Dit gaat er in de bijtelling veranderen

Toch 7%-categorie
Toch 7%-categorie
Wiebes schreef de Kamer vorige week dat de Autobrief 2.0 met een langetermijnvisie over de fiscale stimulering van zuinige auto's nog even op zich laat wachten, maar hij heeft zoals beloofd vandaag wel de maatregelen rond de autobelastingen voor 2016 bekendgemaakt. De autoimporteurs werden immers ongeduldig. Om precies te zijn kondigde Wiebes drie dingen aan:
1. Het aanscherpen van de CO2-grenzen voor de BPM (tabel hier),
2. Auto's met een CO2-uitstoot die niet hoger is dan 50 gr/km gaan in 2016 het halve tarief voor de motorrijtuigenbelasting betalen (in plaats van het eerder voorgenomen volledige tarief) en
3. Nulemissieauto’s krijgen 7% bijtelling in plaats van de voorgenomen 14%. De overige bijtellingscategorieën worden aangescherpt (zie bovenstaande tabel of hier). Al in 2011 was voorgenomen de bijtelling voor zuinige auto's aan te passen, want het was een beetje uit de hand gelopen. Het beleid stimuleerde 'een categorie auto’s die weliswaar zuinig zijn, maar al lang niet meer als de meest zuinige kwalificeren'. Met als meest extreme voorbeeld natuurlijk de Mitsubishi Outlander. Deze maatregelen zijn overigens budgetneutraal ten opzichte van eerder voorgenomen beleid, er wordt dus niet méér belasting mee opgehaald. Wiebes stuurde vandaag ook het 'evaluatierapport van de autogerelateerde belastingen' naar de Kamer. Met inclusief superveel grafiekjes!

Reaguursels

Inloggen

Al rij je superbutget-neutraal, een auto compleet self-supporting (zonnecellen, windmolen erop) ,Je zal gewoon betalen!

koekje erbij? | 23-10-14 | 19:34 | + 4 -

Lijkt me logisch. Of wil jij over 5 jaar in een kilometerslange file staan van elektrische karretjes op een hobbelend grindpad?
En dat door middel van een belastingmaatregel auto's met minder uitstoot gestimuleerd worden is ook niet zo gek. Nog geen paar jaar geleden stond je in de stad elke keer als er een bus gas gaf in een blauwe rookwolk, nu met al die hybride dingen valt dat reuze mee.

Ga een keertje naar een grote stad in China en je zou willen dat het wagenpark daar ook wat minder uitstoot zou hebben.

whiteguy | 24-10-14 | 18:43 | + 0 -

@Het_Genie
"1) Tot 2018 heb ik nog 0% bijtelling.
2) Daarna kachel ik tot 2018 nog even door met 14% bijtelling.
Praat u wel vaker wartaal?"

Hoezo wartaal? Plugin hybrides, aangeschaft in 2013, hebben 5 jaar lang 0% bijtelling. Als ik na 2018 blijf door rijden met deze auto dan valt deze in de categorie 14% bijtelling.

ED-209 | 24-10-14 | 11:38 | + 0 -

@Flipside | 24-10-14 | 11:11
Probleem van de leasemaatschappij. Mijn werkgever betaalt gewoon een afgesproken bedrag gedurende de looptijd. Alle risico ligt bij de leasemaatschappij.

koeberg | 24-10-14 | 11:20 | + 0 -

@loze stijl | 24-10-14 | 09:36 | + 1 -

Iemand die 0% (of welk percentage dan ook) bijtelling betaalt, leaset per definitie en zal het dus ook niet interesseren wat de inruilwaarde zal zijn. De leasemaatschappij daarentegen...

Flipside | 24-10-14 | 11:11 | + 0 -

Nulemissie...

Eens even nagekeken. Zo'n Tesla Model S verbruikt bij 20.000 per jaar ongeveer even zoveel stroom als een gemiddeld huishouden (3.650KWh). Bij een CO2 uitstoot van 740 gram per KWh van een moderne kolencentrale komt dat neer op 135 gram per kilometer.

Soms vraag ik me wel eens af of politici de boel nu expres belazeren, of dat ze echt zo kortzichtig zijn.

Pierre Tombal | 24-10-14 | 10:59 | + 6 -

Golfje 4 - Diesel. Zeer weinig bijtelling en 1 op 20. En nooit meer bekeuringen voor te hoge snelheid.

i-Wonder | 24-10-14 | 10:02 | + 1 -

Het enige, maar dan ook echt enige dat ik Wiebes na moet geven is dat hij gewoon toegeeft dat het om de munten gaat en nergens anders om. Wel een foutje van hem dat hij de term 'budgetneutraal' erbij haalt. Iedereen kan op zijn vingers wel natellen dat hij deze wijziging er niet doorheen drukt als zijn ambtenaren niet hebben getelraamd dat het meer geld oplevert ( voor de staatskas that is)
Verder: voor degene die nu blij is met zijn 0% bijtelling Prius: De echte zure rekening komt als je hem in 2018 wilt inruilen.. Geen drol meer waard want bepaald geen mooie auto , en er komt nog bij dat het accupakket tegen die tijd over en uit zal zijn en dus vervangen zal moeten worden.
Maar geniet er voor nu maar even van en droom zacht over de Tesla III, tegen de tijd dat jij er aan toe bent ( en dat gun ik je want Tesla maakt mooie auto's) zul je zien dat er nauwelijks nog fiscale voordelen zijn bij dat soort auto's. Je hebt hooguit een lagere kilometerprijs doordat je op elektriciteit rijdt en niet op fossiele brandstof.

loze stijl | 24-10-14 | 09:36 | + 2 -

jullie kunnen er allemaal nog goed van slapen merk ik.......????

bonfirebuddy | 23-10-14 | 23:01 | + -1 -

heb ik dat nu echt goed gezien?Gaat dat in NL met mijn ML 12000 Euro per jaar kosten???????en dat kan ineens maar zo veranderen? Dus de staat beslist dan maar dat je (als je het niet meer kan betalen) dat je je auto moet verkopen???????dat zijn toch zaken die in een communistische staat "normaal" zijn maar toch niet in NL?en dat laten jullie zomaar allemaal gebeuren?

bonfirebuddy | 23-10-14 | 22:39 | + -1 -

wat maakt het uit zeggen jullie......... gewoon om NOG een reen hebben om NIET naar NL terug te komen.....

bonfirebuddy | 23-10-14 | 22:20 | + 0 -

Van Auris Hybrid naar gebruikte Peugeot Bipper voor woonwerkverkeer. Afschrijving, verzekering en MRB is de Bipper 400 euries per maand goedkoper en rijdt 1:20 diesel. De auris 1:18 benzine. Is een totaal andere auto die Bipper maar incl. airco. BT etc. etc. Dag overheid!

LuctorEtEmergo III | 23-10-14 | 22:16 | + -1 -

Weeraanmelden | 23-10-14 | 21:57

U bedoelt dat U net even te vaak met een op bierrijdendeauto toch te vaak gepakt bent?

duitse herder | 23-10-14 | 22:13 | + 6 -

Ik reis met de trein, 1e K. 2e is voor paupers, en 0% bijtelling.
Kan bier drinken, blowen en nog thuiskomen zonder boetes.
Zonder al die hybride plug-ins met tweety zonneschermen achterin tegen te komen. Dat is ook heel veel waard.

Weeraanmelden | 23-10-14 | 21:57 | + -9 -

Ik ben al lang geleden gestopt met bijtelling betalen, ik hou nu netjes een kilometerboekhouding bij.

Pikkebaas | 23-10-14 | 21:06 | + 1 -

@ED-209 | 23-10-14 | 18:29
1) Tot 2018 heb ik nog 0% bijtelling.
2) Daarna kachel ik tot 2018 nog even door met 14% bijtelling.
Praat u wel vaker wartaal?

Het_Genie | 23-10-14 | 20:37 | + 2 -

Al rij je superbutget-neutraal, een auto compleet self-supporting (zonnecellen, windmolen erop) ,Je zal gewoon betalen!

koekje erbij? | 23-10-14 | 19:34 | + 5 -

bonfirebuddy | 23-10-14 | 18:43
Wat maakt het uit? Het is in elk geval onbetaalbaar in NL. Ik rij zakelijk in een Jaguar XF die me netto 125 Euro per maand kost voor nagenoeg onbeperkte prive kilometers ... maar uiteraard ook niet in NL.

Elke Nederlander die nu nog denkt dat ie met een interessant bijtellingstarief een goede deal maakt komt een jaar of twee later alsnog bedrogen uit en mogen ze alsnog de hoofdprijs betalen. En ze geloven de leugens van de overheid elke keer weer.
James Lastig | 23-10-14 | 18:49 | + 3 -
.
.
Ik rij een Volvo V70XC met 193 pk voor €30 bijtelling in de maand in Nederland. Auto is van 1998 maar toen waren auto's ook al heel milieuvriendelijk. Toch? Of zou die blauwe walm niet voor een blauwe hemel zorgen?

RexMundi | 23-10-14 | 19:26 | + 7 -

bonfirebuddy | 23-10-14 | 18:43 |

Met die uitstoot valt u in Nederland onder crimineel gedrag. Blijf daar !

duitse herder | 23-10-14 | 19:12 | + 8 -

bonfirebuddy | 23-10-14 | 18:43
Wat maakt het uit? Het is in elk geval onbetaalbaar in NL. Ik rij zakelijk in een Jaguar XF die me netto 125 Euro per maand kost voor nagenoeg onbeperkte prive kilometers ... maar uiteraard ook niet in NL.

Elke Nederlander die nu nog denkt dat ie met een interessant bijtellingstarief een goede deal maakt komt een jaar of twee later alsnog bedrogen uit en mogen ze alsnog de hoofdprijs betalen. En ze geloven de leugens van de overheid elke keer weer.

James Lastig | 23-10-14 | 18:49 | + 12 -

ik rijd een mercedes ML 350 211 PK CO2 232gr/km
Wie zou voor mij eens kunne n uitrekenen wat ik zou moeten betalen als ik in NL zou wonend,???Ik snap geen ruk van die tabel..... maar het interesseert me wel

bonfirebuddy | 23-10-14 | 18:43 | + 7 -

ED-209 | 23-10-14 | 18:29 |
''Je hoort mij niet klagen over dit beleid.''

U bedoelt milieusmoesvriendelijk op kosten van een ander ?

duitse herder | 23-10-14 | 18:43 | + 27 -

Blij dat ik begin 2013 een Prius Plugin heb aangeschaft. Tot 2018 heb ik nog 0% bijtelling. Ik hoef nu nog geen MRB te betalen, maar als deze wet ingaat valt dat met deze nieuwe wet ook nog wel mee. Daarna kachel ik tot 2018 nog even door met 14% bijtelling of wellicht is het dan tijd voor de Tesla Type III die er dan toch ook wel zal zijn. Voor de wintersport huur ik gewoon een diesel. Je hoort mij niet klagen over dit beleid.

ED-209 | 23-10-14 | 18:29 | + -26 -

"budgetneutraal"

Hoe kan dat, ik zie alleen tarieven die omhoog gaan.

Zou je wel willen we | 23-10-14 | 18:11 | + 16 -

Het hoofddoel is geld binnenhalen. Het smoesje is het milieu.

duitse herder | 23-10-14 | 18:03 | + 44 -

Maarrr, wat gaat de 'BPM' doen?

YMMMV | 23-10-14 | 18:01 | + 7 -

Daar zit je dan in je veel te dure elektrieke auto. Voor hetzelfde geld had je gewoon kunnen dieselen zonder om de 300 km aan het stroominfuus te moeten hangen

sinar2 | 23-10-14 | 17:44 | + 27 -

Logisch, zat er aan te komen.
Zo en zo idioot dat er een categorie autorijders vrijwel gratis auto kon rijden terwijl anderen zich blauw betalen.

matatwork | 23-10-14 | 17:39 | + 11 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken