Grondpersoneel KLM bloedt niet voor Frans wanbeleid

Om nu meteen te concluderen dat alles goed zal komen, gaat misschien wat ver. Maar er is zowaar heuglijk nieuws te melden over KLM. De luchtvaartmaatschappij bereikte vannacht een akkoord met het grondpersoneel over een nieuwe cao. Om meteen met de deur in huis te vallen: de gedwongen ontslagen die verwacht werden, blijven uit. Tot 2020 zal er alleen personeel afvloeien via een vrijwillige vertrekregeling en natuurlijk verloop. Dat wekt op zijn zachtst gezegd enige verbazing. In totaal moet er de komende jaren €700 miljoen bezuinigd worden, en - anders dan bij de Rijksoverheid - betekent bezuinigen hier daadwerkelijk dat er in de kosten gesneden wordt. Daarom wordt onder meer gesneden in het aantal managementlagen. Dat zal inderdaad wel wat geld op gaan leveren, maar geen €700 miljoen. Ook met het verlagen van de pilotensalarissen (eventueel in ruil voor aandelen) gaat KLM de gaten niet dichtlopen. Dus hoe zit dat nou precies? Zijn er zoveel halfbejaarden aan het werk bij KLM dat hun naderende pensioen alle problemen oplost? Hebben ze zo'n riante vertrekregeling bedacht dat ze verwachten dat iedereen op het aanbod ingaat? Of is dit een Nederlandse middelvinger richting Parijs, en weigert KLM nog langer te bloeden voor de misère aan de andere kant van de Ardennen? Vragen, vragen. In ieder geval moet er ook nog een cao komen voor het cockpit- en kabinepersoneel. Zou toch zuur zijn als zij de klappen mogen opvangen omdat het grondpersoneel eerder een krabbel van de baas had.

Reaguursels

Inloggen

Waarschijnlijk is de KLM erachter gekomen dat ze niet onder het minimumloon mogen betalen en de salarissen voor het grondpersoneel dus niet te verlagen zihn.

botte bijl | 10-04-15 | 23:31 | + 3 -

Ooit_huisregelneef | 10-04-15 | 18:45
Lul toch niet zo slap man. Google ff profit Lufthansa 2014. IAG (BA) maakt winst, zelfs met de verliezen van Iberia in acht genomen. Aer Lingus en Finnair doen het beide aardig. AFKL is gewoon aan het zwalken zonder duidelijke visie met teveel personeel en een te diverse vloot. De synergie die men dacht te halen met AF is niet gehaald.
In plaats van te zeuren over oneerlijke concurrentie uit het MO (wat raar is voor een bedrijf wat zelf jarenlang uit de staatsruif heeft gegeten) moeten ze naar zichzelf gaan kijken. Resultaten blijven uit, investeerders lopen weg, de kas stroomt leeg. En nogmaals, BA en Lufti kunnen het wel! En op hoeveel routes hoeven ze nou echt te concurreren met de ME3? Ik heb een gratis ideetje: Zorg dat je op AMS, net als in Dublin Airport al door de US immigration kan zodat je in Amerika niet meer door Homeland Security hoeft te gaan. Dat zal heel veel extra business class aantrekken. Ik heb zelf wel eens met de Cargo tak van doen bij AFKL en ik kan je vertellen dat het een van de meest logge apparaten is die dr bestaan, terwijl juist de meeste marge zit in adhoc en tijdsensitieve luchtvracht.

Shokrani Shokran | 10-04-15 | 20:27 | + 1 -

Ik was het vergeten te vermelden, misschien spreekt het al voor zich maar ik wil het toch even benoemen: Die concurrentie van Air Oliesheik vreet het marktaandeel van de national carriers op op de routes naar het nabije en verre oosten, Australië en Nieuw-Zeeland. Waardoor ze nu allemaal tegelijk inzetten op de Amerika's en Afrika, waardoor de national carriers uit Europa daar elkaar dwars zitten.

Ooit_huisregelneef | 10-04-15 | 18:48 | + 3 -

@Shokrani Shokran | 10-04-15 | 12:18 - Onzin, Lufthansa draait al jaren verlies. Het is kommer en kwel bij de "national carriers" vanwege de sterke concurrentie van prijsvechters binnen Europa en van maatschappijen in het Midden-Oosten die op onbeperkte staatssteun kunnen rekenen, onder andere in de vorm van spotgoedkope brandstof. Van British Airways weet ik niet hoe de vlag erbij hangt, maar het zou me verbazen als zij wel winst maken, aangezien zij in diezelfde hoek zitten waar de klappen vallen.

Ooit_huisregelneef | 10-04-15 | 18:45 | + 2 -

Shokrani Shokran | 10-04-15 | 12:18
Het ziet er inderdaad naar uit dat KLM met of zonder AF erg slecht draait.
Zon beetje de oudste vloot van alle concurrenten, te hoge prijzen, te weinig flexibel om mee te gaan in de best wel aanwezige business opportunities. En dus worden ze nu links en rechts voorbij gestreefd.
De benoeming van Camiel Eurlings en het gesteggel met Gerlach Cerfontaine was wel een teken aan de wand. Om maar niet over het pesten van de familie Poot en het eeuwige gezeur over geluidsnormen te spreken. KLM had als hoofdbewoner van Schiphol ooooveral mee te maken.
Kennelijk is het polderen bij KLM belangrijker dan het bedrijf besturen.
Peter Hartman had vanaf het begin een soort pappen en nathouden beleid en dan krijg je steeds een beetje een slechter bedrijf. ok, hij begon tijdens de crisis maar Michael OLeary ook en hij liet zijn bedrijf sterk groeien.
Dus mijn conclusie is dat KLM gedoemd is om te failleren. Teveel polder, teveel mensen met invloed, teveel gezeur over luxezaken, de huidige toegenomen concurrentie laat het niet meer toe.

Atlas Shruggs 10 | 10-04-15 | 17:10 | + 1 -

Goossens, het is zo makkelijk om op die Fransen te schelden maar ook zonder AF mee te nemen gaat het gewoon ontzettend kut met KLM. Al deze maatregelen zijn enkel druppels op een hete plaat.
De targets worden niet gehaald. Ze hebben (helaas) te veel en te duur personeel dat veel te vaak in deeltijd werkt met CAO's die niet flexibel zijn. Ze hebben totaal geen kaas gegeten van Cargo in Amstelveen. Dat in combinatie met een veel te diverse vloot en alsmaar stijgende concurrentie binnen en buiten Europa zorgt voor terechte angst bij investeerders. Als ze niet heel snel hun zaken op orde krijgen vinden ze geen investeerders meer en komen ze in een neerwaartse spiraal terecht. En alsmaar calimero spelen en roepen op oneerlijke concurrentie, hoezo lukt het BA en Lufti wel?

Shokrani Shokran | 10-04-15 | 12:18 | + 3 -

Xirdalan | 10-04-15 | 10:18
Sinds 1830.

De echte Stolwijker | 10-04-15 | 11:41 | + 22 -

Sinds wanneer liggen de Ardennen tussen NL en F?

Xirdalan | 10-04-15 | 10:18 | + -19 -

Wellicht laten de Fransen straks de NL holding failliet gaan en maken ze een doorstart. Ze kunnen dan kiezen wie ze meenemen tegen welk loon. Lijkt me echt iets voor Fransen.

Zatkniss | 10-04-15 | 10:18 | + 6 -

Ach, Tompoes verzint wel weer een list. Het komt uit de lengte of uit de breedte.

radboudiaan | 10-04-15 | 09:52 | + 1 -

Het cabinepersoneel is de laatste 40 jaar enorm bevoordeeld boven het grondpersoneel. Zo zuur zal een iets beter verdeling dus niet zijn.

guurderdanguur | 10-04-15 | 09:32 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken