Ryanair sloopt Nederlandse prijsvergelijkers en concurrentie

Bewonder of haat de Ierse prijsvechter, dom zijn ze zeker niet bij Ryanair. Terwijl de faalcombinatie Air France-KLM volgens de laatste berichten wel 2 miljard euro moet bezuinigen boekt de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa gewoon een nettowinst van ruim 800 miljoen euro. Per jaar. Hoe de controversiële PR-machine dat toch voor elkaar krijgt? In ieder geval niet door hun zelfbenoemde nieuwe tactiek voor een 'cuddlier' imago daadwerkelijk waar te maken. Nee, eindbaas Michael O’Leary is eerder bezig alle mogelijke concurrentie uit de weg ruimen. Zo stond Ryanair gisteren bij het Europees Hof van Justitie tegenover het Nederlandse PR Aviation, bekend van prijsvergelijkers wegolo.nl en wegolo.com. Kern van de zaak was dat de vliegmaatschappij op zijn website vergelijkingssites expliciet verbiedt om prijsgegevens te gebruiken, maar zij dat desondanks toch doen. Volgens het Hof is daardoor sprake van copyrightschending en dus is Ryanair weer een stapje dichter bij het verbod op prijsvergelijken. Als we de advocaat van PR Aviation in de Volkskrant moeten geloven kunnen gegevens van Ryanair echter voorlopig nog gewoon gebruikt worden, maar willen de Ieren de consument gewoon dwingen op de eigen site te boeken. Handig voor cross selling enzo. Ondertussen doet het er alles aan andere luchtvaartmaatschappijen belachelijk te maken. Gisteravond belandde het in een marketingfittie met Aer Lingus, waar het nota bene een belang in heeft van 30%. Toen Aer Lingus een vliegtuig van zichzelf dacht terug te zien in een advertentie van Ryanair en daarmee wilde pronken sloeg de prijsvechter keihard terug. Vervolgens vroeg iemand op twitter of beide maatschappijen elkaar nu haten en Aer Lingus sprak over 'gezonde rivaliteit' bleek echter dat Ryanair daar toch iets anders over dacht (zie plaatje). Eerder deze week was KLM al het middelpunt van Ierse spot. In een gesprek met Tubantia kreeg Ryanair-CEO O’Leary de vraag voorgeschoteld of zijn maatschappij wellicht interesse had om KLM te kopen antwoordde hij dat onze Hollandse trots te klein is. Auw! Mocht het dus straks echt bergafwaarts gaan met het door schulden overladen Frans-Nederlandse combinatie, dan is het alsnog aangewezen op de opofferingsgezindheid van de eigen piloten.




Reaguursels

Inloggen

Ja, ik vind ryanair ook prima. Voor de korte afstanden hebben ze best veel ruimte, KLM is krapper. En dat ze op kleine vliegvelden vliegen is alleen maar beter. Vluchtvelden als rotterdam en eindhoven zijn 100x beter dan het veel te grote en drukke schiphol. Op schiphol moet je een uur voor je baggage wachten, in eindhoven of rotterdam ren je binnen 5 minuten naar buiten. Maar goed, Schiphol is ook een van de slechtse vliegvelden ter wereld, nergens ter wereld moet je zo lang wachten op je baggage. Tenminste, ik heb het nog niet meegemaakt.

Waskraan | 16-01-15 | 20:17 | + 2 -

@Mika6101 | 16-01-15 | 12:58 |
.
Ze vliegen op grote en op kleine vliegvelden. De tijd dat je nog 1,5 uur met de bus moest reizen ligt al enige tijd achter ons. Verder zit je niet krapper in hun toestellen. Boeing heeft 3 maten voor inrichting van de economy class van een 737 en Ryanair heeft de middelste maat. Transavia en airberlin hebben minder ruimte. De prijzen zijn wel meer dan een paar tientjes goedkoper, zeker als je met een heel gezin gaat. Verder zou ik je willen vragen wat er zo gevaarlijk was aan de vliegvelden, gedurende de afgelopen 30 jaar.

Bytemaster | 16-01-15 | 19:31 | + 2 -

@Koning Willy | 16-01-15 | 11:58 |
.
Je loopt een paar jaar achter. Ryanair vliegt tegenwoordig gewoon op Barcelona el Prat en bijv. Zaventem, binnenkort Schiphol en nog vele andere primaire luchthavens in Europa.

Bytemaster | 16-01-15 | 19:23 | + 2 -

Het grootste nadeel van Ryanair is dat ze zeggen dat ze vliegen van en naar hopeloos gelegen vliegvelden. Niet in de stad, maar op ruime afstand van de stad zelf, zeg anderhalf uur in de bus. En vervolgens zeggen dat ze op een stad vliegen. Iemand ooit op "Bruxelles Sud" geweest? Het is eerder Valenciennes Nord... Zelfde verhaal voor Barcelona: je kunt kiezen uit Girona of Reus, beiden mijlenver weg.
Koning Willy | 16-01-15 | 11:58

Correct en tevens juist..
Als ik naar naar bv Allicante wil doe ik dat vanaf Weeze ( 1,1/4 uur tuffen, voor mij dichterbij dan schiphol of Eindhoven) en het parkeren is nog te betalen. Vanaf Alicante ben ik dan binnen een half uur op de eindbestemming. Ik neem het allemaal voor lief, het is maar een bus met vleugels , zoals iemand hierboven terecht al opmerkte.

loze stijl | 16-01-15 | 19:03 | + 1 -

@ Koning Willy. Onzin. Ryanair vliegt gewoon op barcelona AirPort . Terminal 2. Met 20 min zit je in hartje centrum.

FinFucker | 16-01-15 | 17:52 | + 2 -

Ryanair zal prima zijn als je van A naar B moet. Echter, de wereld is groot. Er zijn geen vliegvelden waarvandaan je de hele wereld rechtstreeks kunt bereiken. Daarom hebben echte luchtvaartmaatschappijen tickets met overstappen, transfers en codeshares. Want veel succes als je met een LCC van Amsterdam naar Luang Prabang moet.

fredflange | 16-01-15 | 16:08 | + -2 -

Ik betaal met plezier wat meer als dat nodig is om dat pauperbedrijf te mijden.

Broodroof | 16-01-15 | 15:26 | + -3 -

@Mika6101 | 16-01-15 | 14:20 | + 0

Op de een of andere manier scoort Norwegian hoger in uw zelfbedachte budget-ranglijstje, dat mag.
Zoals u zelf al aangaf Onze lieve heer heeft vreemde kostgangers (en nog verschillende soorten ook).

1,2,tja,tja,tja | 16-01-15 | 14:30 | + 5 -

@1,2,tja,tja,tja | 16-01-15 | 13:31
Ik vergelijk geen taxi met een bus. Ik vergelijk Ryan Air met Norwegian. Bijna dezelfde prijzen. Echter Norwegian vliegt op A vliegvelden, en je wordt er niet gek van al die extra shit die ze je bij Ryan Air proberen aan te smeren. Maar tuurlijk ik ben voor vrije markt, dus Ryan Air mag er zijn. Ik gaf enkel aan dat voor mij de ondergrens bij Norwegian ligt. Dat er mensen zijn die met Ryan Air vliegen kan ik dus niet begrijpen. Maar onze Lieve Heer heeft vreemde kostgangers.

Mika6101 | 16-01-15 | 14:20 | + -7 -

Voor die A vliegvelden moet Ryanair dik betalen net als de "nationale" maatschappijen die deze locties gebruiken. Easy Jet heeft dit donders best begrepen en zet al langer in op zaken verkeer vanaf A locaties (o.a.Schiphol, Geneve Cointrin). Boven dien voor London is Stanstead een zeer welkome aanvulling op een dergelijk aanbod: met de trein zit je vanaf Stanstead binnen 40 min. op Liverpool Street (City). Alleen City Airport ligt dan gunstiger maar daar kan EasyJet niet landen omdat ze alleen met 737's en A320 vliegen (hetgeen ook uit de overweging uniformiteit = minder kosten = goedkopere tickets voortkomt.

Brulboei_61SB | 16-01-15 | 14:00 | + 1 -

Zatkniss | 16-01-15 | 13:24
Plus 1 voor jouw verdere vooruitgang in een leven met wel een gezonde toekomst.

duitse herder | 16-01-15 | 13:43 | + -8 -

@Mika6101 | 16-01-15 | 12:58 | + 3

U ziet het nogal zwart, kijk u moet een busreis immers ook niet gaan vergelijken met een Taxirit.
Die oude gevaarlijke luchthavens waar u het over heeft, komen die specifiek uit uw linker, of ook wel uw rechter duim?
Dat u graag wat luxer wenst te reizen, prima, gewoon een kwestie van keuzes maken.

1,2,tja,tja,tja | 16-01-15 | 13:31 | + 4 -

duitse herder | 16-01-15 | 12:29 | + 0 -
Plus 1 voomijn mede emigrant

Zatkniss | 16-01-15 | 13:24 | + -5 -

@Mika6101 | 16-01-15 | 12:58
Ryanair is hierin sterk aan het verschuiven, tegenwoordig zoekt Ryanair meer A locatie vliegvelden op. Bijvoorbeeld Brussel Zaventem, Barcelona El Prat, Rome Fiumicino en Glasgow International. Ryanair is zelfs in gesprek met Schiphol.

Duifmans | 16-01-15 | 13:19 | + 3 -

De paar centen die je met het vliegen met Ryanair goedkoper uit bent betaal je dubbel en dwars weer terug om vanaf de afgelegen vliegvelden alsnog op je bestemming uit te komen. Nog afgezien van de extra tijd die dat kost.

sinar2 | 16-01-15 | 13:16 | + 3 -

@kapotte_stofzuiger | 16-01-15 | 12:19
Ja, zo is het. Zodra er weer een nieuwe mini vliegveldje ergens is met veel EU subsidie dan is Ryan Air er als eerste bij om goede landings prijzen voor zichzelf te bedingen. Slim gedaan van ze dat wel. Maar zelf heb ik nooit begrepen dat er mensen zijn die blij zijn met Ryan Air te vliegen. De comments hierboven stellen echter dat die mensen er zijn. Zie de plusjes van (1,2,tja,tja,tja | 16-01-15 | 11:46). Persoonlijk snap ik het niet. Wie vind het besparen van een paar tientjes nu zo belangrijk dat men mijlen ver gaat rijden naar oude, kleine gevaarlijke vliegveldjes, om in een vliegtuigje opgepropt te zitten? Ik denk dat Kaas de Vies zo'n Ryan Air situatie goed opsomt. Op vakantie wil ik met een beetje plezier, luxe en comfort, en ook op zakenreizen kom ik graag uitgerust aan zonder al te veel gedoe. Als je dan budget wil vliegen, neem dan Norwegian. Dan vlieg je in iedergeval op de normale grote vliegvelden.

Mika6101 | 16-01-15 | 12:58 | + 9 -

het ligt aan routes en waneer je vliegt. het nadeel van Ryanair is dat je altijd een vlucht heel vroeg 's ochtends hebt en als je dan al die ellende over je dak krijgt aan omroepen, loterijen etc, dat werkt niet heel erg in hun voordeel. Vliegen moet voor mij zonder stress en ergernissen verlopen, ik vlieg gemiddeld 2x per maand en ik na een tijd heb je het wel gehad met al die regels en is comfort veel belangrijker dan prijs. Daarnaast, als je tijdig kan boeken en je weet hoe je een beetje kan spelen met retour tickets, dan doen de prijzen van KLM, AF, LH, LX, BA echt niet onder voor die welke low cost carrier dan ook. Voor bagage betaal je tegenwoordig bij iedereen, tenzij je status hebt. En dat is iets wat je bij geen enkele low cost ooit zal krijgen of kunnen opbouwen. Al heeft EasyJet wel iets in de aanbieding, tegen betaling..

Snooze 101 | 16-01-15 | 12:43 | + 5 -

Boeken moet je gewoon op de site van de prijsvechter zelf doen. Zeker bij Ryanair is dat makkelijk omdat je tegenwoordig met Ideal kunt betalen.
Ik ben bang dat KLM het nog moeilijk gaat krijgen. Volgende maand opent easyJet een operationele basis op Schiphol en Ryanair heeft ook plannen in deze richting. Ook vliegen deze maatschappijen steeds vaker van A locatie vliegvelden.
In Europa heeft Ryanair een marktaandeel van 14% en in Nederland nog maar 4%. Er is dus nog volop ruimte om te groeien in Nederland voor Ryanair.

Duifmans | 16-01-15 | 12:38 | + 5 -

KLM/AF kan goed staken
Ryanair kan goed vliegen

duitse herder | 16-01-15 | 12:29 | + 1 -

Nettowinst dankzij subsidie.
Al die luchthavens waar RyanAir (en andere low-budgetmaatschappijen) op vliegen krijgen EU-subsidie. Iedereen betaalt dus mee aan dat "goedkope" ticket.

kapotte_stofzuiger | 16-01-15 | 12:19 | + 20 -

Typisch Nederlands, boeken bij Ryanair en dan denken dat je alles voor niets krijgt.
Bij Ryanair boeken betekent: Nooit denken, zeker weten! En graag zonder bagage, want een koffer kost meer dan een plaats in het vliegtuig........
Pas als je alles grondig gelezen hebt, dan boek je . Niet erder, anders betaal je alles voor niets......

gamlakuk | 16-01-15 | 12:14 | + 8 -

Samenvatting: Ryanair doet er via Twitter alles aan om haar stijlloze imago te behouden.
Net goedkope sletjes. Maak er gebruik van wanneer het je uitkomt maar verder kijk je er niet naar om.

Ouwe Jood | 16-01-15 | 12:03 | + 16 -

Een prijs is een feit en geen creatieve uiting. Een copyright claim lijkt me dus onzin. Hoe durft RyanAir. Copyright en patnt wetgeving zijn volledig hun doel voorbij geschoten, tijd voor een stevige correctie.

1nfidel | 16-01-15 | 11:59 | + 11 -

Het grootste nadeel van Ryanair is dat ze zeggen dat ze vliegen van en naar hopeloos gelegen vliegvelden. Niet in de stad, maar op ruime afstand van de stad zelf, zeg anderhalf uur in de bus. En vervolgens zeggen dat ze op een stad vliegen. Iemand ooit op "Bruxelles Sud" geweest? Het is eerder Valenciennes Nord... Zelfde verhaal voor Barcelona: je kunt kiezen uit Girona of Reus, beiden mijlenver weg.

Koning Willy | 16-01-15 | 11:58 | + 14 -

Je moet Ryanair zien voor wat het is, een busdienst met vleugels. Die 1,5 uur een beetje krap zitten compenseer je een uurtje later met een lekker etentje aan 1 van de noord Italiaanse meren. Daar heb je immers geld voor overgehouden.
Die optie vind ik stukken beter dan, iets meer ruimte in het vliegtuig en een magnetron maaltijd op 11000 meter hoogte.
Zelfde geld kwijt, gewoon een kwestie van keuzes maken.

1,2,tja,tja,tja | 16-01-15 | 11:46 | + 44 -

Ryanair.
1x mee gevlogen omdat ik iemand anders mijn reis liet regelen.
Leuk dat het goedkoop is maar het is dodelijk vermoeiend, overal meerprijs, maar voor alles, daarnaast die dwangmatige regelgeving of je handbagage in een kartonnen doos past, en dan natuurlijk die meuk in het vliegtuig dat ze je aansmeren. Loterijkaartjes, heeft er ooit iemand gewonnen?

Net als starbucks vind ik dat ryanair mij constant bombardeert met keuzes waar ik geen zin heb om over na te denken. Ik wil geen premiuminstapkaartvultasmegadeluxelotnummer, evenmin ik een Caffeelattefrappiemetolivertwist wil.

Ik wil gewoon zwarte koffie in mijn privé vliegtuig, is dat nu te veel gevraagd Sandra van Tourkoop reisbureau?

Kaas de Vies | 16-01-15 | 11:36 | + 33 -

De laatste vlucht die ik met Ryanair geboekt heb, was via hun eigen website. Veel goedkoper dan via de vergelijkingssites. Nu maar hopen dat het niet mijn laatste vlucht is...

BurgerSpionageNummer | 16-01-15 | 11:32 | + 5 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken