Blokker ontslaat 440 man, verbetert wel het 'omnichannel aanbod'

Het was even spannend maar we weten het hoor, wat Blokker van plan is: 'Blokker B.V. neemt maatregelen om positie te versterken'. En dat is heel veel blablabla over investeringen (van 25 miljoen euro), operationele inspanningen, beter aansluiten op behoefte van 'de eigentijdse klant' en verbetering van het 'omnichannel aanbod'. Gelukkig investeert Blokker ook in 'de fysieke winkelbeleving'. Minder vloerbedekking en meer vloeren met hout-uitstraling dus, vermoeden we. En meer terminals waarop je in de winkel online je bestelling kunt plaatsen. BRILJANT. Naast al dat investeren wordt er ook wat gedesïnvesteerd, en wel in personeel, want 440 van de ongeveer 7.200 medewerkers worden ontslagen. Er zijn namelijk 'verdere maatregelen nodig om de kosten beter in lijn te brengen met de dalende omzet'. Daarnaast wil Blokker de werktijden flexibiliseren (?). 'Voor een groot deel van de filialen geldt dat de huidige bezetting op bepaalde functies verhoudingsgewijs te hoog is, en op andere functies juist te laag. Die verhouding moet in ruim de helft van de 500 eigen filialen worden aangepast.' Dus in sommige winkels stond de helft van het personeel uit zijn neus te eten? Wij van DasKapital hadden nou nooit echt de indruk dat de Blokkers overbezet waren, qua personeel. Maar goed, Blokker wekt in elk geval de indruk een richting te kiezen. Ofwel in de eigen paarsebroekenterminologie: 'een helder perspectief' te hebben. (Wordt er van de marketingafdeling nog iemand ontslagen trouwens?)

Reaguursels

Inloggen

Over die terminals (link naar ander topic) kan wel lacherig gedaan worden, maar als je zo'n apparaat breed inzet, dan is dat een uitkomst voor elke grote winkel en warenhuis. Als er een scanner, pinapparaat en een bonnenprinter op zit, dan kan je met een creatieve brein opeens hele interessante mogelijkheden bedenken voor zo'n toko.

Latrinalia | 11-02-15 | 13:52 | + 0 -

Logisch toch. Bij dalende omzet is minder personeel nodig. Hoe hard dat ook klinkt.
Personeel zal ook nooit uit zichzelf dingen doen om meer klanten te trekken of meer omzet te genereren.

Voor meeste mensen in winkels is het toch een vorm van dagbesteding. Kopje koffie, 'wat heb jij dit weekend gedaan'. Bij de kassa staan. 6x roepen die heb ik zelf ook. Maar echt product kennis en toegevoegde waarde hebben. Ik maak het zelden mee.

der Schmutz | 11-02-15 | 11:53 | + 0 -

Waarom zou je in nl nog willen ondernemen? De gemiddelde neo marxistisch geïndoctrineerde plebejer denkt dat je het doet om zoveel mogelijk van hen van de straat te houden. Get a life, men onderneemt om WINST te maken. En dE plebejer in nl is 10000000000x beter af dan zijn gelijke in welke neo marxistische heilstaat dan ook. Of wilt u ruilen met Juan de Cubaan of Sergei de wit Rus of ling chang de noord Koreaan. Tot zover deze gratis les in realiteit. Droomt u lekker verder van de vaste baan zonder noemenswaardige inspanning met een 36 urige werk week

Zatkniss | 10-02-15 | 06:18 | + 1 -

@Outsider-Inside | 09-02-15 | 19:52 | + 23 - Precies, dit soort ketens ketens moet zich realiseren waar ze mee concurreren en dat is het internet. Als ik niet geholpen wil worden dan ga ik wel naar het internet, daar kan ik lopend naar toe. Mensen komen dus of omdat ze iets direct nodig hebben (daar hebben winkels nu nog een voordeel) of omdat ik om wat voor reden dan ook geholpen wil worden. Dat is de enige toegevoegde waarde die dit soort ketens kan leveren en daar moeten ze in investeren, dus goed gen genoeg personeel. Dan willen mensen daar ook nog wel iets extra voor betalen.

RexMundi | 09-02-15 | 23:36 | + 2 -

Maak niet uit joh, die krijgen straks allemaal 53% korting op hun rekeningen.

LetTheSunshine | 09-02-15 | 20:03 | + -1 -

@Magnum Force: Gadver, wat een standaardreactie. Bedrijven mogen wel filialen openen en personeel aannemen, maar als het slecht gaat en er wordt geprobeerd het tij te keren, dan moet alles bij het oude blijven? Volgens Wiki is Blokker eigendom van de gelijknamige familie. Ik denk dat zij het voor zichzelf doen en niet in de eerste plaats voor het personeel, al vinden zij het wellicht ook a-relaxed om personeel te moeten ontslaan.

Blokker is minder kansloos dan een V&D, er wordt tenminste nog winst gemaakt. Voor het personeel is het natuurlijk positief dat V&D door kan. Als je wel eens in de binnenstad komt of een winkelcentrum, dan voel je toch ook wel aan dat veel van dit soort zaken hun langste tijd hebben gehad.

KapiteinClaus | 09-02-15 | 19:57 | + 6 -

Geen handige zet van Blokker. Ze hanteren weer eens de fantasieloze Nederlandse kaasschaaf-methode. Dit gaat niet werken, het Blokker management durft geen keuzes te maken. Ze kunnen beter de 10% minst winstgevende winkels sluiten. Die Blokker-mensen denken nog in de tijd van de vlaggetjespolitiek, overal op de landkaart een Blokker-vlaggetje.

Kom zelf maximaal 1 of 2 keer per jaar in een Blokker als ik echt iets nodig heb wat ik ergens anders niet kan vinden, kom er eigenlijk liever niet. Was laatst in een grote helemaal verbouwde gerestylede Blokker op een plek waar bovenmodaal publiek komt die niet kijken op een paar euro meer of minder. Die winkel is voor miljoenen verbouwd, maar er zijn slechts 2 kassa's open met daarachter een paar extreem slome types die met van alles en nog wat bezig zijn behalve met de klant en alles gaat echt in een enorm slakkentempo. Het komt blijkbaar niet bij die mensen op dat ik ook nog wel wat meer te doen heb en daar niet 10 minuten wil wachten. Ergerde me kapot, alsof je in de voormalige Sovjet Unie in een partijwinkel op je beurt moet wachten in de rij. Dat was voor mij een hele goede reden om er nooit meer naar toe te gaan.

Hier zit het probleem en dat snappen die jongens van Blokker en V&D niet. Je wilt als klant snelle en goede service, ze moeten investeren in betere mensen die beter kunnen levellen met de klant in plaats van nu nog meer personeel te ontslaan. Als je in een Apple Store komt wordt je ook geholpen door hele slimme mensen die hele goede service bieden (akkoord daar zijn de marges ook hoger maar toch). Dat is gewoon de nieuwe standaard, de mensen accepteren deze wanstaltige middelmatige service gewoon niet meer. Als je dan toch geen service krijgt kun je net zo goed naar een goedkopere winkel gaan of het zelf uitzoeken op internet

Outsider-Inside | 09-02-15 | 19:52 | + 34 -

Vast personeel boven de 35 eruit (treiteren). Flexwerkers van 16 erin. En dan op de vraag of je met een waterkoker kunt frituren een ongeïnteresseerd 'Ja' krijgen.

-PR- | 09-02-15 | 19:47 | + 46 -

@Magnum Force | 19:21
Blokker is niet beursgenoteerd, kent derhalve geen (vreemde) aandeelhouders en is als gevolg daarvan ook niet in trek bij speculanten.

hatari | 09-02-15 | 19:41 | + 25 -

Kortom harder werken met minder mensen voor minder centen op tijden dat het Blokker uitkomt en verder je muil houden en blij wezen dat je nog een (kut)baantje hebt.

Prof. Pim Pam Pet | 09-02-15 | 19:29 | + 47 -

Het gebruikelijke verhaal. Personeel eruit flikkeren doet het altijd goed bij aandeelhouders en speculanten. Of het écht helpt boeit natuurlijk niet. Als de streepjespakken er maar wél bij varen.

Jammer, Blokker. Leuk je gekend te hebben.

Magnum Force | 09-02-15 | 19:28 | + 6 -

REAGEER OOK