Uber buigt voor autoriteiten Duitsland

Ze hebben het een jaar of wat volgehouden in continentaal Europa door zo ongeveer elke toezichthouder tegen zich in het harnas te jagen maar dit weekend is het dan zo ver. Uber buigt. Voor de Duitse toezichthouder, that is. De Wirtschafts Woche meldt dat de taxidienst die zich zo graag geen taxidienst wil noemen met een legale variant van UberPOP wil komen. Die dienst werd vorig jaar VERBOTEN in Duitsland, maar met een paar aanpassingen hoopt het bedrijf toch weer iets dergelijks te kunnen aanbieden. Chauffeurs moeten straks een vergunning hebben, net zoals alle andere taxichauffeurs. Ook moeten ze zich netjes inschrijven bij de Kamer van Koophandel. De kosten hiervoor, tweemaal zo'n tweehonderd euro, zullen aan de chauffeurs worden vergoed door Uber. Eind goed, al goed in Duitsland. Nu bij ons nog, waar de ILT vorige week nog een inval deed op het Uber HQ aan de Amsterdamse Vijzelgracht. Wij zijn alvast voor. Hoeven we in ieder geval niet meer bij de traditionele taximaffia in te stappen. En zorg dan meteen even dat de chauffeurs netjes hun btw afdragen.

Reaguursels

Inloggen

Prof. Prutser | 30-03-15 | 10:41 | + 0 -
Heb je die toddebakken in Londen, en de rest van Engeland, wel eens gezien ? Die mogen eigenlijk de naam auto niet meer hebben.

Ingpe | 30-03-15 | 14:41 | + -1 -

Een tijdje geleden had ik al 'ns het Britse model aangehaald. En ik snap eigenlijk niet waarom dat niet wordt gekopieerd.

In de UK heb je Taxi's (London Black Cabs etc) en 'Hired Cars'. Taxi's mogen mensen langs de weg oppikken, op standplaatsen staan etc. De chauffeurs hebben daar ook een vergunning voor en in London moeten ze een loodzwaar examen afleggen (oa de straten van London uit je hoofd kennen). Een 'Hired Car' mag dat allemaal niet en de chauffeurs hoeven dat examen ook niet af te leggen. Daar komt bij dat je een 'Hired Car' alleen via de telefoon mag bestellen. Uber valt dus onder een 'Hired Car'. De chauffeurs worden 'gebeld' via de app en pikken dus mensen ook niet op de langs de weg. Et voila, probleem opgelost. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.

Prof. Prutser | 30-03-15 | 10:41 | + 2 -

duitse herder | 30-03-15 | 06:31 |

Zoals de oorzaak van het huidige nederlandse werkloosheidcijfer van 7,5% dat zeer hoog is. Waardoor in 2012 2013 2014 tienduizenden mannen en vrouwen -onnodig- de ww in zijn gedirigeerd. Want zo zijn namelijk de regels. En dat blijft zo.

Gefeliciteerd of gecondoleerd ?

duitse herder | 30-03-15 | 08:12 | + -1 -

IK vind het nog steeds een goed voorbeeld van een afwijzing van een ondernemer die denkt in termen van innovatie. Als je iets nieuws op de markt brengt dan wordt er door 110% van alle ambtenaren daarnaar gekeken met de vraag: Mag dat wel ?

En vervolgens alle moeite doen om het in te persen in het bestaande ipv ook innovatie aan te stimuleren.

duitse herder | 30-03-15 | 06:31 | + -3 -

Als de chauffeurs IB gaan betalen en moeten voldoen aan alle wettelijke voorschriften, is het grote voordeel er snel af. Zeker als er nog 20% moet worden afgetikt voor licentiekosten.

wapster | 29-03-15 | 21:36 | + 5 -

In duitsland zijn ze al een tijdje niet meer zo dol op Uebermenschen. Lijkt me terecht. Het enige innovatieve aan Ueber is dat een groot amerikaans bedrijf miljarden verdient en een stelletje sukkels tegen een minimumtarief gaat werken en ondertussen alle regelgeving ontduikt. Geweldig vooruitstrevend en geweldig innovatief. Ik ga zo een paar Ueberbouwvakkers inhuren die geen belasting en btw betalen, bouwvergunningen zijn ook niet meer nodig want het gaat via een app en dan is het innovatief. Maar wel even 20% van de verdiensten overmaken naar Ueber.

denoorman | 29-03-15 | 19:43 | + 11 -

duitse herder | 29-03-15 | 16:42 | + 4 -
Jij schraper jij!

Flipus | 29-03-15 | 18:04 | + 1 -

O. Oost | 29-03-15 | 15:27

Graag even vertalen in die andere 192 Amsterdamsnederlandse talen. Dan snapt die andere 80% van de Amsterdammers het ook.

Sorry dat ik vandaag zo laat ben. Maar het is de laatste zondag van de maand, dan tel ik altijd mijn geld.

duitse herder | 29-03-15 | 16:42 | + -6 -

Dat is toch gewoon hoe het zou moeten werken? Een taxi-app waarbij professionele chauffeurs elkaar kapot concurreren door middel van klantenservice en scherpe tarieven. Als je als chauffeur vijf slechte beoordelingen hebt ontvangen, kijken anderen wel uit voordat ze bij je instappen.

BLR | 29-03-15 | 16:01 | + 17 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken