Olie onder de $60, kabinet beperkt de gevolgen

Omdat het kan
Omdat het kan
En ja hoor, daar dook de prijs voor een vat ruwe olie vandaag toch nog onder de $60. Het kabinet doet er gelukkig alles aan om de gevolgen daarvan voor u zoveel mogelijk te minimaliseren. Want wees gerust, de Nederlandse accijnzen op motorbrandstoffen zullen in 2015 gewoon weer stijgen. Het gaat om een (overigens al eerder aangekondigde) indexatie van 0,9%. Daarmee komt de accijns voor benzine op 76,7 cent en voor diesel op 48,2 cent. De accijns op lpg zou zelfs met bijna 4% verhoogd worden naar 18,5 cent. We konden de officiële bekendmaking overigens nergens vinden dus moeten afgaan op dit persbericht van brancheclub 'voor de zelfstandige brandstofhandel' NOVE. Door de indexatie van de accijnzen gaan we nog verder uit de pas lopen met onze buurlanden. Die vinden indexeren blijkbaar niet de normaalste zaak van de wereld, want de accijnzen op benzine bleven daar sinds 2008 nagenoeg gelijk of daalden licht (zie onderstaande tabel). Vanwege dalende olieprijs (= dalende benzineprijs) gaat een steeds groter deel van het bedrag dat u afrekent per tank naar de overheid, want de accijns is een vast bedrag per liter. Bovendien rekent u ook nog eens 21% btw af over accijns plus brandstofprijs. De ruwe olie zou volgens Shell bepalend zijn voor ongeveer 30% van de prijs (een daling van 10% van de olieprijs betekent een daling van 5 cent per liter). Bij een benzineprijs van €1,65 voor een liter euro95 betaalt u nu dus 17% aan btw (28 cent) en 46% accijns (76 cent). Samen dus ruim 1 euro ofwel 63% voor de staatskas. En daarmee zijn we wereldwijd koploper belastingheffen op benzine.

Overzicht accijnstarieven brandstoffen Nederland, België, Duitsland en Luxemburg

accijnzenperland.png

Reaguursels

Inloggen

Volgens mij geeft de overheid structureel teveel geld uit wegens geen inkoopbeleid. Dus hebben ze structureel geld nodig. Als ik hoor van iemand die op het ministerie van economische zaken werkt dat het plaatsen van één verkeersbord ergens een kosten plaatje oplevert van € 1500 dan denk ik dat er niets niet helemaal lekker gaat.

Beaulefermier | 13-12-14 | 15:36 | + 1 -

noyb6782 | 12-12-14 | 18:02 | + 0 -
-
Laten we eens beginnen met minder:
- gemeentelijke bouwputten
- straten met verkeersdrempels elke 10 jaar te vernieuwen
- subsidies op windmolens
- subsidies voor b.v. huishoudelijke hulp voor mensen meer meer dan 1500 euro bruto per maand (mag ook een lager inkomen zijn)
- politiekantoren te bouwen

Raider Twix | 12-12-14 | 18:43 | + 0 -

ok, we hebben tegenvallende belastingen... Mensen, zeg maar wat er dan minder moet? Minder snelwegen? nog grotere klassen? minder OAW? minder HRA? minder ziektekosten-vergoedingen? Minder JSF?

En dan graag onderbouwde cijfers graag, als je het zo goed weet. HRA afschaffen bv. scheelt 12 miljard per jaar, zijn we in een klap klaar denk ik.

noyb6782 | 12-12-14 | 18:02 | + 0 -

Misschien nog een belasting voor "tegenvallende belastingen".
Je moet je burgers natuurlijk wel maximaal uitmelken.
Een dalende Dollar moet natuurlijk geen lagere belastingopbrengsten veroorzaken.

Raider Twix | 12-12-14 | 17:01 | + 1 -

leef!! | 12-12-14 | 12:33
Toen de olieprijs ging dalen door de crisis in 2008 is de gasprijs weer heel snel losgekoppeld.
Het blijft natuurlijk wel Nederland. Als het geld oplevert voor de staat wordt het ingevoerd, als het goedkoper gaat worden voor de burger dan gelden er opeens andere regels.
BPM mag ook niet van Europa nou daar hebben ze weer wat op verzonnen.
nieuws-uitgelicht.infonu.nl/mens-en-sa...

voldemort | 12-12-14 | 16:58 | + 3 -

Ach ja en de energie belasting gaat volgend jaar ook "tijdelijk" (waarschijnlijk blijft het zo voor altijd onze overheid kennende) omhoog. Dit omdat de aardgasprijzen dalen door een verminderde vraag plus de gas prijs is gekoppeld aan de olie prijs. Burgers een meevallertje?, de grote graaiers bij de overheid gunnen het de bevolking niet en nemen het direct van u af. Economisch het meest rampzalige kabinet wat ooit heeft bestaan. Ik hoop dat veel mensen zo verstandig zijn om met de provinciale verkiezingen zo te stemmen dat dit kabinet + hun gedoogpartners geen meerderheid meer hebben in de 1e kamer.

Toetsiemonster | 12-12-14 | 15:45 | + 5 -

Jongens, kies maar. Belasting op je loon of op je benzine.... ik weet het wel

noyb6782 | 12-12-14 | 13:03 | + 1 -

Vraagje: bii mijn weten is de gasprijs gekoppeld aan de olieprijs. Was in het verleden prettig voor de staat, de olieprijs werd alsmaar hoger alsmede ook de inkomsten uit gas.
Andersom is nu het geval. De olieprijs daalt. Zou de gasprijs dan evenzeer mee dalen?
En dan: welk bedrag wordt gebruikt bij berekening inkomsten uit aardgas. Als de staat uit is gegaan van bv $90 per barrel lopen ze mijns inziens geweldige tekorten op want de uitgaven zijn al lang gedaan.

Kortom: zorgt een lage olieprijs niet voor een enorme begrotingstekorten??

leef!! | 12-12-14 | 12:33 | + 0 -

Threesixty | 12-12-14 | 12:09
Wie de meeste wapens heeft hoeft niets uit te leggen.

Coolchwip_ | 12-12-14 | 12:33 | + 3 -

Weet je wat ik niet snap? Met als voorbeeld de erfbelasting kan ik zelfs op de website van de belastingdienst niet terugvinden waarom je dit moet betalen of op welke manier je schade aan de staat toedoet om dit te moeten compenseren. Het geld dat je krijgt is al belasting over betaald (als het geen zwart geld is) en sterker nog; als de erfenis voortkomt uit salaris van de overledene is hier ook al loonbelasting over afgedragen.

De staat weigert om uit de doeken waar je deze voor compenseert met je belastingen, er is geen zicht en controle op wat er met dat geld gebeurt en geen gevolgen als een overheidsinstanties deze gelden spreekwoordelijk over de balk smijt met honderd falende multi-million ICT en JSF projectjes, Brusselcentjes, uitkeringen naar Marokko en andere keiharde faalacties met onze centen.

Tijd om eens hard te cashen, een eiland te kopen en het zelf beter doen.

Threesixty | 12-12-14 | 12:09 | + 6 -

Eenieder: dank voor de toevoegingen aan het lijstje. Heb ze opgenomen.

Zal het lijstje opsturen naar Mark. Dan weet hij ook hoe het zit in Nederland.

duitse herder | 12-12-14 | 12:07 | + 1 -

De Nederlanders in de grensstreken halen hun schouders op. Die tankten, tanken en blijven tanken in België en Duitsland. Wanneer hier de prijzen dalen, dalen ze daar namelijk ook. Dus het verschil blijft altijd lonen.
Voorbeeld: ik rij op LPG. Dat tank ik in Maasmechelen voor €0,38 en is her en der zelfs verkrijgbaar voor €0,32.
En nu ik toch bezig ben: euro 95 kost €1,28. Veeel te duur. Ik ben blij dat ik op gas rij.

Marcel66664746 | 12-12-14 | 12:01 | + 2 -

@duitse herder | 11-12-14. O en suiker accijns (wist niet dat het beston) heb je 2 x.

klaas.heitinga | 12-12-14 | 11:27 | + 6 -

Dit is nog eens lekker liberaal regeren, om je vingers bij af te likken de massa betaalt en de grootgelders blijven buiten schot, volgens Piketty gaan ze als een speer.
Heerlijk die accijns, is elke keer weer een geheugensteuntje als je tankt, om bij de volgende verkiezingen toch maar eens na te denken aan wie je je stem geeft.
Ook een mooie is de waterbelasting, verdubbelde dit jaar, 100% op een levensbehoefte, gelukkig zijn de meeste minima dom anders kreeg je opstand.

gebrokenvleugel | 12-12-14 | 11:24 | + 9 -

@duitse herder | 11-12-14. Ik mis de huurbelasting en de verhuurdersheffing nog. Eigen woning forfait is ook zoiets.

klaas.heitinga | 12-12-14 | 11:23 | + 3 -

Dit kabinet is net een heroinehoer; verslaafd aan belastingen en laat zich uitwonen door Brussel.

tslerf | 12-12-14 | 11:18 | + 10 -

En de partij die BTW en accijnzen op brandstof willen terugdringen wordt weggehoond.

Coolchwip_ | 12-12-14 | 11:12 | + 1 -

Weliswaar lagere gasopbrengsten, maar daarentegen ook voor de overheid lagere stookkosten. Bovendien profiteert het bedrijfsleven van de lagere olieprijs, waardoor de winstbelasting stijgt. Persaldo zou het effect wel eens positief kunnen zijn.

Toverkol | 12-12-14 | 10:57 | + 0 -

@Muxje | 12-12-14 | 09:43 |

Het is dus min of meer een vlaktax nu, het verschil via inkomstenbelasting terughalen betekent haast onvermijdelijk nivellering. Schijnt hier niet zo populair te zijn.

Theo van Deursen | 12-12-14 | 10:48 | + 0 -

@endofdays 09:27: Automobilisten en transporteurs dragen €12mld per jaar bij aan de staatskas. Netto, dus na aftrek van de kosten voor het wegennet. Het is te gek voor woorden dat juist automobilisten zo'n grote extra bijdrage moeten leveren. Toch is er geen enkele partij die zegt dat we de MRB maar af moeten schaffen, de accijnzen in lijn brengen met de rest van Europa, en het verschil maar via de inkomstenbelasting terug gaan halen. Waarom niet? Milieu? Kom nou toch. Dat argument zou steek houden als de extra opbrengsten ook naar het milieu gaan, en als het overgrote deel van de automobilisten een reële keuze tussen de auto en alternatieven heeft. Dat is gewoon niet zo.

Muxje | 12-12-14 | 09:43 | + 12 -

@Dima: eerste jaren belastingvrij, daarna 16€ per 100cc, dus 190€ / jaar.

Nice_Wheels | 12-12-14 | 09:36 | + 1 -

Tijd voor een nekschot correctie. De incompetentie in ons bestuur wat ons land door haar wanbeleid nog verder naar de klote helpt moet maar eens preventief geruimd worden met gedoseerd -grof- geweld.

JJ_PP | 12-12-14 | 09:32 | + 5 -

-Wonder | 11-12-14 | 23:23

Nooit meer VVD? het maakt geen zak uit waar je op stemt het is allemaal dezelfde kliek die hun opdrachten van de bilderbergers krijgen.

endofdays | 12-12-14 | 09:27 | + 15 -

Topperke | 12-12-14 | 09:15 |

Dat zou best wel eens kunnen. De duitse milieu partij heeft/gaat een case verloren om het toegangskanaal te verbieden voor schepen ic milieutechnisch te vertragen. Ben regelmatig in Hamburg, daar is de boel goed opgezet in de havens.

duitse herder | 12-12-14 | 09:27 | + 0 -

overl0rd | 12-12-14 | 03:43

Ik weet het niet. Volgens de laatste berichten gaat de haven van Hamburg het nekschot geven aan Rotterdam. Dus het wordt ook wel tijd dat we een nieuwe 'core business'gaan bedenken.

Topperke | 12-12-14 | 09:15 | + 4 -

Ik ben er stil van, de onbeperkte domheid.

Flipus | 12-12-14 | 08:50 | + 2 -

overlord. Het heeft economisch niet zoveel zin om spullen (gemaakt door anderen) te vervoeren naar anderen. Dat is geen core buisiness van onze economie en zal het ook nooit worden.

noyb6782 | 12-12-14 | 08:37 | + 2 -

@hans123 En de accijns op weggebruik, heu, MRB, bewust hoger. Terwijl in Deutschland zum beispiel, de accijns laag is en de MRB heel laag. Als in max 120 euro voor een Skoda 1.2 greenline diesel of zo, waar je hier ergens tussen de 1000 en 1200 euro mag aftikken in een jaar. Tenzij je natuurlijk weer zakelijk rijdt, dan betaal je voor een dikke Tdi bestelwagen 108 euro per kwartaal, waar je met je luxewagen 1800 mag storten.
Dit land is belastingtechnisch totaal de weg kwijt.

Dima Beeline | 12-12-14 | 08:33 | + 20 -

overl0rd | 12-12-14 | 03:43 | + 4 -
Wat raar dat slechts 1 derde van onze economie op het buitenland is gestoeld dan. Als we inderdaad export als core business zouden hebben, zou dat toch zeker meer als 50% moeten zijn.

Export, en dan met name het transport waar je diesel voor nodig hebt, is natuurlijk zelfs nog maar een klein onderdeel van onze economie die op het buitenland berust. Dus wat een kul. Bovendien die vrachtwagens rijden naar het buitenland, waar denk je dat die dingen tanken? Ze hebben vaak meer als 500l in hun tank. Dus die rijden wel even door om goedkoper te tanken.

eMz | 12-12-14 | 08:28 | + 2 -

@overlord. Transportbedrijven gebruiken diesel. Hierop is de accijns bewust lager, waardoor deze prijzen dichter bij de dieselprijzen in andere landen liggen.

hans123 | 12-12-14 | 07:55 | + 5 -

Goed zo. Meer belasting op (vieze) energie en minder belasting op arbeid!

noyb6782 | 12-12-14 | 07:36 | + -39 -

@overl0rd jawel hoor, we matigen gewoon de lonen nog wat meer
Het bedrijfsleven (of beter, de grote bedrijven, mkb heeft het een stuk lastiger in dit opzicht) wordt dus gewoon gecompenseerd, desnoods nog wat extra met speciale afspraken voor minder belasting betalen en vage constructies om goedkoper personeel in te voeren. (uit polen/portugal/spanje bijvoorbeeld) Belasting betalen gebeurt hier voornamelijk door (onderbetaalde) mensen in loondienst. De echte kosten voor die bedrijven moet je meer zien in het natraject, als ze de verantwoordelijke politici daadwerkelijk een onzinnig maar goed betaald bijbaantje moeten geven voor "verleende diensten"... al zijn die kosten uiteraard op voorhand al vele malen terugverdiend.

mentaliteit is alles | 12-12-14 | 07:05 | + 10 -

Transport is toch een beetje onze core business in dit kleine kikkerlandje, maar toch hebben wij de vier naar duurste benzine ter wereld, misschien niet zo handig voor onze concurentiepositie.

overl0rd | 12-12-14 | 03:43 | + 10 -

Transport is toch een beetje onze core business in dit kleine kikkerlandje, maar toch hebben wij de vier naar duurste benzine ter wereld, misschien niet zo handig voor onze concurentiepositie.

overl0rd | 12-12-14 | 03:41 | + 9 -

Ik bedoel 3x zoveel.

-=PyP=- | 12-12-14 | 00:54 | + 11 -

Die LPG toename ook, totaal van de pot gerukt. In zeven jaar 300% verhoging. Wat een zwalkend beleid. Ongelooflijk.....

-=PyP=- | 12-12-14 | 00:53 | + 34 -

duitse herder | 11-12-14 | 23:06
En niet te vergeten, letterlijk aasgieren dat het zijn.
Successierecht

Abject | 11-12-14 | 23:33 | + 35 -

Hoor Rutte nog zeggen dat de auto geen melkkoe is. Hij blijkt erger te zijn dan Kok met zijn kwartje. Hoe hypocriet kan je zijn? Nooit meer VVD.

i-Wonder | 11-12-14 | 23:23 | + 68 -

Koploper is niet genoeg. Dit kabinet mag nu niet op de lauweren rusten maar moet flink doorgaan om de voorsprong te vergroten.

domheid regeert | 11-12-14 | 23:09 | + 28 -

1. Motorrijtuigenbelasting.
2. Inkomstenbelasting.
3. Grondwaterbelasting.
4. Hondenbelasting.
5. Precariorechten.
6. Onroerend goed belasting.
7. Waterschapsbelasting.
8. Vennootschapsbelasting.
9. Vaarbelasting.
10. Toeristenbelasting.
11. Vermogensbelasting
12. Overdrachtsbelasting.
13. Milieubelasting
14. Kansspelbelasting
15. Dividendbelasting
16. Omzetbelasting
17. Premie volksverzekering.
18. Omzetbelasting.
19. Assurantiebelasting.
20. Belasting personenauto's BPM.
21. Successierecht.
22. Suiker accijns
23. Brandstof accijns
24. Suiker accijns
25. Alcoholaccijns
26. Bier accijns
27. Accijns op minerale oliën.
28. Kapitaal belasting
29. Verontreinigingsheffing oppervlaktewateren
30. Waterkeringsomslag.
31. Waterbeheersingsomslag
32. 32 Ingezetenenomslag
33. Waterschapsbelastingen
34. Rioolrecht.
35. Reinigingsrecht.
36. Afvalstoffenheffing.
37. Marktgeld.
38. Leges
39. Bouwgrondbelasting.
40. Havengelden.
41. Begrafenisrechten.
42. Reclamebelasting.
43. Parkeerbelasting.
44. Forensbelasting.
45. Baatbelasting.
46. Energiebelasting.
47. Belasting op leidingwater.
48. Schenkingsrecht.

duitse herder | 11-12-14 | 23:06 | + 164 -

Summa summarum: we worden in dit land professioneel genaaid. Wederom zonder glijmiddel.

Het 'kwartje van Kok' houden we gelukkig nog steeds tegoed. Da's een opluchting.

Reinaert | 11-12-14 | 23:01 | + 56 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken