Zo duur wordt de Tesla 3

Valt mee
Valt mee
Al jaren wacht de wereld met smart op de Tesla Model 3. De Tesla voor de gewone man. Althans. De iets gewonere man. Want waar de huidige modellen van Tesla beginnen bij een slordige tachtigduizend euro (inclusief Nederlandse btw) hangt aan de Tesla 3 straks een prijskaartje van zo'n 38.000 euro (incl. btw). Is toch wat betaalbaarder en dan komt de Tesla toch in zicht voor de Nederlandse (lease-)loonslaaf in het hogere segment. En er is Nieuws want de Goden van Tesla hebben gesproken. Het Model 3 krijgt een bereik van zo'n vierhonderd kilometer. U kunt er dus rustig mee van Rotterdam naar Bremen rijden (als u in Bremen weer kunt opladen, that is). Ander Nieuws: de Tesla Model 3 is eigenlijk niet een auto, maar meerdere. Er moeten verschillende Modellen 3 komen (volgt u het nog?) als het aan Tesla ligt. Zodat straks iedereen er een wil en er in 2020 een miljoen Tesla's op de weg rijden. In Nederland bijvoorbeeld. Want ons kleine landje is eigenlijk ideaal voor elektrische auto's. Zo ongeveer elke afstand binnen Nederland is wel af te leggen met zo'n ding. Alleen nog even afwachten wat er met de bijtelling gebeurt.

Reaguursels

Inloggen


Vraag me wel al tijden af waarom ik ik totaal 1x ben ingehaald door een Tesla en er zelf zo 1000 heb ingehaald. Waarom geven Tesla-rijders geen gas?

Ouwe Jood | 18-06-15 | 21:18 | + 0 -

@ Dima Beeline; Ja, ik kan me voorstellen dat het zo beter uitkwam. Maar, hoe zou het zijn met de Volkswagen Passat GTE (waarvan de prijs zojuist vastgesteld is op zo'n 50.000 euro en de bijtelling nog 60 maanden 7% bedraagt) tegenover de Tesla?! Dat redt de Tesla niet meer. Buiten het feit dat de Tesla een waanzinnige auto is om mee te rijden, wint die Passat het dan met vlag en wimpel.

IkDePik | 17-06-15 | 16:27 | + -1 -

Mika6101 | 17-06-15 | 09:07 |

Inkomen in Denemarken is 20-40% hoger dan in NL, zelfde job en werktijden. Mijn netto inkomen is thans 25-30% hoger in vergelijking met NL. Zelfde omstandigheden.

Skol...

Voor de Nederlanders: Skol betekent proost.

duitse herder | 17-06-15 | 09:25 | + 1 -

@duitse herder | 16-06-15 | 19:07
Dankje voor het houden van de stellingen. Wij Hollanders håller ihop, ongeacht waar we wonen ;-) Dat zouden die Nederlanders eens moeten leren. Dan zouden we tenminste een Nederland hebben om trots op te zijn.
@De finale eindbaas | 16-06-15 | 23:24
Dat bullshit argument hoor ik nou ook steeds als de voordelen van Zweden benoemd worden. Maar uit ervaring kan ik je vertellen dat ik procentueel gezien meer over houdt aan het eind van de maand dan in Nederland. Kortom dat een biertje 30% duurder is in Zweden betekent niet dat ik er een biertje minder om hoef te drinken. En als je de rij voor de systembolaget zou zien elke vrijdag weet je dat wij in Zweden goed geld hebben te besteden. Maar dit zal wel aan dove mans oren zijn gericht.

Mika6101 | 17-06-15 | 09:07 | + 0 -

Het huis dat we op dit moment bouwen gaat een dak hebben van effectief 95m2 aan panelen. Tesamen met warmtewisselaren, zonneboilers zal ons nul huis genoeg kunnen leveren. Voor opslag zijn 4 tesla powerwalls gepreordered. Maar ja, ik woon dan ook in Phoenix Arizona.

nieuwsflits | 17-06-15 | 07:48 | + 2 -

Ik gun Tesla wel zijn succes. Al heb ik toch zo mijn twijfels over hoe het er over een jaar of 30 voor staat met al het chemisch afval en al die afgewerkte accu's.
Alsook de grondstoffen die steeds schaarser worden.

TP 1984 | 16-06-15 | 23:49 | + 2 -

duitse herder | 16-06-15 | 18:40
Ik dacht dat alles zo geweldig was in Denemarken :) Niet dus.
Dan hebben ze ook nog 25% BTW en om een keer dronken te worden moet je een lening afsluiten zo duur....

De finale eindbaas | 16-06-15 | 23:24 | + 3 -

Ze kunnen beter ipv de stroom, synthetische benzine maken. Distributie en opslag problemen opgelost.

gevulde koek | 16-06-15 | 23:21 | + 2 -

duitse herder | 16-06-15 | 16:30 | + 1 -

Natuurlijk moet het verlies van benzineaccijns op de een of andere manier gecompenseerd worden. Ik heb ook niet de illusie dat elektrisch rijden goedkoper zal zijn als we dat massaal gaan doen. Een voordeel vind ik dat we veel minder afhankelijk worden van de nukken van Poetin en consorten. Hoe minder we dat soort lui nodig hebben hoe beter.

mona | 16-06-15 | 22:19 | + 2 -

Probleem is dat elektrische auto's te snel en te zwaar zijn om de 'groene' pretenties waar te maken. De productie en afvoer van de elektrische auto is veel schadelijker dan die van normale auto's. Die schade kan je beperken door stroom uit hernieuwbare bronnen te trekken. Opladen met kolenstroom e.d. en je mag je afvragen of boetes ipv subsidies voor dit milieuvervuilende voertuig niet beter zouden zijn.

www.lowtechmagazine.be/2012/10/levensc...
www.lowtechmagazine.be/2009/03/elektri...

Diotima | 16-06-15 | 21:47 | + 6 -

Ik begrijp al die zorgen over het elektriciteitsnet niet zo goed. Alle auto's elektrisch = ongeveer 15% meer stroomverbruik. En zo snel gaat het nu ook weer niet met de opkomst van elektrisch rijden; tijd genoeg om de infrastructuur aan te passen.

Voorburg | 16-06-15 | 21:30 | + 1 -

@ vogelbeest

Hoe goed een accu ook wordt, de wet van behoud van energie blijft gelden. Een rijdende auto gebruikt ca. 10 kW, als je rustig rijdt tenminste. Na ca. 4 uur en 300 km verderop is de accu leeg. Er is dan 40 kilowattuur verbruikt. Via je huisaansluitimg kun je wellicht. 5 Kw afnemen. Dat betekent 8 uur lang opladen. Dat gaat nog goed zolang een enkeling een electrische auto heeft, maar niet als de helft vam de straat aan de laadpaal staat. Dan smelten de hoogspanningskabels uit het asfalt omhoog.

je ziet, in deze hele berekening komt de kwalitiet van de accu niet voor. Die doet er dan ook in het geheel niet toe als je wil berekenen wellke impact elektrisch rijden op one elektriciteitsvoorziening heeft.

bdn01 | 16-06-15 | 21:16 | + 5 -

Een direct ingespoten dieselmotor is efficienter als een electromotor die, via het opladen van een accu en via het hoogspaningsnet op een elektrische centrale is aangesloten. Een Tesla is dus niet zuinig. Een Tesla is alleen maar financieel aantrekkelijk door subsidie- en belastingregelingen. Als iedereen elektrisch gaat rijden gaat dat de overheid veel te veel geld kosten en vervallen dus al die mooie fiscale douceurtjes. Daar sta je dan met die Tesla + accu die het niet meer doet.

Verder is ons electrisch netwerk ten enenmale niet berekend op de belasting die ontstaat als de helft van de straat 's nachts zijn auto staat op te laden. Alle bekabeling en transformatorstations zullen moeten worden vervangen. Wie gaat dat betalen?

bdn01 | 16-06-15 | 21:06 | + 4 -

Op het moment dat er goede batterijen geschikt worden voor serieproductie worden die dingen spotgoedkoop. Een elektromotor is een zegen van eenvoud ten opzichte van een verbrandingsmotor (met bijbehorende versnellingsbak, koppeling en nog veel aanhangsels die een elektromotor niet nodig heeft.
De accu's zijn de enige wat het duur maakt.

Vogelbeest | 16-06-15 | 20:43 | + 3 -

3*links=rechts | 16-06-15 | 18:41 |

Mika en ik zijn Hollanders... snap je dat?

duitse herder | 16-06-15 | 19:07 | + -2 -

De bijtelling gaat van 4 naar 25% over tijd. Dat is al vastgelegd.
De wegenbelasting, dat is de adder onder het gras. Die is nu nog 0, maar gaat straks natuurlijk wel tellen. En dan is een auto van 2100 kg en electrisch ineens de perfecte melkkoe. Weet u nog wat er met de introductie van LPG gebeurde? Eerst ging de overheid iedereen ansporen om op autogas te rijden, want beter voor milieu. ( hetgeen discutabel is, aangezien de gevaren van NOx toen nog niet geheel werden meegewogen).. daarna kwam er een extrahoog tarief omdat de brandstof toch zo goedkoop was en feitelijk het restproduct van de benzineproductie van destijds.
Maar straks komt er naast diesel en gas ook een electirsch tarief en jawel, dat gaat je hele voordeel opsouperen.. Gewoon omdst het mogelijk is en omdat de Grieken met 58 met pensioen willen blijven gaan..

.
Boven het ureau van de minister van financien hangt ook al jarenlang een bordje met de tekst: it's the car, stupid.

Deus Absurdia | 16-06-15 | 19:01 | + 6 -

Kortom: Mika is een bastaard duitse herder.

3*links=rechts | 16-06-15 | 18:41 | + 0 -

Joepie, ik kan niet wachten tot het moment aanbreekt dat we allemaal op stroom rijden.
Ben benieuwd hoe Ali Baba en de 150 rovers uit Den Haag dan aan inkomsten zullen komen?
Zal vast wel wat geregeld worden.

Geen_identiteit | 16-06-15 | 18:41 | + 3 -

arretje | 16-06-15 | 18:15

Uitstel van executie. Naarmate er steeds minder -benzine- accijns binnenkomt en steeds minder voor elektra gaat betalen, des te Minder accijns komt er binnen. Je krijgt hoe je het wendt of keert binnenkort krijg je daar belastingaanslagen voor.

Denemarken is al begonnen. 3-4 jaar geleden giga acties voor zonnepanelen en windmolens. Drie weken geleden zijn de rekeningen van de overheid de deur uitgegaan voor deze doelgroep. Als je elektra terugvoert op het net dan ben je verplicht om 1500 kr te betalen. Dit is pas het begin !

duitse herder | 16-06-15 | 18:40 | + 6 -

kapotte_stofzuiger | 16-06-15 | 13:00 |

Types als Sharon en Ascha kunnen hun eigen voortuin niet eens zien, laat staan dus staan dat ze nog verder dan dat kunnen kijken....
Maar daar ging het nu even niet over, dussss

loze stijl | 16-06-15 | 18:37 | + 0 -

Mensen die er op dit forum nu nog over discussieren ,hebben de materie nog niet door of zijn luddieten... 42 zonnepanelen voorzien huis en haard van stroom en daar kan makkelijk ook year round met mijn BMWi3 van geladen worden.. ik zie de problemen eigenlijk niet zo om hier nog mee rtijd aan te besteden,zeker als je weet dat een EV 5 x zo efficient met de energie omgaat.... je schrijft jje zonnedak immers af tegen de uitgespaarde brandstofprijs dus dat is al heeel snel break even .. daar kan geen rendement van een beleggings rekening tegenop....

arretje | 16-06-15 | 18:15 | + 5 -

Zou je wel willen we | 16-06-15 | 13:52.
Bij ons bij de AH kan je gewoon laden en kost niks, sterker nog. (maar dat vind ik wel discriminatie) de parkeerplaatsen zijn voor de deur,naast de invalidenplekken, dus als jij een dikke tesla kan betalen, kan je A) dichtbij parkeren, B) gratis tanken. Kom op met de goedkope uitvoering,zodat we de eerste tokkies kunnen filmen die gaan liggen matten voor een oplaadplekje,want dat gaat zeker gebeuren.

koekje erbij? | 16-06-15 | 17:11 | + 4 -

Voorburg | 16-06-15 | 17:01 | + 0
Als je in je eigen stroom en verwarming (gas vervanger vooral dus) voorziet, scheelt je dit aansluitkosten voor beide ter waarde van ongeveer Euro 400,- per jaar. Dit gaat zeker stijgen de komende jaren, met al die electrieke plannen.
Dat is de moeite. Terugleveren en dat weer kopen is weggegooid geld.

Raider Twix | 16-06-15 | 17:10 | + 0 -

@Raider Twix | 16-06-15 | 16:44 | + 0 -
27 panelen, dat is een dikke € 8.000. Valt in het niet bij de kosten van de tesla. Die panelen overleven je tesla ook nog eens een paar keer.

Pimp my Voortuin | 16-06-15 | 17:04 | + 1 -

Raider Twix | 16-06-15 | 16:44 |
Je hoeft natuurlijk niet al je (extra) electriciteit op te wekken met zonnepanelen of uberhaupt zelf op te wekken. Ik neem aan dat er bij je thuis nu ook geen aggregaat in de achtertuin pruttelt om de vaatwasser te laten draaien. Ik wil alleen maar laten zien dat het extra elektriciteitsverbruik van elektrische auto's best wel te overzien is.

Waarom dan toch zonnepanelen? Simpel rekensommetje. Kaal kost electriciteit ongeveer 10 cent per kilowattuur, met de energiebelasting en BTW erbij opgeteld is de huishoudprijs ongeveer 21 cent. Zelf opwekken met zonnepanelen kost als je het doorrekent zo'n 15 tot 16 cent per kilowattuur; waarschijnlijk gaan deze kosten nog wel wat omlaag.

Als je gewoon thuis (of bij je werkgever/bedrijf) de autobatterij oplaadt, zijn de brandstofkosten per kilometer ergens tussen de 3 en 4 cent. Dat ga je nooit redden met een traditionele brandstofmotor, zelfs niet als je in een Citroen C1 gaat rijden.

Voorburg | 16-06-15 | 17:01 | + 4 -

@Voorburg | 16-06-15 | 15:17
Aha, maar bent u het met me eens dat je elektriciteitsverbruik niet per Nederlander, maar per huishouden/huis moet bepalen?

kapotte_stofzuiger | 16-06-15 | 16:47 | + 2 -

Maar alsje werkt staat de auto te laden, als je boodschappen doet staat de auto te laden etc etc- Al met al staat de auto de hele tijd overal te laden.
Wat kost al dat laden? En denkt u dat dit nog steeds kan bij 6 miljoen electrische auto's?
Mika6101 | 16-06-15 | 13:16 | + 11
-
Een elektrische auto kan met 1 kilowattuur ongeveer 6 kilometer rijden. [...]
Een zonnepaneel dat redelijk gunstig ligt, levert 250 kilowattuur per jaar op.
Voorburg | 16-06-15 | 15:17 | + 2
-
Dus als ik 40.000 km per jaar rijd, / 6 = 6666,7 Kw per jaar.
6666,7 / 250 = 27 panelen voor alleen de auto.
Plus nog zeker een stuk of 4 voor ander gebruik. En nog een windmolen voor als de zon niet schijnt. En een aggregaatje voor als beiden afwezig zijn.
Dat kost wel wat, denk ik zo.

Raider Twix | 16-06-15 | 16:44 | + 4 -

De Rockefellers zijn al uit de olie gestapt.
www.newyorker.com/business/currency/ro...
Dit zijn de grootste insiders wat olie betreft en dus heeft dit een reden.
Volgens mij hebben ze gewoon naar dit grafiekje gekeken:
www.treehugger.com/renewable-energy/so...
Zonnecellen worden jaarlijks beter en goedkoper, tevens is er nog veel ruimte voor verbetering want er liggen nog veel vindingen op de plank.
Elektrisch is de enige juiste weg als je het mij vraagt.
Tanken wordt gratis(zonder overheids bemoeienis, that is).

watergeus | 16-06-15 | 16:36 | + 3 -

Soepsiedie

De gehaaide ZZP-er weet dat als hij een auto neemt die op basis van (vaak verkeerd uitgevoerde) testen een relatief lage uitstoot heeft, of elektrisch (op kolen dus) rijdt, deze voor een habbekrats in een mooie auto zit. Omtzigt rekent voor: ‘de Mitsubishi Outlander Phev, een plugin hybride SUV (met trekhaak, maar dan rijdt hij natuurlijk helemaal niet zuinig meer) heeft een testverbruik van 49 g/km en is dus vrijgesteld van BPM. Dan kost hij nog altijd €48.990. Maar door alle subsidies kan een ZZP’er (die in de 52% schijf valt) hem rijden voor netto €16.678(!). En dan rijdt hij vijf jaar lang gratis, want zonder bijtelling.’

Nieuw kost hij €94.010. Na subsidies en afschrijving netto nog maar €25.059 voor een ZZP’er (rekenvoorbeeld van de leasemaatschappij).’ Enfin, u begrijpt dat dit natuurlijk snel afgeschaft gaat worden, want de verontwaardiging van Omtzigt is volkomen terecht. Alleen al de belastingvoordelen en subsidies afschaffen op de Mitsubishi’s levert liefst €100 miljoen op. Wellicht nog even verder speuren naar onzin-milieuregels, dan is het begrotingsgat snel gedicht.

myrna1965 | 16-06-15 | 16:33 | + 5 -

mona | 16-06-15 | 14:02 |
Misschien is dat anno 2015 mogelijk. Maar in de toekomst zal je extra moeten betalen. De accijns op benzine komt te vervallen namelijk.

Hier in DK zegt de rode regering opeens aan de mensen die zonnepanelen hebben:Je moet nu 1500 kronen betalen voor de retourzending naar het elektra net. Gluiperds die rode rakkers. Mensen die een privé windmolen hebben ook, betalen jij.

Jouw toekomst wordt niet goedkoper maar juist duurder !

duitse herder | 16-06-15 | 16:30 | + 3 -

@omineuze omnipotent | 16-06-15 | 15:55
De comment betreft succes was gericht aan ene *Zou je wel willen we*. Die schreef me namelijk dit "Daarnaast betwijfel ik (gezien je bericht) of jij je een Tesla kunt permitteren dus wat terughoudendheid is gepaster." Hij dacht aan mijn bericht af te kunnen leiden of ik me een Tesla kan permitteren of niet. Betreft geld en succes. Dat we ongeveer gelijke waarderen hebben. Ik ben namelijk ook een geslaagde eikel ;-)

Mika6101 | 16-06-15 | 16:26 | + 1 -

Het maakt geen reet uit wat hij kost, want dankzij debiele belastingregels wordt de auto nagenoeg volledig betaald door de mensen die er nìet in rijden. En omdat ze zo geweldig goed zijn voor het milieu, mag het asfalt ook door anderen worden gelapt. Leve de VVD

wapster | 16-06-15 | 16:17 | + -2 -

@Eigenaar_IJsland | 16-06-15 | 13:25 | + -2 -
Als olie gemaakt is van dooie dino's hoe zit dat dan met deep sea oil?

Pimp my Voortuin | 16-06-15 | 15:56 | + 0 -

@ mika
ik waardeer uw levensmotto! helemaal goed.
Uw succes afmeten aan hoeveel uw verdient is daarintegen weer een beetje jammer en eentje uit de rij: ik ben erg succesvol in het leven, ik wou altijd al een eikel worden.

@ voorburg.
90% van de energiekosten van een consument is belasting en een groot deel van autokosten is aanschaf- en houderschapbelasting. Denkt u dat het houdbaar is voor de overheid om iedereen te laten rijden met minder/geen belasting danwel subsidies?

omineuze omnipotent | 16-06-15 | 15:55 | + 10 -

@ O. Oost.
Ik snap het nog wel. Maar u doet er wellicht verstandig aan om beter te researchen. Het is namelijk niet de "model 3" maar de Generation III. Ofwel het derde generatie platform. Daarop gaat Tesla blijkbaar meerdere modellen uitbrengen.
Hopelijk kan je het nu weer beetje volgen zo. At your service.

Martin007 | 16-06-15 | 15:22 | + 6 -

lustkapper | 16-06-15 | 14:19 | + 0 -
Om overheden over de streep te trekken, is een goedkopere elektrische auto nodig met een acceptabele range. De keuze is nu nog te beperkt, maar een kleinere en wat goedkopere Tesla zou ook in die kringen best wel eens goed verkocht kunnen gaan worden. Wat overigens al wel is gebeurd: met een beetje hulp van de gemeente Amsterdam bestaat inmiddels een groot deel van de Schiphol-taxi's uit Tesla's.

Voorburg | 16-06-15 | 15:21 | + 3 -

kapotte_stofzuiger | 16-06-15 | 14:09 |
Het sommetje is als volgt, met wat afrondingen. Er rijden in Nederland 8 miljoen personenauto's en de gemiddelde auto rijdt 13.000 km per jaar. Dat zijn 104 miljard autokilometers. Een elektrische auto kan met 1 kilowattuur ongeveer 6 kilometer rijden. Je hebt dus iets meer dan 17 miljard kilowattuur nodig om alle autokilometers die er worden gemaakt in brandstofauto's te vervangen door elektrische kilometers. Dat komt neer op 1000 kilowattuur per Nederlander per jaar.

Een zonnepaneel dat redelijk gunstig ligt, levert 250 kilowattuur per jaar op. Reken maar uit hoeveel zonnepanelen je nodig hebt voor elektrificatie van het wagenpark als je geen extra windmolens of kolencentrales wenst te bouwen.

Voorburg | 16-06-15 | 15:17 | + 8 -

@allen die op mij hebben gereageerd. Ten eerste is mijn Nederlands niet meer zo best omdat ik niet meer in Nederland woon, en dit ook nooit meer ga doen. Nederlandse les is dus tijdverspilling voor mij.
Betreft gratis laden, dat alleen bij Tesla zou kunnen. Dat is dus bullshit. Hier in Zweden kan je op enorm veel plekken gratis laden. Niet alleen bij officiele Tesla snelladers. Maar ook bij diverse fastfood restaurants en openbare gebouwen. Tevens heb je hier overal gewone stopkontakten voor de motorverwarming die alle auto's hier in Norrland hebben. De meeste daarvan zijn ook gratis.
@Zou je wel willen we | 16-06-15 | 13:52
Ach iemands succes willen aflezen, op basis van zijn Nederlandse taalgebruik. Ik ken vele mensen, waaronder ikzelf, die misschien niet bijster intelligent zijn, maar wel veeeeel meer verdienen dan wat jij ooit zult doen.
@omineuze omnipotent | 16-06-15 | 13:46
Ach een conclusie trekken na een heel weekend. Dat kan natuurlijk niet iedereen. Ik hoop dat ik je nooit hoef te vragen wat je wilt gaan eten voor de lunch. Ik heb in vele auto's gereden. Van 911 tot R8 tot Tesla. Maar ik was gewoon enorm verbaast. Ik had dat weekend diverse uitstapjes, en wat werk, en was dus erg bang dat die auto mijn planning zou verkloten. Maar omdat die auto mij zo positief verbaasde ben ik een idioot die een conclusie trekt na een weekend? Man wat een niveau.

Tot slot. Het milieu kan me geen flikker schelen. Mijn levensmotto is dat ik dmv van mijn ondernemingen zo veel mogelijk onafhankelijk wil worden van anderen. (inkl overheden, etc etc) Naar mijn idee draagt de Tesla daar wezenlijk aan bij.

Mika6101 | 16-06-15 | 15:06 | + 20 -

@kapotte_stofzuiger | 16-06-15 | 14:26 |
Ben benieuwd of die vriendin nog lang bij je blijft als je zo moet compenseren.

onii | 16-06-15 | 15:05 | + 6 -

En na die 8 jaar is de garantie er af. Of dacht je dat na 8 jaar opeens de accu's in 1x naar de klote zijn?

Dima Beeline | 16-06-15 | 14:32 | + 5 -

We hebben zelf een Model S 85D van 90k doorgerend tegen een Passat Variant turbodiesel DSG van tegen de 50K. De Passat was met alle verzekeringen, onderhoud, energieverbruik, btw prive verrekening e.d. na 5 jaar gebruik bij 40000 km per jaar nog altijd dik 10.000 euro goedkoper. Maar het scheelde in de bijtelling meer dan 25.000 euro in 5 jaar. Dus brutoloon omlaag gegooid, gunstigere bijtelling, netto niet slechter uit en per saldo goedkoper uit. Zeker als we hem regelmatig volmikken bij de supercharger aan de Arena Boulevard. Plus dat je een klasse betere auto rijdt.

Dima Beeline | 16-06-15 | 14:31 | + 7 -

@QuelleFromage | 16-06-15 | 14:18
Het rijden van een zware dieselauto vereist anders wat meer maandelijks kapitaal en een door de overheid gesubsidieerde elektro-automobiel. Daarnaast is mijn vriendin jong en slank en ik ook.

kapotte_stofzuiger | 16-06-15 | 14:26 | + 5 -

@Dima Beeline | 16-06-15 | 14:19
En na die 8 jaar?

kapotte_stofzuiger | 16-06-15 | 14:25 | + 0 -

Even los van het milieu, een Tesla Model S rijdt wel heel erg lekker en is lekker stil binnen. Met een beetje normaal rijgedrags is inclusief laden Monaco in 16 uur te halen (inclusief laden). Dat is zo'n 2,5 uur langer dan een normale benzine rit volgens maps. Maar die houdt nog geen rekening met rustpauzes terwijl je die bij de Tesla er verplicht bijkrijgt.

Dima Beeline | 16-06-15 | 14:24 | + 9 -

@lustkapper | 16-06-15 | 14:19
LOL ende hulde!
-"Sorry, de accu was leeg voordat we uw man bij het ziekenhuis konden brengen"
-"Duizend maal excuses, maar de ladderwagen had een lege batterij"

kapotte_stofzuiger | 16-06-15 | 14:23 | + 2 -

@accijnstoerist Op de Model S en de accu's zit 8 jaar garantie. De accu vervalt gemiddeld naar zo'n 95% binnen een jaar en blijft dan constant. Wordt allemaal bijgehouden door eigenaren organisaties.

Dima Beeline | 16-06-15 | 14:19 | + 5 -

Als die businesscase voor een Tesla zo top is lopen de aanbestedingen voor de mobiliteit bij onze overheden steeds wel heel verkeerd.
Ik zie nog immers steeds geen politie, leger, brandweer, ambulance, of andere 'hulpdiensten' in een Tesla, bmwi3, nissan leaf of andere electrische auto rondrijden.

lustkapper | 16-06-15 | 14:19 | + 1 -

Wat een haat weer. Zodra ze het niet kunnen betalen is het janken. Ik rijd elektrisch, mijn huis staat vol Apple spullen en mijn vrouw is jong en slank. (ik niet.) Saluut, bonentellertjes!

QuelleFromage | 16-06-15 | 14:18 | + 8 -

Het_Genie | 16-06-15 | 13:25 | + -1

Gut o gut, het genie heeft twee taalfouten opgespoord. Gefeliciteerd! Heeft u verder nog iets te melden? Oh ja, u begrijpt misschien wel dat er in mijn posting van 14.02 een typefout zit en dat "stellaadstations" snellaadstations moet zijn.

mona | 16-06-15 | 14:11 | + 8 -

Het_Genie | 16-06-15 | 13:25 |

Als je al een tijt niet meer in Neederlam woondt dan vergeet je je ijgen taal een beedje, net zoals ick.

Dat is een goedde ontwikkeling.

duitse herder | 16-06-15 | 14:11 | + 0 -

Gewoon een vraag omdat ik het niet weet: Hoe lang blijft die accu een bereik van 400 km houden? En wat kost het om die te vervangen? De reden dat ik hier benieuwd naar ben is omdat de accu van mijn laptop zo'n 4 uur meeging bij aanschaf en nu 2 jaar later nog 20 minuten...

accijnstoerist | 16-06-15 | 14:10 | + 18 -

@Voorburg | 16-06-15 | 14:01
Waar komt die 8000 - 3000 kWh bij u dan vandaan?
Daarnaast, 1000 kWh per jaar brengt u slechts 5000 km verder (200 Wh voor 1 KM gemiddeld, volgens zerijden.nl/bereken ).
Dergelijke discussies zijn zeker interessant, maar dan met realistische aannames en niet met bomenknuffelaarsretoriek.

kapotte_stofzuiger | 16-06-15 | 14:09 | + 11 -

Dit nieuwe model Tesla kon wel eens een doorbraak betekenen in het gebruik van elektrische auto's.
Als dit een succes wordt is de kans ook groter dat er nog wat meer stellaadstations van Tesla in Nederland geplaatst gaan worden, zodat je in ieder geval in Nederland voldoende bereik krijgt.

mona | 16-06-15 | 14:02 | + 9 -

kapotte_stofzuiger | 16-06-15 | 13:52
De gemiddelde Nederlander gebruikt op dit moment 7.000 KWH aan stroom per jaar (inclusief het deel van bedrijven en industrie, dus zeg maar het totale stroomverbruik gedeeld door de totale bevolking).
Als je alle Nederlandse personenauto's elektrisch zou laten rijden, dan stijgt dit naar ongeveer 8.000 KWH per jaar; een stijging van circa 15%. Binnensteden zijn dan overigens ook meteen van een heleboel roet en fijnstof af, maar dat terzijde. 15% meer elektriciteit is fors, maar bij een geleidelijke opkomst van elektrisch rijden ook weer niet echt onoverkomelijk. Je zult wel iets moeten verzinnen voor piekbelastingen op het net maar daar zijn ook wel 'smart grid' oplossingen voor te verzinnen, voor zover ze niet al bestaan.
Om verder een hint te geven waar de extra elektriciteit vandaan kan komen: de zonnepanelen op mijn dak leveren al 3.000 KWH per jaar op.

Voorburg | 16-06-15 | 14:01 | + 13 -

omineuze omnipotent | 16-06-15 | 13:46 |
Jammer dat je de Tesla niet hebt gekocht. Inmiddels is er bij Zwolle een Tesla supercharger waardoor even heen en weer naar Drenthe best wel gemakkelijk (en qua brandstof ook erg goedkoop) is geworden.

Voorburg | 16-06-15 | 13:54 | + 8 -

@omineuze omnipotent | 16-06-15 | 13:46
Merci. Maar ja, even verder nadenken dan alleen maar lovende reclamepraatjes of complottheorieen is aan veel reaguurders niet besteed.

kapotte_stofzuiger | 16-06-15 | 13:53 | + -5 -

@Mika6101

En jij weet prima te oversimplificeren.

Gratis laden geld alleen voor Tesla en is ook beperkt tot Tesla laadstations. En daarvan zijn er nog geen handvol in NL. Dus bij die supermarkt valt echt niets te laden.

Daarnaast betwijfel ik (gezien je bericht) of jij je een Tesla kunt permitteren dus wat terughoudendheid is gepaster.

Zou je wel willen we | 16-06-15 | 13:52 | + -18 -

@Mika6101 | 16-06-15 | 13:16
De parkeerplaatsen op de Zuid-As, vol ladende Tesla's.
Nu denk ik graag groot en in mogelijkheden, maar natuurkunde kent juist beperkingen; waaronder juist transport en opslag van electronen.

kapotte_stofzuiger | 16-06-15 | 13:52 | + 4 -

Ik ben inmiddels de gelukkige bezitter van een Tesla model S. Het is met afstand de beste auto waar ik ooit in gereden heb (hiervoor o.a. diverse Volvo-modellen). Zeer goede acceleratie, zeer stil en erg comfortabel. De 'typical range' van 400km is in de praktijk vrijwel altijd ruim voldoende voor de dagelijkse kilometers; voor de enkele langere (vakantie)ritten kun je (gratis!!) gebruik maken van een steeds groter netwerk van Tesla's superchargers waar je de accu in 20-30 minuten weer bijlaadt (dit nog los van alle andere openbare en semi-openbare laadpalen). Het zou mooi zijn als de accu's nog een iets hogere energiedichtheid krijgen zodat elektrische auto's ofwel nog wat meer bereik krijgen, ofwel een wat lichter accupakket. Maar zelfs bij de huidige stand van de techniek is de business case voor elektrische auto's prima. Ook energetisch is het beter: verbrandingsmotoren zijn buitengewoon inefficiënt omdat ze veel meer warmte dan voortstuwing produceren. Elektromotoren zetten vrijwel alle electriciteit om in beweging; zelfs als je rekening houdt met verlies/inefficiëntie bij de opwekking van electriciteit, dan nog winnen elektrische auto's het wat betreft zuinigheid, CO2 etc.


Voorburg | 16-06-15 | 13:46 | + 20 -

@ mika
weloverwogen besluit na 1 weekend, zonder na te denken. U komt er wel.

Kapotte stofzuiger heeft gelijk. Als het echt beter (lees: efficienter en dus beter voor milieu) was, hadden de energie industrie en auto ingenieurs echt wel die overstap zelf gemaakt. Het blijft het aloude aluhoedje verhaal steeds maar weer. Denken jullie nu echt dat landen als de VS, Duitsland, China, etc. met hoogstaande wetenschap graag olie blijven importeren als ze iets beters hadden. En al die ingenieurs geven allemaal niet om hun eigen leven en het leven van hun kinderen? Flikker toch een boom in.

On topic. Ik wilde best een tesla model s kopen vorig jaar, maar met 400km kom ik niet op en neer naar mijn ouders in Drenthe vanuit zuid-holland, dus dat zou betekenen dat ik altijd moest blijven slapen. Not gonna happen. Ik heb mijn superzuinige en efficiente diesel die me op 1 tank 1000km ver bracht ingeruild voor een benzine omdat de wegenbelasting voor diesels verdubbeld werd in 2 jaar tijd.

omineuze omnipotent | 16-06-15 | 13:46 | + 9 -

Tegen de tijd dat Model III uitkomt is de euro al weer zover gekelderd ten opzichte van de dollar, dat deze onbetaalbaar is geworden NL. Met dank aan de QE van Mr. Draghi.

ED-209 | 16-06-15 | 13:39 | + 2 -

Ik zou Tesla niet direct vertrouwen als het om zo'n prijs gaat. Op de Nederlandse Tesla site zeggen ze ook dat de Tesla 70D slechts 67000 euro kost (na een aantal fictieve besparingen). In werkelijkheid kunt u geen Tesla kopen voor minder dan 80k. Aangezien ze nu al geen problemen hebben met deze misleiding zou ik er vanuit gaan dat die 38k in werkelijkheid gewoon 50k is, voor het instapmodel zonder navigatie en dergelijke.

Blasfemie | 16-06-15 | 13:38 | + 10 -

kapotjeplov | 16-06-15 | 13:29 |
U heeft nu geen 24 uur per dag stroom?

zevensprong | 16-06-15 | 13:33 | + -2 -

@Mika6101 | 16-06-15 | 13:16 | + 1 -
Gratis bestaat niet. Verder, wat moet er niet gebeuren om iedereen 'overal' te kunnen laten opladen zoals jij beschrijft? Verder, als jij 40.000 euro te besteden hebt aan een auto dan wil je toch wel wat anders aan je hoofd dan de hele tijd te moeten bedenken waar en wanneer en hoe lang je je auto ergens moet/kunt opladen? Leuk als je alleen naar de AH en je werk hoeft, maar mensen die dit soort bedragen uitgeven doen over het algemeen meer met hun auto.

That said kun je in NL inderdaad bijna alles op en neer doen met een bereik van 400km (als dat inderdaad klopt). Hoewel vanuit de randstad naar Maastricht, Groningen, Brussel en Keulen dus eigenlijk net niet.

The Ugly | 16-06-15 | 13:31 | + 1 -

Electrisch rijden begint nu pas door te zetten (en niet 100 jaar geleden) vanwege de accutechniek. Zonder fatsoenlijke energieopslag geen bruikbare electrische auto.

Je ziet de eerste spin-off nu al verschijnen: de Tesla Powerwall: www.teslamotors.com/powerwall

Straks heb je van je eigen zonnepanelen 24 uur per dag stroom.

kapotjeplov | 16-06-15 | 13:29 | + 12 -

@Mika6101 | 16-06-15 | 13:16
Ik zou een cursus Nederlands gaan volgen als ik u was. Het is diep treurig (Hint : deedt en reedt).

Het_Genie | 16-06-15 | 13:25 | + -11 -

@DaJonkel | 16-06-15 | 13:17
Zet je hoedje maar af, het is zelfs waarheid. Olie komt helemaal niet van zielige dino's en plantjes. Google maar even verder.

On topic: zou ik voor een elektrische auto kiezen? Jawel, als tweede auto voor woon-werk en boodschappen. Voor vakanties en andere langere afstanden blijft het toch wel lastig.

Eigenaar_IJsland | 16-06-15 | 13:25 | + 6 -

Als je in de randstad woont en werkt is 400 kilometer echt ruim voldoende. Ik heb nu bijna twee jaar een Model S met 500 km range en ik heb er ruim voldoende aan. Elke morgen is hij weer vol en voor de lange afstanden binnen Europa zijn er voldoende gratis snelladers waar hij in 20 minuten weer vol genoeg is om de volgende snellader te halen. Ik laad eigenlijk nooit aan een openbare laadpaal. Verder rijdt het echt zoveel beter dan een brandstofauto.

Unleashed | 16-06-15 | 13:24 | + 24 -

@kapotte_stofzuiger | 16-06-15 | 13:05 | + 0 -

Ja, want zo zitten mensen in elkaar.. samen tot de beste beslissing komen, en dit dan samen tot uitvoering brengen zodat iedereen hier het voordeel van kan hebben.

Geld = energie, en als je energie goedkoper gaat maken zijn het natuurlijk de producenten van energie die dit niet kunnen compenseren.
Aluhoedje op; Zou ook niet verbaast zijn als blijkt dat er nog voor duizenden jaren olie in de grond zit en ze dit al lang weten.

DaJonkel | 16-06-15 | 13:17 | + -1 -

@kapotte_stofzuiger | 16-06-15 | 13:05
Je denkt te simpel. Ik dacht eerst ook zo. Maar ik mocht een weekend een tesla lenen. En dat was echt geweldig. Dat ding had 700HP. Was enorm snel. En ik kon hem overal GRATIS opladen. En dan zeuren veel mensen over laadtijd e.d. Maar als je werkt staat de auto te laden, als je boodschappen doet staat de auto te laden etc etc- Al met al staat de auto de hele tijd overal te laden. En maakt de laadtijd dus niet zoveel uit. Sterker nog. Ik bespaarde tijd omdat de auto steeds stond te laden terwijl ik iets anders deedt, ik bespaarde dus de tijd om te tanken bij een tankstation. Toen ik naar mijn vakantiehuisje reedt die een kleine windmolen heeft en zonnepanelen, dacht ik dat dit in de toekomst ook zou kunnen bijdragen aan het laden van de auto. Kortom, ik was erg negatief tegenover elektrische auto's. Maar na dat weekend ben ik heel anders tegen die dingen aan gaan kijken.

Mika6101 | 16-06-15 | 13:16 | + 32 -

@TeGekVeurWeurden | 16-06-15 | 13:01
Dat is een te makkelijk argument. Als de voordelen van elektrisch rijden groter zijn dan op fossiele brandstoffen, hadden de Shells van deze wereld het nakijken.

kapotte_stofzuiger | 16-06-15 | 13:05 | + 3 -

kapotte_stofzuiger | 16-06-15 | 12:57 | + 0 -
Je vergeet alleen dat er geen groot geld zit in het massaal elektrisch rijden. Zolang er nog fossiele brandstof is wordt dit tot de laatste druppel/steenkool opgemaakt omdat het gewoon veel meer geld oplevert. De aarde wordt er misschien wel mee vernietigd, maar de hoge piefen van de Shell sterfen tenminste rijk, en daar gaat het om.

TeGekVeurWeurden | 16-06-15 | 13:01 | + 8 -

@Grouch | 16-06-15 | 12:59
Aangezien elke politicus niet verder kijkt dan zijn eigen voortuin, zal dat geen probleem zijn. Elektrische auto's zijn immers "goed voor het milieu".

kapotte_stofzuiger | 16-06-15 | 13:00 | + 13 -

De laatste zin zegt alles: het enige wat telt in de Nederlandse automarkt is het bijtellingspercentage.

Grouch | 16-06-15 | 12:59 | + 38 -

Elektrisch rijden is allesbehalve ideaal. Dergelijke auto's bestaan al meer dan 100 jaar, maar terwijl we van telramen naar computers zijn gegaan en van het lokale marktplein naar de maan en verder, lopen we op het gebied van elektrisch rijden nog steeds tegen dezelfde problemen aan: opslag en transport.

Je zou toch verwachten dat, wanneer elektrisch rijden echt voordeliger, beter voor het milieu etc. zou zijn, we in de vorige eeuw al waren overgestapt van diesel/benzine naar elektriciteit.

kapotte_stofzuiger | 16-06-15 | 12:57 | + -7 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken