren af, Amerikaanse aasgieren verkopen voor 1,5 miljard aan eigendommen en steekt opbrengst in eigen zak. Maar het is de schuld van de vakbond dat 400 man hun baan verliezen.

ParksanRecreation | 03-07-15 | 18:05 | + 10 -

deluiegriek | 03-07-15 | 17:22 |
et zijn helaas vooral de duitsers die hetzelde willen proberen en een andere uitkomst verwachten. Zo doen ze dat altijd, is hun cultuur. Doorgaan tot de wal het schip keert.

--sql error-- | 03-07-15 | 18:01 | + -1 -

A. Dijkman, politieke keuzes hebben meestal pas na 4 jaar economisch effect. Misschien dat het in dit geval wat sneller merkbaar is, maar roepen dat het slecht gaat sinds de huidige regering er zit is iets te kort door de bocht.

--sql error-- | 03-07-15 | 17:59 | + 2 -

En laten we het dan ook nog even hebben over die "Woedende Dijsselbloem" die echt niet in de eerste leugen gestikt is te zeggen heeft over Varoufakis.
Dijsselbloem moet kiezen, de EU of Nederland maar wat mij betreft F* maar lekker naar de EU.

HotPotato | 03-07-15 | 17:51 | + 0 -

@thelaw | 03-07-15 | 17:39 | + 0 -
Ja die schuld is onhoudbaar, maar om daarom maar klakkeloos kwijt te schelden zonder dat Griekenland er iets voor hoeft te doen zou gewoon ontzettend dom zijn. Zelfs Varoufakis heeft gezegd dat ie het met 70% met de voorstellen van de schuldeisers eens is. Hij weet als econoom met Westerse opleiding als geen ander dat de Griekse economie hervormd moet worden.

The Ugly | 03-07-15 | 17:51 | + 1 -

RTL nieuws "ja echt nieuws !!"

Een of andere Jacko met een Griekse ex, een al kennelijk jarenlang geen winstmakende bandenhandel en nog wat kinderen aldaar: "van de euro afstappen is een drama".

Een reisburo miep "ik weet niet wat het betekend als Griekenland Nee stemt maar ik vrees het ergste".

Ja hoor......

HotPotato | 03-07-15 | 17:45 | + 3 -

proefde gisteren iets bij de toespraak van Merkel, dat ze een Nee ook wel prima vond, zijn ze van dat gezeik met de grieken af. Enne.., IMF heb gelijk volgens Varoufakis als het over schuldsanering gaat , maar weer niet als ze zeggen dat ze moeten hervormen.

louis6227 | 03-07-15 | 17:45 | + 1 -

Lafayette | 03-07-15 | 17:30 | + 0 -
Jules Paradijs sinds mei 2015 weg bij TMG/Telegraaf (eigenaar Geenstijl/DK?); wellicht was Paradijs te kritisch op gevestigde orde?

Schwanz | 03-07-15 | 17:45 | + 3 -

Varoufakis heeft uberhaupt het baantje alleen maar aangenomen omdat hij het zat is dat die eurocraten z'n land slopen.
en ondertussen blijkt dat Merkel, het IMF en zelfs Noud Wellink allemaal al stiekem toe geven dat wat de hoogleraar economie van Oxford University al tijden roept, dat de schuld onhoudbaar is zonder herstructurering, inderdaad klopt.

thelaw | 03-07-15 | 17:39 | + 9 -

Zal best allemaal, maar kan iemand ook eens samenvatten wat ECB/IMF precies eist? Lijken bezig met klassieke verdeel en heers tactiek, als dood dat referendum "oxi" wordt. Net referendum afhankelijkheid Schotland, waar Cameron plots totaalcollaps VK voorspelde bij "yes-vote". Kleptocratie interesseert zich niet voor Grieks welzijn, louter in eigen privileges. In NL gaan kappers/boekverkopers al in hoekje liggen huilen als BTW licht omhoog zou gaan en bedrijven/aristo-kleptocratie al bij plannen voor paar procent extra vermogensbelasting. Kan me dus voorstellen dat Grieken zelfde doen en liever niet nog meer pensioen inleveren. Alle non-data en scare-tactics overbodig. Kern hier helder samgevat: www.volkskrant.nl/opinie/niet-alleen-g...

Schwanz | 03-07-15 | 17:37 | + 0 -

"pochte hij tegenover de Ierse radio"...
Mijn vermoeden dat Das Kapital/GS gewoon mainstream media is dat zich graag voor het EU karretje laat spannen wordt steeds meer bevestigd.

Lafayette | 03-07-15 | 17:30 | + 15 -

Dat Yanis de IMF plotseling "the good people" noemt is totaal niet vreemd. Dat instituut heeft net aangegeven dat austerity zeer nadelig is voor het volk, de economie en de schuldeisers. Met het volk bedoel ik hier wij en zij. Zelfs DSK, de vorige IMF topman heeft dat geroepen over zijn eigen regeerperiode.

Beide hebben aangegeven dat ze fiscale multipliers en recessie-effecten van hun eigen maatregelen totaal hebben onderschat. Of om het simpeler te houden, je kan een land wel hard laten bezuinigen, maar door onrust en gesaneerde rijksinvesteringen daalt de economie en haar belastingafdracht harder dan je hervormingen. De inkomsten dalen harder dan de uitgaven.

Griekenland int nu ongeveer 40% BBP 2015, maar dat BBP 2015 is met 30% gekelderd tov 2008. Dan int u effectief 28% van het 2008 BBP. Hadden we niet de Griekse verzorgingsstaat gesloopt en hervormingen in 1 pakket in 2008 ingevoerd in plaats van uitgesmeerd over vijf jaar én de belastinginning in 2008 al op poten gezet had Griekenland nu 42% van het 2008 BBP kunnen innen. Anderhalf keer zo veel als het nu doet.

Als je iemand zo veel mogelijk wil laten bloeden, moet je m niet laten sterven. Of verzwakken. Nee, zo iemand moet je mesten en veel laten werken. Ik ga aan de ouzo en wat borden gooien.

Feynman | 03-07-15 | 17:27 | + 6 -

Ik snap die Varoufakis tot op zekere hoogte wel. Het is zinloos om steeds hetzelfde uit te proberen terwijl al bewezen is dat het niet zal helpen. Een land overladen met meer schuld, zal niet helpen. Ze kunnen zichzelf niet uit deze situatie lenen, zoals geen enkel bedrijf of huishouden kan dat doen.
.
Het probleem is dat de Troyka en de directe betrokkenen vast blijven houden aan "oude" regels. Dat zag je ook in NL: Rutte cs heeft zo ontzettend veel schade aangericht in NL met zijn "hervormingen", dat dat jaren duurt voordat die schade herstelt is (als dat überhaupt lukt). De reden voor die acties van Rutte waren de "regeltjes" uit Brussel. Als Rutte niets had gedaan (net zo als een aantal andere landen), was het waarschijnlijk vanzelf goed gekomen.
.
Het probleem van Griekenland is dat ze eigenlijk geen economie cq industrie hebben op. En het geld dat wordt verdiend, blijft voor een deel verborgen voor de fiscus waardoor de overheid tekort komt. En juist dat laatste moet het speerpunt zijn voor de Griekse overheid.
.
Griekse overheid mag van mij best wel wat meer krijgen (of ze het nu krijgen of over 2 jaar), maar de belastingmoraal in dat land moet flink op de schop.
.
Mijn voorstel zou zijn: Geef ze het geld, maar gelijkertijd de helft van onze de ambtenaren die zich bezighouden met belastingheffing en opsporing. Of zelfs beter: Griekenland zou de inning van belastingen etc uit moeten besteden aan een ander land, Nederland bijvoorbeeld.
.
Als je ziet hoe de belastingambtenaren in NL tekeer gaan, heb ik er het volste vertrouwen in dat ze fors meer belasting kunnen genereren in Griekenland.

deluiegriek | 03-07-15 | 17:22 | + 2 -

Uw is is.

diddley2 | 03-07-15 | 17:17 | + -1 -

The blame game.
Er moet en zal een nieuwe regering komen volgens de Europese machthebbers.
Welke? denk ik dan, degene die er voor verantwoordelijk zijn dat Griekenland in deze situatie zijn gekomen?
Wat een gelul.
Iedereen daar is zo besmet als de pest.
Het gaat Europa er gewoon om, om een regering daar te krijgen die 1 op 1 doet wat Europa wil.
Zodat er wat omgestructueerd kan worden en dat Frankrijk en de andere landen niet in de problemen komen.
Syriza is dead and gone.
Er wordt ja gestemd en over een jaar zitten we met nog een hogere schuld c.q. afschrijvingen.
Oftewel de regeringen in de donor landen verstevigen hun greep op de bevolking dmv.nog meer bezuinigingen/ werkloosheid en het daarbij behorende angst en onzekerheid.
Deze ballon heeft een gat waar geen plakker groot genoeg voor uw.
En maar blijven blazen.

diddley2 | 03-07-15 | 17:16 | + 14 -

Het IMF weet ook niet wat de determinanten van economische groei zijn. Dus de opmerking dat lagere primaire saldi en een zwakke hervormingsagenda neerwaartse druk legt op de economische groei, moet je niet te serieus nemen. Dat is gewoon een politieke uitspraak.
Ze hadden toch moeilijk kunnen stellen dat het Keynesiaanse stimuleringsbeleid dat Syriza heeft ingezet op termijn haar vruchten gaat afwerpen?
Het IMF waait gebruikt haar conclusies vaker politiek. Tegenover Duitsland houden ze juist wel een verhaal van 'stimuleer de economie meer, laat de schulden oplopen'.

Het staat natuurlijk wel buiten kijf dat de extra uitgaven van de Griekse overheid niet echt helpen om de schuld op lange termijn houdbaar te maken. Maar daar hadden we al jaren geen illusies over.

welatenheterbijzitte | 03-07-15 | 17:16 | + 2 -

Syriza heeft het sterke economisch herstel kapot gemaakt? Want het ging net zo lekker onder de Trojka?

Probeert de EU haar ongewenste politieke monsterproject of de Grieken te redden?

ParksanRecreation | 03-07-15 | 17:12 | + 7 -

Ik.Wil.Kuppeveld

Dean Moriarty | 03-07-15 | 16:55 | + 0 -

Mythylfenidaat?

Ik denk eerder aan een shot haldol voor meneer variofuckus want die lijkt mij langzaam psychotisch te zijn.....

Fark Mutte | 03-07-15 | 16:55 | + -3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken