Ophef om stokoud Duits 'luchttol'-'plan'

Woede, ophef, verbijstering en schande vanochtend onder luchtvaartspecialisten en Kamerleden naar aanleiding van de voorpagina van De Telegraaf. Die kopte dat de Duitsers van plan zijn om een luchttol in te voeren om de financiële problemen bij hun luchtverkeersleiding op te lossen. Daardoor zouden Nederlandse luchtvaartmaatschappijen vanaf 1 januari 20 miljoen euro per jaar kwijt zijn aan hun vliegbewegingen. Schande dus, maar dat zeiden we al. Het jammere aan dit nieuws is dat er heel weinig van klopt. In de eerste plaats omdat er geen luchttol wordt ingevoerd, maar er sprake van is dat de inheemse luchtverkeersleiding de 'luchttol' wil verhogen. Daarnaast is het niet een tarief voor het vliegen in Duits luchtruim, maar een bijdrage in de kosten voor de luchtverkeersleiding die ieder ander land ook rekent. Loodstarief zou dus accurater zijn dan luchttol. Het is ook geen plan maar een verzoek van de luchtverkeersleiders aan de minister van Transport. Van vijf maanden geleden, dus De Telegraaf is er ook nog eens rijkelijk laat bij. De Duitse minister heeft er overigens nog steeds geen oordeel over geveld, zo merkt Duitslandnieuws fijntjes op, en 1 januari is toch al behoorlijk dichtbij. Om het nog verwarrender te maken beweert BNR dat er volgende week een uitspraak komt van het Constitutionele Hof over de mogelijkheid voor een luchtverkeersbelasting. Dat klopt weliswaar, maar dat gaat over de luchthavenbelasting die al in 2011 werd ingevoerd. Die heeft geen effect op uw vakantievlucht - tenzij u via Weeze of Düsseldorf vliegt. Of nu ja... De financiële problemen bij de luchtverkeersleiding zijn het gevolg van te rooskleurige vooruitzichten uit 2011. Sindsdien blijft het aantal vluchten vanaf Duitse luchthavens ver achter bij de voorspellingen. Toevallig valt dat precies samen met de invoering van de luchthavenbelasting. Mocht het Hof besluiten die taks te schrappen, dan lopen de inkomsten voor de luchtverkeersleiders vanzelf op. En anders wordt Duitsland de luchtruimparia van Europa. Terwijl het volgens henzelf slechts 80 cent per passagier zou opleveren.

Reaguursels

Inloggen

Telegraaf de Duitslandhater bij uitstek, Nederland weet baar weinig van Duitsland en over Duitsland,
zelden staat er in de Nederlandse/Engelse media een objectieve berichtgeving,oude sentimenten worden dagelijks gevoed door het oude NSB krantje Telegraaf,
NL bevolking bestaat uit 50% immigranten en overlevende van de slavenhandel en bezetting ,de Nederlander bestaat niet dat wist zelfs Maxima naar 1 week Nederlandse les,
het kolonialiseren/bezetten verslaven en volkerenmoord/genocide lijken een Nederlands/Engelse uitvinding,

alanya666 | 29-10-14 | 06:00 | + -1 -

De Luftwaffe.... wel eens door een homofiele Duitse steward een glas Sauvignon Blanc laten uitgeserveren?

Gerrit_Galbak | 28-10-14 | 22:09 | + -1 -

De Telegraaf is de koers van Air France KLM omlaag aan het hoaxen in aanloop naar de presentatie van de derde-kwartaalcijfers morgen. Eerst een kuchende regenjas in Parijs die beweert dat KLM binnenkort failliet is en nu een berichtje over TORENHOGE BELASTINGEN DES DOODS voor KLM. Is er al een onderzoek ingesteld naar deze overduidelijke marktmanipulatie?

Ooit_huisregelneef | 28-10-14 | 20:22 | + 0 -

Als die duitsers met een of andere onzinbelasting net Lufthansa over het randje weten te duwen is dat natuurlijk prima. Komt er weer een klein overlevingskansje voor de KLM.

KingScarGill | 28-10-14 | 18:36 | + 0 -

Hebben ze niet gewoon geld nodig voor dat nieuwe vliegveld in Berlijn... dat mislukte bouwproject dat miljarden extra gaat kosten?

DoorDraaiDeur | 28-10-14 | 16:11 | + 1 -

Deze verhoging geldt overigens niet voor het deel van het Duitse luchtruim dat door Eurocontrol wordt gecontroleerd.

kapotjeplov | 28-10-14 | 16:04 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken