Taxibedrijven willen zowaar gaan concurreren met Uber

Tuurlijk, de politiek moet zo langzamerhand eens in actie komen om start-ups en initiatieven als Uber en Airbnb eindelijk eens een fatsoenlijk wettelijk kader te geven. Het liefst met niet al te veel regeldruk en administratieve ongein. Toen in 2000 de Wet op het Personenvervoer werd ontworpen, hadden ze immers nog amper van het internet gehoord in wetgeversland. Kan allemaal een stuk beter. Maar de oudmediale, archaïsche, soms zelfs bijna maffiose dinosaurussen als de traditionele taxi- of hotelbranche mogen zo langzamerhand ook wel eens in de spiegel kijken. Het is natuurlijk niet voor niets dat klanten de laatste jaren massaal hun toevlucht nemen tot vernieuwende aanbieders. Vandaar dat dit plan van Aziatische taxibedrijven een uitstekende ontwikkeling is. Taxi-apps GrabTaxi en OlaCabs willen een soort wereldwijd taxi-netwerk opzetten. Een netwerk dat alleen samenwerkt met gecertificeerde taxi's, maar wel dezelfde gemakken biedt als Uber. Een soort anti-Uber dus. Wat een verfrissend idee. Gewoon de concurrentie aangaan als je bedrijf bedreigt wordt, in plaats van te gaan staken en de meest gekke protectionistische maatregelen te eisen.

Reaguursels

Inloggen

Zeg maar: uber black?

joozd | 12-01-15 | 21:42 | + 0 -

Heel goed, zo zie je maar dat al dat hipster gel*l over share economy en disruptive innovation betrekkelijk is... Het is allemaal terug te voeren op een handige app die in handen van de legale taxibranche dat hele Uber overbodig maakt. Niks grote economische revoluties gewoon een handig snufje voor de taxichauffeur. Btw een taxi via een app bestellen kan al jaren.. Nou voorruit deze is iets beter met een online factuur en tekening van de gereden route, zodat je kunt controleren of je niet genaaid bent.. Ik zat laatst in de taxi in 020 en de chauffeur had een aantal interessante observaties. Ten eerste: de legale Uber diensten luxe en black, zijn volgens hem in 020 voor het overgrote deel TCA (taxi centrale 020) rijders die af en toe een extra ritje via Uber meepakken als dat uitkomt, niks geen vernieuwing dus.. Het tweede is wel bizar, volgens de chauffeur is Uber pop een methode waarbij Uber zich met veel bombarie, hipsterspeak, media aandacht en geveinsde rebelsheid (bijv door het negeren van het door de rechter uitgevaardigde verbod in nl) in vecht in de taxibranche. Uber pop is de vooruit geschoven post om Uber ingeburgerd te krijgen in de hearts en minds van de taxiconsument, zodat de Luxe en black varianten het marktaandeel dadelijk overnemen.. Als dat echt waar is.. Uber pop een paarse broeken instrument om marktaandeel te winnen, ongelofelijk.. En dan te bedenken dat Uber gelieerd is aan Google, een bedrijf dat ooit het motto "don't be evil" omarmde..

dr fijnstof | 12-01-15 | 16:52 | + 1 -

Albert ten Brinke is dan ook van oorspong een Enternaar!

enternaar | 12-01-15 | 15:43 | + -1 -

Nederlandse taxis hoeven niet te concurreren, ze krijgen met gemak het volle pond van de AWBZ met gehandicapten en bejaarden, het zijn dus eigenlijk geen echte taxi's zoals in het buitenland die je op straat kan aanhouden, als je dat hier zou doen rijden ze gewoon door bijv met oma naar de bingo die dan een euro fooi geeft

weetjenog | 12-01-15 | 13:55 | + 1 -

Zelfs de directeur van de ANWB durfde zijn vrouw niet met de taxi te laten reizen. Die taxisector heeft eerst zichzelf omgelegd, en gaat nu huilen dat er vervangers in het lege gat springen.

Feynman | 12-01-15 | 13:28 | + 13 -

Concurreren? Dat hebben taxibedrijven hier nog noooooooit gedaan. Ga nu naar Leidseplein om de blinde paniek te bekijken bij onze broeders achter het stuur.

Risingson | 12-01-15 | 13:13 | + 8 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken