WiFi in de trein bruikbaar(der) vanaf juli?

Al sinds de introductie van WiFi in de trein in 2011 rijden Nederlanders vertwijfeld door het land op zoek naar een internetverbinding. Soms gloort er een sprankje hoop, waarna tien seconden later blijkt dat de verbinding toch niet genoeg capaciteit had om de CSS te laden met als resultaat een onlees- en -bruikbare Lynx-tekstpagina zonder eind. Welnu. Daar gaat nu dus een heel klein beetje verandering in komen. Vanaf juli gaat de NS beginnen met de uitrol van 4G voor de draadloze netwerken in intercity's en wordt tegelijk een snelheidslimiet van 150 kilobyte per seconde geïntroduceerd. Hoera! Maar wacht. NS is ondanks ons advies toch weer in zee gegaan met T-Mobile, dat zijn landelijke 4G-netwerk nog niet af heeft. Waardoor reizigers op sommige trajecten voorlopig overgeleverd blijven aan de grillen van de 3G-goden van T-Mobile. Tel daarbij op dat het ook in gebieden die wel dekking hebben al moeilijk genoeg is en dan weet je: WiFi in de trein wordt een beetje, maar niet veel bruikbaarder vanaf juli.

Reaguursels

Inloggen

Ergens is het wel een goed idee dat ze weer met T-Mobile in zee zijn gegaan. Andere frequentie en andere torens. Dus er is geen mogelijkheid dat de hele trein mijn KPN 4G verbinding leeg zit te trekken.

Fappelmoes | 13-04-15 | 19:57 | + 2 -

Zeiken over gratis wifi omdat het niet altijd goed werkt. Is in mijn ogen als een asielzoeker die die z'n gratis fiets weigert omdat er geen versnellingen op zitten.

Shokrani Shokran | 13-04-15 | 11:37 | + -6 -

Onzin, het is een marketingtruc en zou dus moeten geven wat het beloofd: lekker werken in de trein op de wifi die redelijk werkt (snap best dat youtube-streamen niet lukt maar zelfs email openen lukt al niet op die NS-flutzooi)... als het beloofde verhaaltje dus niet blijkt te werken is het net zoals een asielzoeker die een fiets krijgt zonder remmen, banden en zadel.

Copycrauw | 13-04-15 | 17:59 | + 1 -

Zeiken over gratis wifi omdat het niet altijd goed werkt. Is in mijn ogen als een asielzoeker die die z'n gratis fiets weigert omdat er geen versnellingen op zitten.

Shokrani Shokran | 13-04-15 | 11:37 | + -7 -

Bokito ergo sum | 13-04-15 | 06:21 |
Je kan over het algemeen meer mensen in een trein kwijt dan in een bus dus de wifi in de bus is een stuk minder zwaar belast.

niemand specifiek | 13-04-15 | 10:38 | + 3 -

hans123 | 13-04-15 | 07:21
Ja ook zo'n leuk effect. Een 4G antenne van de trein voor de interne wifi, op een intercity die duizend smartphones huisvest die op dezelfde frequentie zenden en ontvangen. Die bandbreedte in de ether hebben we echt maar 1 keer.

Feynman | 13-04-15 | 10:38 | + 2 -

TGV en Thalys al enkele jaren zo.

duitse herder | 13-04-15 | 07:58 | + -1 -

Als je graag wilt internetten in de trein kun je het beste zelf een fatsoenlijk 4g abonnement nemen!

hans123 | 13-04-15 | 07:21 | + 14 -

Wat is er zo lastig aan, alle bussen van Syntus hebben prima gratis Wifi

Bokito ergo sum | 13-04-15 | 06:21 | + 0 -

Zo lang we proberen internet draadloos naar de trein te krijgen met honderden forenzen erin die zouden willen internetten, kunnen we nog jaren wachten op een oplossing. Je wil naar een beetje intercity een 10 gigabit lepelen, in de hoop dat duizend mensen weer durven werken in de trein. Zodat het publiek in de randen van de nacht weer verschuift naar mensen die iets met hun leven willen. 4G doet theoretisch 100 Mbit. Dat is iemand wat privé thuis in zijn eentje wenst.

Feynman | 13-04-15 | 01:19 | + 1 -

In Arrivatreinen lukt connectie maken niet altijd, maar als je die hebt is de verbinding erg goed. Maar wie wil er nu de hele tijd in de trein zitten en naar een schermpje kijken? Kijk eens naar buiten!

Meeroever | 13-04-15 | 00:23 | + 7 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken