Goedkope A-producten immens populair bij consument

En, waar vindt u vandaag iets van? De PvdA die weer eens iets vindt? De biografie van oud-turnster Verona van de Leur? Of toch de vermeende borstvergroting van Sylvie Meis? Voor ABN Amro-analist Mathijs Deguelle is dat allemaal te klein bier. Hij dook in het succes van supermarktdiscounters en kwam tot een onthullende conclusie: het aanbieden van A-merken tegen scherpe prijzen, maakt de propositie van een supermarkt aantrekkelijker. Dat hebben de discounters door, dus hun aanbod wordt kwalitatief steeds sterker. Daarmee vormen ze een bedreiging voor de grote supermarktketens. Die worden hierdoor gedwongen om meer populaire producten in de aanbieding te doen. 'De analist legt uit dat het moeilijk is voor de grotere ketens om uit deze focus op prijs te komen. Het eerste concern dat ook de nadruk gaat leggen op andere zaken, loopt het risico omzet te missen.' Nee maar. En hoe uit zich dat nu in het koopgedrag van de consument? 'Deguelle geeft aan dat 18 procent van de verkopen in de supermarkten nu met korting wordt verkocht. Ter vergelijking, voor de crisis werd 12 tot 13 procent van de producten als aanbieding verkocht.' Kijk, en dat geloven we dus niet. Die vent kan ons veel wijsmaken, maar kijk zelf eens op uw kassabonnetje, en dan ziet u dat Deguelle ouwehoert. Hij kan er zelf ook niet over meepraten, hij is per slot van rekening analist bij ABN Amro en hoeft echt niet naar de Dirk van den Broek voor zijn dagelijkse boodschapjes. Maar hoe die kerel dan aan deze onzin komt, is ons een raadsel. Bestudeer de folder van de supermarkt eens. Wat moet een mens met 15 kg knolselderij en drie grootverpakkingen Coca-Cola? Daar kun je toch niet van leven? Laten we dan maar hopen dat in ieder geval zijn bevinding over de aantrekkelijkheid van goedkope A-producten niet uit de duim gezogen is. Durft u er geld op in te zetten?

Reaguursels

Inloggen

Als je maar genoeg biologische amandelen hebt dan moet die biologische cyanide echt wel lukken. Nu is het een vrij klein molecuul, ik weet niet of het onderscheidbaar zal zijn van gewone cyanide zoals u dat bij uw dierenverdelger bestelt.

goktrommelisttot | 23-10-14 | 20:10 | + 1 -

@Dude heb je eten
Klopt. Maar, wel eco-merk melk, boter, aardappelen, (riet)suiker en bloem.

En niet-eco basisproducten worden de novo gesynthetiseerd in de fabriek? ECO-keurmerk en gelijken zijn een sociaal-economisch fenomeen. Helaas niks minder of meer. Sterker nog als we de classificatie veranderen van ECO producten kunnen we ook ECO-cyanide aanbieden aan de consument.

Dude heb je eten | 23-10-14 | 14:00 | + 1 -

@Dude heb je eten
Klopt. Maar, wel eco-merk melk, boter, aardappelen, (riet)suiker en bloem.

Amstel | 23-10-14 | 13:34 | + 1 -

pietvanvliet | 23-10-14 | 10:49
Lidl is non-food al een jaar of 2 drastisch aan het verminderen en bij aldi raakt het ook op de achtergrond.
Konmar heeft met de laatste makeover geprobeerd op aldi te lijken en dat is toen zo falikant mislukt, dat ze nu niet meer bestaan.

Vuurwezel | 23-10-14 | 13:27 | + 0 -

Ter toevoeging, er bestaat geen A merk melk, boter, aardappelen, suiker of bloem. Willen ze je doen geloven maar dat is er echt niet.

Dude heb je eten | 23-10-14 | 12:55 | + 11 -

Misschien is er wel een fase voorbij in de supermarktwereld. Het is heel goed mogelijk dat consumenten nu door het gelul heen prikken van 'product experience'. Als je namelijk het gevoel of idee hebt te veel betaald te hebben en je kan het niet koppelen aan meer gekocht volume. Ja, dan houdt het snel op voor de aanbieder. Daarnaast is ook het kookgedrag veranderd in Nederland; we interesseren ons meer voor goed eten en koken. A-merken staan voor gemak, pakjes, kant en klaar en etc. Dat is niet meer van deze tijd waar zelf koken met basis ingrediënten steeds groter wordt. Kijk maar naar de huidige TV-programmas over eten.

Dude heb je eten | 23-10-14 | 12:54 | + 4 -

@pietvanvliet | 23-10-14 | 10:49 |
Dat staat nu juist in het artikel dat discounters steeds meer a-merken in het assortiment krijgen. Dat klopt ook wel, zo verkoopt Aldi tegenwoordig (ook) coca cola en zie je bij de lidl steeds meer wijnen met 'grote namen' zoals Barolo's en champagne's

potsenmakkert | 23-10-14 | 12:48 | + 1 -

Ik kom net terug uit de supermarkt. Heb aan bod van 1 euro per kilo uitgebracht op de juffrouw van Kassa A. Was te laag.

duitse herder | 23-10-14 | 12:12 | + 0 -

Oh, ik dacht dat dit over Samsung Galaxy en Note ging.
Snackbar van Allah | 23-10-14 | 10:52 | + 0 -
Die zijn niet goedkoop, en geen A-merk.

BurgerSpionageNummer | 23-10-14 | 11:52 | + 5 -

Oh, ik dacht dat dit over Samsung Galaxy en Note ging.

Snackbar van Allah | 23-10-14 | 10:52 | + -3 -

Niet om het een of ander, maar volgens mij groeien formules als Lidl en Aldi al jaren het hardst.
.
Daar heb ik eigenlijk nog nooit een 'A-merk' gezien.
.
Verder is Lidl tot dusver de enige supermarkt die het in Nederland voor elkaar krijgt om zo belachelijk veel non-food te verkopen als dat ze doen (kettingzagen, dakkoffers, fietsen, zeg het maar). Ik heb nog niemand gezien die me kon uitleggen waarom Nederlanders geen non-food in een supermarkt kopen (in Duitsland is het vrij normaal) en 'niemand' snapt waarom Lidl het hier wel kan (Aldi gaat eens in de zoveel tijd nat en dan snoeien ze gewoon de helft van de vierkante meters).
.
Zoek dat dan uit als je een boom wilt opzetten over 'de nadruk op andere zaken', want ik vrees dat dit onderzoek het zoveelste geforceerde opstapje voor iets MVO-verantwoords is.
.
Verder ga ik pas geïnteresseerd naar Deguelle luisteren als hij zijn vizier ook op producten met dagprijzen richt. Daar verdienen de supers hun geld. Ruziemaken met CocaCola en Peijnenburg is gewoon voor de bühne. Deguelle hoort dat te weten.

pietvanvliet | 23-10-14 | 10:49 | + 9 -

Korting betekent doorgaans dat je in de overige tijd als consument wordt genaaid.

Coolchwip_ | 23-10-14 | 10:36 | + 24 -

Tsja, wat is hij nu, rekening of analist?

Frans v W. | 23-10-14 | 10:02 | + -3 -

Je wordt helemaal dol gedraaid met die aanbiedingen. Die zijn er inderdaad maar daar staat tegenover wanneer ze niet in de aanbieding zijn dat ze flink duurder zijn geworden. Tsja, de boterham van de kruidenier zal toch ergens van betaald moeten worden.

Toetsiemonster | 23-10-14 | 09:38 | + 13 -

'Ter vergelijking, voor de crisis werd 12 tot 13 procent van de producten als aanbieding verkocht.'
Zou ook kunnen komen omdat er toen minder met de prijzen gestunt werd.

LOLWTFBBQ? | 23-10-14 | 09:31 | + -1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken