Wat is er aan de hand met Blokker?

Vrijdag schreven we al dat Blokker stiekem aan het reorganiseren zou zijn en werknemers die oud en/of lang in dienst zijn (=duur) richting de uitgang wil duwen. Vanavond om 18.00 wordt het personeel bijeengeroepen voor een 'belangrijke mededeling'. Verwacht wordt dat Blokker een reorganisatie gaat aankondigen en dat gaat doorgaans niet zonder (vervelende) gevolgen voor het personeel. Wel opvallend is dat Blokker per 1 februari nog op eigen initiatief een loonsverhoging van 1,5% heeft doorgevoerd. Klinkt niet echt als een bedrijf in acute nood. Duidelijk is dat de winkelketen het al een tijdje moeilijk heeft. De omzet, het bedrijfsresultaat (EBIT) en de winst als het percentage van de omzet van de hele Blokker Holding dalen al een paar jaar (plaatje na de breek). Er worden geen specifieke cijfers gegeven over de resultaten van Blokker zelf maar we lezen wel dat in 2013 'de totale omzet van Blokker is achtergebleven in vergelijking met vorig jaar'. In augustus vorig jaar kondigde Blokker na jaren van onderzoek doen een restyling van de winkels aan (denk aan een omzetverhogende 'vloer met hout-uitstraling'). Die nieuwe inrichting vinden wij over het algemeen wel geslaagd, alleen al vanwege het feit dat je je kunt omdraaien zonder een hele rij kopjes van het schap achter je te vegen. Vloeren met hout-uitstraling ten spijt, het middensegment heeft het gewoon erg moeilijk, analyseerde sectoreconoom Mathijs Deguelle van ABN Amro dit weekend. Consumentenbestedingen blijven achter terwijl er sinds 2000 (te) veel winkels zijn bijgekomen. Deguelle schatte dat er overcapaciteit is van 25 tot 30%.

Update 18.35 Blokker gaat 440 van de 7.000 medewerkers ontslaan, verspreid over 250 van de 500 filialen. Er worden geen vestigingen gesloten.

Een FNV-bestuurder geeft de Action maar weer eens de schuld: 'Blokker heeft het imago gekregen oubollig en te duur te zijn. De mensen hollen naar de Action'. Het enige wat hier aan klopt is 'te duur'. Kijk even naar de Action, die verkoopt precies hetzelfde oubollige raamganzenassortiment als de Blokker. Maar dan voor een derde van de prijs. Het heeft ook niet met online te maken, want daar is de Action geheel en al afwezig. En wat betreft het belang van de inrichting: de Action ziet eruit als een supermarkt in een derdewereldland met de gezellige verlichting van een Russisch metrostation. Het ontbreken van een schapbeleid behoort nadrukkelijk tot het businessmodel. Ondertussen zijn mensen wel bereid in een ellenlange rij te gaan staan om de plastic rotzooi af te rekenen. Gewoon, omdat die zo spotgoedkoop is. En omdat er af en toe wel wat leuks zit tussen de rotzooi, voor de optimale treasurehunt experience zoals dat in jargon heet. En daarmee is het lastig concurreren.

blokkerholding.png

De Blokker Holding omvat naast Blokker ook winkelketens als Xenos, Intertoys en Leenbakker. De holding heeft in totaal zo'n 3.000 winkels en 25.000 medewerkers.

Reaguursels

Inloggen

Action is gewoon goedkoper dan blokker.Alleen als je het niet kan vinden dan loop je naar blokker,Er zijn zoveel zaken bij gekomen die makkelijke handel er bij verkopen zoals in de supermarkten lidl,aldi,dirk en dat zelfde geld voor de textiel supermarkt zeeman,wibra en ook de drogisterij winkels kruitvat trekplijster.Al deze winkels hebben gangbare handel naast hun eigen specialiteit.Tegen strakke prijzen aangezien het handel is die hun specialiteit niet schaad.Ook zijn er al veel consumenten die hun producten rechtstreeks uit china halen onder andere aliexpress alibaba en dat scheelt soms heel veel.Verschillende personen die ik ken hebben een trouwjurk daar gekocht,tussen de 100 en de 200 dollar ben je klaar.En deze zien er echt top uit.

rosher | 09-02-15 | 22:57 | + -1 -

chinese rotzooi importeren kan iedereen tegenwoordig,dus waarom naar de blokker die daar de hoofdprijs voor vraagt.

mokummer | 09-02-15 | 18:34 | + 2 -

Ze moeten iets drastisch veranderen, doe het maar is, zet maar eens even een nieuw goed lopend concept neer. Zat zelf te denken aan iets met dezelfde spullen maar nu goede kwaliteit voor de plastic troep prijs. Bekende merken als Brabantia en Tefal laten varen en wokkiwokki merken die wel goed van kwaliteit zijn er in. Hoppa opgelost, mooie produkten, mooie marge, alles. Nou al die inkopers op pad en regelen die hap anders wordt het niks meer. Tjongejonge als je zo'n rommelzaak als de action niet meer aan kan, een hoop mensen ergeren zich er dood aan, dan verdien je misschien ook wel niet zo'n groot en mooi bedrijf.

Tinus Trekveer | 09-02-15 | 18:24 | + -1 -

Ben ik elitair als ik zeg dat wij regelmatig vele verschillende winkels bezoeken? Interessant!
Echter vooràl bij de Blokker geldt: als wij om ons heen kijken zien wij heel veel onnodige troep, rommel en matige kwaliteit. Voor een knappe pan toch maar naar de kookspeciaalzaak.

Stoned Hengst | 09-02-15 | 17:10 | + 5 -

Blokker heeft in het verleden letterlijk in elk dorp een vestiging geopend. Het kon niet op bij ze.
En ja, dan ga je het merken als de verkopen iets terug lopen maar je zelf gebonden zit aan een enorme hoeveelheid vastgoed.

sinar2 | 09-02-15 | 17:02 | + 3 -

Met name de laatste 2 jaar, vanaf 2012, is dus het resultaat gehalveerd.
En dat nog wel tijdens het beste kabinet ooit sinds WO2.
Onbegrijpelijk. Nu moet ik zeggen dat het aantal personeelsleden de laatste 7 jaar wel iets is gestegen, en de winst is verdwenen.
Dus de kosten wat verlagen was wel een optie geweest. Dit is wel wat laat, om het alsnog te doen, wat ik vermoed. Maar gelukkig hebben ze nog geld, dus geen spannende week of ze volgende week maandag nog wel open gaan.

Raider Twix | 09-02-15 | 16:47 | + 4 -

@Prof. Pim Pam Pet | 09-02-15 | 14:56
Vraagje: bestudeer je toevallig ook de muziek van Mahler?

Rest In Privacy | 09-02-15 | 16:43 | + 1 -

@ Prof Pim Pam Pet

LOL

Perfecte omschrijving, niks op aan te merken.
Snap die minnetjes niet? Scherpste analyse sinds tijden in deze contrijen.

ParksanRecreation | 09-02-15 | 16:39 | + -3 -

Prof. Pim Pam Pet | 09-02-15 | 14:56 | + -11 -
Dat zei de "elite" ooit ook over de Lidl. Nu zie ik ze er massaal hun AH-shoppers volgooien met veel goedkopere en even verse groente. Ik vraag me af waarom eigenlijk nog iemand naar de AH gaat. Die winkels van Lidl zien er ook steeds beter uit.

dr. P. von Orno | 09-02-15 | 16:31 | + 6 -

@SilverSurfer1974 U shopt uitsluitend bij de Bijenkorf e.d.?

Dima Beeline | 09-02-15 | 16:23 | + 3 -

Prof. Pim Pam Pet | 09-02-15 | 14:56
Fijn dat u een butler heeft om langs te sturen naar deze winkels en een te grote bankrekening welke uw ego reflecteert. Veel plezier volgend jaar op de huishoudbeurs als uw kapitaal plotsklaps is verdampt.

TP 1984 | 09-02-15 | 16:17 | + 3 -

@jan-lul-de-behanger | 09-02-15 | 15:58 |
Mag ik hieruit opmaken dat er bij jullie bij de Action (anders dan bij ons) geen (of althans nagenoeg) geen hoofddoekjes aan de kassa staan? Dat lijkt me sterk. De drukte in een winkel is vooral evenredig met de waardering voor het assortiment en service en omgekeerd evenredig met de prijs(beleving). De hoeveelheid hoofddoekjes lijkt me niet de primaire factor die het succes of falen van Blokker bepaalt.

Natu-San | 09-02-15 | 16:10 | + 0 -

SilverSurfer1974 | 09-02-15 | 15:50

Kun je nagaan wat er gebeurd als de Blokker zou verdwijnen. Dan lopen ze doelloos rond op straat en kun je ze zomaar in het wild tegenkomen..

Topperke | 09-02-15 | 16:04 | + 12 -

Als geen ander familiebedrijf was het Blokker-concern afhankelijk van de visie, de werklust en het retail-instinct van één man: Jaap Blokker. In het laatste jaar van zijn leven, toen het medisch vonnis al was geveld, heeft hij, in een poging om het bedrijf binnen de familie te houden en misschien wel tegen beter weten in, zijn neefje Palmer als opvolger aangewezen. Dat wreekt zich nu, vermoed ik.

hatari | 09-02-15 | 16:03 | + 8 -

Ligt er gewoon aan hoe je de klemtoon legt, want dan is winkelen in dat soort tokkie-toko's nog best chique www.youtube.com/watch?v=w9p VsoI7hY0

orca | 09-02-15 | 16:02 | + 1 -

@mezelf
Ik had eventjes niet ge-F5-ed, anders had ik wel gezien dat FW Ta-183 Huckebein (09-02-15 | 15:07) dit al opgemerkt had.
|

Natu-San | 09-02-15 | 15:59 | + 1 -

het is geen aardige benadering maar de plaatselijke Blokker wordt gerund door hoofddoekjes. En die worden in het dorpje echt niet gepikt zoals ook de DIRK al heeft moeten ervaren. En dus wordt de blokker gewoon geboycot. Bij de Action barst je de winkel uit, de Blokker hoofddoekjes hangen tegen de toonbank te niksen... Leuk om je aan te passen aan de landelijke trend van "steeds maar meer Islam" maar plaatselijk kost het je wel de kop. En dan moet je niet zeuren.

jan-lul-de-behanger | 09-02-15 | 15:58 | + 13 -

Montgomery Burns | 09-02-15 | 14:41

Het lijkt me sterk dat dit de rant zou zijn van Jaap Blokker, omdat die al enkele jaren geleden overleden is.

Natu-San | 09-02-15 | 15:56 | + 0 -

@Prof. Pim Pam Pet

Nee het is niet elitair als je nooit in de genoemde zaken komt. Dat noemt men gezond verstand. Komop mensen wel minnetjes geven op zijn reactie maar diep van binnen weten jullie gewoon dat hij gelijk heeft. Het is te gek voor woorden wat voor hersenloze debielen daar gewoon los mogen rondlopen. Nog not intelligent genoeg om de boel niet onder te schijten maar daar is ook alles mee gezegd.

Het personeel wat daar rond loopt kan met moeite het alfabet in de juiste volgorde opzeggen maar meer hoef je niet van ze te verwachten. En die planten zich ook nog gewoon voort, dat is nog het ergste.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel eens die zaken betreed. Wanneer ik me slecht voel dan loop ik zo'n zaak binnen en bekijk ik de figuren die daar rondlopen. Ik loopt altijd weer stralen met een lach naar buiten.

SilverSurfer1974 | 09-02-15 | 15:50 | + -34 -

In dat overzichtje van die Blokker-cijfers kun je goed zien dat de verslechtering bij Blokker pas echt serieus begint in het gebroken boekjaar 2012/13 dus precies na het rampzalige Kunduz-akkoord medio 2012 gevolgd door de voor het consumentenvertrouwen rampzalige inkomensnivelleringsdiscussie eind 2012. Dat heeft de Nederlandse economie echt procenten groei gekost, die we waarschijnlijk nooit meer inhalen. Veroorzaakt door een stel economische onbenullen in Den Haag met hun kwartetspelletjes. Toen gingen de middengroepen allemaal tegelijk massaal de hand op de knip houden en bedachten ze ineens dat ze de meuk van Blokker en V&D niet meer nodig hadden of gingen op zoek naar goedkopere alternatieven. En die mensen zijn nu weg en komen niet meer terug.

Outsider-Inside | 09-02-15 | 15:42 | + 20 -

arlen | 09-02-15 | 15:18 | + 0 -

Dat duurt nog jaren. En dat zal i.v.m de rechten van kleding e.d. voorlopig nog niet zo'n vaart lopen.

Even terug naar het onderwerp:
De Blokker leek me redelijk stabiel. Het is toch een voorloper van de Action. Het verbaast me wel dat het daar zo slecht mee gaat. Daar liggen altijd net die kleine klote dingen waar je naar op zoek bent. Maar dat is mijn ervaring.

Topperke | 09-02-15 | 15:37 | + 6 -

Nooit gedacht dat de Blokker nog eens als "te duur" zou worden omschreven.

stiekemlinks | 09-02-15 | 15:34 | + 14 -

De verlichting in een Russisch metrostation vindt ik persoonlijk over het algemeen behoorlijk sfeervol. Dus dat is niet helemaal eerlijk naar Russische metrostations toe.

Dima Beeline | 09-02-15 | 15:27 | + 17 -

-ff zijstap- Ik begrijp wat je wil uitbeelden met je russisch metrostation en action maar google eens hoe die dingen eruit zien, bijna museum waardig.

Guus Muisarm | 09-02-15 | 15:24 | + 12 -

En dan moet de marktpenetratie van het 3d-printen nog beginnen.Straks maakt een ieder die plastic zooi en kleren in zijn schuur.Het echte bloeden voor de retail begint pas.

arlen | 09-02-15 | 15:18 | + 5 -

@ Prof. Pim Pam Pet | 09-02-15 | 14:56 |

Nee, als u de laatste jaren niet meer in die winkels bent geweest dan is dat niet elitair. Uw uitleg daarentegen getuigd wel van enige hoogmoed. Trouwens, als u in de laatste 15 jaren er niet meer binnen bent geweest dan is uw mening gedateerd. Staat los van het feit of ik het wel of niet met u eens ben.

Arch enemy | 09-02-15 | 15:18 | + 31 -

Let op de line-item belastingdruk. Doen ze best knap, van 27,4% naar 20,5% is -25% in 6 jaar.

orca | 09-02-15 | 15:17 | + 2 -

Je bent er nog nooit geweest.

Vervolgens doe je een opsomming over wat er rondslentert, hoe het eruit ziet en dat het op zoek is naar een volgende miskoop. Ook heb je op en aanmerkingen over de inrichting van de winkel, het bedienend personeel en trek je vervolgens een vergelijking met het crematorium.

Je vraagt ben ik nu elitair? Nee, je maakt jezelf volstrekt lachwekkend!

omeharm | 09-02-15 | 15:10 | + 45 -

@FW Ta-183 Huckebein | 09-02-15 | 15:07
Oeps, wistikniet. Van de doden niets dan goeds uiteraard.

Montgomery Burns | 09-02-15 | 15:08 | + 0 -

Montgomery Burns | 09-02-15 | 14:41 | + -7 -

Ome Jaap is al lang dood....(helaas!)

FW Ta-183 Huckebein | 09-02-15 | 15:07 | + 7 -

Het zelfde als met de V&D!

r04drunn3r | 09-02-15 | 15:05 | + 1 -

Is het elitair als ik nog nooit maar dan ook nooit in een Action, Blokker of HEMA en sinds de millenniumwisseling ook niet meer in een V en D ben geweest?
Ik vind dat er zo veel van die te dikke vrouwen en mannen met een arbeidershoofd als zombies rondslenteren en je daarbij altijd voor de voeten lopen.
Allemaal van die licht verstandelijk gehandicapte onrendabele (semi) armoedzaaiers op zoek naar hun volgende miskoop tussen de chaotisch opgestelde rekken, stellingen en schappen.
Dan hebben we het nog niet eens over het winkelpersoneel gehad. Dit bestaat louter uit ongeïnteresseerde adolescenten en in de marge rommelende herintredende uitgezakte vrouwen van achterin de 40 en ouder met een makkelijk kapsel en allerhande gekleurde brilletjes.
Kortom allemaal deprimerende locaties met nog deprimerender volk en tragische mode en nodeloze snuisterijen. Sterfhuisconstructies waarbij sommige crematies nog gezellig zijn.

Prof. Pim Pam Pet | 09-02-15 | 14:56 | + -7 -

Is dit niet gewoon de jaarlijkse rant van ome Jaap tegen "turrukke en marrokkane" ?

Montgomery Burns | 09-02-15 | 14:41 | + -13 -

tsja, te behoudend en niet durven...

aantal jaar geleden gesproken met directeur van Intertoys, vrienden van mij uit Polen hadden zeer succesvolle webwinkel (binnen 8 weken winstgevend, binnen 1 jaar € 300.000 omzet); idee was samenwerken. Voor Intertoys groot voordeel want amper investeringen en amper risico, eenvoudige manier om omzet te verhogen zonder investeringen in vastgoed, geen investeringen nodig in personeel of marktkennis.
Uiteindelijk niet doorgegaan want Intertoys durfde het toch niet aan.
Echte managers dus: ondernemers denken in kansen en geld verdienen, manager denken in risico vermijden en status quo.

FW Ta-183 Huckebein | 09-02-15 | 14:40 | + -5 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken