Wat er misging met de Google Glass

OK Google
OK Google
Wat in de loop van 2013 en 2014 werd opgeblazen tot een gigantische hype, ging vorige maand ineens als een nachtkaars uit. Poef. En weg was de Google Glass. Ingehaald door privacycontroverses, imagoproblemen, de dramatische batterijduur en de absurde prijs van 1500 betaaldollars. Van hipkekke startrekbril naar een apparaat dat niemand wil, zou Telfortmeneer zeggen. WAAR is het misgegaan, Google, en waarom zagen jullie het niet aankomen met die futuristische kijkbrillen? Een moeilijke vraag met een relatief eenvoudig antwoord, zo blijkt. De New York Times dook erin (pas op, longread) en duidde het Google Glass-debacle. Sergey Brin, een van de oprichters van Google, maakte er een potje van. Zelfs briljante entrepreneursgeesten schieten wel eens mis, zo blijkt. Want waar alles en iedereen de Google Glass geheim wilde houden voor het publiek omdat het ding nog lang niet af was, forceerde Brin een soort publieke bèta met zijn 'explorer programma'. Te snel, te veel en te vroeg. Het prototype dat nog niet eens een prototype was werd 'het slechtste product aller tijden' genoemd en de rest is geschiedenis. Toen Brin daarna ook nog een heus GTST-sausje over de Glass-affaire goot was het lot van de bril bezegeld. Exit explorer programma, en we gaan het in de anonimiteit opnieuw proberen. Wat de ontwikkelaars dus vanaf het begin al wilden. De Google Glass. Kapot gemicromanaged. Wie had dat gedacht.

Reaguursels

Inloggen

Mensen beginnen langzaam aan te begrijpen dat privacy iets is om zuinig mee om te gaan, als het weg is komt het niet meer terug. Ik zou geen gesprek met iemand aan willen gaan terwijl ik niet kan weten of er naast de persoon zelf, doodleuk 1 of 200 mensen mee zitten te kijken.
Voor je het weet sta je met je bakkes op You Tube, is dat zo erg dan? Ja!

1,2,tja,tja,tja | 06-02-15 | 10:20 | + 1 -

Google Glass was vooral andermans privacy slopen. Terecht dat daar zorgen over zijn, of waren.
Verder is het, voor de gemiddelde burger, niet meer dan een gimmick. Defensie en Politie hebben er misschien b.v. meer aan.
Raider Twix | 05-02-15 | 16:24 | + 0 -

juist, vooral de NSA vond het prachtig op die manier 'overal' ogen en oren te hebben.
verder compleet geshuffeld om met zo'n 'bril op door het leven te gaan.. bye glassholes.

(c)ZWITSUL | 05-02-15 | 18:32 | + 2 -

Google Glass was vooral andermans privacy slopen. Terecht dat daar zorgen over zijn, of waren.
Verder is het, voor de gemiddelde burger, niet meer dan een gimmick. Defensie en Politie hebben er misschien b.v. meer aan.

Raider Twix | 05-02-15 | 16:24 | + 1 -

Heb het ding opgehad en er even mee mogen experimenteren, maar ik vond de grootte van het beeldvlak dat je ziet nogal tegenvallen. Ik zag er wel mogelijkheden binnen mijn werkzaamheden, persoonlijk echter, vond ik de privacykwestie veel belangrijker.
Salut! Evocatus

Evocatus | 05-02-15 | 15:30 | + 1 -

"Het is nooit de bedoeling geweest de Glass te introduceren als mainstream consumentenproduct. "
"Het waren vooral de media die miszaten in hun inschatting van Google Glass."

Lul niet. Google heeft gigantisch geinvesteerd in de hype rond Google Glass. Ze hoopten wel degelijk de nieuwe iPhone in handen te hebben. Lees anders het gelinkte NY times artikel even in plaats van Google's beslissingen blind te verdedigen.

stiekemlinks | 05-02-15 | 15:24 | + 4 -

Als je het mij vraagt is Google Glass vooral een hype voor journalisten om over te schrijven, en etc. Meer niet.

OmedaveNL | 05-02-15 | 15:12 | + 1 -

Het is nooit de bedoeling geweest de Glass te introduceren als mainstream consumentenproduct.
Linkse Zakkenvuller | 05-02-15 | 13:52
Onzin. Grootse presentaties in SF geweest, een webshop ervoor geopend etc.
Was wel degelijk het dpel om het een mainstream product van te maken.
Is gewoon mislukt, net als Google Plus mislukt is.

En nu is het genoeg! | 05-02-15 | 14:54 | + 7 -

Release fast, release often...

Prima bedrijfsfilosofie. Alles wat geleerd is met de Google Glass kan straks toegepast worden in andere soft- of hardware. Het is nooit de bedoeling geweest de Glass te introduceren als mainstream consumentenproduct.

Linkse Zakkenvuller | 05-02-15 | 13:52 | + 0 -

Het enige wat Google dan ook echt goed heeft gedaan, is het zoek-algoritme. Vooruit, en maps + streetview (al zijn de kaarten rap aan het verouderen). Verder zijn er al tig initiatieven kansloos geflopt en zijn successen vooral afkomstig van aankopen (Android, Youtube).

raskol | 05-02-15 | 13:34 | + 1 -

Google lanceert initiatieven zoals een machinegeweer kogels uitbraakt. Daarvan falen de meeste. Dat weten ze, dat is namelijk inherent aan de gekozen innovatiestrategie.
.
Het waren vooral de media die miszaten in hun inschatting van Google Glass. Ook niet heel verwonderlijk want in de media werken alleeb mensen die slechts gebeurtenissen en werk van anderen kunnen becommentariëren. Mensen die zelf nog nooit iets gerealiseerd, opgelost, of bereikt hebben en dus geen idee hebben van wat ondernemen of bedrijfsvoering nou inhoudt.
.
Das Kapital weet dat regelmatig pijnlijk duidelijk te maken. Zo ook vandaag.

Parel van het Zuiden | 05-02-15 | 13:21 | + 30 -

Lekker gemakkelijk om meteen een zwart schaap te noemen, terwijl het meteen al duidelijk was dat niemand van de consumenten ook maar interesse had in dit product. Net als smart horloge's zijn het gewoon producten die nergens op slaan, in de ogen van consumenten. Tenzij je perse hip wil doen en je in de marketing trapt.

Quis custodiet | 05-02-15 | 13:09 | + 18 -

Een RL-HUD is en blijft een prettig idee, maar men had het niet met het oog op de consumenten-markt moeten ontwikkelen, maar voor het bedrijfsleven, medici, monteurs, defensie en overige professionele zaken, waar de marges sowieso hoger liggen. Het blijft een fantastische manier om informatie tot je te nemen zonder je blik van het te observeren doel af te wenden. Geen links en rechts kijken naar beeldschermpjes of metertjes, de mogelijkheden zijn legio, al zeker als men voorts ook besturing via eye-tracking integreert, zoals met de Tobii PCEye Go al mogelijk is.
Ik ga er dan ook van uit dat we dit over een paar jaar overal aantreffen.

Abject | 05-02-15 | 13:05 | + 6 -

Glass was een leuk R&D project. De opgedane ervaringen gaan echt wel terugkomen in andere producten.

Drs. Lampelul | 05-02-15 | 12:55 | + 6 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken