[iets met dagelijks fuckup-rondje belastingdienst in de kop]

Het is de tijd van het jaar waarin we met z'n allen aangifte doen voor de inkomstenbelasting. Heeft u gewoon een baan en een bijbehorend inkomen en verder niets bijzonders, dan is dit niet het zwaarste moment van het jaar. Bent u het soort ZZP'er dat de kilometerregistratie aan de hand van zijn agenda reconstrueert, dan wensen we u heel veel sterkte. Voor de belastingdienst is dit ook de tijd van het jaar waarin ze goede sier kan maken. Daarom staan vanochtend in zowel het AD als in de Telegraaf verhalen over het gemak van aangifte doen. In de krant van wakker Nederland vertelt directeur-generaal Peter Veld van de fiscus trots dat het dit jaar mogelijk is om de (simpele) aangifte via een app op je telefoon te doen. In het AD dan weer een verhaal over hoe het dit jaar uitsluitend mogelijk is om op de website van de belastingdienst aangifte te doen. Toen we op zoek gingen naar de link, bleek dat de website van het AD dan wel weer van de app rept. Zo heeft de fiscus het met één onvolledig persbericht niet leuker, wel een stuk verwarrender weten te maken. Knap. In de papieren Telegraaf bovendien ook nog een pijnlijk bericht dat we op internet alleen bij Blendle konden terugvinden. De fiscus had een zwartspaarder in het vizier. De goede man gaf zijn onzedelijke gedrag toe en werd vervolgens onderworpen aan de terreur van de belastinginspecteur. Die stuurde ook naheffingen voor rekeningen die de zwartspaarder in kwestie helemaal niet had. Ter genoegdoening mag de fiscus de man nu 68.000 euro terugbetalen. Maar wel fijn dat u een maand extra heeft om aangifte te doen, nietwaar?

Reaguursels

Inloggen

CoffeePatch | 28-02-15 | 19:51 |
Als je dat leest, weet je al genoeg.
Leuker kunnen ze het niet maken, en makkelijker ook niet.

de honden blaffen... | 01-03-15 | 01:17 | + 1 -

Zatkniss | 28-02-15 | 17:43
Ik ken de encyclopedie aan nieuwe AFM regels waar NL accountants aan zijn onderworpen.
Dus die zullen zich wel twee keer bedenken voordat ze een teen buiten de door de overheid gebaande paden zetten, effectieve onderwerping.
Maar ook verplaats je niks, dan nog ben je je bestaan niet zeker. Want als een ambtenaar de pik op je heeft, dan is het afgelopen. Facturen en intercompany boekingen worden gewoon afgekeurd, ook al hebben ze een zakelijk karakter. Bewijslast is omgekeerd, dus het is hun interpretatie tegen de jouwe en succes in de rechtszaal.
Opkrassen is wel een goede oplossing trouwens, helaas kwam ik daar te laat achter.

Atlas Shruggs 10 | 28-02-15 | 20:07 | + 4 -

U kunt in de app Aangifte 2014 geen gegevens aanvullen of wijzigen. Gebruik de app dus als u verwacht dat de vooraf ingevulde gegevens die wij van banken, werkgevers en verzekeraars krijgen, genoeg zijn om uw aangifte volledig in te vullen. www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect...
Dat wordt een boel lol.

CoffeePatch | 28-02-15 | 19:51 | + 2 -

Atlas Shruggs 10 | 28-02-15 | 15:47 | + 0 -
De meeste accountants onderwerpen zich aan horizontaal toezicht van de belastingdienst. Dit houdt in dat de fiscus alle ingediende aangiftes zal overnemen zonder controle, maar daarvoor verbindt zich de accountant dat hij geen standpunten in neemt die scherp aan de wind zijn. In feite kan hij u dan niet meer helpen met creatieve constructies. De accountant is dus een verlengstuk geworden van de fiscus. Verplaatsen van vennootschappen heeft alleen zin indien het een geldzak bv betreft en u wil opkrassen naar het buitenland, anders kunt u beter aan een vbi denken

Zatkniss | 28-02-15 | 17:43 | + 1 -

leuk GIFje trouwens...

reagierder | 28-02-15 | 17:21 | + 0 -

leef!! | 28-02-15 | 15:21 | +

Oneens. Ik heb juist een accountant genomen die een goede reputatie heeft bij de belastingdienst. Kost misschien iets meer. Maar wilde geen controle hebben van die gasten. Is ook niet gebeurd. Dat is interessanter.

duitse herder | 28-02-15 | 17:09 | + 3 -

Muxje | 28-02-15 | 13:52 | + 5 -

waarom geen Bulgaarse BV ? 10% belasting :)

FW Ta-183 Huckebein | 28-02-15 | 16:35 | + 3 -

leef!! | 28-02-15 | 15:21
Ik verdenk mijn voormalig accountant er ook van dat zij mij erbij hebben gelapt, toen ik hen had gevraagd of ik extra besparingen kon doorvoeren op mijn afdracht. Ook met het verraden van klanten kunnen ze mooie sier maken bij de fiscus.

Atlas Shruggs 10 | 28-02-15 | 15:47 | + 4 -

Muxje | 28-02-15 | 11:26 |
Ben benieuwd naar de naam van je accountant. Ik ben nu bij de derde in 11 jaar en zie ze voornamelijk als een verlengde van de belastingdienst.
Alles moet conform de afspraken die zij gemaakt hebben met de belastingdienst. Kunnen zij mooie sier maken, krijgen zij minder te maken met controles van die kant.

leef!! | 28-02-15 | 15:21 | + 0 -

Muxje | 28-02-15 | 14:52
Vooraf bespreken lijkt me een gevalletje kat op het spek binden. Want wie ga je als beneficial owner van jouw holding noemen? Als jij dat bent, dan is er inclusief alle kosten geen sprake van voordeel.
Wel zou je een buitenlandse rechtsvorm kunnen nemen NL, zodat je DGA loon legaal omlaag kan.
Hypotheek via de zaak? Ik dacht dat het zakelijk gebruik van je huis al onaantrekkelijk is gemaakt, of heb ik het mis?

Atlas Shruggs 10 | 28-02-15 | 15:13 | + 1 -

@Atlas Shruggs 10 14:33: Daar ben ik niet zo bang voor. Manders runde één van de bekendste clubjes die mensen met legale belastingontwijking hielp, en móest voor de bijl gaan. Gevalletje waxinelichtjeswerper.

Overigens kan je zo'n constructie ook even vooraf bespreken met de inspecteur van de belastingen. De grote jongens doen dat (dat zijn die supergeheime "rulings") maar als kleintje kan je ook om een uitspraak vragen. Die hoeft niet 100% definitief te zijn, maar het reduceert de kans dat ze je er alsnog op aanpakken wel tot bijna nul, en als ze achter je aangaan hebben ze zo een aanzienlijk zwakkere zaak. Dat soort afspraken heb ik al inzake DGA-loon, hypotheek via de zaak, en dergelijke.

Muxje | 28-02-15 | 14:52 | + 4 -

Muxje | 28-02-15 | 13:52
Ten slotte je gedachte om Cyprus te gebruiken voor belastingontwijking moet ik je afraden.
Dat zie je aan vml LP voorman Toine Manders, die in Cyprus is opgepakt, na hoge diplomatieke druk van Nederland. Toine is onschuldig en heeft nog nooit 1 crimineel feit begaan, maar kon door een juridische truc via DNB toch ergens op aangepakt worden.
Dat is door die mislukkelingen met beide handen aangepakt en Toine werd eventjes uit zijn Cypriotische huis weggevoerd, zijn vrouw en kindje totaal ontredderd achterlatend.
Daarna mocht hij een paar maanden zonder aanklacht in de cel wegrotten, iets wat we Poetin wel eens verwijten maar de Nederlandse fiscus is dus minstens net zo erg.
Wat maar aantoont dat als een ambtenaar de pik op je heeft, dan hoef je geen bescherming te verwachten als je in een rechtsstaat zou hebben, want dat is Nederland niet.
Voor moordenaars en verkrachters wel, maar als het om belasting gaat geen millimeter.

Atlas Shruggs 10 | 28-02-15 | 14:33 | + 11 -

Muxje | 28-02-15 | 13:52 |
Atlas Shruggs 10 | 28-02-15 | 14:12

Toen ik van een uitstekende baan als werknemer overstapte naar het zelf opzetten van een eigen bedrijf reageerden een heleboel, eigenlijk de meeste, collega's iets van: tja als ik ook single was dan... het is dat je goed opgeleid bent want daarom... zal mij benieuwen of je er in slaagt want... etc etc

Later heb ik er nog een aantal gesproken. Allemaal trots met een speldje 25 jaar trouwe dienst o.i.d.

Werkgever of ZZP-er zijn is in NL not done.

duitse herder | 28-02-15 | 14:26 | + 8 -

Muxje | 28-02-15 | 13:52
Inderdaad, ondanks al die belastingafdracht word je nog gezien als een vuile graaier ook.
Dat is een symptoom van het feit dat bij de fiscus hoofdzakelijk zielige sukkels en mislukkelingen werken. Mensen die niks kunnen en jaloers zijn die wel iets kunnen en ook doen.
Dat is niet leuk en het werkt dan therapeutisch om deze werkenden keihard aan te pakken middels je wettelijke mogelijkheid tot machtsmisbruik.
Veel belastingambtenaren maken daar dankbaar gebruik van.
Dat zie je aan de totaal misplaatste agressie die regelmatig op de mat valt en ook wanneer ze denken dat ze je niet genoeg konden afpersen, dan komen ze met een groep je spullen thuis afpakken.
Ik zag het al vaak genoeg om me heen, bij mensen waarvan ik wist dat ze geen fraudeur waren. Het is puur machtsmisbruik, en het gebeurt als een ambtenaar toevallig de pik op jou heeft.

Atlas Shruggs 10 | 28-02-15 | 14:12 | + 10 -

@Atlas Shruggs 10 11:40: Ik herinner me die schok nog wel toen ik begon met freelancen. Destijds nog als eenmanszaak, dus geen inhouding van loonheffing. Ik had het eerste jaar een fulltime klus tegen een mooi uurtarief dus de bankrekening liep lekker vol. Tot het jaar daarop bij de belastingaangifte, waar ik even een bedrag mocht aftikken waar je een aardige middenklasser van koopt (of een paar bijstandsuitkeringen van kan betalen). Je weet dat van tevoren, je zet dat geld natuurlijk ook elke maand opzij, en ook als werknemer zag ik het bedrag op mijn belastingaangifte, maar holy crap het is toch even slikken als je zo'n som gelds daadwerkelijk naar de belastingdienst overboekt.

Overigens ben ik nog redelijk braaf met belastingontwijking... maar elk jaar is er toch weer die verleiding om de BV toch maar eens onder een holding op Cyprus onder te brengen of zo. Zeker als ik zie hoe "dankbaar" men is voor onze niet onaanzienlijke bijdrage: graaier, grootverdiener, sterke schouders die nog best wat meer kunnen dragen, enz.

Muxje | 28-02-15 | 13:52 | + 23 -

noerg | 28-02-15 | 13:28
Helaas is de strategie van de indirecte belasting en het via de werkgever ophalen uitsluitend bedoeld om elk inzicht in je werkelijke afdracht te vermijden.
Zelfs in het meest brave volkje zou een revolutie losbarsten als het inzichtelijk werd.
Daarom zullen nobele initiatieven als vlaktaks en hervorming van het belastingstelsel nooit gebeuren.

Atlas Shruggs 10 | 28-02-15 | 13:43 | + 17 -

Het zou goed zijn als werkenden hun bruto salaris in handen kregen van hun baas, om daarna 80% te mogen afdragen.
Atlas Shruggs 10 | 28-02-15 | 11:40 | + 8 -
Zou inderdaad een stuk inzichtelijker kunnen. Ik verbaas me er ook al tijden over dat er geen pompstations zijn die expliciet de accijns per liter tonen op een bord/kassabon.

noerg | 28-02-15 | 13:28 | + 9 -

Duitse herder | 28-02-15 | 12:43 | + 2 
Doe is waarschijnlijk ook belastongambtenaar

mindless | 28-02-15 | 13:14 | + 0 -

Krijg net een brief van de belasting dat ik kosten die ik maak voor onderhoud van mijn dochter (ik ontvang geen kinderbijslag) niet meer mag aftrekken in 2015. En zo worden de lasten hoger en hoger.. Bedankt Rutte. Opdat het geld maar naar asielzoekers mag gaan.

Elmer Fudd | 28-02-15 | 13:03 | + 17 -

Morgen ligt de hele dag de website van de belastingdienst eruit.

dr.andus | 28-02-15 | 13:02 | + 9 -

Ik zou wel eens willen weten hoe het leven van een vrouw van een belastingambtenaar er uitziet. Ik kan me daar helemaal niets bij voorstellen.

duitse herder | 28-02-15 | 12:43 | + 4 -

Het zou goed zijn als werkenden hun bruto salaris in handen kregen van hun baas, om daarna 80% te mogen afdragen. Denk dat Den Haag dan binnen een jaar niet meer zou bestaan.
Nog los van het feit dat de belasting ambtenaar na die 80% afdracht bij een controle zijn fantasie mag loslaten op de aangifte, zodat je nog een boete mag betalen ook. Zoals ze bij mij deden.

Het fascisme is uitgevonden bij de ambtenaren die Adolf Hitler ondersteunden, maar het wordt eigenlijk alleen bij de Nederlandse belasting toegepast. We hebben zijn stelsel, we hebben zijn methoden, we hebben zijn beleid. En iedere stap in aanloop naar WOII wordt gekopieerd. Zo vond Hitler dat vemogenden stelselmatig in de hoek gedreven moesten worden en werden dus stappen doorlopen die we nu identiek terugzien. Minutieus beschreven in het boek van Peter Essers, angstaanjagend om te zien wat een nazibolwerk de Nederlandse fiscus is.

Atlas Shruggs 10 | 28-02-15 | 11:40 | + 34 -

De grap is natuurlijk dat je een maand langer hebt om aangifte te doen 'als coulance', maar dat je over die maand vervolgens wel rente moet betalen (en als je geld terug krijgt betaald de belastingdienst die rente natuurlijk niet).

Watmoetikhiertypen? | 28-02-15 | 11:30 | + 25 -

Intrigerende werktitel boven dit stukje. Overigens heb ik als ZZP'er een boekhouder voor de aangifte. Kost wat, maar een goeie verdient zich (bijna) terug en je voorkomt een hele hoop achterafgezeik met de belastingdienst.

Muxje | 28-02-15 | 11:26 | + 13 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken