Bureaucratie nekt grootste pot subsidiegeld van NL

Naast het woord 'export' kent minister Kamp van Economische Zaken nog één ander stokpaardje: innovatie. Om die te bevorderen lanceerde zijn ministerie begin dit jaar het actieplan 'Ambitieus Ondernemerschap'. Of zoals de regeling formeel heet: de Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO). Via deze weg kunnen innovatieve start-ups aanspraak maken op dertig bestaande en nieuwe stimuleringsregelingen van in totaal €794 miljoen. Alleen blijkt het in de praktijk niet gemakkelijk om gebruik te maken van de grootste subsidiepot van Nederland, aldus het Financieele Dagblad (inlog). De krant ging langs bij wat ondernemers die steen en baan klaagden over onmogelijke voorwaarden en bureaucratische gang van zaken van de WBSO. Tegen het gratis bier van loonsubsidies (35% over eerste €250.000, en 14% over de rest) was - uiteraard - niemand, wél tegen het feit dat een aanvraag indienen ruim drie maanden kost bij EZ. Tijd die start-ups meestal juist niet hebben. Anderen waren al te vergevorderd met hun plannen, waarmee financiering eveneens onmogelijk werd. Vanwege die stroperigheid wordt het vanzelf lastig die impuls te geven aan 'starters en ondernemers met groeiambitie'. Al kun je natuurlijk überhaupt je vraagtekens zetten bij het nut van zo’n subsidieoerwoud. Als Nederland echt een tweede Silicon Valley wil zijn zouden de verschillende soorten overheidsinmenging wellicht juist verboden moeten zijn. Of zijn Facebook, Twitter etc. ook met loonsubsidies opgebouwd? In reactie op het artikel komt EZ met het slappe verhaal dat de overheid juist keiveel doet om financiering te stimuleren, onder meer door in gesprek te gaan met ondernemers. Dat concrete cijfers over het WSBO achterwege blijven zegt al genoeg. Stilzitten doet het ministerie Economische Zaken echter niet. Nee, door vorige week Neelie Kroes te hebben benoemd als 'Start-up Envoy' (LOL!) weet minister Kamp straks eindelijk waar de echte belemmeringen zitten. Of zou Neelie de moeilijke boodschap, dat het bureaucratische actieplan juist het probleem is, niet durven te brengen?

Reaguursels

Inloggen

[email protected] | 16-12-14 | 11:10
Het is ook erg makkelijk voordeel krijgen. Maar met "geld binnen harken" in de zin van een pot subsidie gestort krijgen heeft het helemaal niks te maken, nogmaals, het is een aftrekpost, fiscaal voordeel.

@Rest
Min wat je wil, maar je ben echt een ei als je als freelancer binnen de innovatieve sector bezig bent en een aftrekpost van 12.310- (18.467,- voor starters!) laat liggen, omdat je opkijkt tegen een aanvraagje indienen van een paar uur.

Harry Turtle | 16-12-14 | 14:45 | + 1 -

Kan dan niemand even een appje maken waarin je vermeld wat de stand van je bedrijf is zodat de app automatisch de juiste aanvraagformulieren kan invullen en opsturen?
Soms lijkt het wel of we nog in 2012 leven.

domheid regeert | 16-12-14 | 14:25 | + 0 -

Het beste voor innovatie in dit land, zou het afschaffen van de europese aanbesteding zijn, de burocratie dus.

watergeus | 16-12-14 | 12:53 | + 0 -

@Rommelende Onderbuik | 16-12-14 | 10:43 |

De overheid heeft bij innovatie altijd een hele belangrijke rol gehad als initiator, investeerder en lender of last resort. Het is juist de onzalige kruising met het bedrijfsleven die ervoor zorgt dat de WBSO en vergelijkbare initiatieven een uitnodiging voor vriendjespolitiek en corruptie zijn.

De denkwijze komt voort uit hetzelfde telegraafliberalisme dat hier ook altijd de boventoon voert: de overheid deugt nergens voor, het bedrijfsleven trekt de kar en de overheid heeft daarbij een faciliterende of hoogstens een aanjagende rol.

Zo werkt het niet. De overheid moet investeren in innovatie waar de horizon van het bedrijfsleven die investeringen niet kan rechtvaardigen. Als de overheid een rol neemt in het 'normale' innovatieproces, waar bedrijven ook zonder de overheid zouden investeren, dan gaat het fout.
Waarop de telegraafliberalen weer naar de overheid wijzen. Wash, rinse, repeat.

Theo van Deursen | 16-12-14 | 11:15 | + 3 -

Harry Turtle | 16-12-14 | 10:24 |

ik moest 2x per jaar opgeven wat er aan 'innovatie' gedaan werd en dat deed ik braaf. Alles wat capex was, noemde ik innovatie. Dat gaf ik dan door aan de persoon die de WBSO deed bij het bedrijf waar ik werkte, en stuurde de projectdocumenten en zo mee, en dan hoorde ik na een paar maanden dat een (groot) deel van mijn aanvraag inderdaad toegekend was. Ik vind dat makkelijk voordeel krijgen.

Als de kosten van ISO-normen al een belemmering zijn, dan ben je wel een hele kleine knoeier. Ze kosten meestal zo'n 100 - 250 Euro. Desalniettemin, een "one-off", zoals een aanhangwagentje dat maar 1 keer wordt gebouwd, wordt dan veel te duur. Normering is een effectieve manier om grote bureacratische bedrijven te beschermen tegen concurrentie van kleine lokale aanbieders.

bdn01 | 16-12-14 | 11:02 | + 0 -

En juist voor zzp-ers is het een enorm toegankelijke regeling.
Harry Turtle | 16-12-14 | 10:24
Het is inderdaad een enorm toegankelijke regeling.
Inderdaad, want juist zzp-ers houden van ambtelijke regelingen.

En nu is het genoeg! | 16-12-14 | 10:49 | + -1 -

Innovatie door de overheid laten subsidiëren is net zo iets als spontaniteit plannen.

Rommelende Onderbuik | 16-12-14 | 10:43 | + 4 -

Wij krijgen 2 miljoen via de WBSO , niet dat we het nodig hebben of dat er ook maar enige innovatie tegenover staat naar omdat het kan. Gesubsidieerd mensen van de straat houden.. Meer is het niet.p

Stonecity | 16-12-14 | 10:43 | + 2 -

WBSO is werkgelegenheidsplan van overheids met leuk marketing praatje. Soort melkertbanen voor hoger opgeleiden, zodat die niet ook hoeven te roven in de parkeerdienst.

omineuze omnipotent | 16-12-14 | 10:33 | + 2 -

En nu is het genoeg! | 16-12-14 | 10:04
Ook dat is niet waar, bij je aanvraag doe je een schatting en het jaar daarop maak je melding van het daadwerkelijk aantal gewerkte uren. Tip, verdiep je er nog eens in, zeker voor startende zzp-ers is het een flinke aftrekpost. En kijk ook eens naar de bijbehorende RDA regeling.

Harry Turtle | 16-12-14 | 10:32 | + -1 -

Blijf het herhalen: Wil je innovatie, zorg voor opleidingen, en maak alle ISO-normen gratis toegankelijk. Kost niks, maar als je alleen naar de kalender kijkt: hoeveel software gaat brak op de weeknummers(crash als 31 december in week in valt), hoeveel paniek was er over schrikkeljaar 2000.
Maar op alle gebied: wil je dat je innovatieve product past op de rest van de maatschappij, dan ben je kapitalen aan normen, en standaarden kwijt.
(Ik ken iemand die haast failliet ging aan het in elkaar schroeven van een aanhangwagen: die bleek gekeurd te moeten worden)

frank87 | 16-12-14 | 10:30 | + 0 -

[email protected] | 16-12-14 | 10:07
U weet niet waarover u praat, het fiscaal voordeel is wellicht een miljoen maar je harkt het niet binnen. En juist voor zzp-ers is het een enorm toegankelijke regeling.

Harry Turtle | 16-12-14 | 10:24 | + -2 -

Ook hier wordt (nog) gebruik gemaakt van WBSO en ondanks dat het financieel een leuke injectie kan zijn, is het bureaucratisch inderdaad een drama. Vooral de wijze van urenregistratie die je naderhand moet overhandigen hangt wat correctheid betreft af van de definitie van "innovatie" van een willekeurige behandelaar / ambtenaar. Wij stoppen er volgend jaar mee omdat de bureaucratische rompslomp en het constante op-en-neer geëmmer met behandelende ambtenaren ons inmiddels het geld niet meer waard is.

Le Roi | 16-12-14 | 10:23 | + 4 -

Wat een onzin, een WBSO aanvraag is binnen 2 uurtjes geregeld inclusief projectbeschrijving. Meeste tijd kost nog je certificaten of e-herkenning regelen, qua IT is het typisch overheidsniveau met brakke software en websites. Daarnaast is WBSO geen subsidie in de zin van een grote zak gratis geld, het is een extra aftrekpost. Als je niet tot nauwelijks winst maakt heb je er dus niet zoveel aan.

Harry Turtle | 16-12-14 | 10:20 | + 1 -

Zo regelt de ambtenarij haar eigen werk. Je creëert een subsidie die moet worden aangevraagd met zoveel gegevens dat er altijd wel iets niet goed is. Dus wordt er papier heen en weer geschoven met argumenten en tegenargumenten en uiteindelijk volgt de afwijzing. Ook uitgebreid gemotiveerd en aldus zijn bosjes ambtenaren weer bezig. Wiegel had destijds gelijk: een ministerie telt 300 ambtenaren die de bewindspersonen bijstaan met zijn politieke ambt. De rest aan werk wordt uitbesteed.

goedemorgennederland | 16-12-14 | 10:13 | + 6 -

Laat het subsidiegeld verdelen door een paar participatie maatschappijen met verantwoording achteraf. Op het moment van goedkeuring van het Ministerie van die verantwoording ontvangt de PPM een provisie. Tussen de aanvraag en overmaking van de subsidie mag niet meer dan 4 weken liggen. Ja of nee. Criteria: Common sense, of "goed gevoel". Aanvraag formulier een A4, jury drie man,. De ondernemer moet persoonlijk zijn verhaal vertellen.

geeftnix | 16-12-14 | 10:08 | + -2 -

En nu is het genoeg! | 16-12-14 | 10:04 |

Precies. Het bedrijf waar ik werkte, maakte weer deel uit van een groter bedrijf, en dat harkte zo miljoenen naar binnen. En dat het bureaucratisch was, had men geen problemen mee, want men was zelf zo bureaucratisch als de ziekte. WBSO wordt idd door de grote jongens verdeeld. Het gaat totaal zijn doel voorbij.

@[email protected] | 16-12-14 | 10:02
Dat kan. Maar een klein bedrijf kan niet iemand vrijmaken voor subsidies, daarvoor loont het niet.
Het geld komt dus terecht bij bedrijven als Philips, Akzo, Unilever, Shell. Je weet wel: de bedrijven die ook allerlei belastingsluiproutes hebben, en gaan outsourcen als het kan.
WBSO: weggegooid geld.

En nu is het genoeg! | 16-12-14 | 10:06 | + 26 -

Ik heb ooit meegedaan met de WBSO. Eerste keer niet gelukt: aanvraag 2 dagen te laat ingediend, en "te laat is te laat, tot over een half jaar". Als een overheid ergens te laat mee is, is dat niet erg, maar een bedrijf wat twee dagen te laat is is heel erg.
Tweede poging: ik moest van te voren aangeven wat ik wanneer zou gaan uitvinden, en hoeveel tijd dat kost. En bedenk goed: achteraf (als je echt weet hoeveel tijd iets kostte) kan niet. Iedereen rommelt hier mee.
Een derde keer heb ik het niet meer gedaan, het kostte me te veel tijd.
Subsidies als de WBSO komen alleen terecht bij hele grote bedrijven, niet bij start-ups.

En nu is het genoeg! | 16-12-14 | 10:04 | + 23 -

Bij het bedrijf waar ik werkte, was er 1 persoon fulltime bezig met het binnenharken van de WBSO subsidies. Dat ging om vele TONNEN per jaar.

Het bedrijfsleven moet zo min mogelijk tot niet zaken doen met ambtenaren. Dat geldt ook voor de komende 10 jaar.
Je moet als commerciële organisatie voor de vrije markt kiezen. Zie bv de Nederlandse ontslagregeling en ziekteregeling als waanzin.

duitse herder | 16-12-14 | 09:51 | + 11 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken