Banken rekken tijd in het derivatendossier

Hilarisch persbericht wel, van de Nederlandse Vereniging van Banken. De lobbyclub bericht dat klachtenbureau Kifid 'op verzoek van de NVB' een tijdelijk klachtenloket opent voor de behandeling van geschillen tussen MKB'ers en banken over rentederivaten. Nou kan de NVB een heleboel beweren, maar niet dat de banken hiervoor het initiatief hebben genomen. Sterker nog, sinds het hele dossier is gaan rollen doet de bankenlobby vooral zijn best om de zaak te traineren. Zoals het bewerken van de minister om expliciet geschillen over rentederivaten uit te sluiten van collectieve schadeclaims, met als reden dat rentederivaten 'maatwerk' zouden zijn. Wat niet zo is, want de tot nu toe opgebouwde jurisprudentie is vrij helder. Door het onnodig aansmeren van swaps in plaats van vastrentende leningen hebben de banken hun zorgplicht geschonden en zijn zij medeverantwoordelijk voor de schade in het geval van een mismatch tussen lening en swap. En mogen ze 60% van die schade ook aftikken. Kortom: door ondernemers langs het Kifid te sturen proberen de banken gewoon nog meer tijd te rekken. 'Klant centraal' is nog heel ver weg.

Reaguursels

Inloggen

De minister van geld van Nederland en een paar van zn hoogste ondergeschikte staan voor de rechter. En geld wordt illegaal naar brussel gesluisd. En zo zijn er nog meer issues van ons rariteiten kabinet. Dus ik kan de banken geen ongelijk geven dat ze de Nederlandse overheid niet serieus nemen.

Winston1 | 24-12-14 | 15:00 | + 7 -

@kanon0503
Niet alleen heb je gelijk, maar het is juist erger geworden.
Tot oktober 2008 wisten (systeem)banken niet zeker of ze "gered" zouden worden.
Nu kunnen ze verder aankooien, want inmiddels wéten zij dat er vangnet voor ze is.
Ze lijken nu minder arrogant, maar dat is slechts de verbeterde marketing.....

FrWi | 24-12-14 | 14:40 | + 15 -

Laat dat "nog" maar gewoon weg hoor… banken zullen het pas leren als ze aan de kant worden gezet en er een publieke bank onstaat, opgezet door en voor burgers. Ook iets wat ik niet zie gebeuren, maar banken die hun lesje leren en de klant weer centraal zetten? Sprookje. Ze vergeten voor het gemak dat de grote hoeveelheden geld die ze hebben staan van de burger er óók mede voor zorgt dat banken bestaansrecht hebben… maar goed. We zijn nu sinds 2008 alweer 6 jaar verder, en als banken dan nóg hun les niet hebben geleerd in die 6 jaar, dan gaat het gewoon nooit gebeuren.

kanon0503 | 24-12-14 | 14:12 | + 23 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken