Taxi's dreigen platteland geïsoleerd achter te laten

Nog even en u heeft zonder eigen auto op het platteland niets meer te zoeken. Taxibedrijven hebben geen trek meer in de ontvolkende gebieden en laten die de komende jaren geïsoleerd achter, zo schrijven de noordelijke dagbladen vandaag op hun voorpagina's. Nadat eerder de openbaar vervoersbedrijven al afhaakten, zeggen nu dus ook de laatst overgebleven commerciële personenvervoerders het platteland tabee. De oorzaak laat zich raden: het kan niet langer uit. Vervoerders moeten uit de 'grotere kernen' komen en mogen maar een beperkt starttarief vragen. Daarvan moeten ze naar de klant toe rijden én van het afleveradres terug naar hun standplaats. Vooral de quote van het Groningse taxibedrijf UVO is veelzeggend. Want waarom doet zij de periferieke taxiritten überhaupt nog? 'Voor onze reputatie vooral. Wij willen iedereen wat bieden. Het is onrendabel, maar zolang wij het contractvervoer doen, blijven we de taxiservice aanbieden.' Ah, dus het staat of valt met het overheidscontract voor speciaal vervoer. Blijkbaar is dat nog steeds rendabel genoeg om de klappen in het taxivervoer op te kunnen vangen. Maar met iedere vertrekkende of overlijdende plattelander wordt dat natuurlijk minder. En op een gegeven moment staat er een negatief bedrag onder de streep. Dan moet de rijksoverheid de buidel trekken om te voorkomen dat we het platteland voor dood achterlaten. Laten we dus alsjeblieft opschieten met die zelfrijdende auto's.

Reaguursels

Inloggen

Als een gemeenschap op het platteland op een gegeven moment onder een aantal inwoners komt is het tij onomkeerbaar en zullen diensten verdwijnen waardoor weer meer inwoners gaan verhuizen. De vraag is of we koste wat kost dit tegen moeten houden kleine gemeenschappen in stand moeten houden. Het is mijns inziens niet erg als een aantal dorpen/gehuchten verdwijnen. We moeten niet proberen om alles maar geforceerd en kunstmatig in stand te houden.

Logisch toch? | 07-01-15 | 21:16 | + 0 -

Gelukkig dat er tegenwoordig alternatieven bestaan voor de taxicentrale.. al zul je ook die moeten betalen voor de km's en tijd die ze leeg naar je onderweg zijn, het moet ergens vandaan komen tenslotte.

noerg | 07-01-15 | 19:50 | + -1 -

Voor veel dorpsmensen is een taxi nemen te decadent voor woorden. Niet gek dat er daar geen handel in zit.

Weerduivel | 07-01-15 | 18:24 | + 2 -

Marokkaanse taxichauffeurs hebben hier in het dorp niets te zoeken. Iedereen heeft trouwens ook gewoon een auto of familie / vrienden met een auto.

dr. P. von Orno | 07-01-15 | 17:38 | + 2 -

@mensen die roepen dat dit komt door marktwerking in de taxi-sector:

Dit is weer een typisch voorbeeld van een situatie die is ontstaan door overheidsingrijpen die tegen de normale marktwerking in gaat. Als het aan de markt was overgelaten, zouden die taxi's daar best naar toe willen rijden, voor de prijs die het kost (dus inclusief lange lege heenreis en eventueel afhankelijk van waar de klant naar toe moet de terugreis). Dit is door de overheid verboden, er zitten allerlei beperkingen op (bijv. op starttarief) die ervoor zorgen dat taxi-ritten eigenlijk alleen rendabel zijn uit te voeren binnen een beperkt gebied, bijvoorbeeld in een grotere gemeente. In een echt vrije markt zou je iemand kunnen betalen om van het hutje op de hei naar de far edge of nowhere te brengen. Dat kost wel wat, maar dat is ook nou eenmaal zo: iemand moet er voor betalen, als er een vrijwel lege bus of trein tussen heen en weer zou rijden zouden die kosten gedragen worden door de belastingbetalers, maar linksom of rechtsom moet iemand dokken voor de kosten van een chauffeur, auto en brandstof. In een vrij markt zou dit de daadwerkelijke afnemer van de dienst zijn, en niet de belastingbetaler. Het is weer regelgeving gemaakt door wereldvreemde politici (sorry, pleonasme) die alleen op Schiphol of Amsterdam Centraal ooit in een taxi stappen en zich dus niet kunnen voorstellen dat er ooit misschien ergens taxi's zijn die eerst ergens naar toe moeten rijden voor een klant in plaats van staan te wachten voor de uitgang van het gesubsidieerd theater met een baal zware shag.

Jan Slot | 07-01-15 | 17:28 | + 4 -

Nou, iedereen op het platteland toch gewoon een auto door de sociale dienst laten verstrekken toch?
Wel met een vette autosleutel. Zo'n stuk massief plastic met wat metaal kan echt niet meer.

Raider Twix | 07-01-15 | 16:07 | + 0 -

Oeh, Schande! Overheidsingrijpen. Eis meteen een Starbucks in je straat. En 4G op elke uithoek van je erf. Een Louis Vuitton flagship-store. En TROS-opnamen van tobbedansen in de dorpsvijver.

H. Caulfield | 07-01-15 | 14:21 | + 3 -

Als je als taxibedrijf alleen de met de klant gereden kilometers mag rekenen dan is de aardigheid er wel snel van af, ja... Zoals hierboven al geschetst werd: je rijdt eerst 20 kilometer naar een gat in de grond om daar een ouwe boer op te halen die naar zijn ongetrouwde zuster 4 kilometer verderop vervoerd wil worden. Om dan dus alleen die 4 kilometer vergoed te krijgen. En een beetje starttarief.

Zure Sigaar | 07-01-15 | 12:24 | + 5 -

Jongens, laat alles maar over aan de markwerking, komt helemaal goed!

Einde van de Domheid | 07-01-15 | 12:19 | + 1 -

Tja. Als je na een uur wachten eerst 20 km moet rijden naar je klant, en die wil dan een ritje van 4 km doen, dan snap ik dat het niet genoeg oplevert.

Koning Willy | 07-01-15 | 11:50 | + 13 -

Beppe gaat wel via Uber of su

Rightwinger72 | 07-01-15 | 11:44 | + 1 -

Wacht even. Je moet niet vergeten dat de Noordelijke provincies anders tegen geld aankijken. Die groep houdt het liefst zoveel mogelijk de hand op de knip. Gaan liever lopen dan een taxi nemen.
Ze zitten niet op hun geld maar ze liggen erop.

duitse herder | 07-01-15 | 11:16 | + 0 -

Lekker snorren op het platteland. Handige jongen houdt er wel een dagloon aan over.

Dima Beeline | 07-01-15 | 11:15 | + 19 -

Lijkt mij best een sterke case voor Uber..

Publius | 07-01-15 | 11:13 | + 27 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken