Meest gehate auto krijgt een facelift

Maar u staat nog steeds voor paal
Maar u staat nog steeds voor paal
Wie ons Mitsubishi Outlander PHEV-archief erbij pakt, zal zich niet aan de indruk kunnen onttrekken dat we geen fans zijn van het stekkervoertuig. De auto is lelijk, de reclame verschrikkelijk, de bestuurders zonder uitzondering unieke mensen, en dan mogen diezelfde bestuurders om onverklaarbare reden ook nog ons belastinggeld opmaken. Tot de Verenigde Staten was de auto nog niet doorgedrongen, omdat de inheemse overheid in (semi-)elektrische auto's een monitoringsysteem voor de accu-conditie vereist. Samen met dat systeem gooit Mitsubishi ook maar meteen een heel nieuw ontwerp over de schutting. Voor zover we nu kunnen oordelen is hij best mooi. De monobrow achterlichten van het conceptmodel hebben de tekentafel niet overleefd, en door het gebruik van Photoshop in de teaser lijkt de Outlander in ieder geval best strak vormgegeven. Desalniettemin kan de facelift niet voorkomen dat onze kleinkinderen later gaan vragen: opa, reed u vroeger een Mitsubishi Outlander of zat u bij het verzet? Dan mogen we hopen dat u het laatste antwoordt. Oh, en in aanvulling op die Amerikaanse wetgeving: een monitoringsysteem dat bijhoudt hoeveel procent van de kilometers daadwerkelijk elektrisch gereden is, zou dat geregeld kunnen worden? En dat dan achteraf het belastingvoordeel gradueel teruggevorderd wordt naar mate het daadwerkelijke verbruik hoger is dan het voorgespiegeld verbruik. Dat lijkt ons nou lachen.

Reaguursels

Inloggen

@CynicalBastard
- "het is duidelijk, je hebt er de ballen verstand van." Niet zo'n vriendelijk begin van een bijdrage.
- "De hoeveelheid kilojoules per kubieke centimeter van zowel benzine/Diesel als van waterstof, zijn vele malen hoger dan hernieuwbare / herlaadbare accu technologie ooit zal kunnen benaderen. " Lijkt mij correct, maar het is mij onduidelijk wat voor punt je probeert te maken. Accu's zijn inderdaad zwaar, maar in combinatie met een elektromotor zijn ze in een auto zeer efficiënt. Efficiënter dan brandstofcel auto's. Veel van de energie die je erin gestopt hebt, wordt ook daadwerkelijk gebruikt voor de voortstuwing.
- "Bij gebruik van bvb. Zonnepanelen of windenergie om electrolyse te doen maakt de efficiency van waterstof genereren niet uit als je het op voldoende grote schaal kunt doen en opslaan, eenmaal opgeslagen behoudt het namelijk zijn energetische waarde, in tegenstelling tot energie opgeslagen in accu's, die door zelfontlading weglekt en waarbij opslag op langere termijn en op grotere schaal juist lastig blijkt." Mijn punt 'accu technologie is efficiënter dan brandstofcel technologie' wordt dus ook door jou onderschreven. Blijft over de bewering dat efficiency bij grootschalige opwekking niet uit maakt. Stroom is nu schaars en dat zal het ook altijd blijven, maar blijf vooral dromen over windmolen parken, zonneweides en andere oneindige energiebronnen die gratis stroom gaan opwekken. Tot die tijd rij ik met het huidige stroom aanbod reeds voor een paar cent per km in een EV.

ED-209 | 24-03-15 | 21:18 | + 0 -

ED-209 | 24-03-15 | 09:42 het is duidelijk, je hebt er de ballen verstand van. De hoeveelheid kilojoules per kubieke centimeter van zowel benzine/Diesel als van waterstof, zijn vele malen hoger dan hernieuwbare / herlaadbare accu technologie ooit zal kunnen benaderen. Daarnaast treed er bij elke energie conversie verlies op dus dat is geen factor, het gaat om produceren op schaal en over de tijd heen uitgesmeerd alsook om efficiency van opslag. Bij gebruik van bvb. Zonnepanelen of windenergie om electrolyse te doen maakt de efficiency van waterstof genereren niet uit als je het op voldoende grote schaal kunt doen en opslaan, eenmaal opgeslagen behoudt het namelijk zijn energetische waarde, in tegenstelling tot energie opgeslagen in accu's, die door zelfontlading weglekt en waarbij opslag op langere termijn en op grotere schaal juist lastig blijkt.

CynicalBastard | 24-03-15 | 19:01 | + 1 -

Dat kan niet, De Fiat Multipla is nóg lelijker.

Mastermattie | 24-03-15 | 18:17 | + 0 -

Hoe dan ook, ik zou liever in deze bak rijden dan het golfje uit 92 waar waarschijnlijk de meeste tegenstanders in rijden.
Smaak is nu eenmaal een persoonlijk iets, en als je deze auto mooi vind en je hebt er ook nog eens voordeel van waarom niet?

Flosse lodder | 24-03-15 | 14:02 | + 2 -

Titel moet zijn:
Door Goossens meest gehate auto krijgt facelift.

Helaas voor Goossens slaat zijn Outlander intifadah niet echt aan.

En 'ons' belasting geld? Je krijgt fiscaal voordeel, geen subsidie. Daarbij, hoeveel draag jij netto bij Goossens, val je met journalistieke escapades al in de 42% schijf of niet? Of ben je gewoon jaloers dat TMG jullie geen leaseauto's 'geeft'.

Ook een Outlander wordt gekocht / geleased van geld wat verdiend is. Niet gestolen, niets, gewoon hard voor gewerkt. En als overheid je dan een fiscaal voordeel geeft, wie ben jij dan helemaal om daar over te oordelen.

Gister geleerd dat niet netto bijdragers, 'licht verstandelijk gehandicapt in woongroep' gratis 35K per jaar PGB krijgt en dat een asielzoeker per hoofd 25K kost en jij gaat janken over werkende mensen die gebruik maken van een fiscaal voordeel.

Een Outlander is net als een boodschappen tas van de Zeeman, Primark, Wibra of Lidl. Het is niet sexy, maar goedkoop en van acceptabele kwaliteit.

der Schmutz | 24-03-15 | 13:16 | + 5 -

Nooit geweten dat de outlander tot de meest gehate automobiel behoorde, maar ja, ik heb dan ook geen TV om me aan te ergeren. Aan het straatbeeld te zien is het wel een van de meest verkochte, maar dat kan net zo goed liggen aan de voordeel-happende Nederlander..

afdankert | 24-03-15 | 11:50 | + 0 -

If you can't beat them, join them. Dus ik ga zeker in zoiets rijden. Als staatsbanken miljonenen mogen betalen, dan pak ik ook mijn voorbeeldje. fuck them.

Sparky79 | 24-03-15 | 10:56 | + 2 -

een monitoringsysteem dat bijhoudt hoeveel procent van de kilometers daadwerkelijk elektrisch gereden is, zou dat geregeld kunnen worden? En dat dan achteraf het belastingvoordeel gradueel teruggevorderd wordt naar mate het daadwerkelijke verbruik hoger is dan het voorgespiegeld verbruik. Dat lijkt ons nou lachen.
R. Goossens | 23-03-15 | 20:35 | 29 reacties
-
Lijkt me inderdaad een nette regeling, voor alle zogenaamde electrische auto's.
www.autoweek.nl/nieuws/30008/dit-is-mi...
www.topspeed.com/cars/nissan/2015-niss...
Beide spuuglelijk, zoals bijna alle auto's uit deze eeuw.

Raider Twix | 24-03-15 | 10:41 | + 0 -

Godver laat me niet zo schrikken. Bij het lezen van de titel dacht ik meteen aan de Multipla.

Andiamo | 24-03-15 | 10:15 | + 3 -

@CynicalBastard: waterstof is schoon en het tankt misschien wel lekker vlot, maar het kost wel heel veel energie om het te maken. Er gaat minder energie verloren als je die stroom direct in een accu stopt. Dat probleem is voorlopig niet zomaar opgelost. Ik zie voorlopig meer in verbetering van de accu technologie.

ED-209 | 24-03-15 | 09:42 | + -3 -

ED-209 | 24-03-15 | 08:51 "Als meer auto's op stroom gaan rijden hebben we daar allemaal profijt van." Daar heeft u gelijk in. Waterstof is nog beter maar nog niet beschikbaar.
Echter, helaas www.z24.nl/ondernemen/plug-in-hybride-...
www.autoblog.nl/nieuws/outlander-phev-...
Het kán met die auto's zuiniger maar zo wordt er niet mee gereden, gemiddeld beschouwd.
Geen jaloezie dingetje dus maar een "de tyfushekel aan hypocrisie" dingetje. Gebeurt hier wel vaker, soms lastig van elkaar te onderscheiden.

CynicalBastard | 24-03-15 | 09:02 | + 1 -

Het verschil tussen 'subsidie' en 'belastingvoordeel' is de schrijver van dit stuk niet duidelijk. Er is nooit een cent subsidie naar een Outlander gegaan. Er hoefde slechts minder belasting betaald te worden. Maak je als bedrijf geen winst dan heeft het ook geen zin om een Outlander te kopen. Waarom zeurt niemand over LPG rijders die haast geen accijns betalen? Dat gekanker op de plugin hybrides lijkt toch een jaloezie dingetje. Het gemiddeld verbruik van een Outlander is misschien niet indrukwekkend, maar in de stad zie ik ze wel altijd elektrisch rijden. Dus de uitstoot van NOx-en (zeer slecht voor de longen) is zeer gering op de plek waar mensen er het meest last van hebben. Intussen komt het land vol te staan met laadpalen. Als meer auto's op stroom gaan rijden hebben we daar allemaal profijt van.

ED-209 | 24-03-15 | 08:51 | + 1 -

arretje | 23-03-15 | 21:06 een electrische Renault Captur dus. Nou wauw.
arretje | 23-03-15 | 22:27 disruptive of disturbing. Voor de foutlander PHEV geldt statistisch (zoek de leasemaatschappij stats maar op?) dat hij als model _gemiddeld_ 20% meer benzine verbruikt als door de fabriek werd aangegeven en zelfs dat getal was niet super zuinig. Zie Osdorpertje | 23-03-15 | 22:21 voor een goede indicatie van de probleemoorzaak. Dat gekut met hybrides en accus is niet disruptive maar verstorend omdat het de ontwikkeling van waterstof aangedreven auto's en bijbehorende infrastructuur in de weg staat. Voor een beetje meer geld kunt u met die zonnepanelen van u een electrolyse apparaat water in zuurstof en waterstof laten splitsen om vervolgens die waterstof in uw auto op te slaan en er mee te rijden. Mits goed door ontwikkeld nog een stukje duurzamer dan met batterijen lopen klooien.
arretje | 23-03-15 | 22:33 kijk zo is het prima natuurlijk maar me dunkt dat u ook zonder belastingvoordeel die keuze wel gemaakt zou hebben? Het gros van de foutlander rijders pakt het "dikke lelijke bak voor weinig" belastingvoordeel en doet verder helemaal niets (soms blijft die laadpaal aan huis zelfs ongebruikt want hogere rekening van de NEM/Oxyo/andere prijsvechter) om zuinig te rijden, integendeel. En over 3 a 4 jaar wordt de Nederlandse automarkt overspoeld met grote ex-lease hokken die niemand hier of in oost-Europa wil hebben, want mechanisch en electronisch onbetrouwbaar vanaf dag 1 en de batterijen na 4 jaar ook niet meer al te jofel.

CynicalBastard | 24-03-15 | 08:45 | + -1 -

Wat de persoonlijke vete van R. Goossens is weet ik niet maar het wordt langzamerhand wel een beetje zielig. Nee, het is zeker niet de mooiste auto maar zekere ook niet de meest gehate.

Waarom maakt iedereen hier zich meer druk over een aantal mensen die (vanwege onterechte redenen misschien) belastingvoordeel krijgen ipv zich druk te maken over het feit dat er gewoon veel te veel belasting betaald moet worden bij de aanschaf en het rijden van auto's in het algemeen.

Logisch toch? | 24-03-15 | 08:26 | + 1 -

Waardeloos mislukt compromis dit hok.

Harry Turtle | 24-03-15 | 00:07 | + 0 -

Ik stond even op het verkeerde been toen ik op de titel klikte; ik vermoedde de Multivla...

Bubsy | 23-03-15 | 23:46 | + 8 -

voordat je maar 1 Joule energie in zo'n accu hebt zitten heb ja meer dan 2 Joule gebruikt en de reden dat dit subsidie krijgt is ...?

Andersom dag | 23-03-15 | 23:23 | + 4 -

@wapster | 23-03-15 | 22:29
Ondernemers (met name ZZP'ers) konden bij deze auto (waarschijnlijk onbedoeld) diverse milieusubsidies stapelen. Om precies te zijn: KIA, MIA en VAMIL.
Toen slimmer ondernemers dat door hadden ging het heel snel met de vooruitbestellingen. En wist Mitsubishi niet wat hen overkwam.

koeberg | 23-03-15 | 23:07 | + 1 -

- De auto is niet mooi, maar er zijn lelijkere auto's.
- Een slechte reclame is een vreemde reden om een auto te haten.
En de overige argumenten om de Outlander 'de meest gehate auto' te noemen zijn gestoeld op jaloezie. Persoonlijk sta ik daar boven.

koeberg | 23-03-15 | 22:57 | + -4 -

@wapster
Pariculier geniet je dezelfde BPM en wegenbelasting vrijstelling en zit hem het voordeel in dat je geen accijns en ecoheffing en btw meer betaalt over iedere zelf opgewekte kwh de EV rijdt met 20 % van de brandstof kosten als een fossiele auto dus de eeuwige aflaat van de brandstofmaffia is ook einde verhaal... overige voordelen is bijna geen onderhoud meer, remschijven remblokken distributieriemen oliefilters bougies en vele liters kostbare versnellingsbak olie verversen zijn tot het verleden gaan behoren,na zes jaar private lease afbetaald zonnepanelen afgeschreven volgen de twintig gouden jaren van kosteloos autorijden........

arretje | 23-03-15 | 22:45 | + -4 -

Ok, maar waarom gelden de meeste voordelen alleen voor ondernemers?

wapster | 23-03-15 | 22:37 | + 3 -

@wapster
In mijn geval is rijden met mijn BMW i3 bushok groen omdat de productie van mijn nieuwe auto geheel cradle to cradle was met wind en waterkracht ,de auto zeer duurzaam omdat hij niet roest en volledig bestaat uit corrosievrije materialen en het afgelopen jaar ik zesduizend euro minder aan fossiele brandstoffen heb uitgegeven omdat mijn auto nu honderrd procent op zelf opgewekte solarstroom van eigen dak rijd ........

arretje | 23-03-15 | 22:33 | + 11 -

Gratis parkeren en opladen is dan weer niet waar. Wel is het zo dat mensen die thuis hun auto opladen, daardoor al snel in het grootverbruikerstarief vallen - de vervuiler betaalt immers in dit land helemaal niet - waardoor ze de stroom spotgoedkoop krijgen en dus ook wel een bubbelbad in de tuin met terrasverwarmers kunnen aanleggen.
Want ze zijn zo milieubewust!

wapster | 23-03-15 | 22:32 | + 8 -

En ik heb nog niemand kunnen vinden die mij heeft kunnen uitleggen waarom ondernemers wèl deze auto nagenoeg volledig gecompenseerd krijgen via de belastingen, maar dat particulieren dezelfde auto gewoon volledig mogen aftikken.

wapster | 23-03-15 | 22:29 | + 14 -

@wapster
vrijstelling BPM en wegenbelasting en gratis parkeren of opladen zijn gewoon instrumenten die de overheid ten dienste staan om een consument te verleiden een disruptive technology te aanvaarden....

arretje | 23-03-15 | 22:27 | + 8 -

Ik heb ook nog niemand kunnen vinden wat er precies 'groen' is aan rijden met een bushokje.

wapster | 23-03-15 | 22:22 | + 13 -

is dat niet die elektrische auto die nadat hij de straat uit gereden is overschakelt op een benzinemotor om elektriciteit op te wekken maar desondanks geld als een elektrische auto, met alle belastingvoordeeltjes die daar bij horen?

Osdorpertje | 23-03-15 | 22:21 | + 15 -

Ik ben nog steeds op zoek naar iemand die mij kan uitleggen waarom deze mensen geen wegenbelasting betalen.

wapster | 23-03-15 | 22:18 | + 22 -

@vossejongk 21:05: Of de Chrysler PT Cruiser... de Cabrio-uitvoering. Neeeeeeeee.

Muxje | 23-03-15 | 22:03 | + 7 -

@lid nav progazadem | 23-03-15 | 21:03 | + 4 -
Een Spyker of Donkervoort???

-=PyP=- | 23-03-15 | 21:31 | + 7 -

Na 450.000 km in mijn Amerikaanse Pontiac Bonneville is niets meer leuk.

duitse herder | 23-03-15 | 21:18 | + -14 -

Blijft een lelijk ding. Overheid moet onmiddelijk stoppen met het subsidie en belastingvoordeel verstrekken voor deze onzin. Overigens ook gewoon voor alle andere auto's met verbrandingsmotor + elektromotortje geen voordeel meer weggeven. Deze Outlander is net een windmolen, horizonvervuiling.

Overigens een keer zo'n ding weg gebracht naar een klant, waarna ik zijn Audi A6 mee terug nam. Laat wel weer zien hoe enorm dat belastingvoordeel is.

CH3-COOH | 23-03-15 | 21:08 | + 10 -

Huh? ik dacht de Multivla

vossejongk | 23-03-15 | 21:05 | + 80 -

Ongelofelijk zo vaak als ik dat idd lelijke ding zie rijden: hoeveel zijn er wel niet van verkocht?
Koop Nederlandse waar dan helpen wij elkaar.

lid nav progazadem | 23-03-15 | 21:03 | + 17 -

Een tank is een tank is een tank.

Ook na een facelift..

enternaar | 23-03-15 | 21:02 | + 7 -

Voor zover we [foutje]nu kunnen oordelen[/foutje] is hij best mooi.
..
De link in [foutje] is een mailto-link ;)

davimore | 23-03-15 | 20:53 | + 28 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken