Elektrische auto auto blijkt dodelijk

DUIDING
DUIDING
Over elektrisch rijden is van alles gezegd en geschreven. Je kunt kijken naar de uitstoot via de uitlaat, maar dat is iets te kortzichtig. Accu's moeten namelijk ook geproduceerd worden en ook op andere manieren komt er allerlei troep uit (elektrische) auto's. De discussie is inmiddels zo ingewikkeld geworden dat we door het fijnstof de Priussen niet meer kunnen zien. Geen nood, dacht een aantal Amerikaanse wetenschappers. Dan kwantificeren we de boel toch op een voor mensen overzichtelijke manier. Links de verschillende varianten voor autogebruik. Elektrisch, benzine, diesel of biobrandstof, bijvoorbeeld. En op de andere as zetten we het aantal doden dat in de Verenigde Staten zou vallen als meer dan 10% van de autokilometers op die manieren aangedreven zou worden. Als het dan nog niet inzichtelijk is, weten wij het ook niet meer. En u ziet het. Veruit het meest dodelijk is een elektrische auto die wordt aangedreven door elektriciteit uit een kolencentrale. Op een goede tweede plaats staat een elektrische auto die rijdt op de 'average electrical generation mix' in de VS, en op drie komt bio-ethanol. Pas op de zesde en achtste plaats komen respectievelijk benzine en diesel tevoorschijn, qua dodelijkheid (pdf). Het meest veilig zijn, en dat is natuurlijk wel weer vrij logisch, elektrische auto's die rijden op zonne- of windenergie. Wat de conclusie rechtvaardigt dat de veiligheid van elektrische auto's grotendeels afhangt van waar ze rijden. In Frankrijk, bijvoorbeeld, lijken ze een goed idee omdat dat land veel kernenergie gebruikt. In China daarentegen, waar 80% van de elektriciteit uit kolencentrales komt, staat elektrisch rijden vrijwel gelijk aan dood door schuld. En in Nederland? Tja, dat is natuurlijk nog even wat lastiger. Veel van onze elektriciteit komt van gas (pdf) en dat scoort relatief goed. Aan de andere kant weet iedereen dat elektrische auto's in Nederland niet op brandstof rijden, maar op subsidies en fiscale voordeeltjes. En hoe dodelijk die zijn, dat hebben de onderzoekers helaas niet onderzocht.

Reaguursels

Inloggen

@BoerinFrance | 22-12-14 | 20:37
Of zo'n ding lekker rijdt of niet maakt helemaal niks uit. Het gaat er om dat het ding net zo goed een ecologische footprint heeft en dat je vervolgens allerlei excuses kan aandragen om dat ergens anders op af te schuiven verandert de netto impact op de Aarde niet. De enige manier om CO2 vrij te leven is ophouden met ademhalen.

En uiteraard is het B.S. dat een diesel hier als schoner uitkomt dan een benzineauto. Dat ligt puur aan de absurde focus die op CO2 wordt gelegd. Fijnstof heeft een vele malen groter- en vooral ook direct effect op onze gezondheid en het is belachelijk dat dit genegeerd wordt. Daarbij is CO2 bestrijden echt supersimpel: meer plantjes laten groeien, en ontbossing tegengaan. Maar ja, waarom zou je als overheid miljoenen in een bos investeren als je miljarden aan milieuheffingen kan verdienen?

Pierre Tombal | 22-12-14 | 21:34 | + 1 -

wat een geziek hierboven, een Tesla rijdt gewoon super en een vulkaan braakt gewoon veel meer CO2 uit dan heel veel diesels, daarvan rijden er ook heel veel super lekker, zelfs mijn Polootje bleumotion..
Ene we gaan toch langzamerhand naar de kleine ijstijd toe dus wat maakt het allemaal uit.

BoerinFrance | 22-12-14 | 20:37 | + 1 -

Ik geloof de grafiek niet. De luchtvervuiling van kolencentrales is veel minder schadelijk dan dezelfde hoeveelheid vervuiling uit de uitlaat van een auto/vrachtwagen in de stad, omdat er simpelweg meer mensen die lucht inademen in de stad dan op een industrieterrein of een haven waar die kolencentrale staat. Als EV's op kolen-electriciteit rijden zal het qua CO2 uitstoot wel vergelijkbaar zijn met een reguliere auto, maar qua gezondheidseffecten is het wel degelijk zeer voordelig. Daarnaast vind ik het zeer opmerkelijk dat benzine-autos in de grafiek als schadelijker worden ingeschaald dan diesel-auto's, terwijl algemeen bekend is dat die laatste meer fijnstof uitstoten en schadelijker zijn voor de gezondheid.

anomien | 22-12-14 | 16:48 | + -2 -

@Raider Twix | 22-12-14 | 12:20
Correct.

Het kan overigens wel sneller. Je kan bijvoorbeeld een keukengroep gebruiken om de laadstroom te verdubbelen. Waarbij je dan dus wel moet bedenken dat je nog maar 8A op je hoofdautomaat overhoudt en dus niet tegelijkertijd ook een wasje laten draaien. En dan kan je ook nog naar een 3-fase aansluiting. In principe kan je daarmee de laadtijd terugbrengen naar ongeveer een uur. Voor een auto met een kleine accu en dito actieradius wel te verstaan. Een Tesla die met een accucapaciteit van 100kWh 500km ver kan komen heeft dan namelijk wel nog steeds zeker 5 uur nodig.

En dan kan het in principe nòg sneller. Want als je op een industriële aansluiting gaat zitten kan je die tijd nog eens ongeveer halveren - gesteld natuurlijk dat je auto de enige gebruiker is op die aansluiting. Sneller is niet mogelijk, behalve met een snellader. Zo'n snellader is echter net zoiets als die accupacks die je kan kopen om onderweg je mobieltje bij te laden: je moet eerst de snellader laden, hetgeen voor de Tesla SuperCharger thuis dus minimaal 5 uur duurt voordat je deze in ongeveer een uurtje kan leegzuigen richting de auto.

Het idee dat een elektrische auto ooit in 5 minuten opgeladen kan worden heeft niks meer met science te maken, maar is pure fiction.

Pierre Tombal | 22-12-14 | 15:42 | + -2 -

@Raider Twix | 22-12-14 | 12:20 |
Snel laden is echter wel gewoon mogelijk op aparte locaties (laten we ze tankstations noemen). Daarnaast is bijvoorbeeld Tesla bezig met het verwisselen van accu packs, en dat zou volautomatisch moeten kunnen in een tijd die korter ligt dan de gemiddelde tankbeurt. Dus in de toekomst ga je naar het tankstation voor een nieuw accupack ipv tanken.

potsenmakkert | 22-12-14 | 15:40 | + 1 -

Apple blabla, electrisch auto blabla.
Hou lekker de vooruitgang tegen jongens en noem jezelf financieel journalist.
#Ontploffingsmotorvirusverzamelaarspromotors!

Einde van de Domheid | 22-12-14 | 13:16 | + 0 -

Oh ja, koren graanjenever, sorry, ethanol, is niet alleen dodelijk bij het (te veel) opdrinken, maar nu dus ook bij het "elektrisch tanken".
Heb ik het toch liever in de fles dan in de accu.

Raider Twix | 22-12-14 | 12:22 | + 1 -

Pierre Tombal | 22-12-14 | 11:03 | + 0 -
3680 Watt aan stroom maal 6 uur ! Echt waar ?
En dat kost in NL ?
duitse herder | 22-12-14 | 11:38 | + 0 -
-
De standaard max. stroomzekering in je meterkast in NL is 16 Ampère, dus 16 x 230 volt = 3680 watt.
En dat dus kennelijk 6 uur lang laden
22kwh = 22000 watt / 3680 watt = 6 uur laden.
-
En dan weet je nu ook gelijk waarom de verhalen van "laden in 5 minuten" voor elektrische auto's voorlopig nog kul is: dat is niet tegen beperkte kosten te leveren en in je accu te krijgen.
22 kwh x 6 uur = 132 kwh gedurende 1 uur.
132 x 10 = 1320 kwh gedurende 6 minuten.
Welke bron accu en welke kabel kan dat aan?
-
Waterstof heeft dit probleem in elk geval niet.

Raider Twix | 22-12-14 | 12:20 | + 4 -

Goh dat aardgas fossiel is , altijd gedacht dat het ter plekke gemaakt werkt uit Groen Links hete lucht. elektriciteit schijnt wel spontaan opgewekt te worden, geen kolen centrales (kolen zullen wel niet fossiel zijn) alleen zon en windmolens, schijnen helemaal gratis te zijn, we moeten alleen een paar miljard gaan betalen want gratis..... Windmolens draaien enkel en alleen op subsidies. Zonnestroom is soms wat problematisch, niet alleen 's nacht maar ook verdelingstechnisch. Dat Groen Links nou zelf niet echt slim is betekent niet dat je je schitterende inzichten aan een ander duidelijk hoeft te maken, zijn al bekend en vaak ook waarom het niet werkt.

bijna_raak | 22-12-14 | 11:42 | + -1 -

3680 Watt aan stroom maal 6 uur ! Echt waar ?

En dat kost in NL ?

duitse herder | 22-12-14 | 11:38 | + -1 -

@Pierre Tombal | 22-12-14 | 11:03 |
Dat was precies wat ik ook wilde zeggen: groene stroom is alleen goed voor het milieu als door jouw extra 'groene' verbruik er geen ondercapaciteit van groene stroom ontstaat waardoor er alsnog 'vieze electriciteit' moet worden opgewekt.

potsenmakkert | 22-12-14 | 11:36 | + 0 -

@potsenmakkert | 22-12-14 | 02:06
Gecertificeerd groen is uiteraard gewoon grijze stroom. Anders het het gegarandeerd groen geheten. Het is dus helemaal niet CO2 vrij, maar de CO2 uitstoot wordt via een certificaat op iemand anders overgeheveld.

Dat moet je zo zien. Een gemiddeld huishouden heeft in de orde 250 Watt aan `rustverbruik`. De kerncentrale in Borssele (CO2 vrije opwekking) kan een kleine 500 Megawatt leveren en daarmee dus de ongeveer 2 miljoen dichtstbijzijnde huishoudens van CO2 vrije stroom voorzien. Laten we voor het argument er even van uitgaan dat #arretje vlak bij Borssele woont, dan komt #arretje dus thuis in zijn elektrische beamertje en steekt de stekker in het stopcontact - 3680 Watt stromen vervolgens de komende paar uur in de 22kWh tellende accu van zijn beamertje (tot pak en beet 6 uur lang dus als hij de laatste paar meters heeft moeten duwen) en laten 15 huishoudens die wat verder weg wonen van het grid af vallen om hun stroom vervolgens van de Maasvlakte (kolencentrale) te betrekken. Maar #arretjes handen zijn schoon. Hij gebruikt CO2 vrije stroom. Die huishoudens die door zijn toedoen ineens aan de verkeerde kant van de grens wonen, DAT zijn de viezeriken.

Pierre Tombal | 22-12-14 | 11:03 | + 0 -

Ben sceptisch over de voordelen die elektrisch rijden zou hebben maar dit lijkt me meer een geforceerde uitkomst n.a.v. een lobby van tegenstanders van elektrisch rijden. Het gaat wel erg ver om de doden in de kolenmijnen mee te nemen bij een beoordeling van elektrisch rijden. Op die manier is het gebruik van ipads ook erg dodelijk als die opgeladen wordt met stroom uit een kolencentrale.

Bytemaster | 22-12-14 | 10:52 | + 0 -

arretje | 21-12-14 | 22:50 | + -1 -

''misschien dat het daar alemaal om draaiti n plaats van oppervlakkige adoratie van heilige koetsen...''

Misschien verklaart dat wel dat juffrouwen van linksche signatuur zich niet kunnen kleden.

duitse herder | 22-12-14 | 07:34 | + -2 -

@arretje | 21-12-14 | 22:10 |
Leg eens uit, hoe werkt dat 'gecertificeerd groen' van die palen? Stel dat jij 's nachts je auto aan zo'n paal oplaad en er staat geen wind, waar komt die stroom dan vandaan?

potsenmakkert | 22-12-14 | 02:06 | + 4 -

@tiswat | 21-12-14 | 23:19 | + 1 -
Das war einmal, das kommt nie wieder.

Osdorpertje | 21-12-14 | 23:26 | + 1 -

@ watergeus.. uiteindelijk gaat er toch wel iets boven Groningen..... Aardgas milieuvriendelijk? het is toch net zo fossiel als olie? alleen biogas van de koeienstront is groen.... zo groen als gras... gheghe

arretje | 21-12-14 | 23:23 | + 3 -

watergeus | 21-12-14 | 23:14 | + 0 -

Welk gat? Gas zit tussen gesteente.

tiswat | 21-12-14 | 23:22 | + -2 -

Osdorpertje | 21-12-14 | 19:36 | + 1 -

Weet je nog, vroeger een wasknijper, eleastiek en een stukje karton in je fietswiel?

tiswat | 21-12-14 | 23:19 | + 1 -

Leuk roepen dat aardgas milieuvriendelijk is, maar Groningen verdwijnt wel in het gat dat overblijft.

watergeus | 21-12-14 | 23:14 | + 4 -

@ duitse herder
De meeste elektrische autos worden ontworpen voor een generation Next doelgroep van New experientals/creative cultures,deze groep is in tegenstelling helemaal niet bezig met uiterlijke waarden maar gaat juist voor de intrinsieke en innerlijke waarden ,de weg ernaar toe belangrijker dan het doel.... dus de productie methode en materiaalkeuze is hierbij belangrijker dan uiterlijkheden.. de BMW i3 is nu juist zo een auto met een hoog mindstyle gehalte en dus wat lager op de lifestyle schaal.. de doelgroep vindt dit prima wat ook de inmiddels toegnomen wachtlijsten verklaart... op een andere manier naar autoskijken misschien dat het daar alemaal om draaiti n plaats van oppervlakkige adoratie van heilige koetsen...

arretje | 21-12-14 | 22:50 | + -2 -

Kernenergie dus, simpel, schoon, veilig. De angst voor kernenergie word ingegeven door de lobby van de olie industrie en door de kernbom. Verder is het erg veilig, kijk maar eens naar de documentaire pandoraspromise.com/

Ingpe | 21-12-14 | 22:42 | + 4 -

@ bijna raak.... uit aardgas winnen van waterstof betekent dat je nog steeds op Fossiel rijdt...... en draagt dus niets bij,
het verhaal van accus als vervuiler is allang achterhaald kijk naar de gearceerde grafiekbij EV wws, n miljarden accus in huishoudelijke apparatuur zijn geproduceerd en allang gerecycled zonder bezwaren... auto accu gaat langer dan 2000000 mijl mee en dient daarna als stationaire batteri jin zonneenergie projecten,niet slecht dat hergebruik.....

arretje | 21-12-14 | 22:40 | + 1 -

Waterstof wordt het meest efficient uit (aard)gas gewonnen, zou ook denken dat het een goed idee zou zijn om windmolens ( of zonnenergie) te gebruiken om waterstof op te wekken maar blijkt problemen te geven. Ook een probleem is dat je een distributienetwerk op moet zetten.
Is overigens de milieuschade van die accu's ook meegerekend, ben echt benieuwd hoe lang die het gaan houden en hoe recyclebaar die krengen zijn. Je zou zo zeggen niks opladen bij een station je accu omwisslen, maar dat blijkt ook niet zomaar te kunnen.

bijna_raak | 21-12-14 | 22:15 | + 2 -

Pierre Tombal | 21-12-14 | 21:51 | + 0 -
Ik denk dat het zo zit. Het idee van deze auto, brandstof, is sterk gericht op de toekomst, zeer vernieuwend en innovatief.

Dan mag je best wel futuristisch zijn in je ontwerp. Misschien moet je juist dat wel zijn om meer geloofwaardiger te zijn ic over te komen.

duitse herder | 21-12-14 | 22:14 | + -2 -

De Elektrische auto EV wws dus duidelijk een factor 5x schoner dan gasoline of hybrid en diesel,lees de grafiek en zie de zwarte tabel PM25,de vervuiling van de batterijproductie, de gearceerde tabel is verwaarloosbaar klein, en omdat in Nederland alle oplaadpunten gecertificeerd groen zijn vallen alle elektrische voertuigen onder de categorie EVwws (wind water solar) schoner dan alle ander aklternatieven..... tell me more ik rijd alweer een jaar co2 vrij in de BMWi3 en met genoegen....

arretje | 21-12-14 | 22:10 | + -5 -

@duitse herder | 21-12-14 | 19:04
Maar waarom moeten dat soort auto's nou allemaal zo ontzettend lelijk zijn dat uitsluitend een verstokt milieugekkie ooit uit vrije wil zou overwegen er eentje te kopen? En bovenal: gegeven dat zo'n elektrische motor nauwelijks meer ruimte inneemt dan een differentieel, waarom zou je dan in hemelsnaam kiezen voor voorwielaandrijving? Ze hadden het beter kunnen houden bij de boel afkijken, want dit is helemaal niks.

Pierre Tombal | 21-12-14 | 21:51 | + 1 -

@Osdorpertje | 21-12-14 | 19:36 |
Heeft je moeder je nooit geleerd om links en rechts te kijken voor je oversteekt?
@pietvanvliet | 21-12-14 | 19:28 |
Waterstof is moeilijk op te slaan, heeft een lage calorische waarde en is zeer lichtontvlambaar wat ontploffingsgevaar met zich meebrengt. Ontwikkelingen en batterijtechniek en zonnecel techniek zijn daarnaast niet alleen voor transport nuttig, maar op alle gebieden.

potsenmakkert | 21-12-14 | 21:14 | + 5 -

Geld is hier wel billig, dubbele vreugde dus ;)
duitse herder | 21-12-14 | 19:50 | + 0 -

Als geld billig is.. Is al het andere toch zeker teuer?

Klinkt niet vreugdevol.

Joffri | 21-12-14 | 20:46 | + -3 -

@duitse herder: Goed beschouwd niet meer dan logisch ;)
 
Maar we dwalen af: Accuauto's zijn kudt.

pietvanvliet | 21-12-14 | 20:39 | + -3 -

Moet er geen splitsing komen naar bi-auto's die overgeschakeld zijn op benzine. Op de snelweg bijv ?

Winston1 | 21-12-14 | 19:56 | + -1 -

pietvanvliet | 21-12-14 | 19:28

Geld is hier wel billig, dubbele vreugde dus ;)

duitse herder | 21-12-14 | 19:50 | + -6 -

Vroeger hoorde je een auto aankomen nog voor ie in de straat was, maar die elektrische krengen hoor je niet en die scheppen je onverwachts als je zonder te kijken de straat over steekt.

Osdorpertje | 21-12-14 | 19:36 | + -10 -

@duitse herder: Nu ben ik op zich voor alles dat eindigt op 'bil' (en als u nu ook gaat vertellen dat 'auto' in het Deens een vrouwelijk woord is, ben ik helemaal blij).
 
En hoewel duur om te maken is waterstof gewoon een betere oplossing: Je kunt het bijvoorbeeld gewoon opslaan en transporteren over welke afstand je maar wilt. Is met elektra gewoon lastig.
 
Dus wat mij betreft, al die kutwindmolens aansluiten op een stel elektroden in een grote bak zout water en gaan. Doen die ondingen ook nog eens wat nuttigs.

pietvanvliet | 21-12-14 | 19:28 | + -1 -

brindbil is waterstofauto

duitse herder | 21-12-14 | 19:19 | + -8 -

Kwam ik zo even tegen. De auto rijdt op een brandstofcel en rijdt 500 km tegen 200 km van een el auto.

Verder ben ik à technisch. Kost wel even wat: 600.000 kr is 80.000 euro. Duitsland 66.000 euro zonder btw en evt toeslagen.

jyllands-posten.dk/motor/ECE7297011/De...

duitse herder | 21-12-14 | 19:04 | + -6 -

@De Treinende Rechter | 21-12-14 | 18:17
Klopt. Die extra belasting wordt noodzakelijk geacht omdat mensen anders te goedkoop zouden rijden. En dat is een beetje een probleem met elektrische voertuigen, want die kunnen mensen gewoon op hun eigen stopcontact aansluiten en daar kun je dus niet zomaar even extra belasting accijnzen op zetten om het `eerlijk` te maken.

Pierre Tombal | 21-12-14 | 18:41 | + 3 -

Kortom, dit is evenredig met energieverbruik en dan vooral wanneer je een bepaalde vaste hoeveelheid energie in die vorm gaat consumeren.
De vraag is natuurlijk of meegenomen is dat wanneer je ineens elektrisch gaat rijden, of dan ook is meegenomen dat er dan minder op benzine/diesel gereden gaat worden en die doden dus in mindering worden genomen. Je zou dan namelijk verwachten dat er ook negatieve waarden in de grafiek zouden staan.

Volgens mij is de enige conclusie die je eruit kunt trekken, dat het het beste is om het totale energieverbruik terug te dringen en als je dat in auto-gebruik doet, zullen mensen dus ofwel dichter bij het werk moeten wonen, of meer thuiswerken.
Of gewoon die auto's eens zuiniger maken...

Gijsie | 21-12-14 | 18:29 | + -9 -

De mensen die ik spreek denken voor een groot deel dat elektrische auto's schoon zijn. Hoe denken ze dat elektriciteit wordt opgewekt? Lood om oud ijzer.
Tijd voor kernfusie!

Bubsy | 21-12-14 | 18:22 | + 18 -

Staat LPG er niet bij? Volgens mij is dat de meest milieu vriendelijke. Maar desondanks meer belast dan benzine.

De Treinende Rechter | 21-12-14 | 18:17 | + 36 -

Nothing is like it seems

duitse herder | 21-12-14 | 18:10 | + -11 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken