Nederlandse keukenverkopers zijn ratten

Wie ooit te maken heeft gehad met keukenverkopers, weet het: u wordt opgelicht. Sowieso. Tenzij u een keiharde onderhandelaar bent misschien. De gemiddelde consument is echter een dankbare prooi. De Autoriteit Consument en Markt ontving vorig jaar dan ook 64.000 klachten over keukenverkopers. Klanten worden onder druk gezet een offerte te tekenen en blijken 30% annuleringskosten te moeten betalen als ze er toch van af willen zien. De ACM ontving ook meldingen over keukenverkopers die moeilijk deden over garantie. De Rekenkamer maakte vorig jaar de uitzending 'Wat kost een keuken?' waarin de gemiddelde onderhandelingsstrategie naar voren kwam. De verkopers beginnen met een 'brutoprijs' van de keuken, helemaal 'officieel' berekend met de rekenmachine aan de hand van een grote klapper met nepprijzen. Dan worden er allerlei kortingsacties uit de hoge hoed getoverd, plus een 'alleen vandaag omdat jij het bent'-korting en blijft er nog iets van 65-70% van die brutoprijs over. Bij twijfel van de klant komen er wat psychologische drukmiddelen bij: 'Ik heb al het werk voor u gedaan', 'Ik mag de korting alleen vandaag geven' (de mooiste variant die we hoorden bij de Rekenkamer: 'Morgen is mijn hoofdkantoor gesloten en kopen ze niks meer in.' LOL). Terwijl de prijs die er dan ligt het startpunt voor de onderhandelingen zou moeten zijn. De ACM adviseert daarom 'de tijd te nemen'. Ons advies: ga naar Duitsland. In de Rekenkamer-uitzending bleek een keuken daar de helft van de Nederlandse 'brutoprijs' te kosten. DE HELFT. Plus geen gezeik. En anders is er nog altijd de IKEA.

Reaguursels

Inloggen

Ja en tegelijkertijd heb je ook van die geinponems die een auto betalen via Paypal en als het ding eenmaal op transport staat het geld terugboeken. Oplichters zitten aan beide zijden en het gaat er uiteindelijk om dat je als koper en verkoper onderling vertrouwen moet zien te verkrijgen wanneer het betreffende product nog gemaakt moet worden. En dat gaat vooral voor de klant nog wel eens mis wanneer deze in aanraking komt met een bedrijf dat van de curator opdracht heeft gekregen te doen alsof er niks aan de hand is. Oplichting in naam der wet, en dan kan je het wel redelijk schudden.

Pierre Tombal | 30-01-15 | 19:45 | + 0 -

ik pin pas als het bed op de slaapkamer staat en ik er tevreden over ben...
Clubber | 29-01-15 | 20:23 |
- Nou, grote jongen hoor. Dat betekent dus dat de beddenboer het geld moet voorschieten ipv jij. En jij wilt tenslotte toch in dat bed slapen of niet dan? Sympathiek van je hoor, heb je soms iets tegen die zaak?
levend fossiel | 29-01-15 | 23:47 |

Clubber heeft gelijk.
Het risico van faillissement van de leverancier mag mi nooit bij de klant liggen.
Zelf eens zoiets aan de hakken gehad bij de aanschaf van een bed met auping matrassen, verlichting, kledingkasten en nachtkastjes.
Complete set hadden ze in de showroom staan.
Vroegen ze destijds 11000 gulden voor wat ik heb kunnen terug lullen naar 7000. Vervolgens vertelde de verkoper dat er 12 weken levertijd op zat en dat ik ter plekke 30% aanbetaling moest doen.
Dat heb ik beide geweigerd. Ik wilde gewoon dat de complete set die in de showroom stond asap bij me afgeleverd werd en dat ik de chauffeur cash zou betalen voordat hij de handel uit zou laden en plaatsen. Daar gingen ze, na overleg met de baas, mee akkoord en aldus geschiedde.
Week later stond de zaak gemonteerd in mijn eigen slaapkamer ( en nog steeds overigens)
Maand later bleek het bedrijf failliet te zijn verklaard en kwam ik er achter dat ze al voor mijn aanschaf uitstel van betaling hadden aangevraagd.
Moraal van dit verhaal: als ik die 30% als een mak slachtlam had aanbetaald dan was ik EN het geld kwijt geweest EN had ik geen nieuw bed gehad.
In de woningbouw kan ik me de deelbetalingen nog wel een beetje voorstellen omdat dit vaak langlopende en ingewikkelde projecten kunnen zijn maar altijd NA uitgevoerde werkzaamheden en montages.

loze stijl | 30-01-15 | 11:52 | + 0 -

ik pin pas als het bed op de slaapkamer staat en ik er tevreden over ben...
Clubber | 29-01-15 | 20:23 |
- Nou, grote jongen hoor. Dat betekent dus dat de beddenboer het geld moet voorschieten ipv jij. En jij wilt tenslotte toch in dat bed slapen of niet dan? Sympathiek van je hoor, heb je soms iets tegen die zaak?
levend fossiel | 29-01-15 | 23:47 |

Clubber heeft gelijk.
Het risico van faillissement van de leverancier mag mi nooit bij de klant liggen.
Zelf eens zoiets aan de hakken gehad bij de aanschaf van een bed met auping matrassen, verlichting, kledingkasten en nachtkastjes.
Complete set hadden ze in de showroom staan.
Vroegen ze destijds 11000 gulden voor wat ik heb kunnen terug lullen naar 7000. Vervolgens vertelde de verkoper dat er 12 weken levertijd op zat en dat ik ter plekke 30% aanbetaling moest doen.
Dat heb ik beide geweigerd. Ik wilde gewoon dat de complete set die in de showroom stond asap bij me afgeleverd werd en dat ik de chauffeur cash zou betalen voordat hij de handel uit zou laden en plaatsen. Daar gingen ze, na overleg met de baas, mee akkoord en aldus geschiedde.
Week later stond de zaak gemonteerd in mijn eigen slaapkamer ( en nog steeds overigens)
Maand later bleek het bedrijf failliet te zijn verklaard en kwam ik er achter dat ze al voor mijn aanschaf uitstel van betaling hadden aangevraagd.
Moraal van dit verhaal: als ik die 30% als een mak slachtlam had aanbetaald dan was ik EN het geld kwijt geweest EN had ik geen nieuw bed gehad.
In de woningbouw kan ik me de deelbetalingen nog wel een beetje voorstellen omdat dit vaak langlopende en ingewikkelde projecten kunnen zijn maar altijd NA uitgevoerde werkzaamheden en montages.

loze stijl | 30-01-15 | 11:50 | + 1 -

Vooruitbetalen voor iets wat wordt aangenomen? er blijkbaar in Nederland één branche waar dat door de uitgenodigde aannemers steevast wordt ontraden. Hoe raar het ook klinkt: Na mijn noodgedwongen terugkeer naar NL bleek huize Gamlakuk dermate verrot dat er nieuwe kozijnen in moesten van kunststof. Van de vijf aangezochte aannemers weigerden 4 betaling vooruit. En de tekeningen: Gratis. zo kan het dus ook...

gamlakuk | 30-01-15 | 10:53 | + 1 -

Of je kunt, zoals aan 't einde van dat filmpje, gewoon naar Duitsland. Maak je er een weekendje van, nieuwe keuken voor 5500euro, waarvoor ik in NL 9500 zou betalen (met superzware korting bahahaha).

Tripps | 30-01-15 | 09:02 | + 1 -

@levend fossiel Veel succes met de curator als zo'n toko weer eens failliet gaat en jij de hele shitzooi vooruit betaald hebt. Voorschieten is onderdeel van het zaken doen. Als je dat niet wilt, moet je geen ondernemer worden. Je staat voor je product, dus je weet dat er betaald word bij aflevering. En anders neem je hem maar weer mee terug.
Het is gewoon godgeklaagd dat ik een klein klusje doe van 15.000 euro en ze dan vragen waar het geld gestort moet worden. Erg lief hoor, maar je krijgt een factuur als iets geleverd is, svp binnen 8 dagen en nog een factuur als het gemonteerd is. SVP betalen binnen 14 dagen.
Er staan genoeg zielige verhalen in de krant van gasten die een klus aannemen, de opdrachtgever vervolgens vertellen dat er nu direct even 8k betaald moet worden zodat er spullen gehaald kunnen worden, waarna je die klootzakken nooit meer terugziet. Vooraf betalen is hopeloos naief. Zelfs voor een auto betaal ik niet vooruit. Als hij bij aflevering precies is zoals besteld krijg je direct al je geld. Eerder is het namelijk toch mijn juridisch eigendom niet.

Dima Beeline | 30-01-15 | 08:39 | + 3 -

ik pin pas als het bed op de slaapkamer staat en ik er tevreden over ben...
Clubber | 29-01-15 | 20:23 |
- Nou, grote jongen hoor. Dat betekent dus dat de beddenboer het geld moet voorschieten ipv jij. En jij wilt tenslotte toch in dat bed slapen of niet dan? Sympathiek van je hoor, heb je soms iets tegen die zaak?

levend fossiel | 29-01-15 | 23:47 | + -5 -

@Ibu | 29-01-15 | 17:14
Klopt. Maar wel met standaard telescoopsysteem voor bakplaten en rooster welke aardig wat brandwonden voorkomen en waar je in de standaardlijn voor moet bijbetalen. En ingebouwde kerntemperatuurmeter. Wil je dat soort opties niet, dan is de standaardlijn inderdaad goedkoper. Wil je ze wel, dan is de "dure" lijn juist goedkoper. Waar ik ze kocht hè? En nog een mooie Porsche design set keukenhulpmiddelen cadeau toe omdat je tot 'de club' behoort.

Pierre Tombal | 29-01-15 | 20:34 | + 1 -

dr. P. von Orno | 29-01-15 | 17:54
Ga ik ook niet doen... vooraf betalen... mijn aanbouw staat al bijna, vandaar de keuken orientatie, en ik hoef van de aannemer niks te betalen tot alles klaar is... lang leven de vakman die geloofd in zijn producten en producties.
laatst ook bij swiss sense (beter bed) of ik 20% van het bed wilde aanbetalen op een levertijd van 10 weken... toen ik zei dat de koop dan niet doorging kon het toch ook zonder aanbetaling... ik pin pas als het bed op de slaapkamer staat en ik er tevreden over ben...

Clubber | 29-01-15 | 20:23 | + 2 -

Twee jaar geleden een keuken gekocht bij Keuken Concurrent. Herkenbaar verhaal hierboven. Was voor mij de eerste keer ooit dat ik een keuken kocht, geen idee verder hoe dat in zijn werk ging. Verder niet ontevreden, en vergeleken met andere keukenboeren was het ook niet echt heel duur. Later kwam ik er achter dat het in Duitsland inderdaad voordeliger is en dat ze ook gewoon in Nederland leveren. Voor mijn volgende huis zal ik dus inderdaad zeker naar Duitsland gaan. Niet alleen vanwege de goedkopere (en wellicht betere) keukens, maar ook gewoon om weer even een mooie fuck you af te geven naar onze verkwanselende, visieloze overheid die overal voor staat waar ik op tegen ben.

Ih8yousf | 29-01-15 | 19:32 | + 5 -

Gewoon, vlak over de grens, een keuken kopen in Duitsland; scheelt de helft en prima service, ook jaren na installatie nog. Zoals gewoonlijk proberen NL-ondernemers weer eens het onderste uit de kan te halen en krijgen zij nu het deksel op de neus.

Brou Is Back | 29-01-15 | 18:17 | + 0 -

Clubber | 29-01-15 | 17:40 | + 0 -
Nou, dat zie je heel veel. Buiten de randstad als je gewoon in je eigen dorp of regio iets bestelt welteverstaan. Ik heb dakkapellen, een aanbouw, een keuken, een zoldertrap, tuinhuisje, overkapping, nieuwe deuren allemaal bij verschillende bedrijven hier in de regio (Midden Limburg) op maat laten maken en installeren. heb nooit ook maar een cent betaald voordat het werk klaar was. uitzondering was de aanbouw, 30 procent betaald na een paar weken bouwen ivm de materialen die al geleverd waren. en nooit problemen gehad met iets van garantie; echte vakmensen komen gewoon meteen terug om het te maken als iets niet goed is.

dr. P. von Orno | 29-01-15 | 17:54 | + 3 -

Modern society 'ridders'. Paar procentjes afknabbelen en je dan de grote man voelen. En dit vertellen aan je maten in de kroeg met een Heineken in je hand. Ik heb die vent toch een poot uitgetrokken, hij moest gewoon janken joh!
Ik weet wel wie er als allerlaatste lacht, en dat is keukenboer. Denk je daar dat ze zulke prutsventjes niet door hebben?
Tuig.

levend fossiel | 29-01-15 | 17:41 | + 4 -

Momenteel aan het oriënteren voor een nieuwe keuken en waar ik mij het meest aan erger is dat er bedrijven zijn die geld vragen voor de TEKENING! Hé wil je nou wat verkopen of niet. En inderdaad. Mijn keuken online ontworpen bij de ikea en gebruik dat als prijs referentie.
Maandag ochend staat de parking van de ikea vol met busjes van timmerbedrijven die het basissysteem bij de ikea halen en dus alleen zelf de deurtjes maken en lakken. Ikea keukens zijn gewoon goed anders waren ze er allang mee gestopt. Zulke bedrijven zitten niet te wachten op negatieve reclame.
En er zijn nog familie bedrijven waar je een eerlijke keuken krijg voor mooi geld... een vriend kocht laatst een opmaat gemaakte keuken en hoefde niet eens aan te betalen! Waar zie je dat nog??

Clubber | 29-01-15 | 17:40 | + 8 -

@tombal en ibu.

Klopt de 'studio line' enige speciale daarvan is dat het niet via internet winkels verkocht wordt.

Maar goed, vertel iemand dat iets niet te koop is en hij wil het kopen. Zo uit het verkoop boekje.

der Schmutz | 29-01-15 | 17:30 | + 6 -

@tombal. Die 'geheime' lijn is identiek aan de gewone lijn, alleen met een ander greep en een iets ander typenummer. Deze probeert Siemens van internet te weren, zodat men in de winkel hetzelfde apparaat voor meer geld kan verkopen dan waarvoor ze op internet worden verkocht

Ibu | 29-01-15 | 17:14 | + 11 -

Je moet een keuken dan ook niet bij de Keukenconcurrent en dat soort "goedkope" winkels kopen, maar bij een "dure" speciaalzaak in je eigen dorp waar ze alles zelf voor je maken. Betaal je uiteindelijk nauwelijks meer en krijg je een prachtige keuken van superieure materialen. En nooit problemen met garantie.

dr. P. von Orno | 29-01-15 | 17:13 | + 7 -

Prachtige keuken bekeken in veel te dure showroom, nog wat advies ingewonnen, en foto's gemaakt van de complete keuken. Prijs: 16K. We gingen er toch nog even over nadenken.... Linea recta naar Ikea, met foto's. Keuken staat al een jaar, helemaal blij. Prijs: 6500 Euro, incl. witgoed. Toedeloe...

R. E. Calcitrant | 29-01-15 | 17:11 | + 5 -

Het zijn ratten. De focus moet op een keuken liggen, maar ze leggen het (zelf) op onderhandelen.
Alles kost geld, ook een berg geperst spaanplaat. Prijs verschil zit in afwerking gelakt of folie. Dure of zware scharnieren. Maatwerk of niet. Locatie + investering showroom zijn flinke kostenposten. Evenals de 6 plastic stropdassen met ranzige kraagjes.
Als je voor een hoogglans rondom gelakte keuken met siemens / bosch / miele 2x zoveel betaald bij een meubelmaker dan bij de Ikea is het niet duur. Dan is het appels en peren, maar waar naar zijn geld.
Duur is de € 29.000 -/- 60% + gratis installatie bij Mandemakers. de een zal roepen 'ik heb wel even ruim € 18.000 bespaard'. Ik vraag mij dan altijd af op wat? Als de intrinsiek waarde € 6.000 is kan je ook stellen dat je € 5.000 weggooit. Maar goed, in het klein zijn dat ook de 'koopjes' naast de kassa, en met voor € 60 aan containermeuk bij de action naar buiten lopen 'omdat zo goedkoop' was.

En dat is de essentie van de mandemaker keuken verkopers,'the fear of missing out'. Geef de klant die angst en hij tekent. Net als bij 'dag aanbieding' sites en nu of nooit aanbiedingen.

der Schmutz | 29-01-15 | 16:50 | + 6 -

Weetje hoe je een goed keuken bedrijf herkend? Aan de prijs. Keuken voor half geld is altijd gelazer met goedkope inbouw apparatuur. Bedrijven die net iets meer vragen en je niet allerlei dingen opdringen, maar jou echt adviseren. Dat zijn goede. Niks vandaag beslissen, maar denk er nog eens rustig over na.

rvg | 29-01-15 | 16:29 | + 4 -

Pierre Tombal | 29-01-15 | 14:45 | + -1 -
'Een geheime Siemens keuken die ze eigenlijk liever niet verkopen'

Maar natuurlijk!

Rätselhaft | 29-01-15 | 16:06 | + 22 -

Wel eens zaken gedaan met een badkamerboer. Had 9 jaar terug in Zweden een douchecanine model superdelux nodig. Prijs € 660. Loop tijdens een weekje in NL zo'n sanitairzwendelaar binnen voor een kleinigheidje. Schreeuwende borden,zelfde douchecabine met grote cijfers € 600. Bleek de korting te zijn op € 2000 bruto........

gamlakuk | 29-01-15 | 16:02 | + 3 -

In beperkte kring noemden ze mij in NL: Jan Korting.

duitse herder | 29-01-15 | 15:41 | + -18 -

@Monkey Cabbage | 29-01-15 | 15:07
2001. Dus laten we het afronden en zeggen dat je gelijk hebt. Maar waar het om ging is dat mijn keuken qua hout dat achter de kastdeurtjes zit niet een significant andere prijs heeft.

Pierre Tombal | 29-01-15 | 15:26 | + -3 -

De hele categorie "verkopers" is zo, niet alleen keukenverkopers. Als je 100 verkopers (of zoals ze zichzelf graag noemen: sales professionals) naast elkaar zet zitten er misschien een handvol degelijke, eerlijke mensen tussen. Voor de rest zijn het hijgerige malloten die geen fuck geven om de klant zolang ze maar een turfje mogen zetten op hun bonuscumulator. Langetermijnvisie is hierbij een vloekwoord.
Niet dat die mensen al zo zijn vanaf de geboorte, nee. De cultuur van verkopers maakt mensen zo. De grenzen van wat legaal is moet en zal altijd worden opgezocht, de grens van wat ethisch verantwoord genoemd kan worden is veelal niet belangrijk. Wie niet meedoet aan het spelletje wordt er vanzelf uitgepest.
Ik heb het al zo veel gezien in mijn leven. Kom je iemand tegen die op zijn of haar 20ste nog een sympathiek persoon was met een eigen persoonlijkheid... blijkt dat vervangen te zijn door de sales-persoonlijkheid. Alleen maar praten over de dikke BMW en hoe veel geld ze die en die klant hebben afgetroggeld. Alsof agressief verkopen iets is om trots op te zijn, een prestatie waardoor je moeder zou willen opscheppen over je tegenover haar vriendinnen...
Er is geen moraliteit binnen die beroepsgroep. Sommige mensen kunnen zich ertegen weren maar de meesten, waaronder waarschijnlijk familie, vrienden en buren van u, hebben de tools niet en worden dus in zekere zin meer slachtoffer dan klant.

Myrkie | 29-01-15 | 15:25 | + 15 -

@ Duitse Herder.

Ik heb geen moeite met 'nee' zeggen. Kan me weinig boeien of ie keukenboer nou wel of niet verkoopt. Ik heb wel moeite met 'ja' zeggen op iets wat mij veel geld kost en ik geen idee heb of ik er wel een beetje normale prijs voor betaal. En als er dan een gehaaide verkoper tegenover me zit die alleen maar loopt te knijpen en zielig loopt te doen, dan ga ik daar geen tijd aan besteden.

Maar jezelf als onderhandelaar verhuren is slim. Als je er zelf geen belang bij hebt is onderhandelen erg makkelijk, dus ook makkelijk praten.

Faabsel | 29-01-15 | 15:13 | + 4 -

Inderdaad, Duitsland. Bij Heerlen over de grens kochten mijn beide dochters een keuken. Prima kwaliteit, prompte en uiterst correcte levering. Alles op tijd, alles volgens afspraak. En geholpen door Nederlands sprekende Duitsers, dus ook geen spraakverwarring of vergissingen.

goedemorgennederland | 29-01-15 | 15:09 | + 16 -

Mijnheer Tombal heeft kennelijk de laatste 15 jaar geen ervaring opgedaan met IKEA keukens. Die van ons is nu ongeveer 14 jaar oud en inderdaad heb ik onlangs een ladefrontje moeten vervangen wegens slijtage. Dat ladefrontje kon ik gewoon bijkopen, zelfde type, zelfde kleur.

Scharnieren stellen heb ik 1x gedaan, bij installatie.

De IKEA kwelling is de winkel zelf, niet de kwaliteit van de (keuken)spullen!

Monkey Cabbage | 29-01-15 | 15:07 | + 17 -

Faabsel | 29-01-15 | 14:47

Lees eens het boek: Als ik nee zeg voel ik mij schuldig.

Verder... ik heb wel eens mijzelf aangeboden om mee te gaan om te onderhandelen met een inkooptransactie. Vroeg iets van 100 euro p uur. Gaat prima... winst-winst principe.

duitse herder | 29-01-15 | 15:00 | + -12 -

@Trekhaas | 29-01-15 | 14:08
Dat dacht ik ook, is van leer kon een toevallig op bezoek zijnde deskundige mij bevestigen.

Uw Verzekeringsadvis | 29-01-15 | 14:58 | + 0 -

Diegene die zeggen dat keukenverkopers ratten oid zijn bedoelen dat zij zelf geen kaas hebben gegeten hoe je moet inkopen. Zijn brave burgers die tekenen bij het aangewezen kruisje.

duitse herder | 29-01-15 | 14:23 | + 0 -

Met iets wat je eens in de 15 jaar inkoopt is het lastig in te schatten of de aangeboden prijzen wel een beetje hout snijden. Al zou je weten dat hun marge 40% is, wanneer zit je daar dan op? Is hun eerste bod 100% marge? 80%? geen idee. Enige vergelijk wat je kan doen is verschillende bedrijven afgaan, en dat afzetten tegen IKEA.
Daarnaast houden ze er dus ook nog eens aggresieve verkoopmethodes op na. Dat kunnen maar weinig mensen echt waarderen, dus vandaar dat mensen keukenverkopers als ratten zien. En ja, onderhandelen zit niet echt in de Nederlandse inkoop cultuur.
Goed inkopen kan je alleen als ook daadwerkelijk ietswat aan verstand hebt van de markt waarin je inkoopt. Anders ben je de marktplaats koper die €50,- bied voor een €5000 hifi system.

Faabsel | 29-01-15 | 14:47 | + 16 -

Die paar tientjes die je kan besparen op keukenkastjes om vervolgens iedere maand je scharnieren te moeten stellen is de kwelling van naar de Ikea gaan absoluut niet waard. Veel valt te besparen op keukenbladen, maar voor iedere euro die je daar minder uitgeeft is de kwaliteit ook navenant. Schrikbarend is daarentegen de prijs van apparatuur, waar je met een uurtje over het internet struinen de spullen voor de helft van de adviesprijs kan vinden (veelal combinatiekortingen voor 3/4/5 apparaten van hetzelfde merk) en zo'n keukenboer dan begint dat hij uit de goedheid van z'n hart er wel 10% vanaf kan halen...

Ik had de spullen al bijna uit België laten komen, en toen liepen we bij een lokale groothandel naar binnen en die noemde vrijwel dezelfde prijs. Zijn we nog speciaal naar Zoetermeer gegaan waar we bij Siemens in een geheim kamertje een aparte (luxere) lijn die alleen via geselecteerde bedrijven werd verkocht en met de opties die wij sowieso wilden uiteindelijk nog een paar honderd euro goedkoper bleek dan de standaardlijn.

Het kan dus wel. Maar er zitten een hoop rotte bedrijven tussen die de combinatiekortingen van de fabrikant in eigen zak proberen te steken. Dan kan je het beste dank je wel zeggen en weglopen. En als iedereen dat doet komen ze vanzelf een keer achter je aan rennen met wel een reële prijs. Want als ze niks verkopen kunnen ze ook niet eten.

Pierre Tombal | 29-01-15 | 14:45 | + -8 -

volgens mij verkoopt Duitse herder, Deense keukens

Zatkniss | 29-01-15 | 14:42 | + 13 -

@ikwileenlahmacun | 29-01-15 | 13:36 | + 3 -
Dat was ook mijn strategie.
Over 15 jaar wil je toch een nieuwe omdat je verhuist of gewoon met de modernere tijd mee wilt gaan.
Alles dat die keuken dan langer blijft zitten is alleen maar mooi meegenomen.

Het ding zit er inmiddels 7 jaar in en ik heb twee keer een scharniertje vervangen.

Tel Aziaat | 29-01-15 | 14:41 | + 3 -

Ik werk zelf bij een redelijk groot keukenbedrijf en in tegenstelling tot de Mandemakers Groep hanteren wij in de winkels gewoon netto (internet) prijzen. Bij ons geen half geld, gratis montage en vijf apparaten gratis maar onderaan de streep gewoon direct een scherpe netto prijs. En afhankelijk van wat je wilt hebben hoeft dat helemaal niet meer te kosten dan een Ikea Keuken.

Ibu | 29-01-15 | 14:40 | + 19 -

Mastermattie | 29-01-15 | 14:27
Ik moet mijzelf corrigeren, niet de gehele keuken is 25 jaar. Apparatuur is 5 jaar, Kranen 10 jaar en kastjes e.d. 25 jaar: www.ikea.com/ms/nl_NL/customer_service...

Mastermattie | 29-01-15 | 14:37 | + 8 -

Hier in Duitsland is het redelijk gewoon dat huurhuizen nog geen keuken bezitten. Iedere bewoner moet dus zelf zijn/haar keuken meenemen dan wel kopen. Hierdoor heb je meer vraag, wat zorgt voor meer aanbieders en dus lagere prijzen. Ik heb nu een grotere keuken dan in NL en was slechts 1/3 kwijt van wat ik in NL had besteed.

DoorDraaiDeur | 29-01-15 | 14:36 | + 8 -

Vertel mij wat. Ik had m'n keuken bij Ikea ingetekend met alles erop en eraan en wist dus wat de prijs zou worden (zo'n 5000 euro).
Vervolgens ben ik op advies van het bouwbedrijf wat mijn huis bouwt naar een niet nader te noemen keukenwinkel gegaan met de Ikea tekeningen in de hand.
Ik gaf aan dat dat de keuken is zoals ik hem wilde hebben en na het ijverig natekenen van de verkoper in hun eigen software kwam er een soortgelijke keuken uit voor 11000 euro. Waarop ik opmerkte dat dat wel erg duur was. Vervolgens werd begonnen over ander soort hout gebruiken (spaanplaat) en resulteerde dit in een keuken van 9000 euro.
Ook gaf men aan dat als ik meerdere apparaten van hetzelfde mer zou nemen, ik 10 jaar garantie zou krijgen (bij Ikea standaard 25 jaar op de gehele keuken)
U begrijpt, dat met dit verschil ik voor Ikea ga. Ik ken zat mensen met een Ikea keuken en dit zijn prima keukens.

Mastermattie | 29-01-15 | 14:27 | + 26 -

Diegene die zeggen dat keukenverkopers ratten oid zijn bedoelen dat zij zelf geen kaas hebben gegeten hoe je moet inkopen. Zijn brave burgers die tekenen bij het aangewezen kruisje.

duitse herder | 29-01-15 | 14:23 | + -20 -

@Uw Verzekeringsadvis | 29-01-15 | 13:53 | + 0 -

En dan heb je een bank van karton :P

Trekhaas | 29-01-15 | 14:08 | + 18 -

In Denemarken groeien keukens aan een boom en, eenmaal gratis geplukt, installeren ze zichzelf. En je krijgt er van de regering een gratis blond keukenmeisje bij. Zei ik al dat het gratis is ?

Montgomery Burns | 29-01-15 | 13:59 | + 88 -

Moet je een bij Seats en Sofas binnen open, lachen met die doorzichtige verkopertjes, tot in de auto achtervolgen ze je, wel 60% korting gekregen.

Uw Verzekeringsadvis | 29-01-15 | 13:53 | + 11 -

Onze keuken ook zo'n 14 jaar geleden samengesteld bij de Ikea. Kost een drol, de basiselementen zijn onverslijtbaar en nu is er enkel wat gebruikersschade aan de deurtjes. Ben van plan om binnenkort maar eens nieuwe deurtjes en wat lijstjes aan te schaffen. Kan ie met gemak nog eens 10 jaar mee.

FrankVeer | 29-01-15 | 13:39 | + 18 -

Ach ik had er ook geen zin in, hop gewoon naar de Ikea. Voor 6,5k een mooie hoekkeuken met apparatuur (inductie), stenen werkblad en inclusief montage. 15 jaar garantie op de kastjes, 5 jaar garantie op apparatuur. Kun je geen buil aan vallen. Worst case koop ik me over 15 jaar weer een nieuwe. Ben je qua afschrijving nog steeds lager uit dan een echte bruynzeel keuken die 30 jaar mee gaat.

ikwileenlahmacun | 29-01-15 | 13:36 | + 17 -

Ratten en keukens zijn altijd een slechte combinatie

Tom_Kroes | 29-01-15 | 13:33 | + 21 -

Nederlanders zijn overigens ook nieuwe-keuken-verslaafd. Huis gekocht? Hop, steevast een nieuwe keuken erin. Ook als de oude eigenlijk nog best 5 jaar mee kan. Opgejuind door woonprogramma's. Koopvee.

Joris Draaksteker | 29-01-15 | 13:18 | + 72 -

Stel de hele keuken zelf samen bij IKEA. Zeg dat je hem zelf monteert. Gebruik dat als basis van elke onderhandeling elders. Zo moeilijk is het in elkaar flansen van een keuken niet eens. Maar wat een door en door zieke markt is het eigenlijk.

Dima Beeline | 29-01-15 | 13:15 | + 18 -

Dit soort producten wordt maar eens in de 10-20jaar aangeschaft en daardoor wordt op soort producten hard selling toegepast. Keukenboeren zijn niet de enige maar schijnbaar wel de ergste.

Zo heb ik eens een cursus verkoop en acquisitie gedaan. De leraar was een oud verkoper van keukens en daarvoor hypotheken, hij vertelde hoe ze de mensen vroeger (voor hem) onder druk zetten en ze dan tijdens de koffie bespraken dat ze de klant zo leeg trokken dat het bloed eruit spoot.

Humpf | 29-01-15 | 13:12 | + 25 -

Bijna allemaal is het tuig. Zijn nu bezig een keuken te zoeken voor nieuw huis en hebben al een nette offerte liggen van KVIK. Toch bij andere plekken gaan kijken.
Bij een lokale boer konden we net twee kastjes kopen voor de prijs van de hele keuken bij KVIK. Daarnaast was het een arrogante lul die niet eens de moeite nam om met ons mee te denken. Keukenkampioen en dat sort winkels zijn ook allemaal aggresieve drukzettende verkopers, die voornamelijk alleen maar lelijke troep verkopen.
Nee, die ervaringen heft ons best doen afknappen op keuken verkopers.

Mijn tip: Koop je kastjes bij IKEA, maar laat je frontjes bij een meubelmaker maken en koop je apparatuur online. Ben je uiteindelijk goedkoper uit, werkt net zo goed, heb je ook echt wat je wilt hebben en scheelt dat een paar jaar op je leven om maar niet in de stress te zitten om met keukenboeren te hoeven kletsen.
De mensen die bij je thuis komen zien het verschil niet.

Faabsel | 29-01-15 | 13:11 | + 37 -

Wederom wordt de hele keuken branche op 1 hoop gegooid. Er zijn ook voldoende bedrijven waarbij het zo niet werkt. (p.s. ik ben geen keukenverkoper !)

ppatrick | 29-01-15 | 13:00 | + -29 -

Laatste keer dat ik een keuken kocht, barstte verkoper bijna in tranen uit. Mevr. Caulfield geneerde zich voor mijn onderhandelingstechnieken en verliet de zaak. Prima keuken gekocht voor zeer scherpe prijs. Mijn wederhelft mag zich dan een uurtje ongemakkelijk hebben gevoeld tijdens de aanschaf, nu straalt ze elke keer als bezoek haar complimenteert met haar keuken.

H. Caulfield | 29-01-15 | 12:58 | + 95 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken