Bijna was Tesla van Google geweest

Inmiddels gaat het uitstekend met Tesla maar in 2013 stond de Apple van de auto-industrie het water aan de lippen. De Tesla Model S liep op sommige punten wat achter op de concurrentie van BMW, Mercedes of Audi en het bedrijf had moeite om pre-orders om te zetten in daadwerkelijke bestellingen. En als je dat niet voor elkaar krijgt is het natuurlijk lastig facturen sturen. Superuitvinder Elon Musk (bekend van de hyperloop, net-niet-perfect landende raketten en andere hele vernuftige dingen) wendde zich op het randje van een faillissement zelfs tot zijn goede vriend Larry Page. Met de vraag: Goh, Larry. Tesla. Is dat niet iets voor Google? Kopers haakten af, de fabriek lag stil en Musk moest iets. Voor een slordige zes miljard dollar kon Tesla van Google zijn en als de zoekmachine dan nog vijf miljard tegen uitbreidingen aan zou gooien was Musk helemaal tevreden. Dan hadden we nu misschien zelfrijdende elektrische Tesla's gehad, maar het lot bepaalde anders. Tijdens de onderhandelingen begonnen de verkopen toch te lopen. Na presentatie van deze rooskleurige kwartaalcijfers ging het aandeel over de kop en brak Musk de onderhandelingen af. De rest is geschiedenis.

Reaguursels

Inloggen

@dr fijnstof | 21-04-15 | 19:51
Leuk om even over auto's te praten ;-) Eerlijk gezegd vond ik de tesla er van de buitenkant niet echt cool uitzien. Maar aan de binnenkant valt vooral het enorme 17" scherm op waarin je met een sleep over het scherm het dakscherm kunt openen. Dat het bedrijf zo veel waard is heeft niet alleen met hun huidige cijfers te maken. Twitter was bijvoorbeeld veel waard zonder ook maar enige winst te maken. Ook in het geval van Tesla denk ik dus dat mensen beginnen in te zien dat dit wel eens de auto van de toekomst kan worden, en dit de waarde van het bedrijf weerspiegelt. Betreft waterstof en hybride geloofde ik eerst ook meer in hybride. Maar ik denk dat het toch wel elektra gaat worden. Een hybride is niet te vergelijken met een tesla. Een hybride is namelijk grotendeels gelijk aan een auto met verbrandingsmotor maar maakt gebruik van een elektromotor als hulp. De Hydride heeft dus gewoon versnellingen en andere bewegende onderdelen. Bij de tesla is het echt enkel en alleen een elektromotor per wiel en geen versnellingen etc. Je traps het 'gas' pendaal in, en het is alsof je op een knop aan (100km per uur) klikt. Echt een zieke optrekkracht die ik niet heb meegemaakt in de porsches of audies (R8) die ik heb gereden. Ook is het zo dat jij en ik geen waterstof of benzine oid kunnen genereren zelf thuis. Maar mijn vakantiehuisje heeft een kleine windmolen en een zonnepaneel op het dak. Met andere woorden, ik kan me voorstellen dat in de toekomst mensen zelf hun auto kunnen opladen met elektra van hun eigen molentje en/of zonnepaneel. De oplaadtijd speelt dus in de meeste gevallen geen rol heb ik ondervonden omdat je de auto steeds laadt zodra hij staat geparkeerd. Kortom, ik dacht precies als jij, en geloofde meer in een hybride cominatie. Maar toen ik de tesla een weekend had en overal gratis kon opladen, en ineens overal om me heen van die zonnepanelen zag, is mijn mening gewijzigd. Btw, heb ik geen zonnepanelen voor het milieu, maar simpelweg omdat mijn vakantiehuis in the middle of nowhere staat en er geen stroom is ;-)
t.a.v.: Elon Musk, Ik had nooit hedacht dat ik iets positiefs over een elektra auto zou schrijven. Maar het weekendje in de Tesla heeft mijn ogen geopend. Geld voor deze positieve reklame kan gestort worden in de vorm van aandelen in je bedrijfje.

Mika6101 | 22-04-15 | 09:19 | + 0 -

@ Mika6101
Ik heb nog niet het genoegen gehad om in een Tesla te rijden dus ik geloof graag uw observaties. Van de buitenkant is het in ieder geval, om met de woorden van een bevriende petrolhead te spreken, een "geile bak". Echter economisch gezien is het natuurlijk waanzin dat een verlieslijdend bedrijfje dat nauwelijks auto's produceert en tegenslag op tegenslag stapelt meer waard is dan bijv een auto mastodont FIAT (zie mijn eerdere vergelijking)... En dat ze de ambitie hebben om groter te worden dan Apple in market cap (dat is dan groter dan de HELE nederlandse economie!!) is absurd. Wellicht hebt u gelijk dat elektrisch rijden de nieuwe standaard wordt, maar dan nog klopt dit niet en zal de bubble eerst barsten. Een realistisch voorschot op de toekomst kan nooit tegen deze bedragen worden in geprijsd. Overigens is het nog lang niet uitgemaakt dat elektrisch rijden op een batterij de standaard wordt, ook waterstof modellen rollen volgend jaar van de band. Daarnaast zijn hybrides en biofuels ook nog in de race. Ook is het maar de vraag of alle energie met renewables kan worden opgewekt in de toekomst. Nu lopen de batterijen voor een groot gedeelte gewoon op elektra uit fossiele brandstoffen., Kortom de tijd zal het leren, en dus is Tesla een bubble gebaseerd op een toekomst die nog zeer ongewis is, maar wel kansen biedt dat ben ik met u eens.

dr fijnstof | 21-04-15 | 19:51 | + 0 -

Laten we tenminste blij zijn dat Tesla NIET van Google is... anders zou iedereen die zo'n auto koopt vast zitten aan google+.
Myrkie | 21-04-15 | 11:49 | + 10 -
-
Ik vind het wel jammer. Dat zelfrijdende ding in NL rijd 80 op de weg straks.
Die van Google had 180 gereden. In de BRD dan denk ik.

Raider Twix | 21-04-15 | 17:02 | + 0 -

Samenvatting. Je conclusie deel ik niet: "Tesla is niets meer dan een bubble monster met Yellenomics als moeder en groene terreur als vader.. "A car crash waiting to happen""
De Tesla zou wel eens de standaard voor de komende jaren kunnen gaan worden. Maar je zal het ding moeten proberen om het te ervaren. Met woorden zal het erg moeilijk worden om mensen te overtuigen. Maar A car crash waiting to happen zeker niet.

Mika6101 | 21-04-15 | 16:35 | + 1 -

@Golez Trol | 21-04-15 | 11:46
Kennelijk ja ;-)
@dr fijnstof | 21-04-15 | 14:23
Ik ben zelf iemand die totaal niets geeft om het milieu en elektra auto's enzo. Maar met pasen heb ik het weekend in een tesla gereden. En ik moet zeggen dat ik echt heel anders tegen die auto ben gaan aankijken. Ten eerste voel je je in die auto alsof je in de toekomst van auto's zit. Het voelt meer alsof je in een iphone dan in een auto zit. Ten tweede had ik die Tesla versie met 700HP. En dat ding trok ik zoooo snel op. Gewoon ziek hoe snel. En ten derde konden we de auto overal laden terwijl je bijvoorbeeld boodschappen doet, of aan het eten bent. Feitelijk klaagt iedereen dus over de laadtijd. Maar je laadt de auto terwijl hij is geparkeerd, zodra je klaar bent met zaken, eten, whatever stap je in de auto en hoef je dus niet te tanken. Feitelijk bepaart de auto mij dus tijd. Kortom, het valt of staat waarschijnlijk met al die subsidies enzo. Maar als iemand die totaal niet graag in zulke elektra auto's voor het milieu zou rijden. Moet ik zeggen dat ik als petrolhead toch enorm verrast ben door deze auto.

Mika6101 | 21-04-15 | 16:31 | + 2 -

Uhh hoe is Tesla nu beter af? Ja het is een mooi karretje maar daarmee is alles gezegd.. Zoals beurscommentator Jim Cramer op CNBC al zei: het is geen echt bedrijf maar het hoort thuis bij Saturday night live. Cramer zei dit na de dolkomische en megalomane uitspraken van Elon Musk dat hij Apple wil inhalen qua omvang. Productie doelen worden niet gehaald, Omzet haalt het niet, ze hebben zich vergist in China, en bovenal ze maken nog steeds dikke verliezen.. Daarbij leunen de auto's die ze wel verkopen op allerlei subsidies en belastingkortingen afgedwongen door de klimaatmaffia. En nog erger; veel van de omzet die ze wel maken komt niet uit de productie van Auto's maar door handel in green car credits in Californië (het produceren van "schone" auto's levert in CA credits op die worden verkocht aan producenten van conventionele auto's, die geen keus hebben want deze credits zijn verplicht), letterlijke windhandel dus.. En toch blijft dit bedrijf, waarschijnlijk door de mooie looks van het wagentje zelf, het troetelkindje van menig klimaatkalief.. Desalnietemin is Telsa met z'n verliezen en een productie onder 35.000 st qua market cap meer waard dan FIAT (!) een automotive conglomeraat dat naast fiat ook alfa Romeo, Chrysler, Maserati, Ferrari etc etc omvat en jaarlijks miljoenen auto's fabriceert en met winst verkoopt... Tesla is niets meer dan een bubble monster met Yellenomics als moeder en groene terreur als vader.. "A car crash waiting to happen"

dr fijnstof | 21-04-15 | 14:23 | + 5 -

Laten we tenminste blij zijn dat Tesla NIET van Google is... anders zou iedereen die zo'n auto koopt vast zitten aan google+.

Myrkie | 21-04-15 | 11:49 | + 12 -

Mika6101 | 21-04-15 | 11:39
Dus het is meer een motivational dan een nieuwsbericht. Bedankt voor de duiding.

Golez Trol | 21-04-15 | 11:46 | + 3 -

@kapotte_stofzuiger | 21-04-15 | 11:18
Omdat het interessant is om te zien dat je als eigen ondernemer soms bijna ten onder gaat voordat de rijke jaren beginnen. Vlak voor je doorbraak ga je vaak door een enorm dal.

Mika6101 | 21-04-15 | 11:39 | + 11 -

BREAKING NEWS: bijna was ik miljonair geweest in de Staatsloterij, het scheelde maar 1 nummertje.

DasKapital/Oost is niets kwalijk te nemen, maar waarom is dit nieuws?

kapotte_stofzuiger | 21-04-15 | 11:18 | + 16 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken