R.I.P. OPEC? Oliekartel moet in Wenen eigen leven redden

Belanagrijkste vergadering in jaren
Belanagrijkste vergadering in jaren
Eigenlijk begint morgen pas de belangrijkste OPEC-vergadering in jaren, toch wordt al sinds gisteren heftig overlegd in het Weense Hyatt Hotel. En daar is alle reden toe. Nu door de crashende olieprijzen verschillende landen hun begroting in gevaar zien komen neemt de paniek bij sommige van de 12 leden wel erg toe. De oplossing (minder produceren) is simpel, wie de rekening moet betalen is een lastiger verhaal. Vooral Venezuela, dat op het randje van faillissement verkeert, smeekt andere landen om hun productie terug te schroeven. Nog goedkopere olie kan het land onmogelijk verdragen. Venezuela wordt zelfs gezien als de 'purest oil trade in emerging markets'. Dat is terug te zien op financiële markten, waar Venezolaanse staatsobligaties synchroon aan de oliecrash de afgelopen maanden 25% van hun waarde verloren. Hoeveel een vat olie dan wél hoort te kosten? Volgens president Maduro is een prijs van rond de $100 'fair', al rest de vraag of OPEC nog de macht heeft dat te bewerkstelligen. Uit bovenstaande grafiek blijkt dat slechts één van de vijf grootste olieproducerende landen lid is van het kartel dat zich in Wenen heeft verzameld. Met een dagelijkse productie van 30,7 miljoen vaten is het bovendien nog maar verantwoordelijk voor een kleine 40% van de totale wereldproductie. De ineenstorting van de olieprijs, -30% sinds deze zomer, maakt het onderhandelen daarnaast niet echt gemakkelijk. Gisteren stuiterde de markt verder tot onder de $74 nadat officiële gesprekken tussen Rusland/Gazprom (geen OPEC), Mexico, Saudi-Arabië en Venezuela niets opleverden. Niet heel verrassend, want er bestaat in dit geval ook geen makkelijke oplossing,

OPECoilpukeGroot.png

Volgens Goldman Sachs zitten de OPEC-leden namelijk in een lastige spagaat. De productie fors terugschroeven (>2 miljoen vaten) leidt dan wel tot hogere prijzen, lachende derde is de Amerikaanse schaliesector die nog rendabeler zal worden zonder dat het zelf minder olie hoeft op te pompen. Zo schiet het kartel zichzelf ongewild in de voet. Aan de andere kant zal niets doen volgens sommige juist leiden tot een verdere daling tot een prijs van $60 per vat, aangezien de geloofwaardigheid van OPEC op het spel zou staan indien niets wordt besloten. Wie onderstaande commentaren leest van verschillende OPEC-leden ziet dan ook vooral een grote verdeeldheid tussen wat landen wel en niet willen. Vandaar dat Goldman Sachs niet meer dan een 'modest reduction' verwacht. Hoe dan ook, het wordt morgen duidelijk een van de belangrijkste vergaderingen van de afgelopen jaren voor het oliekartel.

CommunicationOPECGoldmanGroot.png
Opklik voor grotere versie

Reaguursels

Inloggen

Zal best met die daling;maar aan de pomp: een idioot groot deel bestaat in Nederland uit accijnsen /btw... en als er niet voldoende geld binnekomt via de brandstof, dan maar van elders.
Laten we ons (hier althans) geen illusies maken.

vanvandaag | 27-11-14 | 13:15 | + 1 -

Qatar: From Camel to Lambo and back to camel in 90 years. Zou mooi zijn, ze het echter niet zo snel gebeuren..

Shokrani Shokran | 27-11-14 | 01:18 | + 2 -

Gewoon er voor zorgen dat je een leasebak mag/ kan rijden met tankpas.
Eentje met zo min mogelijk bijtelling.
Dan heb je in ieder geval geen last van de olieprijzen.

Dan daarbij heeft een leasebranche meer zeggenschap dan een lullig bedrijfje van een paar ondernemers als het op buitensporige accijnsheffing uitdraait.

Het is bij lange na niet het meest ideale scenario voor iedereen, maar voor privé wel de goedkoopste en makkelijkste oplossing.
Met een simpel maar behoorlijk uitgerust a-segmentertje kun je vrijwel onbeperkt gaan en staan waar je wil voor nog geen 250 euro per maand. En je hoeft aan de pomp niets uit te rekenen. Slechts je km stand onthouden. Pasje door de blieper en gaan met die banaan.

Doe dat maar eens met een particuliere auto. Wegenbelasting, apk, verzekering, onderhoud, brandstof. Dan ben je vaak al 250 euro kwijt voordat de 1e kilometer daadwerkelijk is gereden.

TP 1984 | 26-11-14 | 20:51 | + -3 -

Blijf het apart vinden dat de OPEC openlijk prijsafspraken mag maken.

Deviant | 26-11-14 | 20:20 | + 15 -

@Raider

Zeker. Maar de vraag is wat US Gov nu doet. In de jaren 80 was het een principieel kapitalitische keuze de boel te laten gaan. Nu speelt de (geo)politiek veel meer een rol.

Bigaroque | 26-11-14 | 19:09 | + 1 -

Joris Draaksteker | 26-11-14 | 15:59 | + 2 -
-
Wacht maar tot de schalie-olie en -gas industrie zijn investeringen aanpast aan het prijsniveau.
Shell heeft zich al teruggetrokken in de VS, bij toen hogere prijzen dan nu.

Raider Twix | 26-11-14 | 18:51 | + 1 -

Vraag me af waarom de prijs zo hoog was? Is dat omdat China ook steeds minder gelogen cijfers (maar nog steeds veel te hoog) publiceert over hun groeicijfers?

Andersom dag | 26-11-14 | 17:53 | + 1 -

En toch vraag ik me af in hoeverre geopolitieke spelletjes aan de basis staan van zowel de olie als de goudprijs. Maar goed, daar komen we toch pas over een jaar of 20 achter.

DoorDraaiDeur | 26-11-14 | 16:57 | + 2 -

Het heeft ons altijd reuze verbaasd dat de olie prijs zo hoog is geworden en vooral zo hoog is gebleven tijdens de "crisis".
Ondanks een verminderde vraag bleef de prijs per vat ridicuul hoog.
Een logische prijs-reactie als u het mij vraagt.
En inderdaad kan de olieprijs ons niet laag genoeg zijn.

Stoned Hengst | 26-11-14 | 16:54 | + 8 -

Tja als je hele economie gebaseerd is op het uit de grond pompen en veel te duur verkopen van eindige fossiele brandstof, dan weet je dat dit moment een keer komt, ofwel omdat er alternatieven voor je enige product komen, of anders omdat het een keer op raakt.

panadol | 26-11-14 | 16:42 | + 4 -

Ja de groeten… mag de prijs ook eens een keer goed dalen? We betalen al minstens sinds de Euro ingevoerd is steevast meer voor benzine. Die prijzen zijn soms ver boven de inflatie gestegen, én hebben mensen met een reiskostenvergoeding soms niet eens meer uitkomen. Dat de prijs voor de consument nu in enkele maanden ongeveer 10 cent is gedaald mag ook eens hoog tijd worden.

En als je zo nodig meer geld wil verdienen als land (ik kijk naar Nederland), verlaag dan de accijnzen eens. Iedereen en z'n grootje weet dat dat dé reden is van de lagere inkomsten voor de overheid, behalve Wiebes. Trouwens, misschien is het ook een idee om als overheid eens minder geld uit te geven aan faalprojecten zodat de uitgaven voor het eerst sinds jaren lager is dan de (belasting)inkomsten. Bijvoorbeeld JSF, Brussel, IT projecten, etc.

kanon0503 | 26-11-14 | 16:36 | + 5 -

Niks mis mee met individueel verder gaan. Goed voor de lagere prijzen.

duitse herder | 26-11-14 | 16:29 | + 7 -

@Joris Draaksteker O ja, nog een stukje lager en de schalieboeren kunnen sluiten en de VS mag weer importeren.

Dima Beeline | 26-11-14 | 16:17 | + 14 -

Ze meoten niet zeiken vgolgens mij zitten we nog op het prijspeil van 2010 of zo. De olieboeren hebben tot nu toe alleen de prijzen zien stijgen zonder dat ze daar daadwerkelijk iets voor hebben hoeven te doen. Is alleen maar een goede zaak als dit kartel in elkaar klapt.

wiza | 26-11-14 | 16:00 | + 13 -

Oftewel, Amerika heeft ze keihard by the balls.

Joris Draaksteker | 26-11-14 | 15:59 | + 14 -

Lager ,lager lager ... kan niet laag genoeg worden

Bello de Hond | 26-11-14 | 15:54 | + 14 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken