Vrachtwagenchauffeurs winnen slag tegen uitbuiting

Wel een mooie, voorlopige, overwinning van een stel Hongaarse vrachtwagenchauffeurs op hun werkgever. De chauffeurs hadden een rechtszaak aangespannen om naar Nederlandse arbeidsvoorwaarden betaald gekregen in plaats van naar Hongaarse maatstaven omdat zij door de Nederlandse moedermaatschappij van hun Hongaarse werkgever waren ingehuurd. Eerst hadden zij bij hun Hongaarse werkgever om de Nederlandse voorwaarden gevraagd, maar toen werden ze meteen ontslagen. De rechtbank heeft de chauffeurs vandaag - gedeeltelijk - in het gelijk gesteld. Conform Europees recht is in elk geval de Detacheringsrichtlijn van toepassing, waardoor de chauffeurs recht hebben op de Nederlandse 'basisvoorwaarden'. Wat die precies zijn in de zin van de Detacheringsrichtlijn wil de rechter nog gaan uitzoeken. Daarom staat voor 5 februari dit jaar een vervolgzitting op de rol. Het is interessant hoe de rechtbank dan zal oordelen. De uitspraak heeft mogelijk grote gevolgen voor de transportbranche in de EU, zo hoopt de FNV, die de Hongaren ter zijde stond. We helpen het hopen.

Reaguursels

Inloggen

@ duitse herder | 09-01-15 | 06:11
Polen zijn al te duur aan het worden. Denk eerder aan Oekraïne of Azerbeidjan of zo.

ikhaatnicknames | 09-01-15 | 08:45 | + 0 -

''De grotere Nederlandse transportbedrijven hebben allemaal een vestiging in het Oostblok (meestal Polen) van waaruit het transport wordt geregeld.
Door de grote concurrentie in de transportsector, is het beheersen van kosten een van de belangrijkste aspecten van de bedrijfsvoering geworden en de locatie is hierin een strategische keuze. ''
www.transport-online.nl/site/53305/ned...

De toekomst is niet meer gericht op een NL chauffeur maar op bv een Poolse chauffeur.

Dat is wat we willen. Toch ?

duitse herder | 09-01-15 | 06:11 | + 3 -

koekje erbij? | 08-01-15 | 19:32 |

Herinner mij een NL transportbedrijf die Nederland als markt heeft, 50 miljoen euro omzet scoorde in 2013, 80 NL chauffeurs in dienst had en.....300.000 euro winst maakte. Duidelijk zo ?

duitse herder | 08-01-15 | 20:45 | + -2 -

hmm,typen gaat niet zo goed als ik boos ben,sry.

koekje erbij? | 08-01-15 | 20:23 | + 2 -

Raider Twix | 08-01-15 | 19:32.
Sterker nog, buitenlandse chauffeurs mogen sommige industrieterreinen niet op! Vanwege ontbreken diploma,s, bij de rand of toegangshek wordt de wagen overgenomen door NL-chauffeur, die mag laden en lossen en de wagen weer terugbrengen naar de Oost-Europa chauffeur! Ik weet niet of dit echt gebeurd,maar ik zou die cabine helemaal vol schijten en kosten,maar ook de desk van mij baas!
En dan ging ik maar naar huis ofzo.

koekje erbij? | 08-01-15 | 20:21 | + 2 -

Tsja en zodra Nederlandse chauffuers de grens overgaan worden ze betaald volgens de normen van het land waarin ze rijden... Een beetje nadenken en je weet dat het zo niet werkt dus in het vervolg huurt dgene met vracht een bedrijf in uit een ander land.

bijna_raak | 08-01-15 | 19:50 | + 0 -

Ja natuurlijk, want Hongaarse chauffeurs hebben ook het MBO chauffeursdiploma, spreken 3 of 4 talen, NL, DE, FR, EN. Worden elke 5 jaar opnieuw bij het CBR komen om bij te scholen voor het grote rijbewijs.

Dit gaat 2 kanten op. Of er worden geen Hongaarse chauffeurs door Nederlandse bedrijven meer ingezet. Wat ik hoop. Of Nederlandse chauffeurs mogen voor een lager loon werken dat in de buurt komt met hun hongaarse collegas of oprotten.

Ik denk dat dat laatste eerder zal gebeuren...
Phoenix the II | 08-01-15 | 18:51 | + 5
-
Als je een vrachtwagen kunt besturen en de lading kunt (laten) laden en lossen zonder die door de overheid verplichte papierwinkel, genaamd chauffeursdiploma, en weet ik wat nog meer, dan lijkt het met dat je die papiertroep gewoon kunt schrappen.
Buitenlanders uit de EU mogen hier werken tegen Nederlands loon.
Niks aan de hand, dat zijn de regels. Als een Hongaars vrachtwagenrijbewijs goed genoeg is, wettelijk, schaf dan hier die overbodig regelzooi af.
-
Doorlopen mensen, niks aan de hand. Gewoon weer gevalletje (illegaal salaris) regels ontduiken en legaal de NL regellawine omzeilen. Bofkonten, die Hongaren.

Raider Twix | 08-01-15 | 19:32 | + 9 -

duitse herder | 08-01-15 | 19:00.
Shit ,je hebt gelijk! Net als laatst, met dat grootste cruiseschip ter wereld dat in Rotterdam een nieuw motortje liet plaatsen.200 man werd ingevlogen vanuit Filipijnen! En deze meneer stond werkeloos toe te kijken op de kade. (ik heb het onbewust verstopt, maar kon bijna janken,toen)

koekje erbij? | 08-01-15 | 19:32 | + 31 -

Diegene die denken dat het transportwezen zich laat leiden door de EU regels zijn naïef. Inclusief de vakbonden.
Men gaat chauffeurs uit niet EU landen aantrekken. En dat heeft dan weer gevolgen voor alle EU chauffeurs. Zo simpel is dat.

duitse herder | 08-01-15 | 19:00 | + 1 -

De grote winnaars zijn natuurlijk de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs, die nu opeens niet meer veel duurder zijn.

fredflange | 08-01-15 | 18:55 | + 9 -

Nu nog de Polen , Roemenen en Bulgaren . Het is één Europa of geen Europa ....; Ooooh wacht .

likmegaties | 08-01-15 | 18:53 | + 7 -

Ja natuurlijk, want Hongaarse chauffeurs hebben ook het MBO chauffeursdiploma, spreken 3 of 4 talen, NL, DE, FR, EN. Worden elke 5 jaar opnieuw bij het CBR komen om bij te scholen voor het grote rijbewijs.

Dit gaat 2 kanten op. Of er worden geen Hongaarse chauffeurs door Nederlandse bedrijven meer ingezet. Wat ik hoop. Of Nederlandse chauffeurs mogen voor een lager loon werken dat in de buurt komt met hun hongaarse collegas of oprotten.

Ik denk dat dat laatste eerder zal gebeuren...

Phoenix the II | 08-01-15 | 18:51 | + 34 -

Juist, en gelijk weer Nederlandse chauffeurs op de vrachtwaggel! IPV die bermschijters.
(excuseer mijn geenstijl-taalgebruik)

koekje erbij? | 08-01-15 | 18:49 | + 23 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken