QE is hier. Maar wat gaat de ECB nu precies doen?

Dat was 'm dan, de persconferentie van de ECB (RTL: bedankt voor de goede stream). Zoals verwacht heeft ECB aangekondigd om vanaf maart ook staatsobligaties te gaan toevoegen aan bestaande opkoopprogramma's. We beginnen met een samenvatting van de persconferentie, na de break hebben we nog een 'x aantal vragen over QE' gemaakt (vooral nummer 8 zal u niet verbazen). Alle maandelijkse aankopen samen zullen €60 miljard bedragen en de bedoeling is dat het programma gaat duren tot september 2016. In elk geval zo lang tot een duurzame kentering in de inflatietrend is die overeenkomt met de doelstelling van de ECB (iets minder dan 2%). Dat betekent dat het dus ook langer of korter kan duren. Het aankopen van staatsobligaties zal gebeuren naar rato van het belang van landen in de ECB. Ook zal 12% van het maandelijkse bedrag worden besteed aan het kopen van obligaties van Europese instellingen (zoals de Europese Investeringsbank). De ECB houdt 8% van de staatsobligaties op de eigen balans, de rest is voor rekening en risico van de uitgevende landen. De obligaties van Europese instellingen zullen worden aangekocht door de nationale centrale banken, maar eventuele verliezen zullen door het hele eurosysteem worden gedragen. De looptijd van alle aan te kopen obligaties ligt tussen de twee en dertig jaar. Er zal maximaal 33% van de nationale schuld worden gekocht en maximaal 25% van een bepaalde obligatie. Dat laatste is om ervoor te zorgen dat het eurosysteem niet een blokkerende minderheid kan zijn bij een eventuele wanbetaling op een obligatie en dus hetzelfde zal worden behandeld als normale beleggers (=pari passu). Detail: over het besluit tot QE is niet gestemd omdat er volgens Draghi een 'grote meerderheid' voor was (=niet unaniem).

1. Wat is QE?
QE staat voor Quantitative Easing, wat in het Nederlands kwantitatieve verruiming heet. Monetair verruimen gaat normaal via renteverlagingen van de centrale bank, maar aangezien die rente al op (bijna) nul staat probeert men nu de rente te drukken door middel van het aankopen van obligaties op de financiële markten.

2. Welke bedoeling heeft de ECB met QE?
Uiteindelijk: dat de inflatie in de eurozone uitkomt op de doelstelling van 'beneden maar dichtbij 2%'.

3. Hoe gaat het aankopen van obligaties daarbij helpen?
Dat is een ingewikkeld verhaal. Mocht u écht willen weten hoe het technisch in zijn werk gaat dat kunnen we u dit stuk van de Bank of England of dit artikel van Standard & Poor's aanraden. Waar het - heel kort door de bocht - op neer komt is dat de ECB hoopt door middel van het opdrijven van de prijzen van financiële assets en het omlaag brengen van de wisselkoers ook de bereidheid tot lenen aan de reële economie wordt aangewakkerd.

4. Gaat dat ook gebeuren?
Weten we niet. Volgens ABN Amro hebben we waarschijnlijk een economische opleving nodig om de inflatie naar 2% te brengen en is QE daarvoor niet toereikend.

5. Weet de ECB dat ook?
Uiteraard. De ECB heeft daarom ook eerst geprobeerd met woorden de inflatieverwachtingen omhoog te krijgen. Dat hielp alleen niet en nu is het tijd geworden voor daden. Stil blijven zitten was geen optie meer.

6. Wat zijn de risico's?
Het belangrijkste risico is dat het opdrijven van assetprijzen bubbels op financiële markten veroorzaakt. Verder is het mogelijk dat centrale banken verliezen gaan leiden op de aankopen, wat ervoor zou kunnen (maar niet hoeft) te zorgen dat belastingbetalers het eigen vermogen van de centrale bank zouden moeten aanvullen. Verder zijn met name Duitsers - onterecht - bang voor hyperinflatie, maar dat zijn Duitsers nu eenmaal altijd. Net zoals ze bang zijn dat lage rentes landen zullen weerhouden van 'structurele hervormingen', maar of dat zo is kunnen we niet goed inschatten. Of: zoals Martin Visser het zegt in De Telegraaf: 'Dit monetaire experiment vindt plaats in een gammel opgezette muntunie, met een bonte verzameling aan zwakke en sterke economieën en tegen de achtergrond van onwelwillende politici die het vertikken om de eurozone tot een stabiele constructie te maken.'

7. Mag dit allemaal wel?
Ja. De ECB mag staatsobligaties aankopen op de secundaire markt (=niet rechtstreeks van het uitgevende land). Er valt heus wel een case te maken dat bij een grootschalig opkoopprogramma op de secundaire markt ook de rentes op de primaire markt drukt en dat daardoor landen zich goedkoper kunnen financieren dankzij de ECB. Het zou ons zeer verbazen als er geen zaak over wordt aangespannen bij het Duitse constitutionele hof. Heel kansrijk achten we zo'n procedure niet aangezien de advocaat-generaal van het Europese Hof van Justitie onlangs al aangaf dat een ander opkoopprogramma van de ECB, OMT, verenigbaar is met het Verdrag van Lissabon.

8. Enne.. wat vindt George van Houts?
Die snapt, zoals gebruikelijk, er geen kont van.



Reaguursels

Inloggen

@Makemyday

Mee eens. Formeel ex. maar zijn netwerk zal hij nog altijd hebben en gebruiken.
Simpel gesteld de macht van deze dubieuze man is te groot, aangezien hij beslist en niemand dit besluit kan stoppen of aanpassen. Ondemocratisch, zoals de EU is.

Wat natuurlijk ook grappig is, is dat Zwitserland het vorige week als wist. Even snel die frank loskoppelen.

Een zwakke munt maakt je goedkoop als land, voor export. Maar wat wil een kennis economie nu goedkoop exporteren? Zullen we dan meer mega jachten verkopen? Denk het niet, 50 of 60 miljoen maakt in die sector niet uit. In de jaren 90 kochten Nederlandse bedrijven alles wat los in vast zat in het buitenland op, Aegon die hoge pyramide verzekeraar in San Francisco, ABNAMRO o.a. La Salle, enz. Waarom? Gulden ijzersterk en dollar zwak.
Nu is het anders, buitenlandse bedrijven komen hier de koopjes halen, Ziggo -> Liberty, KPN -> Hutchinson? Mexico. In plaats van jager worden we prooi. Met dank aan de Euro.

der Schmutz | 23-01-15 | 15:18 | + 5 -

De vorige "staatssteun" voor banken had als nadelig effect dat de staat mee kon kijken in de keuken, wat is de reden dat de Nederlandse (gezonde) banken nu niet staan te springen voor het plan van Draghi? het is toch de ultieme natte droom voor bankiers om te speculeren met geld zonder op te draaien voor eventuele verliezen, de risico's worden betaald door de belastingbetalers.

hovawart | 23-01-15 | 12:43 | + 2 -

Als je zaken doet in dollars (en dat doen heel veel bedrijven in nl) dan ben je de klos. De export is slechts een klein deel van onze economie, al wil men ons anders doen geloven. Dit gaat helemaal fout. We moeten van die euro af en wel heel snel. Korte termijn zakkenvullers zullen er voordeel bij halen maar verder kost het ons wederom welvaart. Dat is misschien wel de bedoeling.

doskabouter | 23-01-15 | 12:35 | + 2 -

Ik ben geen econoom, maar is een permanente belastingverlaging niet een betere optie?
( ik weet dat dit in de politiek vloeken in de kerk is).

hovawart | 23-01-15 | 12:29 | + 0 -

heeft iemand in de gaten dat de AEX flink is opgelopen maar dat hij omgerekend in Dollars niet van zijn plaats is gekomen ! met andere woorden de Beurskoersen lopen (omgekeerd) gelijk op met de wisselkoersen
Het wordt pas interessant als EN de Euro in waarde stijgt EN de AEX. En daarvoor hebben we andere economische impulsen nodig. Wie legt dat even uit aan Rutte . Ik begin er niet aan.

Lichtstadfan | 23-01-15 | 11:09 | + 2 -

Even heel simpel gedacht ik wordt niet gehinderd door kennis in deze. Volgens de media gaat alles duurder worden (de beoogde inflatie) en de belastingen blijven minimaal gelijk op het huidige astronomisch hoge niveau stijgen (op daling is bepaald geen zicht) dan is het toch voor jan-met-de-pet (waar ik mezelf onder schaar) de meest logische gedachte om minder te gaan uitgeven? En dat is toch juist wat men NIET wil? Ik begrijp deze actie dan ook werkelijk niet, volgens mij werkt dit averechts? Lijkt me een typisch gevalletje van dag inflatie welkom deflatie. Als bedrijven willen investeren dan moet er wat te verkopen vallen, indien de massa niet genoeg geld heeft, of het niet meer wil uitgeven ivm onzekerheid over de toekomst, dan crasht de hele boel toch alsnog. Of de bedrijven moeten zichzélf in stand gaan houden, dus de werknemers kopen de producten die het bedrijf produceert. Zoiets? Wat een gekunstel zeg, wat een kaartenhuis. Kansloos.

Beaulefermier | 23-01-15 | 10:53 | + 1 -

J.R. Thorbecke | 22-01-15 | 18:29 | + 87
-
Klopt precies.
Flinke inflatie = waardevermindering schulden van schuldenlanden. Immers, inflatie, zou via prijsstijgingen en salarisstijgingen moeten leiden tot meer belastinginkomsten en dus meer geld voor aflossen.
Tenzij je nog meer schulden maakt. Als Zuid-Europen met een gat in de hand.
En tenzij de salarissen niet stijgen, om wat voor reden dan ook.
Ondertussen verdampt, door amper geen rente, het spaargeld en pensioengeld, en in NL ook de koopkracht (sowieso dalende lonen). Kortom, dit gaat niks worden.
-
Ondertussen, ondernemers kunnen bijna gratis geld lenen voor investeringen. Maar wie investeert als niemand iets koopt?
Gaat niets opleveren dus, behalve waardevermindering van de schulden van de Middellandse Zee landen, op kosten van de spaarders en gepensioneerden noordelijker.
De toekomstige economie moet ook nog verbrast worden. Gaat lukken.

Raider Twix | 23-01-15 | 10:22 | + 0 -

Goud was in dit geval niet zo gek DK.
Sinds november vorig jaar is goud per oz iets meer dan 220 euro gestegen.
Dit compenseert de ontwaarding van de euro aardig.

HotPotato | 23-01-15 | 09:53 | + 0 -

der Schmutz | 22-01-15 | 18:18 | + 34 -
Supermario gaat centjes betalen aan zijn banken vriendjes... (ex. GoldmanSachs)

Ex Goldman Sachs????
Wie zegt dat zijn echte meester niet nog steeds Goldman is?
Deze man is een rat en dat straalt hij aan alle kanten uit.
Hij zit daar niet voor uw en mijn belangen!

Makemyday! | 23-01-15 | 09:39 | + 4 -

Mooi nieuws is dit, de Euro omlaag. Beter voor mijn concurrentiepositie van mijn bedrijf. Zwitserland heeft dit geweten, Denemarken en Noorwegen hebben nu een probleem. Gaan ze mee of gaan ze hun exportpositie verminderen.

Goed moment van de ECB de QE in amerika was net afgelopen. De amerikanen zullen wel pissed-off zijn dat wij in europa nu hun trucje nadoen en zij niet meer kunnen verruimen.

PS voor alle spaarders. Sparen is nergens goed voor. Geef het uit, je leeft maar 1 keer.

Mans5 | 23-01-15 | 09:18 | + -5 -

Wat hier gebeurt is zo simpel als wat. (Als ik dit besluit moest nemen zou ik het ook ingewikkeld brengen, dat is wat anders).
De Crisis van de zuid-europese landen (op een bubbel geleefd door de invoering van de euro) wordt nu opgelost (lees betaald) door de spaarder. Dit was 5 jaar geleden al te voorzien.
Als in 2008 blijkt dat zuid-europa het niet waard is om op zo'n voet te leven, zijn er namelijk maar 2 oplossingen:
1) Of zij gaan op de blaren zitten. (is niet gebeurd, er blijft geld ingepompt worden)
2) Of de Noord-Europese spaarder betaalt de rekening (inflatie aanwakkeren is dweilen met kraan open)

Alle economen ten spijt, ingewikkelder dan dit is het echt niet

Remco9587 | 23-01-15 | 08:03 | + 2 -

Misschien een gekke vraag. Waarom wordt dat geld niet in een vorm van lastenverlaging (voor de burger) in de economie gepompt?
sinnedsawereh | 23-01-15 | 00:14 | + 0 -
.
Of waarom niet gewoon elke burger een paar duizend euro gegeven. Ipv lenen uit te lokken (wat hoop ik niet gaat lukken). Waarom? Omdat de Zuid-Europese Staten, banken en speculanten daar niets aan hebben. Daarom. De burger is maar voor één ding interessant voor de EU: als financier. Verder kan de burger dood vallen. Letterlijk.

Hans Hillen | 23-01-15 | 07:55 | + 7 -

Investeren ipv banken peppelen.

PisFinger | 23-01-15 | 00:42 | + 1 -

Het is niet dat er te weinig geld is, dus waarom bij drukken? Vanwege de vraag? Van wie dan? En dat terwijl de rente al nihil is. Dus moet je vraag creëren (economie oppeppen), niet nog meer geld drukken.
.
'Het einde van het stenen tijdperk, was niet het gebrek aan stenen.' Het einde van het kapitalisme (zoals we dat tot nu toe kennen), zal niet eindigen, omdat er geen geld meer is.' ....

PisFinger | 23-01-15 | 00:40 | + 1 -

Misschien een gekke vraag. Waarom wordt dat geld niet in een vorm van lastenverlaging (voor de burger) in de economie gepompt?

sinnedsawereh | 23-01-15 | 00:14 | + 2 -

Verdulleme, nu is ook de Dow Jones veell hoger gesloten. En dat terwijl de dollar duurder is geworden waardoor de export de EU moeilijker wordt. Het zal toch niet zo zijn dat het ECB de wereldeconomie hiermee vooruit helpt...

kleuterleider | 23-01-15 | 00:05 | + -1 -

Het is allemaal veel eenvoudiger, helaas:
- de economie trekt pas weer aan als er geinvesteerd wordt. Er wordt niet geinvesteerd , mede vanwege belastingdruk, onbetrouwbaar overheidsbeleid en beperkte consumenten uitgaven. Drastisch de belasting en bureaucratische claim op investeringen verlagen is veel effectiever. Dit is vrij eenvoudig, mits de regeringen maar hadden hervormd in het eigen uitgavenpatroon.
- geldverruiming is op zich helemaal niet erg omdat de omloopsnelheid laag is. De vraag is echter of het wel inflatie aanwakkert, het is meer het corrigeren van de beperkte snelheid in liquiditeitsoverdrachten. Deze vertraging is 1 op 1 toe te rekenen aan de te hoge belastingen icm verkeerd begrotingsbeleid vd overheden.
- de overheden en Brussel hebben beleid gevoerd met alleen de bureaucratische kas en bankbalansen als referentiepunt. De private sector is leeggezogen zeg maar. Het is natuurlijk schandalig dat bedrijven, vanwege dit afgeroomde geld, nu weer nieuw geld terug moeten lenen, weliswaar tegen lage rente. Het is echter omgekeerde logica.

De oplossing was natuurlijk veel eenvoudiger. De private sector en huishoudens hadden na de crises gelijk met verlaagde belastingen geholpen moeten worden. Dit had tot afbouw schuldenpositie en extra consumptie geleid. De economie had dan snel weer gegroeid, met als gevolg dat in percentage de overheidstekorten gedaald waren er in de nieuw groeiende ecomomie ook weer ruimte was gekomen voor afbouw overheidschuld.

Nu wordt QE als paardemiddel uit de kast getoverd om het matige niveau van de beleidsmakers in Brussel en de regeringen te compenseren. Ook nu weer is het gevolg eenvoudig te duiden. Een ieder die de literatuur goed doorleest kan het equivalent van QE makkelijk traceren en easy money ligt voor deze mensen in het verschiet......

Tee Of Cup | 23-01-15 | 00:04 | + 8 -

Zo, even bijgekomen van de schrik. Als econoom zie ik deze move als geld geven aan een dood paard. Wetenende dat het allemaal geen zin heeft maar toch nog een reanimatie van de euro. Beleggers smullen van het inkoopprogramma dat is duidelijk, maar net als veel zaken, aan alles komt een eind. De oplossing van het EBC is een tijdelijke en om de zaken uit te stellen terwijl het probleem blijft. In Griekenland blijft het probleem van terugbetalen en in Portugal weten ze niet meer of ze het überhaupt gaan redden. Zonder hervormingen komt er geen verbeteringen. Als noord Europese landen slim zijn verlaten ze per direct de euro, een mooi voorbeeld hebben we vorige week gezien. Daarna is het aan het zuiden om te betalen zodat de euro weer kan stabiliseren. Pas dan maak je een sterke munt.

Chris1980 | 22-01-15 | 22:49 | + 6 -

@duitse herder - dat is maar goed ook, veel van onze omzet komt uit de Eurozone en mijn incentives zijn in DKK ;)

Misterwolf | 22-01-15 | 22:11 | + 0 -

Per Nederlander drukt de ECB 2682,35 Euro bij. Die staat daar dan ook garant voor.

NL staat namelijk garant voor 4% van de totale som van 1,14 biljoen. Dat is 44,6 miljard.

tipo | 22-01-15 | 21:51 | + 1 -

@deluiegriek | 22-01-15 | 18:13 | + 17 -
Wat de luiegriek zegt: Waarom uitlenen als je ook je kapitaalbuffers en je bonussen kunt verhogen?

-=PyP=- | 22-01-15 | 21:43 | + 3 -

Stel: je werk is het schrijven van stukjes op een financieel blog en dit is dan je analyse...

Zou Van Kuppenveld wel eens iets anders hebben gelezen dan de Keynesiaanse tekstboekjes van de universiteit?

Pick_a_nick | 22-01-15 | 21:31 | + 5 -

papier dat geen echte waarde vertegenwoordigt opkopen met papier dat geen echte waarde vertegenwoordigt. Omdat ze niks anders mogen, van zichzelf.
Poppenkast.

CynicalBastard | 22-01-15 | 21:29 | + 4 -

Euro wordt minder waard, dus inkopen van grondstoffen worden duurder, dus ook producten.
Winst die behaalt wordt door extra export zal niet snel terugstromen in de zaken van de normale burger en het is ook maar een kleine gedeelte van de bevolking.
De prijzen opdrijven is al helemaal niet slim eigenlijk lijkt mij, want het besteedbaar inkomen gaat niet omhoog en zodoende kan met dus minder volume kopen wat weer minder werk is etc.
Vervolgens komt er weer gratis geld in de markt waarmee de bubbel in aandelen en andere assets vergroot wordt. Waardoor er nog meer rendement gemaakt moet worden en er nog meer marge gemaakt moet worden wat ook weer de prijzen verhoogd. Ondertussen worden de schulden op EU niveau nu verdeeld waardoor de schuld dus overgeheveld worden van het zuiden naar het noorden.
En voor de EU weer een stapje verder om het onomkeerbaar te maken, terwijl de schuldtsunami die er nog aan moet komen alleen maar groter en groter worden.
Yup, goede zaak en de gemiddelde burger snapt er geen zak van of wil er niets van weten of hebben zich erbij neergelegd dat ze het niet kunnen veranderen (omdat ze het nog te goed hebben). Dus komen ze ermee weg.

kruz | 22-01-15 | 21:02 | + 11 -

"Detail: over het besluit tot QE is niet gestemd omdat er volgens Draghi een 'grote meerderheid' voor was (=niet unaniem)."

Draghi, hij houdt niet van democratie. Ach als de meeste stemmen gelden zijn we toch fucked.

Bad Ass Justice | 22-01-15 | 20:38 | + 4 -

Hans Hillen | 22-01-15 | 19:47
Op zich zijn er nog mogelijke vluchtroutes. DH post er wel eens een paar, maar ook UK lijkt de mensen hun vrijheid terug te willen geven en buiten de EU heb je de economische groei regios voor het uitkiezen. Je hoort ze niet in de Nederlandse propaganda, maar de overeenkomsten met de DDR zijn inmiddels dan ook angstaanjagend.

Atlas Shruggs 10 | 22-01-15 | 20:32 | + 4 -

@therealbraindump | 22-01-15 | 19:22
Kopen ze tijd ... of kopen ze grond en goud en grondstoffen?

SyntaxError | 22-01-15 | 20:09 | + 2 -

@Hans Hillen | 22-01-15 | 19:42
Bedankt voor de uitleg.
Zijn er ook mensen/clubjes geweest die aan deze overgang bovengemiddeld veel verdiend hebben, en hadden zij mischien voorkennis?

SyntaxError | 22-01-15 | 20:05 | + 3 -

die JSF's.. worden die nou duurder en zoja.. hoeveel honderd miljoen ?

(c)ZWITSUL | 22-01-15 | 19:53 | + 6 -

Zo te zien net op tijd mijn centjes buiten de EU gebracht en gewisseld. Tijd voor champagne! En u was te laat, maar u kunt nog emigreren nu het nog kan.
Atlas Shruggs 10 | 22-01-15 | 19:43 | + 0 -
.
Jij gefeliciteerd. Maar helaas, emigreren kan niet meer voor de meeste mensen. Landen buiten de Euro-zone zijn voor ons simpelweg niet meer te betalen.

Hans Hillen | 22-01-15 | 19:47 | + 6 -

Zo te zien net op tijd mijn centjes buiten de EU gebracht en gewisseld. Tijd voor champagne!

En u was te laat, maar u kunt nog emigreren nu het nog kan.
Straks vinden de Erich Honeckers uit Den Haag het beter als u solidair blijft binnen de landsgrenzen om hun politieke ideaal in leven te houden, ook al heeft Den Haag er inmiddels niks meer over te vertellen. Sterkte toegewenst.

Atlas Shruggs 10 | 22-01-15 | 19:43 | + 6 -

Het politieke prestigeproject Euro levert absoluut niet datgene wat politici en sommige economen ons hebben beloofd, www.telegraaf.nl...
therealbraindump | 22-01-15 | 19:22 | + 1 -
.
Wat ze ons beloofd hebben (betere concurrentiepositie, stabliteit en economische groei) levert het ZEKER niet op. Maar of hetgeen de elite ons beloofd heeft, ook is wat hen werkelijk voor ogen stond ... dat betwijfel ik.

SyntaxError | 22-01-15 | 19:27 | + 0 -
De gulden was ten tijde van het inruilen voor de Euro ongeveer net zoveel waard als de Duitse Mark. Alleen durfde de NL politici/machthebbers Duitsland niet voor het hoofd te stoten, daarom hebben ze de gulden ingeruild tegen 90% van de waarde van de DM. Daarmee waren we meteen al 10% van ons geld kwijt. Dat daarmee het NL-volk zwaar gedupeerd werd, telde blijkbaar minder dan 'beleefdheid' en vooral onderdanigheid jegens de Duitsers. De gulden werd ingeruid: 2,20 gulden tegen 1 Euro (DM: 2 DM tegen 1 Euro). Dat bij het omrekenen veelal ook nog eens die 20 cent voor het gemak werd vergeten, kostte ons nog eens 10%. Maar helaas: de meeste producenten en detaillisten (de horeca voorop) namen geen genoegen met die 10% en grepen de Euro aan om hun prijzen fors te verhogen. En zie hier waarom je minder te besteden had. Ook dat wordt tot op de dag van vandaag overigens nog ontkend door de boven-ons-gestelden. Het zou van ons vooral 'een gevoel' zijn geweest. Ik kan mij nog herinneren dat ik vlak na het omwisselen van de gulden naar de Euro bij de bakker ineens 2 euro 50 moest betalen voor een brood. Alsof een brood voorheen 5 gulden 50 kostte .... Kortom: te laag ingewisseld, een ongunstige rekensom (waarbij al 10% verloren ging) en een stiekeme prijsverhoging zorgde ervoor dat je direct al minder te besteden had. Inmiddels is de Euro geen fuck meer waard, zoals J.R. Thorbecke | 22-01-15 | 18:29 | + al zegt: we hebben de gulden ingeruild voor de peseta (of de lire).

Hans Hillen | 22-01-15 | 19:42 | + 18 -

Ik lees net dat Klaas Knot tegen het plan heeft gestemd. Net als Duitsland, Oostenrijk en Estland. Desondanks is de geldkraan toch opengezet, omdat de meerderheid voor was. Kortom, we zijn gegijzeld door de knoflooklanden. De Euro wordt een munt als de Lira en Peseta, waar iedereen al bang voor was. De centrale banken van de noordelijke landen zoals Duitsland en Nederland staan machteloos. Wat hebben onze politici er toch een puinhoop van gemaakt bij de invoering van de Euro, niet eens een veto-recht bedongen voor dit soort cruciale beslissingen. Hoogste tijd om het zinkende schip z.s.m. te verlaten en met de D-Mark verder te gaan. Zwitserland had dat al eerder door.

JackRyan | 22-01-15 | 19:38 | + 39 -

Heeft zo'n actie nog iets te maken met kapitalistme (en vrije handel) of is het puur het manipuleren van het "systeem".
SyntaxError | 22-01-15 | 19:16

Precies, maar dat verteld niemand in de mainstream media, noch dat het waarschijnlijk geen ene fuck gaat helpen (zie Japan en de VS). Wat dat aan gaat wonen we ook in het 'vrije' Westen gewoon in de Matrix.

De kredietcrisis van 2008 was de rode pil, en regeringen van Washington DC, Tokio tot Athene proberen nu met man en macht blauwe pillen door onze strot te duwen.

Xirdalan | 22-01-15 | 19:29 | + 7 -

@Hans Hillen | 22-01-15 | 19:05 e.a.
Heb ik voor mijn guldens des tijds te weinig euro's terug gekregen eigenlijk (koopkracht)?
Hoe zat dat?
Toen snapte ik geen zak van wat er allemaal gebeurde, maar kon ineens niet meer zo vaak op stap.
Mijn koopkracht leek met +/- 15% gedaald te zijn.

SyntaxError | 22-01-15 | 19:27 | + 6 -

@Hans Hillen, in aanvulling op jouw betoog, QE heeft geen enkele invloed op de relatieve concurrentiepositie van de deelnemende landen van de Eurozone. De politiek- en bestuurlijke elite koopt dus alleen maar extra tijd. Aan het onderliggende probleem, het geringe concurrentievermogen van de mediterrane landen inclusief Frankrijk, wordt weer niets gedaan. En van de Europese Commissie hoeven wij op dit gebied ook helemaal niets te verwachten, Frankrijk hoeft pas te voldoen aan de begrotingscriteria in 2017..

Het politieke prestigeproject Euro levert absoluut niet datgene wat politici en sommige economen ons hebben beloofd, www.telegraaf.nl/dft/22634501/__CPB_ov...

therealbraindump | 22-01-15 | 19:22 | + 8 -

Leute .. zur seite,
hoe zit het nu eigenlijk met het (onschendbare) ESM tegenwoordig?
adbroere.nl/web/nl/columns/over-de-bri...
En heeft dat orgaan enige band met de ECB?
Zijn er "onschendbare lagen" die een directe invloed hebben op de ECB?
On topic;
Heeft zo'n actie nog iets te maken met kapitalistme (en vrije handel) of is het puur het manipuleren van het "systeem".
-
Trivia:
“Let me issue and control a nation’s money and I care not who writes the laws.”
Wie zie dit en wanneer.

SyntaxError | 22-01-15 | 19:16 | + 4 -

De Euro was te duur, het is wel een manier om de koers naar beneden te krijgen.
i-Wonder | 22-01-15 | 18:29 |
.
De Euro te duur? Jij hebt zeker niet de wisselkoersen bekeken de laatste maanden. De Euro heeft de laatste 2 maanden al 25% ingevelerd.

Hans Hillen | 22-01-15 | 19:05 | + 9 -

Nu maar hopes dat onze pensioenen in dollar beleggingen zijn gedaan....
denoorman | 22-01-15 | 18:59 | + 0 -
.
De pensioenen worden door deze actie sowieso al minder waard. Net als het spaargeld. Bovendien zullen de fondsen weer een lagere rekenrente gaan/moeten hanteren. Waardoor de pensioenen weer niet geindexeerd kunnen worden. Kortom: de waarde van jouw pensioen wordt op twee fronten aangevallen. Minder, minder, minder pensioen.

Hans Hillen | 22-01-15 | 19:04 | + 9 -

wat ben ik blij dat ik been pensioen heb, dat is binnenkort toch waardelloos..

denoorman | 22-01-15 | 19:03 | + 4 -

Das Kapital:
Enne.. wat vindt George van Houts?
Die snapt, zoals gebruikelijk, er geen kont van.
.
Nee, Van Kuppeveld, Van Houts snapt het prima. Jij zit er vreselijk naast. Van Houts schrijft: "Beurs omhoog: bewijs: 80% van de QE zal verdwijnen in financial-market-bubbles en obligatie-verkoop-provisies." En dat is precies wat er zal gebeuren. Degenen die hier wel bij varen: Zuid-Europese overheden, speculanten en wellicht banken. Verder helemaal niemand.

Hans Hillen | 22-01-15 | 19:02 | + 22 -

Nu maar hopes dat onze pensioenen in dollar beleggingen zijn gedaan....

denoorman | 22-01-15 | 18:59 | + 3 -

@J.R. Thorbecke | 22-01-15 | 18:29 |
Je noemt jezelf een leken-econoom ... die bescheidenheid siert je. Maar wat je schrijft, klopt exact. Van Kuppenveld, die ons licht in de duisternis pretendeert te zijn, snapt er helaas niets van en neemt daarom zijn toevlucht tot jargon en vaagheden. Het opkopen van staatsobligaties kán de Zuid-Europese landen helpen (de schuld wordt minder waard, in theorie), maar is slecht voor de landen zonder hoge staatsschuld en evenzo slecht voor de burger, die zijn spaargeld en pensioen ziet verdampen en de prijzen ziet stijgen. Ten opzichte van niet-Euro-landen zijn we bovendien wéér een stuk armer geworden. Bovenop de -20% van de laatste maanden. Banken, Zuid-Europa en speculanten zijn de enige die hierbij winnen. Deze maatregel is dan ook bedacht door speculerende, Zuid-Europese bankiers. Waarom dacht je dat ze een beroep doen op solidariteit? Een solidariteit die overigens al jaaaaaaaaaaaaaren alleen maar van Noord naar Zuid gaat.

Hans Hillen | 22-01-15 | 18:55 | + 40 -

De staatsschuld is ook hier grif opgelopen de afgelopen jaren. De ECB gaat feitelijk een balanstransactie plegen. Door invoer van data of door het starten van persen, wordt het benodigde gecreëerd om deze transactie te plegen. Wat er dus gebeurt is dat de ECB voor niets, grote schuldeiser, tot 33 procent volgens het artikel, wordt in diverse EU landen.

Wat is het beletsel om dit een pressiemiddel te laten zijn in de toekomst ?

netniet | 22-01-15 | 18:40 | + 10 -

Die gorgelende geluiden die u nu misschien hoort komen uit uw portemonnee.

Kromme Tenen | 22-01-15 | 18:39 | + 14 -

Ondanks het artikel ben ik toch nog even op zoek naar het antwoord op de vraag hoe dit ons exact gaat helpen. Van die 60 miljard euro per maand gaat nu dus per maand 2,4 miljard euro naar Nederland. Dus de ECB kan van dat geld Nederlandse staatsobligaties kopen van banken en zo. Deze obligaties worden nu tegen 0,niks op de markt worden gezet. Waarom zouden banken oude obligaties verkopen? Deze obligaties leveren ongetwijfeld meer rendement op dan de huidige 0,niks. De oude obligaties renderen tenminste nog een beetje. Het stallen van cash geld kost geld voor banken, dus dit is een stuk beter. Dat is het dus niet qua helpen.

Dan dat befaamde verhaal dat de balansen van banken die leningen aan MKB niet zouden toestaan. Dat verhaal is al zo vaak ontkracht. Er is gewoon nauwelijks vraag naar MKB-leningen. Maar ligt dat aan de economie, of aan de demografie (er zijn een stuk minder 20ers en 30ers dan 10 jaar geleden)? Anyway, Nederlandse banken claimen genoeg geld voor MKB'ers te hebben. Er is geen vraag. Niet tegen 8%, niet tegen 6%, niet tegen 4%. Dat is het dus ook niet.

Dan het aanwakkeren van geldinflatie. Dat hebben ze al gedaan met het aanzetten van de pers natuurlijk. Maar echte prijsinflatie? Als de lonen niet stijgen valt er ook niet meer uit te geven. Dus dat laat de economie ook niet groeien. En als lonen stijgen, wat ik niet direct zie gebeuren, maar laten we het aannemen: dan heeft die valuta-devaluatie ook geen zin, dat heft zich tegen elkaar op. Ben je weer net zo duur. Terwijl je in de tussentijd een boel inflatie van buiten importeert omdat de dollar en de yuan en de weet-ik-veel-wat duurder is geworden. Je hebt minder koopkracht omdat je iPhone, Netflix, Apple-apps, IKEA-meubel, eigenlijk alles wat je kunt voorstellen dus, duurder wordt. En je importeert nogal een boel omdat we geen productie meer hebben in Europa, zeker niet het Euro-deel. En dat ligt vooral aan het gebrek aan hervormingen in veel landen in de Eurozone. Maar die hervormen geen ene rukkefuk meer de komende jaren.

Dus dan blijft er maar een reden over, zei de leken-econoom, namelijk het weginflateren van huidige schulden. Een 0 achter nieuwe valuta zetten en zoeffff, veel problemen weg. Tot die 0 er ook achter staat, lekker rentes laag houden. Lang leve de lol! Fuck de pensioenen en spaargelden. Pensioenen zijn nauwelijks existent in andere eurolanden (Italie en Frankrijk misschien 10% BNP, NL > 100% BNP). En spaargelden. Ach. Die staan alleen bij de middenklasse.

Er heeft vandaag een verraad aan het Nederlandse volk plaatsgevonden die haar gelijke niet kent. Dit vandaag is niet alleen een QE, maar ook een ordinaire ouderwetse devaluatie van een munt. We hebben de Euro ingeruild voor de Peseta. En er werd niet over gestemd.

J.R. Thorbecke | 22-01-15 | 18:29 | + 109 -

De Euro was te duur, het is wel een manier om de koers naar beneden te krijgen.

i-Wonder | 22-01-15 | 18:29 | + -7 -

Lang leve de Euro! Een papiertje met wat watermerkjes.

JanRooks | 22-01-15 | 18:27 | + 9 -

doet me heel erg denken aan de Franse assignaten uit de 18e eeuw. net zo lang geld drukken tot het niets meer waard is. deflatie is niet goed, maar zuidelijke landen moet de prijzen verlagen en lonen verlagen. dan krijg je toch deflatie? landen en particulieren hebben te hoge schulden. maar ze moeten wel meer gaan lenen? volgens mij weten ze het gewoon niet meer. amerikanen exporteren gewoon hun fuck ups en laten anderen ervoor betalen. dat probeert de ecb nu na te doen. gaat niet lukken.

minimá-armezusvan.. | 22-01-15 | 18:21 | + 13 -

Supermario gaat centjes betalen aan zijn banken vriendjes... (ex. GoldmanSachs)
Waar komt dat geld vandaan? uit de printer.
Waar gaat dat geld heen? naar banken.
Wat krijgt ECB daar voor terug? obligaties
Wat zit er in / achter / onder die obligaties (en hier komt de truc)? investeringen en onroerend goed. 'veilige beleggingen van banken en pensionfondsen'.
Wie bepaald dan of die obligaties waard zijn wat er voor betaald word? geen idee.
Wat nu als er nog ergens mandjes met poep staan (rommelhypotheken, het begin van de bankencrisis) en deze worden ingepakt, omgekat en met een strik er om tussen een pakketje solvabele hypotheken doorverkocht?

De kater komt over een paar jaar, als blijkt dat er weer 100 miljarden zijn verdwenen in rommelhypotheken, spookvastgoed, luchtkastelen welke in obligaties zitten en welke al dan niet kunstmatig worden opgepompt met het 'betaalde geld'. Na aftrek van bonus natuurlijk.

Deze manier van economie bedrijven is zoals FR, IT, SP en GR het voor de euro deden.
Dit past niet binnen het systeem wat DE, LU, NL, + Scandinavië voor de euro deden.

De enige winnaars worden knoflokers en bankiers, tijdelijke winnaars, dat wel, eens verslaafd aan subsidie, altijd verslaafd aan subsidie.

der Schmutz | 22-01-15 | 18:18 | + 40 -

Maar goed, dit is wel de wens van het Nederlandse volk gelet op de verkiezingsuitslagen.
ProAsfalt | 22-01-15 | 18:06

Klopt, dat is het compromis van een democratie: je hebt altijd meer "have-not's" dan "haves.' De grote massa (lees: niet de slimsten, uitkeringstrekkers, onrendabelen) bepalen het beleid en zullen altijd parasiteren op kosten van de "haves."

De kunst is het, om als "have" jouw geld en kapitaal uit het systeem te halen zodat Groenlinks, de SP, de PvdA, de VVD, D66 en het CDA er met hun grijpgrage handjes niet bij kunnen.

Waarom denk je dat de politiek zo tegen goud (en zilver) is? Precies, daarmee kunnen ze niet sjoemelen en het volk bedonderen d.m.v. inflatie. ;-)

Xirdalan | 22-01-15 | 18:15 | + 21 -

@DASkapital
Even een reactie op jullie laatste zin:
George van Houts heeft het juist wel door. Banken hoeven dat gratis geld niet uit te lenen of weg te geven, ze kunnen er gewoon op gaan zitten. Banken wachten gewoon op herstel. Als het slecht met de banken gaat, kloppen ze wel weer aan in DH. Ondertussen blijven de consumenten met lege handen achter.

deluiegriek | 22-01-15 | 18:13 | + 40 -

zo, het gaat weer lekker. Vervolg op mijn vorige halve reacties (excuus).

Dit gaat er gebeuren in het kort: Banken verkopen staatsobligaties aan ECB/DNB (whatever), daarvoor krijgen ze liquide middelen. Dat is wat er gebeurd.
ECB hoopt dat banken niet zoveel liquide middelen willen hebben en dat ze dat gaan uitlenen aan bedrijven en consumenten. De enige manier waarop consumenten hiervan kunnen profiteren, is wanneer ze een LENING bij een bank afsluiten. Dus nóg meer gaan lenen.

Was het niet zo dat DH wilde dat consumenten juist leningen zouden aflossen? En welke bank gaat nu nóg meer lenen aan consumenten en met welk onderpand? Huizen staan grotendeels al onderwater. Of mensen hun baan zullen houden, is ook een groot raadsel.

Deze stap is pure wanhoop van ECB.

deluiegriek | 22-01-15 | 18:09 | + 53 -

Who cares wat de ECB nou precies gaat doen?! Het eindresultaat zal zijn dat de gewone man zonder schulden en met spaargeld gepakt gaat worden.

Ik zal wel weer door de 'experts' van DasKapital worden uitgelachen ("goudgekkies") maar ik ga gewoon gestaag verder met het omzetten van mijn spaargeld in goud en zilver. De prijs van goud en zilver kunnen Mario & Yellen natuurlijk ook manipuleren, net zoals de aandelenbeurzen en wisselkoersen, maar wat ze niet kunnen manipuleren is de waarde. Die waarde is uiteindelijk wat telt als het exponentiële kaartenhuis van fiat currency in elkaar stort, iets wat voorgeprogrammeerd is om te gebeuren.

Xirdalan | 22-01-15 | 18:07 | + 33 -

"QE is hier. Maar wat gaat de ECB nu precies doen?"

Alle Nederlanders nog meer een poot uittrekken.

Maar goed, dit is wel de wens van het Nederlandse volk gelet op de verkiezingsuitslagen.

ProAsfalt | 22-01-15 | 18:06 | + 34 -

vervolg:
wanneer ze een LENING

deluiegriek | 22-01-15 | 18:06 | + 0 -

Dit gaat er gebeuren in het kort: Banken verkopen staatsobligaties aan ECB/DNB (whatever), daarvoor krijgen ze liquide middelen. Dat is wat er gebeurd.
ECB hoopt dat banken niet zoveel liquide middelen willen hebben en dat ze dat gaan uitlenen aan bedrijven en consumenten. De enige manier waarop consumenten hiervan kunnen profiteren, is wanneer ze een LENING

deluiegriek | 22-01-15 | 18:05 | + 6 -

Deflatie was juist eens een keer hard nodig, na zoveel jaren van zeer hoge inflatie. Ergo, spaarders worden wederom afgestraft, voor het erop nahouden van een gezonde instelling (eerst sparen, dan kopen i.p.v. andersom). De wereld op zijn kop.
Daarnaast wordt de Euro ook nog eens veel minder waard, politici/multinationals staan te juichen maar vergeten wordt dat we met zijn allen flink armer worden t.o.v. de rest van de wereld.
Duitsers (en Nederlanders) zijn terecht tegen deze geldverruiming, aangezien het niet meer is dan een onrechtmatige transfer van welvaart van noord naar zuid.

JackRyan | 22-01-15 | 18:05 | + 59 -

kleuterleider | 22-01-15 | 17:39 | + -1 -
Aandelenkoersen gingen tot 2007 omhoog omdat mensen met geleend geld aandelen kochten.
Aandelenkoersen gaan sinds 2008 echter omhoog omdat banken en overheden de munt willen weginflateren en spaarrentes zo laag mogelijk proberen te houden. Hierdoor probeert men door middel van aandelen wat van de geinvesteerde euro terug te behouden. Omhooggaande beurzen is dus absoluut niet hetzelfde als een verbeterende of groeiende economie.

Maar wat leert ons vandaag: We hebben dus een overheid die lage spaarrentes uitlokt, die inflatie opzoekt zodat spaargeld en pensioenen verschrompelen en die belastingtarieven boven de spaarrentes houdt... Ik ben geen historicus, maar volgens mij zijn er revoluties voor minder begonnen.

J.R. Thorbecke | 22-01-15 | 18:04 | + 84 -

De ECB gaat gewoon je zuurverdiende eurootje's afwaarderen , leuker kunnen ze het niet maken . Het is tijd om wakker te worden .

likmegaties | 22-01-15 | 17:59 | + 59 -

een meerderheid in de Tweede Kamer wil niet dat de Europese Centrale Bank (ECB) staatsleningen gaat opkopen van eurolanden.

Dat leidt mogelijk tot een spreiding van risico's en een herverdeling onder de negentien eurolanden die ongewenst is. ''Geen verstandige zaak'', zei VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra dinsdag.

Ook CDA, PVV, ChristenUnie en de SP zijn tegen een opkoopprogramma door de ECB.

(c)ZWITSUL | 22-01-15 | 17:58 | + 19 -

Ik ben geen econoom maar geld scheppen uit het niets (cloud?) lijkt mij slechts hooguit een tijdelijke oplossing. Uiteindelijk zal iemand het moeten gaan betalen en ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dat de burgers (uit Duitsland en Nederland) zijn.

Wat mij betreft is de Euro een volslagen mislukt project (maar dat ben ik al jaren van mening.)

crocelodocus | 22-01-15 | 17:58 | + 68 -

Wat ze gaan doen?

Wel... als drenkeling een reddingsboei naar zichzelf gooien.

duitse herder | 22-01-15 | 17:57 | + 24 -

Als de doelstelling is om de inflatie rond de 2% te krijgen, dan moet de ECB de hoeveelheid geld flink verminderen i.p.v. verruimen. Immers, zoals we allemaal weten, de prijzen in Nederland zijn sinds de invoering van de Euro verdubbeld, de inflatie van 2002 t/m 2014 ligt dus rond de 100%, oftewel gemiddeld zo'n 6% per jaar.
www.shadowstats.com/alternate_data/inf...

JackRyan | 22-01-15 | 17:48 | + 39 -

Tjonge, verschrikkelijk: alle beurzen omhoog.

kleuterleider | 22-01-15 | 17:39 | + -30 -

REAGEER OOK