Zo moest de 'elegante aftocht' van Eurlings er uitzien

Niks geen slaande deuren en woedend weglopen. Nee, Camiel Eurlings ging met überspinner Jack de Vries 'snel iets improviseren' hoe hem een afgang rond zijn ontslag bespaard kon blijven, blijkt uit NRC van vandaag. Uit die improvisatie kwam het idee om een een trading update te doen ofwel een voorschot op de derdekwartaalcijfers (die voor morgenochtend gepland staan). Eurlings zou dan ook 'ingrijpende bezuinigingen' en zijn vertrek aankondigen. Heel logisch inderdaad. Je geeft wat cijfers (vreselijk slechte?), kondigt bezuinigingen aan en zegt erbij dat je vertrekt omdat je een gezin wil stichten niet de juiste man voor de job bent terwijl je dat een week daarvoor in zowat elk medium nog vol overtuiging hebt geroepen. Dan had iedereen natuurlijk gezegd: 'Oh ja, inderdaad, goeie zet van die Eurlings om weg te lopen als het een beetje moeilijk wordt de eer aan zichzelf te houden'. Maar nee, de commissarissen 'gunden' Eurlings 'een enigszins elegante aftocht, met schijnbaar eigen initiatief' niet. Een klassiek staaltje karaktermoord, noemt voorzitter Reinier Castelein van vakbond De Unie het zelfs. 'Alles duidt op een machtsstrijd. Ze roepen in Amstelveen wel dat die prijsvechters de grootste bedreiging zijn voor de KLM. Maar de grootste bedreiging is de interne verdeeldheid in de bestuurskamer.' Dat zal best maar wat moeten we nu verder met dit verhaal? Is het ingestoken door De Vries om meer sympathie voor Eurlings in de slachtofferrol op te wekken en zijn imago van ijdele driftkikker met wie niemand wilde werken op te poetsen? Want in dit scenario lijkt hij wat bedachtzamer? Of laat het Eurlings alleen maar lulliger lijken, want iemand die met deuren slaat heeft tenminste nog ballen? Enniewee, het nieuws waar het eigenijk om ging: het al dan niet schrappen van 7.500 banen bij KLM. Morgen cijfers dus dan weten we meer.

Reaguursels

Inloggen

Toch goed van jack de vries gewoon blijven werken en een tweede gezin stichten.

Dit is camiel niet helemaal gelukt.

dolffie | 29-10-14 | 11:58 | + 2 -

Aan de deurkruk hing in ieder geval voor dit Limburgse snufferdje nog een zak met centen. Het is de vraag of die er voor die 7500 personeelsleden ook is.

goedemorgennederland | 29-10-14 | 08:35 | + 5 -

KLM wordt om zeep geholpen door Franse incompetentie. Fransozen kunnen niet eens normaal een dag werken, laat staan een bedrijf leiden.

Tripps | 29-10-14 | 07:11 | + 6 -

Ik heb bij meerdere grotere bedrijven gewerkt en ik kan niet anders zeggen dat de directie vaak een belemmering is voor goed functioneren van de organisatie. Machtspolitiek en bezuinigings-programma's door externe bureaus zorgen voor conflicten op de werkvloer. Waar voorheen goed werd samengewerkt en iedereen een doel voor ogen had, wordt de nieuwe werkelijkheid elkaar afrekenen op elkaar prestaties, eilandjescultuur en pesterijen. Middenmanagement of zelfs meerdere lagen worden geïnstalleerd om problemen af te vangen voor managers en directie. (wat uiteindelijk niet blijkt te werken natuurlijk). Gevolg is dat werknemers thuis komen te zitten met burn-out door frustraties, anderen lopen weg net zo lang totdat er besloten wordt dat de organisatie te duur is. Met als gevolg het ontslag van middenmanagement en een gedeelte van de werkvloer en verdere uitholling van het bedrijf.

-=PyP=- | 29-10-14 | 00:08 | + 13 -

En oh ja, als je van je vliegpunten een bonusreisje boekt bij United moet je 5 dollar bijbetalen en bij de KLM een euro of 300. Hoe denkt KLM zijn goedbetalende business passagiers vast te houden? Niet dus, en daar gaan ze kapot aan. Misschien dat die 7500 man eruit ruimte biedt om de ticketprijzen naar een iets realistischer niveau te verlagen.

bdn01 | 28-10-14 | 23:25 | + 4 -

Vandaag business tickets geboekt naar Houston. KLM 7400 Euro en United 3400 Euro. Daar laat je het delftsblauwe huisje wel voor staan en neem je het iets mindere eten op de koop toe. Overigens heeft United van die slaapstoelen waarin je helemaal plat kunt liggen en KLM vliegt nog met die oude barrels met leunstoelen. KLM is niet meer nodig, passé, voorbij, verleden tijd, over en uit, weg ermee, zand erover. Alleen jammer dat de belastingbetaler straks die werkloze piloten moet onderhouden.

bdn01 | 28-10-14 | 23:17 | + 6 -

Vraag aan Philips hoe ze het vonden in Frankrijk een fabriek te hebben.

duitse herder | 28-10-14 | 22:53 | + 12 -

De personeelskosten zijn het probleem en dan heb ik niet over het aantal maar wel de prijs. Dat was 25 jaar geleden al bekend, en al die jaren hebben ze er niets aan gedaan. Een KLM-piloot kost ruim drie keer meer dan zijn concullega per vlucht. Een denk niet dat de piloten van de concurrenten slechter zijn of dat de concurrenten problemen hebben met het vinden van piloten.

kleuterleider | 28-10-14 | 22:35 | + 0 -

Toen de tweedehands autoverkoper van Wijk de KLM verpatste aan de Fransen en er zelf prettig mee binnenliep was het speeltje al stuk. Alhoewel de muziek tot mijn stomme verbazing tot op heden nog doorspeelt. Een te duur en middelmatig product als dat van de KLM (om maar niet te spreken over Air France) kan alleen blijven bestaan bij de gratie van een superieur netwerk. Dat begint nu echter onder invloed van de Fransen in snel tempo af te kalven. Hoogste tijd dus om met andere Sky-team partners te gaan vliegen in plaats van de afgetrapte blauwe kisten met hun volgevreten crew. Jakarta tegenwoordig direct met Garuda. Moscow beter met Aeroflot. Peking beter met China Southern. Saigon beter met....... Aeroflot en Vietnam Airlines.... je bespaart je dan in ieder geval de shitty behandeling en wandeling op CDG. Met het afgewerkte eten in de AF Salon....
Kortom AF + KLM: t'was nix,t'is nix en het zal nooit wat worden.

Gerrit_Galbak | 28-10-14 | 21:55 | + 13 -

7500 banen weg bij KLM, als ze dat bij Airfrance flikken staken ze het hele bedrijf nog dit jaar kapot, dus met de volgend jaar in te voeren lagere ontslagvergoedingen een win win situatie, immers KLM makke schapen die weten niet eens wat staken is.
En de Franse tak staat te trappelen om de KLM vluchten over te nemen, weg KLM je wist dat het ooit zou gebeuren.
Vakbonden moeten toch eens gaan zien hoe staken in Frankrijk werkt.

gebrokenvleugel | 28-10-14 | 21:02 | + 17 -

7.500 worden er uitgejorist en 1 krijgt wel een baantje in de politiek. Daar past hij beter, bij de rest van de losers

Knoekibebo | 28-10-14 | 21:02 | + 2 -

KaLieM Eurlings van Arie Frans, we zullen hem missen als Jack de Vies ... gevlogen politici.

Watching the Wheels | 28-10-14 | 20:21 | + 2 -

@duitse herder | 28-10-14 | 19:15

Wouter Bos zat bij Shell en zag al jaren mensen die veel later dan hem aantraden de promoties krijgen die hij dacht vanzelf te krijgen. De rest is (een zwarte dag in de Nederlandse) geschiedenis: hij werd politicus en kreeg (vanwege bewezen diensten?) vervolgens bij KPMG het succes dat hij al die tijd al gewenst had, over de rug van zijn kinderen waar hij voor zou gaan zorgen. En dan schrijft hij tegenwoordig ook nog stukjes in de Azijnbode. Maar wat moet je nou met zo'n kerel die alleen maar op een podium kan schitteren tegenover mensen die willen betalen om hem te zien, maar een op een met iemand met een andere mening direct door dat podium heen zakt? Een politicus in het bedrijfsleven is niks meer dan een zwaar overbetaald reclamebord, en dan zie ik tien keer liever Martine Bijl mij joviaal de groenten doen.

Pierre Tombal | 28-10-14 | 20:11 | + 35 -

smdyasc | 28-10-14 | 18:54

Volgens mij niks destructiever als al die HBO/Uni gastjes die er anders komen te zitten.
Die zijn minstens zo wereldvreemd/ijdel/incompetent als al die politici.

happen naar de baas | 28-10-14 | 19:44 | + -5 -

De dag dat KLM samenging met Air France was was het de facto over en uit
sindsdien zien we uitstel van dat onontkoombare einde

Tobi | 28-10-14 | 19:41 | + 41 -

Elk bedrijf dat zo'n pipo in dienst neemt is gedoemd te mislukken.

De Stas | 28-10-14 | 19:23 | + 28 -

Tuurlijk gaat KLM die banen schrappen. Het is immers veel belangrijker om de banen in Frankrijk te behouden.

wiza | 28-10-14 | 19:17 | + 34 -

smdyasc | 28-10-14 | 18:54 |

je moet never nooit politici in het bedrijfsleven plaatsen

ik las: Rutte heeft 10 jaar op personeelszaken als HR manager of zoiets bij Unilever gewerkt. Is er overspannen mee geworden.

duitse herder | 28-10-14 | 19:15 | + 27 -

Politici in het bedrijfsleven zijn destructiever voor het bedrijfsleven dan politici in de Kamer.

smdyasc | 28-10-14 | 18:54 | + 23 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken