Eerste boete voor Uber in Nederland is daar

We zijn een paar maanden dreigen, counteren, ruziën en rellen verder maar de eerste boete voor Uber in Nederland is dan eindelijk daar. De al dan niet illegale taxidienst die al dan niet een taxidienst is kreeg een boete opgelegd van 10.000 euro door de Inspectie voor Leefomgeving en Transport. Op 8 december oordeelde het College van Beroep voor het Bedrijfsleven dat Uber moet stoppen met het aanbieden van de dienst UberPOP, waarmee iedereen met een auto en rijbewijs taxichauffeurtje kan spelen georganiseerd kan carpoolen. Op 17 december, meer dan een week na de uitspraak, werd zo'n illegale snorder annex professioneel carpooler echter alsnog op heterdaad betrapt door de ILT. Gevolg: boete voor de chauffeur, en een dwangsom van 10K voor Uber zelf. De Inspectie is er behoorlijk klaar mee, namelijk. Elke volgende keer dat er een UberPOP-chauffeur in de kraag wordt gevat in Nederland kan Uber een nieuwe dwangsom tegemoet zien. Kon wel eens een duur geintje worden dus, dit.

Reaguursels

Inloggen

Uber is gewoon wettelijk mogelijk. Alleen heeft Uber geen zin zich aan die wet te houden, want als Uber dat zou doen, kan ze die lagere tarieven niet volhouden.

wapster | 24-01-15 | 23:03 | + 1 -

Uber wettelijk mogelijk maken. Die taxi-puinhoop in Amsterdam is reden nummer 1.

Raider Twix | 24-01-15 | 15:27 | + 0 -

Omdat taxis er in het verleden (en nu nog) zo'n grote puinhoop (understatement) hebben gemaakt van de taxiwereld zijn er veel regels en wetten bedacht om die wereld in bedwang te krijgen. Het is navrant om nu te moeten constateren dat die zelfde regels en wetten nu door die taxiwereld gebruikt worden om te voorkomen dat die wereld verbetert mn voor de klanten.

Butchijo | 24-01-15 | 11:31 | + 2 -

En die arme taxi chauffeur heeft 80.000 voor z'n vergunning betaald. Gewoon dikke pech, dat is het risico wat je loopt met ondernemen. Net zoals iemand die 15 jaar geleden een franchise bedrag betaalde voor de Free Record Shop. Ik durf wel te stellen dat je dankzij het review systeem van Uber veiliger met de taxi kan dan in ons huidig systeem.

ikwileenlahmacun | 24-01-15 | 08:44 | + 3 -

En ondertussen reageert de taxicommissie in een klein stadje aan de Amerikaanse oostkust op de plaatselijke Uber-ontwikkeling door afschaffing van taxiregulering te adviseren. Zo kan het ook. www.seacoastonline.com/article/2015012...

Coolchwip_ | 23-01-15 | 20:45 | + 5 -

Als je taxivergunningen hebt en regels waaraan taxichauffeurs moeten voldoen, dan kan uber niet bestaan. Het is het een of het ander, het beste van beiden kan immers niet bestaan.

analcharist | 23-01-15 | 19:31 | + 1 -

In Nederland ben je eerder klaar met een lijstje te maken wat toegestaan is versus een lijst te maken wat niet is toegestaan.

duitse herder | 23-01-15 | 19:14 | + 9 -

Uber is een symptoom. Het probleem zijn de bestaande taxi's.
Als bestaande taxi's goed waren, was er geen behoefte aan Uber. Prijs is belangrijk, maar niet heilig. Zie die rijen staan te stinken in 020. Diesels ronken Medelanders runnen de show. Ik mag dan niet taxi nr. 8 nemen omdat dat geen ouwe ster is of omdat daar een persoon in zit die ABN spreekt en niet naar knoflook ruikt. Of dat hij niet op mijn vriendin gaat kwijlen. Zo werkt dat niet in de taxi rijen. Station 072 idem dito. 023 idem dito. Pakje sos is ook nooit een probleem.

Het gebrek aan gezonde concurrentie in de taxisector in de grote steden is de voedingsbodem voor Uber, hier en in de VS. Iedereen met z'n vertrouwde chauffeur gaat echt geen uber bellen voor die paar x per jaar dat hij de taxi neemt. Sector is kapot gereguleerd als beloning beschermd.

Zie uber overgens niet als oplossing. Meer als middel om taxi sector open te breken. Markt werking in prijs en aanbod. Als jij om 3 uur 's nachts perse een uberklasse met blanke in pak wil hebben kost dat meer dan als jij om 4 uur 's middags Achmet in z'n 15 jaar oude Omega pakt. Keuzes, welke je zelf maakt en zelf betaald.

der Schmutz | 23-01-15 | 19:10 | + 15 -

Achterhoedegevecht van een fossiel orgaan. Wat een naam trouwens, Inspectie voor Leefomgeving en Transport, doet communistische tijden herleven.

orca | 23-01-15 | 18:58 | + 12 -

@ harry21 | 23-01-15 | 18:01 | + 0 -
Mijn steun heb je!

MMunchie | 23-01-15 | 18:50 | + 4 -

Toch bijzonder dit verhaal. Waar is de grens? Als ik m'n familie vervoer? Als ik een vriend mee laat rijden n.a.v. een SMSje? Een kennis? Een vage kennis?
harry21 | 23-01-15 | 18:01 | + 1 -
Nee die grens ligt iets verder. Je mag gewoon (nog) geen mensen via een app van Uber of iets Uberachtigs vervoeren. Dat noemt men (nog) taxi'tje spelen.

Weerduivel | 23-01-15 | 18:31 | + 1 -

Toch bijzonder dit verhaal. Waar is de grens? Als ik m'n familie vervoer? Als ik een vriend mee laat rijden n.a.v. een SMSje? Een kennis? Een vage kennis?

De vraag is; mag je iemand tegen betaling laten meerijden? Iemand moet komen met een Torrent versie van Uber vind ik. Met bitcoins als betaling ofzo.

harry21 | 23-01-15 | 18:01 | + -2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken