Hoe lang nog? UberPOP lult zichzelf vast

UberPOP had al weinig kans van slagen bij de rechter, maar de kleine kans die het nog had is sinds vandaag wel helemaal verdwenen. Het Uber-initiatief waarbij particulieren tegen bodemprijzen voor chauffeur spelen, is in Nederland hartstikke verboden. De chauffeurs reden desondanks vrolijk door, omdat Uber verwacht er nog wel uit te komen met de autoriteiten. Het verbod was volgens hen gebaseerd op het misverstand dat UberPOP een taxidienst is. Dat is het niet: het gaat om een vriendendienst aan onbekenden. Zegt Uber. Dat die 'vriend' op bestelling met zijn autootje langskomt, en dat die 'vriend' geen invloed heeft op de bestemming, doet even niet terzake. Of dat iedereen die instapt, denkt dat het om een zakelijke transactie gaat. En wat Uber zometeen ongetwijfeld ook niet relevant acht: dat die 'vrienden' vanaf heden over een officiële chauffeurskaart moeten beschikken. Uber helemaal triomfantelijk, want daarmee zijn de veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van UberPOP 'dubbel gegarandeerd'. Euh, ja, door toe te geven dat je een professionele chauffeursdienst aanbiedt. Dat betekent: btw afdragen en voldoen aan de richtlijnen en wetten voor professioneel vervoer. Of ophoepelen. Jammer, Uber. Het waren twee fantastische dagen. You've lost.

Reaguursels

Inloggen

Het discutabele Uber pop waar amateurs met uitkerinkjes rijden word uiteindelijk wel verboden .
Uber heeft echter ook een echte taxiservice , Uber black en zelfs Uber lux, deze zijn gewoon legaal, goede, nette chauffeurs en ook goedkoper dan taxi's.
Bij Uber pop moet ( en wil ) iedereen voor een dubbeltje eerste rang zitten, ik vraag me af hoe deze pop-voorstanders zich zouden roeren als hun buurman een cafe in zijn woonhuis opent.
Verschil is misschien een beetje groot maar het eerste geval heeft zich al voorgedaan onder dagelijkse vriendeninloop?
Vergunningen beschermen de samenleving,soms terecht ,soms moeilijk te vatten, maar zonder zou het een ontzettende puinhoop worden.
Het gevolg van vrijlaten van taxivergunningen in 2000 heeft geleid tot de enorme misstanden die tot op heden in Amsterdam zich voordoen.
Uber pop legaliseren is een bom onder het huidige (aangepaste) vergunningstelsel en daar zit niemand op te wachten.

Hanneman | 30-04-15 | 12:26 | + 6 -

Eigenlijk zou ik gewoon graag zelf willen bepalen met wie ik meerijd en aan wie ik mijn centen uitgeef. Als dat mijn Uber vrienden zijn, so be it. Toch een beetje raar dat vadertje staat ons moet vertellen welk vervoer goed voor ons is. Heerlijk om in een vrij land te leven.... De voormalige Sovjet Unie lijkt achteraf qua vrijheidsbeperking best mee te vallen.

crk | 30-04-15 | 11:14 | + -1 -

Wat dan weer wel leuk is voor de chauffeurs: Met enig geluk krijg je een strafblad wegens belastingontduiking.

En als je een strafblad hebt kun je per direct aangenomen worden bij een regulier taxibedrijf!

Vogelbeest | 30-04-15 | 10:50 | + 0 -

@ikwileenlahmacun | 30-04-15 | 10:43 | + 0 - LOL!

Joris Draaksteker | 30-04-15 | 10:50 | + 0 -

Ik woon in Denemerken en ik wil even zeggen dat de taxis bij ons waardeloos geregeld zijn. Er wordt standaard op oude mensen gespuugd door taxi chaufeurs en 30% van de ritten eindigt in fysieke mishandeling van de klant. Kortom, ben blij wanneer ik binnenkort weer emigreer richting Nederland.

ikwileenlahmacun | 30-04-15 | 10:43 | + 5 -

Feynman | 30-04-15 | 01:29 |

Vele oudere mensen durven in Nederland 's avonds de straat niet meer op. De deur niet meer openen als er gebeld wordt. De rest heeft inmiddels zijn derde kettingslot bijgeplaatst op de deur.

Veilig wonen in Nederland is jezelf opsluiten.

duitse herder | 30-04-15 | 07:04 | + -3 -

Goatboy2014 | 29-04-15 | 20:58
Het zijn nu juist die criminelen die de markt hebben verkleind voor iedereen. Zelfs de vrouw van de voorzitter van de ANWB mocht niet meer met de taxi mee. Negatieve ervaringen uit het verleden duwt mensen richting openbaar vervoer, vriendendiensten naar luchthavens en dure parkeerplekken in het centrum.

Taxivergunningen worden nauwelijks ingenomen, maar wel wordt een taxikeurmerk opgericht voor de beteren. Haal liever bij de idioten die niet aan een simpel keurmerk kunnen voldoen die blauwe platen er ook maar af. Het huidige systeem is een soort drietraps raket van bedrijfsvergunning, keurmerk en chauffeurspas. Eenmaal afgegeven ontstaat echter een anarchie bij gebrek aan controle op straat en consequenties als kwijtraken papieren.

Wij herkennen beide echte criminelen achter het stuur in de taxiwereld. Dan hoop ik toch echt dat niet alleen Uber wordt aangepakt, maar óók de kakkerlakken. Echter ik zie bij autoriteiten de neiging liever de-escalerend op te treden als de verdachte een beetje fysiek moeilijk dreigt te gaan doen. Dan kiezen de controleurs soms voor een veilige aftocht, want ook zij willen `s avonds gezellig bij hun familie weer kunnen aanschuiven. Heel begrijpelijk, maar daar wordt de straat niet veiliger van.

Feynman | 30-04-15 | 01:29 | + 6 -

@Goatboy2014. De overheid bepaalt de maximumprijs. Als u voor een duppie de kilometer wilt rijden dan zal geen instantie u tegenhouden. Daarom is de prijs altijd onderhandelbaar, al zeggen sommige chauffeurs van niet. Maar daardoor is er vrijwel geen mens die het doet. Maar zeker voor een wat verder ritje is het geen enkel probleem om 50% korting te bedingen.

jan-lul-de-behanger | 29-04-15 | 23:22 | + -1 -

Harry Turtle | 29-04-15 | 20:39 | + 10 -

blablacar heeft mitfahr en co pas al overgenomen

FW Ta-183 Huckebein | 29-04-15 | 22:57 | + 0 -

"Uber wil met de maatregel de overheid tegemoet te komen." Want: ze voldoen nog steeds niet aan alle eisen.
.
Zal ik dat voortaan ook doen? Dan mag ik voortaan 150 rijden, maar dat doe ik dan in ieder geval in een APK goedgekeurde auto, dus dan kom ik de overheid toch zeker tegemoet.

wapster | 29-04-15 | 21:26 | + 6 -

@Feijnman de Amsterdamse taxi mocro is niet vergelijkbaar met de gemiddelde taxichauffeur.
Er zijn er zat die hard werken, netjes naar de klant zijn en centjes voor de huur proberen te verdienen.
De prijs wordt niet bepaald door de chauffeur maar door de overheid. Ik waardeer meestal uw schrijfsels vanwege de nuance , die mis ik hier een beetje

Goatboy2014 | 29-04-15 | 20:58 | + 15 -

Uber snapt het niet. Der overheid probeert het zwarte geld uit de taxibranche te persen met de digitale meter ( werkt voor geen meter overigens maar ze laten niet zomaar los)
En dan komt uber met dit verhaal over chauffeursvergunning. Dat is nou net het makkelijke stukje.
Het gaat om de bedrijfsvergunning om taxi te rijden en de gekeurde auto s met de meters en de blauwe borden. Dat betekent investeren in wagenpark etc. En dan kan uber niet meer concurreren .
En inderdaad ze lullen zich juridisch steeds verder het graf in. Geen uber maar unter

Goatboy2014 | 29-04-15 | 20:54 | + 1 -

Dat BTW afdragen is helemaal niet zo boeiend. Over de ritprijs moet 6% worden afgetikt, terwijl er over de peut, auto en reparaties 21% mag worden teruggevorderd. Menig half tamme taxi draagt onder de streep weinig af of krijgt geld toe.

Mooi om te zien dat er eindelijk wordt op getreden in de taxiwereld. Hopelijk wordt die lijn doorgetrokken vanaf risicoloze invallen bij een setje tamme nerdjes naar de harde wereld op straat waar halve criminelen de reizigers uitpezen.

Feynman | 29-04-15 | 20:49 | + 5 -

Wat een geweldige diepgravende analyse. Meerrrrr van dit!

vreesenbeef | 29-04-15 | 20:40 | + 3 -

Toch wel benieuwd waar dan wel de grens ligt. Blablacar en het oeroude duitse mitfahrgelegenheit zijn ook een soort van carpoolen tegen betaling/vergoeding.
Moet je straks een officieel verklaring van vriendschap hebben als je met 2 man of meer in de auto zit en je niet door TCA proleten in elkaar geslagen wil worden?

Harry Turtle | 29-04-15 | 20:39 | + 21 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken