APOCALYPS BIJ KLM. EURLINGS ZINT OP WRAAK

Euh nou ja, valt wel mee dus
Euh nou ja, valt wel mee dus
Camiel Eurlings wil WRAAK. Dat chocoladelettert althans De Telegraaf vandaag. Zal wel iets te maken hebben met het verhaal van gisteren dat 'een enigszins elegante aftocht met schijnbaar eigen initiatief' hem niet was gegund. Eurlings zou willen dat president-commissaris Hans Smits 'die hem bruut de laan uitstuurde, ook moet bloeden, omdat er sprake zou zijn van een "coup"'. De krant verwacht dat Eurlings een juridisch onderzoek zal eisen. Eurlings zelf had vandaag blijkbaar een beetje genoeg van al het geroddel en wendde zich voor het eerst sinds 13 oktober tot twitter. 'Weer een dag met verhalen over mij op voorpagina krant zonder dat ik 1 journalist sprak' twitterde hij (mirror), implicerend dat het allemaal onzin is. En bovendien wenste hij iedereen (maar 'zeker alle KLM'ers') het allerbeste. Kijk, dat is aardig. Maar misschien moet Eurlings anders eens wat journalisten terugbellen en niet met de noorderzon verdwijnen. O ja, en natuurlijk waren er vandaag ook derdekwartaalcijfers van Air France-KLM. En dat was niet zo best, zoals verwacht, al werden er geen massaontslagen aangekondigd. De Franse pilotenstaking had een negatieve impact van €416 miljoen op de omzet en €330 miljoen op het operationeel resultaat. KLM zet zelf like-to-like cijfers (zonder valuta- en stakingseffecten) boven aan de samenvatting zodat het er nog enigszins acceptabel uitziet (operationeel resultaat -7%). Maar als je stakingseffecten etc wel gewoon meetelt komt het operationeel resultaat 61% lager uit dan een jaar geleden, zie de cijfers hieronder. Kijk ook vooral naar de prestaties van KLM en Air France afzonderlijk. Want de operationele winst van KLM is in het derde kwartaal dan wel met een kwart gedaald, het ziet er nog steeds een stuk beter uit dan bij Air France. Et merci.

airfranceklm.png

klmkeydata.png

Reaguursels

Inloggen

KLM personeel. Fijne mensen op een salaris lijst. De hufter is niet hun vlag. Altijd fijn om mensen bezig te zien met overleven. Niet fijn zijn kapiteins. Hun motto, na mij, is oud, maar nog steeds actueel. Bewijs, Costa Concordia kapitein. De goede man had ook een salaris baan. Eerbied, respect, en gevolgen. Titanic.

biltong | 29-10-14 | 16:14 | + 1 -

@ Brulboei_61SB | 29-10-14 | 14:40 | + -1 -
Qantas vanaf London. Als je LHR haat, kan dat ook vanaf Gatwick. Je kunt ook code-share met Emirates doen en in Dubai overstappen op Qantas.

BLR | 29-10-14 | 15:35 | + 3 -

Toch maar even vergelijkend warenonderzoek: Op de Noord-Atlantische route reis ik bij voorkeur WEL met KLM. Reden: als met een Amerikaanse maatschappij vliegt krijg ik altijd de indruk dat je terrorist bent tot je het tegendeel bewezen hebt. Dat is ook de reden dat ik als het even kan naar een Canadese bestemming vlieg ipv. een USA bestemming: de keuze voor Seattle/Tacoma vs Vancouver valt altijd in het voordeel van de laatste uit, ook al vlieg je met KLM.
ZO Azie / Down Under - Om de verschrikkelijkste vliegvelden van Europa (LHR/CDG/FRA) te vermijden vlieg ik altijd non-stop vanuit AMS naar SIN/KUL/HKG en vandaar naar Australie/NZ. Cathay Pacific, Singapore Airlines en Malaysian zijn normaalgesproken prima in hun service vergeleken met KLM. Alleen jammer dat Quantas en Air New Zealand niet op AMS vliegen, anders was de keuze wel heel makkelijk geweest.

Brulboei_61SB | 29-10-14 | 14:40 | + 2 -

Gewoon geld besparen op onderhoud, dan komen ze er wel uit...

Piet_Snot | 29-10-14 | 12:42 | + -1 -

Ik ben altijd blij als onze reisafdeling iets anders dan klm boekt. Van de week met Singapore Airlines naar Singapore; ruimte zat, zelfs in economy, goed eten, goede service.

Misterwolf | 29-10-14 | 12:24 | + 5 -

maxime verhagen bij bnr over klm/air france.

camiel en maxime praten met elkaar als de storm rond camiel geluwd is dan start hij wsl eerst verweg bij van der lande en komt langzaam terug.

dolffie | 29-10-14 | 11:55 | + 1 -

Lijkt mij logisch dat KLM zich snel weer los gaat maken uit de fusie met AF want als je de cijfers zo bekijkt trekt AF KLM mee de afgrond in. Denk dat er ook veel meer achter het ontslag van Eurlings zit dan wij weten. Misschien is er wel een coup gaande om KLM weer lost te maken van AF. Eigenlijk laat AF en KLM ook zien wat er mis is in de EU. Teveel politiek en te weinig realisme en verstand.

sjipsknippert | 29-10-14 | 11:46 | + 8 -

bdn01 | 29-10-14 | 11:00 en biltong | 29-10-14 | 11:05
Jullie hebben beiden gelijk. De teleurgang van de KLM ligt niet alleen aan het samengaan met Air France. Vlieg zelf meer dan regelmatig, zo'n 30x per jaar intercontinentaal en probeer altijd KLM te vermijden. Dit zelfde geluid hoor ik om mij heen van tig expats hier in Azie waar ik woon. Veel genoemde reden: te duur, veevervoer, slechte service, arrogant en klanten afsnauwend personeel.
Hoor je vaak ja maar de klanten zijn ook lastig, maar het vreemde is dat ik dit nooit hoor van het personeel van aziatische maatschappijen waar ik veel mee vlieg.
Buiten dat, een menselijk maar wellicht discriminerend trekje van mij, ik zie liever de slanke Aziatische stewardess dan de lompe, nauwelijks door het gangpad kunnende KLM'ster.
Maar ik ben daarin niet de enige als ik vandaag in de MSM lees dat werkgevers voorkeur uitspreken voor niet dik nieuw personeel. Behalve de baas van KLM dus.

brabantman | 29-10-14 | 11:15 | + 10 -

Vlieg regelmatig KLM eco lange afstand. Heb daardoor meer begrip voor plofkippen gekregen. Die kunnen geen centimeters bijkopen. Vol is op genoemde vlucht vol, tot het laatste gaatje. Het totale beeld heeft veel weg van een slavenschip passagier indeling. Met èèn verschil, die konden languit liggen. De opbrengst, 400/450 x 1000 Euro, retour.

biltong | 29-10-14 | 11:05 | + 7 -

@ Muxje

Nog beter, loop met een grote boog om Air France en KLM heen. Dezelfde ranzige waar als bij vrijwel iedere andere luchtvaartmaatschappij, maar dan 30 - 100 % duurder. Deze club maakt zich in rap tempo totaal irrelevant bij de zakelijke veelreiziger. Voorbeeld: Gisteren een business ticket geboekt naar Houston. United: EUR 3400,- , KLM: EUR 7400,-. 4000 Euro is wel erg veel voor een delftsblauw huisje.

bdn01 | 29-10-14 | 11:00 | + 12 -

Outsider-Inside | 29-10-14 | 10:44

Hij zegt nu iets dat niemand kan controleren. Dat weet hij ook.

Als je toekomst gericht bent, dan zeg in deze case niets tegen anderen.

duitse herder | 29-10-14 | 10:59 | + 1 -

"De Franse pilotenstaking had een negatieve impact van €416 miljoen op de omzet en €330 miljoen op het operationeel resultaat.". Goh. Daarom ook beter geen zaken doen met grote Franse bedrijven. En er niet mee vliegen. Men raadde vroeger ook al aan om overstappen of tussenlandingen op Franse luchthavens te mijden als de pest als dat kon, want er was altijd een gerede kans dat er weer eens gestaakt werd.

Muxje | 29-10-14 | 10:45 | + 19 -

Eurlings mag dan totaal niet over zelfkennis beschikken en een enorme ijdeltuit zijn (tja politicus), maar je moet hem nageven dat zijn kritiek op de KLM commissarissen die hem aangesteld hebben wel terecht is.

What were they thinking? Zo'n ex-Minister doet het vast wel lekker bij de Fransen en die gebruiken we dan wel even als een soort trekpop om onze eigen agenda met Air France uit te voeren? En ach, we zetten er wel "a safe pair of hands" naast die hem een beetje in de gaten houdt en zorgt dat hij geen uitglijers maakt. Nogal een lichtzinnige beslissing van de RvC achteraf gezien.

De kern van het probleem is natuurlijk dat de RvC van de KLM hem uberhaupt daar neergezet heeft, daar was menigeen indertijd ook nogal verbaasd over, al had ook ik niet verwacht dat Eurlings zoveel domme inschattingsfouten zou maken, maar dit was min of meer "an accident waiting to happen".

En de echte kern van het probleem is dat Melanie Schultz van Haegen in 2003 als jeugdige onervaren Staatssecretaris van Verkeer & Waterstaat - tegen allerlei waarschuwingen in - de KLM verkwanseld heeft aan Air France doordat toen teveel controle aan AF is afgestaan (tegen een erg lage prijs):

www.volkskrant.nl/economie/kabinet-ste...

Outsider-Inside | 29-10-14 | 10:44 | + 32 -

Is de KLM niet gesloopt door in zee te gaan met Air France?
.
Je zit nu vast aan Franse wetgeving en die is flexible als een houte deur.

fifi23 | 29-10-14 | 10:26 | + 21 -

Eurlings heeft dat mooie bedrijf gesloopt en achteraf een grote bek.. is de politiek niks voor je ?

(c)ZWITSUL | 29-10-14 | 10:20 | + 1 -

Kabinet CDA/PVV ✅
KLM down ✅

Einde van de Domheid | 29-10-14 | 10:18 | + -2 -

Mensen met een basis houding van: I am OK - your not OK zijn gevaarlijke mensen, die daarmee geen inhoud -willen- hebben.

duitse herder | 29-10-14 | 10:13 | + -6 -

Ik heb hier niet zoveel verstand van maar is het niet vreemd dat AF met het veel grotere thuisland Frankrijk en de vele voormalige kolonieën maar 30/40% meer inkomsten heeft als de KLM?

mindless | 29-10-14 | 10:09 | + 20 -

Feit blijft dat Camiel een prutser is. De soap er omheen doet er niet toe.

--sql error-- | 29-10-14 | 10:03 | + 33 -

Eurlings moet helemaal niets. Cijfers spreken voor zich en het is ook vrij duidelijk wat er gebeurd is. Alleen de telegraaf neemt zijn nieuwe tabloid formaat zo serieus dat het een soort Prive met wat randnieuws is geworden. Enorme rukkrant.

Dima Beeline | 29-10-14 | 09:55 | + 45 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken