Chinezen plagiëren Land Rover (en komen ermee weg)

Het is weer lachen, gieren, brullen met Land Wind. In 2005 maakte de Chinese autofabrikant zich onsterfelijk belachelijk met een auto die niet eens één ster kreeg in de crashtest. Das war einmal. Afgelopen najaar kwam de X7 op de markt. Weer een SUV, maar dit keer een mooi ding. Strak, stoer, goedkoop... Maar wel zodanig lijkend op de Range Rover Evoque dat het bijna lachwekkend is. Niet heel verrassend is het dan ook dat Land Rover Jaguar (LRJ) wat ontstemd was bij de introductie. Wel heel verrassend: LRJ onderneemt geen stappen tegen zijn concurrent. Het heeft zo weinig vertrouwen in succes dat het er maar bij laat zitten. In plaats daarvan gaat het ervan uit dat Chinese consumenten met hun portemonnee zullen stemmen en de bijna drie keer zo dure Evoque aanschaffen. Tuurlijk hoor, Land Rover, we zullen het ze even doorgeven. In de tussentijd is Land Wind wel zo slim om zich niet in Europa en Noord-Amerika te vertonen. De kans is natuurlijk groot dat het juridische mijnenveld aldaar wel genoeg grond voor LRJ is om Land Wind kapot te maken. Oh, en natuurlijk dat consumenten zich toch laten afschrikken. Want een fabrikant die auto's bouwt die als een trekharmonica in elkaar schuiven, daar zitten we in het Kaukasische deel van de wereld niet heel erg op te wachten.

Reaguursels

Inloggen

Er wordt vergeten dat China en ander opkomende landen in Azië een cultuur hebben van prestige dat heel anders werkt dan in Europa. Daar worden juist auto's gekocht op basis van merk imago. Waarom denk je dat de echte Louis vuiton tassen het goed doen daar? Sterker nog de trend in Azie is dat je men het hoogste model aanschaft met het kleinste beschikbare motorblok. Enkel en alleen maar om het hogere model te kunnen rijden.

Dude heb je eten | 24-04-15 | 16:44 | + 0 -

Die Land wind wordt mi bijna alleen maar gekocht door mensen met ontoereikend budget voor een Land Rover. In China wordt een échte Land Rover zo alleen maar begeerlijker gemaakt.

Ik zie niet in waarom dit slecht is voor Tata industries.

Joffri | 24-04-15 | 12:46 | + 0 -

Ooit_huisregelneef | 21-04-15 | 22:19 |

Ssangyong is Zuid-Koreaans. Klein verschil.

Vanilla | 24-04-15 | 10:31 | + 0 -

Wat we dus wel weten is dat er op die small en medium size suvjes flinke marges gemaakt worden. Bouwtechnisch zijn het feitelijk opgehoogde hatchbacks en stationwagons. Je betaalt dus voor de branding en voor het design, in die zin logisch dat er copy's gemaakt (gaan) worden.

Tee Of Cup | 22-04-15 | 19:24 | + 1 -

Die beruchte Landwind was een variant op een Isuzu SUV, bij ons verkocht als de Opel Frontera.
Ook die kwam desastreus door de crashtests, maar dat werd verder gelaten voor wat het is. Een LaRo Defender doet t niet beter. En bovendien: die botsnormen gelden domweg niet voor SUVs, dus voldoen ze er vaak ook niet aan. Als je met die Landwind op jou solide Audi ramt, moet ik nog maar zien wie er het beste af komt. De hetze tegen de Landwind was ingegeven door paniek uit de autolobby: zó'n goedkope auto bederft de markt.

Lex Trumbauer | 22-04-15 | 16:45 | + 5 -

Dibe | 22-04-15 | 00:21
En het TTIP vergroot de invloed van die multinationals ook nog eens.
Het probleem is niet dat er bedrijven overgenomen worden (of je nu voor iemand in het Gooi of in Hong Kong werkt maakt niet uit). Het probleem is dat de zeggenschap van die conglomeraten steeds groter wordt.
Ik kom regelmatig de term "corporate souvereignity" tegen voor de ISDS die zo lekker in TTIP (en andere verdragen) besloten zit.

frank87 | 22-04-15 | 13:02 | + -1 -

De LandRover doelgroep koopt toch wel een (echte) LandRover, ook al is die 10x zo duur als een LandWind.

Een soort Apple effect...

Poekieman | 22-04-15 | 11:36 | + 1 -

Ehm, dit is nieuws uit 2014...? En een echte journalist had natuurlijk vermeld dat JLR (onderdeel van het Indiase Tata) actief is in China in een joint-venture met Chery. Chery heeft zelf een dubieuze reputatie waar het gaat om klonen van auto's van andere merken, zoals de Daewoo Matiz: “A Matiz door can fit on a QQ and a QQ bonnet fits on the Matiz,” a GM spokesman said. (uit 2005).

DutchMountain | 22-04-15 | 10:53 | + 2 -

'het Kaukasische deel van de wereld'? Huist de DK redactie tegenwoordig in Georgie? Dat filmpje is trouwens 10 jaar oud, er zal in de tussentijd toch wel iets verbeterd zijn..

The Ugly | 22-04-15 | 09:57 | + 2 -

Ooit_huisregelneef | 21-04-15 | 22:19 | + 1 -

SSanyoung is Koreaans en voor 70% in indiase handen.

adminitor | 22-04-15 | 09:42 | + 3 -

nu nog vrijheid van pers en meningsuiting clonen...

Risingson | 22-04-15 | 08:55 | + 1 -

even een stukje van de bron

"The X7 has icons for air-the vent-control, so drivers know what is how and where. The Evoque does not, so drivers have to find out in their own way, and considering that most buyers of the Evoque are women; the hard way."

auto rijden , het blijft echt voor mannen , haha

Restepect | 22-04-15 | 05:52 | + 2 -

Ze kunnen er in ieder geval Pirelli-banden onder zetten..
Want de Chinezen zijn volop bezig bedrijven, incl alle informatie, patenten, etc, op te kopen.
Nederland vindt dat prima, maar maakt zich druk over TTIP.
Ondertussen vallen grote en unieke bedrijven in handen van de Chinezen, omdat een paar eigenaren lekker winst willen maken.
www.evmi.nl/mensen-en-bedrijven/graanv...

Dibe | 22-04-15 | 00:21 | + 12 -

Zo veel lijken ze nu toch ook niet op elkaar. Het zijn beide jeeps die op het eerste zicht inderdaad wat op elkaar lijken maar 90% van de kleine stadswagens hier lijkt ook op elkaar.

pandalicious | 21-04-15 | 23:47 | + -11 -

Is dit de start? Gaat China eens de strijd aan met de dinosaurussen die hun vergane glorie proberen uit te melken via rechtszaken om "stijl" en "kennis"?
Zou mooi zijn, als China de vinger geeft aan de Apples. en de Landrovers en alle andere lui die dingen 3x zo duur maken door er een plaatje op te plakken.

frank87 | 21-04-15 | 23:07 | + 7 -

Ja maar Ssanyoung is zooooooo gruwelijk lelijk, die lijkt in geen enkel opzicht op een west europese auto dus die hoeven geen leger advocaten te verwachten.
Het enige goede aan Ssanyoung is overigens dat ze motoren van Mercedes-Benz gebruiken.

loze stijl | 21-04-15 | 22:27 | + 1 -

^man wat klets jij dom. Stam+t snap je ook al niet.

minsider | 21-04-15 | 22:24 | + 2 -

@adminitor | 21-04-15 | 21:39 - Ssanyong is ook op de Nederlandse markt actief.

Ooit_huisregelneef | 21-04-15 | 22:19 | + 0 -

Nou en, je betaald in ieder geval minder dan voor een vergelijkbare Range Rover. Dan is het volgens de redenatie die hier gangbaar is het summum.

Rutgerr | 21-04-15 | 22:08 | + -3 -

Geen marketing? Ben je wel eens in china geweest joh?

F#ckingAwesome | 21-04-15 | 22:04 | + 7 -

dit moet het DasKapital publiek toch prachtig vinden, je betaald immers niet te veel voor het merkje. Gewoon 'dezelfde' auto zonder marketing en dus een veel lagere prijs.

Rutgerr | 21-04-15 | 21:55 | + 4 -

Nou nou wereld nieuws..
Geloof dat elk merk in het hogere segment wel een evenbeeld had in een Chinese uitvoering. Vooral de BMW 7 series enzo...
Uberhaubt is het land toch één grote kopieer fabriek (geweest) wat electronica betreft. Krijg je ervan als je ze ook daar produceert. En laten we het maar niet over de militaire zooi hebben. Helaas (?) lukt het chinezen wel om na 1 kopie de boel beter te maken.. duurt effe maar toch.

Er is een merk dat erg "veilige" auto's maakt, en zichzelf op de borst klopt dat het zweeds is. Behalve dat het eigenlijk Chinees is. De "echte" europese autofabrikanten zelf hebben inmiddels al in de gaten dat de groei niet in de thuismarkt ligt, niet omdat europeanen niet van europese auto's houden maar omdat ze er geen geld voor hebben. Veiligheid kost geld. Voor de Chinese autokoper is dat (nog) van ondergeschikt belang, daar zijn ze nog blij dat ze in staat gesteld worden om uberhaupt een auto te kopen. Maar maak je geen illusie, de enige reden waarom hier geen Chinese auto's rondrijden die aan de eu veiligheidseisen voldoen is omdat het geen interresante markt is, ons geld voor auto's gaat naar de diverse topics zoals dagelijks te lezen op geenstijl.

adminitor | 21-04-15 | 21:39 | + 13 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken