Spelletje! Zembla dist ASML

En dan schakelen we om 20.25 uur over naar NPO 2 waar Zembla elke week een bedrijf aan de schandpaal nagelt. Vandaag is dat de trots van Brabant, ASML. Die maken namelijk gebruik van een volstrekt legale belastingaftrek in België en dat KAN natuurlijk niet. ASML is natuurlijk maar een kapstokje voor de grote onderliggende boodschap: belastingontwijking van bedrijven is slecht, want zorgt ervoor dat burgers méér belasting moeten betalen. Al valt op dat laatste nog wel iets af te dingen. Want: wentelen bedrijven die belastingen sowieso niet af burgers? Maar goed, dat zal Zembla boeien. Daar wordt toch altijd zo 'onderzoek' gedaan dat de gewenste uitkomst wordt bereikt. Om ons toch nog een beetje te vermaken tijdens de uitzending doen we een Zembla drinking game. Telkens als er een spannend muziekje wordt afgespeeld, een donker kantoorgebouw wordt getoond, iemand niet op camera wil reageren en een redacteur in beeld met zijn mobieltje belt dan neemt u een drankje. Hips!

Reaguursels

Inloggen

De Nederlandse regering is er helemaal niet bij gebaad om dit soort regelingen aan te pakken. Sterker nog; de Nederlandse regering stimuleert dit. Of denk je dat ABBA, U2 en de Rolling Stones voor de lol een kantoor in Nederland houden.
Gewoon belasting betalen over het land waar je het verdiende. Dit is oneerlijke concurrentie. Een Poolse schilder mag zijn belastingen in Polen afdragen. Daar is het tarief een stuk lager dan hetgeen dat Jan de Wit over zijn schilderkunsten hier in Nederland moet afdragen. De Poolse schilder kan zijn diensten dus voor minder aanbieden.
Verder wordt er, als belasting elders afgedragen wordt, geld onttrokken uit een lokale economie terwijl de belastingdienst van een ander land lacht om het gratis geld.

deEik | 12-03-15 | 16:59 | + 0 -

ongenuanceerde kletspraat.. overheden creëren omstandigheden waaronder bedrijven willen investeren want dat levert arbeidsplaatsen op en dus inkomsten voor de gemeentes en daardoor voor het REICH.. dat kan door het aanbieden van goedkope bouwgrond of bijv lagere belastingen...

KoosVUT | 12-03-15 | 15:50 | + 0 -

Iedereen lekker dom lullen hier. Als je het programma hebt gezien dan gaat het over 150 MILJARD per jaar wat de belastingdiensten in Europa mislopen door dit soort grapjes. Waarvan 7 miljard in Nederland. Ik zou die 7 miljard graag bij onze belastingdienst zien ipv van in de zakken van de aandeelhouders. Ook al weet ik dat daardoor de belasting voor mij niet zal dalen.
Hema kwam ook aan bod. HEMA betaalt 0 euro winstbelasting. HEMA is overgenomen door snelle jongens in London. Een investeringsmaatschappij die HEMA met nepschulden opzadelt zodat die rente (13%) aftrekbaar wordt e.d. en ze zo geen winstbelasting meer hoeven te betalen.
Bizar. En Jan Lul maar betalen voor alles. Ohh en vergeet die 1,2% niet over je vermogen want de belasting weet je gvd wel te vinden.

Barbarous_Relic | 12-03-15 | 10:37 | + 12 -

@ Duitse herder,
Fy fan, du ar valdig bra!
Sorry voor mijn gebrekkig zweeds
Das goed dat u dat dan ook doet.
Heeft u dan nog tijd voor uw Deense vrienden? Ik bedoel buiten het scherm om ;-)

diddley2 | 12-03-15 | 09:56 | + -5 -

Nee, dat mag niet hoor: een Nederlands bedrijf dat een brievenbus+ bedrijf in België heeft om belasting te ontwijken.
Een van de grootste belastingparadijzen, NL. wordt concurrentie aan gedaan.
Subsidiespons NPO is aan het werk. Het echte journalistieke werk laten ze liggen: kritisch op Den Haag zijn.
- Belasting ontwijken is legaal.
- Een redelijk belasting betalen is ook gewenst, want het bedrijf deed wel beroep op belastingcenten: die WW gelden een paar jaar terug.
Maar presenteer het dan ook als zodanig.

Raider Twix | 12-03-15 | 09:55 | + 3 -

Ik ontwijk ook wel eens belasting door in Duitsland te tanken. Maar ik wil best voor de camera van Zembla reageren hoor!

Pierke Smulders | 12-03-15 | 08:16 | + 7 -

diddley2 | 12-03-15 | 06:39 |

Det gør jeg også.

duitse herder | 12-03-15 | 07:30 | + 0 -

lol best grappig dat iedereen hier zeurt over Grieken die hun belasting niet betalen, maar als een Nederlands bedrijf een constructie opgezocht heeft is 't wel ok.

Tripps | 12-03-15 | 07:24 | + 1 -

@ Duitse herder
Reaguurt u ook op Deense weblogs?
Dit ivm uw integratie in de Deense samenleving.

diddley2 | 12-03-15 | 06:39 | + 5 -

=PyP=- | 11-03-15 | 23:08

Geef mensen die kansen willen benutten de ruimte. Dan zul je zien dat -hoge- belastingen betalen wordt geaccepteerd.

Alleen mensen die geen inhoud meer hebben zoeken drama op. Om toch maar een beetje mee te kunnen in een aandacht krijgen. Maar dat is geen levensbasis.

duitse herder | 12-03-15 | 06:10 | + 3 -

Feynman | 11-03-15 | 22:52

Ik denk dat steeds meer mensen ontevreden zijn over hun land als woonland om dat te doen, dat wat jij belangrijk vindt in het leven. Als je goed opgeleid bent dan wil je dat ook verzilveren.

De mensen met ondernemersgeest vertrekken daardoor. Ook al omdat Nederland ondernemersgeest niet beloont maar propt in hun economisch vaststaand plaatje. Lees regels, voorschriften en bepalingen. Populair gezegd: grijs worden is belangrijker dan je kleur kunnen bekennen.

Daarnaast is het opleidingsniveau en het intelligentieniveau in NL aan het afnemen. Zoek even op google. En schrik.

Ik sprak deze week de DK dierenarts. Zij had vele vele Nederlandse klanten hier. Dat zijn emigranten die, als ik zo mag zeggen, Nederland uitgetrapt zijn. Want koeien die poepen dat moet je niet hebben.

De Nederlander is hier zeer geliefd. Door zijn ondernemersgeest en zijn talenten om te integreren in de DK maatschappij. Hier wonen en werken zo'n 300 NL boeren. Dat is een vette winst voor DK en een onnodig verlies voor NL.

Doen wat je baat
Laten wat je schaadt
Krijgen wat je kunt
Houden wat je is gegund

duitse herder | 12-03-15 | 06:03 | + 7 -

@Gebrokenvleugel,
door gebruik te maken van die regelingen voor arbeidsduurverkorting hebben een hele hoop mensen hun baan bij ASML kunnen behouden en konden ze na dat crisisjaar weer keihard aan de slag! Ik zal niet te rooskleurig zijn over ASML als werkgever (meer als een SAP nummertje ben je daar echt niet) maar de vergoedingen zijn best goed en er wordt best heel redelijk met het personeel om gegaan. Het jaar daarop werden overigens niet alleen dikke dividenden aan de aandeelhouders uitgekeerd. Ook stevige winstdelingen voor de rest van het personeel. (OOK degenen die in die deeltijd WW regeling zaten).

Notabene: Ik werk zelf niet voor ASML, maar voor één van die toeleveranciers, kom er regelmatig en heb genoeg contact met ASMLers om een goed beeld te vormen.

Gregovic | 12-03-15 | 01:03 | + 7 -

@ Feynman
Het heeft te maken met goede zeden en normen.
Belasting betalen is ook een vorm van respect.
Inhoudelijk ben ik het ik het deels met u eens.
Als je als staat alleen nog maar belasting kunt heffen, dan moet ke niet verbaasd zijn wanneer je werkgelegenheid verdwijnt.

diddley2 | 12-03-15 | 00:45 | + -1 -

In 2008 stond ASML wel vooraan om de hand op te houden bij de uitdeling van ww gelden voor arbeidsduurverkorting wegens te weinig orders toen de crisis loskwam, het jaar daarop werden weer dikke dividenden aan de aandeelhouders uitgekeerd.
ASML wel de lusten maar niet de lasten.

gebrokenvleugel | 12-03-15 | 00:34 | + 11 -

@ Gregovic, precies, en de metaalindustrie in het zuiden van Nederland is dan ook grotendeels voltooid verleden tijd. Risico ? De klanten van ASML zitten in Amerika en het verre oosten, dus logisch dat je bij je klanten in de buurt gaat zitten. Maar zo denken de kunstgeschiedenis student in Den Haag natuurlijk niet.

Winston1 | 11-03-15 | 23:55 | + 8 -

ASML ZELF is niet degene waar je de grootste belasting afdrachten van hoeft te verwachten. Maar wat denk je van de vele tientallen toeleveranciers en sateliet bedrijven die ASML in de sector eindhoven aan het werk houd? Jaag vooral ASML weg, is het ook gelijk gedaan met Brainport Eindhoven!

Gregovic | 11-03-15 | 23:33 | + 15 -

@Toverkol | 11-03-15 | 22:21 | + 3 -
Zo is het, het spel wordt gespeeld, ASML heeft groot gelijk.

duitse herder | 11-03-15 | 22:01 | + -1 -
Dat is een keuze, ik weet van uw verleden als ondernemer in Nederland. Er moet een gelijk speelveld komen, maar ik besef me dat het heel lastig is als indviduele landen hun eigen beleid kunnen bepalen. Eigenlijk zou vanuit de Wereldhandelsorganisatie (WTO), een standaard belastingpercentage moeten worden vastgesteld zodat het niet meer uitmaakt in welk land je bent gevestigd.
.
Maar ik besef me dat dat een illusie is.

-=PyP=- | 11-03-15 | 23:08 | + 2 -

Het heeft geen enkele zin bedrijven belasting te laten betalen. De kosten daarvan worden doorberekend in de producten en uiteindelijk betaalt de consument. Het is in het belang van de burger dat de staat kwalitatief hoogwaardige service verschaft, zoals goed onderwijs. Daar moet de burger dan belasting voor betalen, en niet een bedrijf. Neemt niet weg dat de belasting voor de burger nu al veel te hoog is en de geleverde service daarvoor vaak twijfelachtig doordat dé socialisten de overheid in de eerste plaats zien als een werkverschaffingsproject, ipv een noodzakelijk vehikel om de maatschappij draaiende te houden.

bdn01 | 11-03-15 | 23:08 | + -8 -

duitse herder | 11-03-15 | 22:01
ASML is al noodgedwongen aan het verhuizen omdat in Eindhoven onvoldoende hoog opgeleid personeel te vinden is. Toch vreemd dat je aan de ene kant in een land woont met hoge belastingen, veel onderwijs en korte afstanden en aan de andere kant je technologiereuzen niet kan voorzien van personeel. Wat gelijk tot de vraag leidt, hoe houdbaar het is om wel de belasting als staat te heffen, maar als staat niet de diensten te leveren die de samenleving en haar bedrijvigheid nodig heeft.

Feynman | 11-03-15 | 22:52 | + 21 -

@ mok Leuk gespeeld, uw maatschappelijke verontwaardiging. Als er echter legale mogelijkheden zijn om minder belasting te betalen, is dat alleen maar slim van ASML om daar gebruik van te maken. U zou een brief moeten sturen aan Den Haag om er voor te zorgen dat dit niet meer mogelijk is. Daar zit de fout , niet bij ASML.

Toverkol | 11-03-15 | 22:21 | + 15 -

Linkse tendentieuze hoernalistiek. Huilie doen over bedrijven die binnen de wet opereren onder het voorwendsel dat het immoreel is. Weet u wat immoreel is? Dat de overheid meer dan de helft van ons geld rooft om er sinterklaas mee te spelen. Laat Zembla daar eens een seizoen afleveringen aan weiden.

Oculus Malus | 11-03-15 | 22:14 | + 28 -

-=PyP=- | 11-03-15 | 21:41

Gestel dat ze worden gedwongen om meer belasting te betalen dan dat ze dat hoeven te doen, naar welk land zal ASML dan onmiddellijk gaan verhuizen ? Snap je ...

duitse herder | 11-03-15 | 22:01 | + -3 -

@Feynman | 11-03-15 | 21:19 | + 0 -
Lekker kortzichtig, alsof de winst van ASML alleen het resultaat is van een Nederlandse afzetmarkt. Ze leveren chipmachines over de hele wereld. De belasting die ze afdragen komt dus voor een groot deel van buitenlandse verkopen. Deze belasting lopen we dus mis waardoor wij wel meer belasting moeten betalen. Aangezien ASML een monopolist is, zou het helemaal niet erg zijn om gewoon volgens Nederlandse regels belasting te betalen omdat het de concurrentiepositie niet aantast.

-=PyP=- | 11-03-15 | 21:41 | + 17 -

Wil de NPO soms nog meer geld verbruiken van anderen ?

duitse herder | 11-03-15 | 21:30 | + 3 -

@ jemagookniksmeer | 11-03-15 | 21:11
Precies ! Laat de zgn. onpartijdige NPO eens onderzoek doen naar het miljard dat zonder uitleg of democratische controle naar brussel werd overgemaakt, of de naheffing voor de Nederlanders zonder verantwoordelijken in de politiek.

Winston1 | 11-03-15 | 21:23 | + 19 -

Als ASML meer belasting gaat betalen wordt mijn telefoon, laptop en pc duurder. Nee dank je.

Feynman | 11-03-15 | 21:19 | + -15 -

Tendentieuze zurelinksmenschenjournalistiek.
ASML betaalt het liefst zo weinig mogelijk belasting, net zoals u en ik; iedere Euro die naar de belastingdienst gaat, kan niet worden besteed aan de business of aandeelhouders.
En als het gegeven hoe de overheid het belastinggeld wegpist nog niet voldoende reden is om het te doen, dan alsnog, gewoon omdat het kan en mag.

jemagookniksmeer | 11-03-15 | 21:11 | + 15 -

vandaag de 100E voorbij gegaan. ooit eens een zooitje van die aandelen gekocht voor ergens in de 30E.
Sambla krijgt mij niet boos op AMSL.

two ball cane | 11-03-15 | 21:02 | + -5 -

ASML is een mooi bedrijf waar we als Nederlanders trots op mogen zijn. Maar ook ASML moet net als de rest van bedrijven gewoon belasting betalen. En je ziet aan de jaarcijfers dat er minimaal winstbelasting betaald wordt, dat kan zelfs een leek zien. Vergelijk maar eens met andere beursgenoteerde bedrijven die goede winsten maken. Misschien volgens velen nog te weinig, maar in ieder geval meer dan ASML. En ASML is nou net het bedrijf die maximaal heeft geprofiteerd van de werknemersregelingen tijdens de crisis. De winst is nu zo hoog dat er ook makkelijk een deel naar belasting kan. Aandeelhouders profiteren al jaren van de goede gang van zaken. Dan wordt het nu tijd dat wij als maatschappij er ook van profiteren. De maatschappij moet tenslotte de klappen ook weer opvangen als het weer minder gaat.

mok | 11-03-15 | 21:02 | + 59 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken