Copycats van Zalando na beursgang €5,5 miljard waard

Morgen IPO nummer 2
Morgen IPO nummer 2
Een redelijk beursdebuut. Zo zouden wij de eerste dag van Zalando tot dusverre omschrijven. Vanmorgen opende ZAL - het tickersymbool van Zalando SE - op €24,10, 12% hoger dan de introductiekoers van €21,50. Maar na de eerste euforie zakte de koers in Frankfurt alweer terug tot net boven de €22. Totale waarde van de online modewinkel tegen de huidige aandelenprijs: €5,5 miljard. Wie rekening houdt met de hype van de afgelopen maanden rond het gillendevrouwen-imperium concludeert al snel dat stijging eigenlijk een beetje tegenvalt. Zeker vergeleken met de eerste dag van het iets grotere Alibaba. Of de koers van de in 2008 opgerichte webshop verder omhoog kan? Dat is mogelijk ja, maar de algemene opvatting is het zeker niet. Velen vinden het aandeel door de hoge waardering versus de lage winst veel te duur. Überhaupt was zwarte cijfers schrijven tot voor kort nog nooit gelukt. Pas in het tweede kwartaal van 2014 boekte Zalando voor het eerst in de historie een winst. Op een omzet van €546 miljoen bleef er onder aan de streep €35 miljoen over. Oppassen dus als u toch besluit wat aandelen te kopen, want in tegenstelling tot kleding van Zalando zijn aandelen in het bedrijf niet kosteloos te retourneren. Morgen wacht overigens alweer de tweede grote IPO. Dan is het start-upfabriek Rocket Internet van de broertjes Samwer die €1,4 miljard willen ophalen op de beurs en daarmee gewaardeerd wordt op €6,2 miljard. Het investeringsvehikel van Oliver, Marc en Alexander Samwer stond met een flinke geldinjectie mede aan de basis van Zalando (historie HIER), maar is eigenlijk een grote copycatfabriek. Alles wat in Amerika groot is geworden (eBay, YouTube, Facebook, Twitter) proberen de jongens te kopiëren. Zelfs Zalando is eigenlijk niet meer dan een ordinaire kopie van het Amerikaanse Zappos. En dus blijkt dat niet alleen Chinezen, maar ook Duitsers het schaamteloos kopiëren van ideeën uit de VS tot kunst hebben verheven.

ZalandoKoersgrafiekGroot.png


Reaguursels

Inloggen

Niet ervaring en een mooie babbel worden gewaardeerd, maar intelligentie.
jatognietdan | 01-10-14 | 18:11

Precies wat elke jandoedel wil horen: dat hij slim is en niet een leeghoofd met een vlotte babbel is. En dat zijn boekenwijsheid veel belangrijker is dan praktijkervaring.
Ach, menig waarzegster is rijk geworden met mensen hun ego strelen, dus we zullen zien wat het wordt.

******** | 02-10-14 | 02:31 | + -1 -

F#ckingAwesome | 01-10-14 | 15:11 | +
Ik denk dat een deel van het probleem is dat veel investeerders nog met 20-eeuwse modellen werken: verlies maken in de opstartfase geeft helemaal niet, als de omzet maar sterk groeit. Zodra klanten dan 'het loopje naar je winkel kennen' kon je altijd nog de prijzen omhoog gooien en je winst pakken.
Daar kun je als handige internetjongen misbruik van maken: zorg dat je bedrijf in de beginfase lekker veel klanten trekt door veel reclame en onrealistisch lage prijzen. Verkoop de boel. Tegen de tijd dat een brick&mortar shop zou kunnen gaan cashen klikken je internetklanten door naar de volgende goedkope startup.

******** | 02-10-14 | 02:24 | + 0 -

Hoeveel winst maakt Zalando eigenlijk? Of gaan hier weer horde's domme mensen geld verliezen?

doskabouter | 01-10-14 | 20:33 | + -1 -
.
Ja.

goldsammy | 01-10-14 | 21:05 | + 1 -

Hoeveel winst maakt Zalando eigenlijk? Of gaan hier weer horde's domme mensen geld verliezen?

doskabouter | 01-10-14 | 20:33 | + -2 -

Heb een tijdje gewerkt voor een andere Rocket-toko en ben daar enorm onder de indruk geraakt van de mentaliteit en snelheid waarmee hun bedrijven alles voor elkaar krijgen. Niet ervaring en een mooie babbel worden gewaardeerd, maar intelligentie. Als je slim genoeg bent leer je het kunstje gauw genoeg, is het motto. Weet daarom zeker dat mijn ingelegde eurotjes in het aandeel Rocket Internet zich gaan uitbetalen.

Overigens zijn de Samwer broers ook verschrikkelijk rijk geworden met Facebook; ooit voor 250 miljoen aan aandelen gekocht en die circa 3 jaar later weer voor 750 miljoen verkocht. Ik zal wel te veel als een aanbidder klinken, maar zij snappen het internet, of je hun manier van werken nou leuk vindt of niet.

jatognietdan | 01-10-14 | 18:11 | + 2 -

Oh, investeerders nemen niet altijd slimme beslissingen, de investeringsmodellen die ze gebruiken schrijven bijvoorbeeld gewoon voor dat er 5% in kleding retailers moet, en dan ligt de keuze voor een ipo van de marktleider die een enorme groeicurve heeft voor de hand. Veel meer analayse dan dat gaat er helaas vaak niet eens in.

F#ckingAwesome | 01-10-14 | 18:03 | + 1 -

Klopt, zeg ook niet dat het simpel is of risicoloos. En je moet wel kapitaal meenemen (zalando werd groot door keiharde prijsconcurrentie en verzadigende marketing, dat kost duiten). Het issue is dat een bedrijf als dit minder maatschappelijke bijdrage levert omdat het verdienmodel van deze heren niet uitgaat van het voortbestaan van het bedrijf, maar alleen gebaseerd is op de groeifase ervan. het is nu zeer afwachten of Zalando over 5 jaar uberhaupt nog bestaat.

F#ckingAwesome | 01-10-14 | 18:01 | + 2 -

F#ckingAwesome | 01-10-14 | 15:11 |
punt 3 is een beetje problematisch; dat gaat niet zomaar, maar kost veel moeite en geld.
Bovendien kopen investeerders ook niet zomaar wat. (ok, TMG wel met hun hyves, maar dat zijn dan ook geen zakenmensen.)

--sql error-- | 01-10-14 | 15:40 | + 0 -

Best komisch eigenlijk als je er over denkt. Deze nieuwe/nieuwere manier van waardecreatie richt zich op het profiteren van kapitaal in plaats van inkomen. Deze heren verdienen hun centen primair aan het investeringskapitaal van investors, niet aan het geld dat werknemers uitgeven in hun online winkel.

Daarmee verplaats (net als dat macht en welvaart steeds verder verschoven zijn van de hoge-inkomens naar de kapitaalkrachtigen) ook de markt voor ondernemers zich van consumenten naar investeerders. Waar eindigt deze beweging? Na verder globalisering en nivellering van welvaart die daarmee gepaard gaan maken bedrijven straks nauwelijks nog winst meer in hun mature stage. In plaats daarvan richt het kapitaal zich op de marges aan het begin en einde van de life-cycle van ondernemingen door hetzij op tijd in te stappen of door de resten van een bedrijf dat in zijn/haar maturity phase niet levensvatbaar bleek te recyclen? Is dit nu een echte post-vrije markt-economie?

F#ckingAwesome | 01-10-14 | 15:23 | + 9 -

Gaat niet erom dat ze kopiëren en dat dat negatief is, maar het meta-verdienmodel dat ten grondslag ligt aan die strategie. In plaats van überhaupt de ambitie te hebben het bedrijf op basis van winstgevendheid of zelfs maar winstpotentieel een intrinsieke waarde te geven en daarvan een deel op te strijken als eigenaar werken deze heren volgens de copy, paste convert and move on formule:

1. kopieer een succesvolle bedrijfsformule die zich leent voor snelle implementatie en groei
2. paste de formule in een (liefst grote en snel te penetreren/ mobiele) markt die nog niet aangeboord is met deze formule
3. bindt zo snel mogelijk zoveel mogelijk klanten, maakt niet uit voor hoe lang of hoe maar zorg dat je in omzet/traffic de grootste bent
4. go for the ipo, hype the shit out of it
5. ... profit & move the fuck on (als in: who cares of het bedrijf winst gaat/blijft maken want jij als oprichter hebt al gecashed in de ipo)

Et voila, het meta-businessmodel van de vroege 21st century. De winst zit tegenwoordig in een heel ander maturity-stadium dan voorheen, en bedrijven hoeven nooit volwassen meer te worden maar belanden al bij het oud vuil voordat het zover komt.

F#ckingAwesome | 01-10-14 | 15:11 | + 10 -

Jonge mensen staan aan de basis van miljardenbedrijven. Conclusie media: copycats. pssst DK, niet om lullig te doen hoor maar in VS bestaan ook een paar succesvolle financiële nieuwssites.

Uitvoerig > Idee: Mooi om te zien dat de heren daarin slagen.

Dick wilkiet3497 | 01-10-14 | 14:30 | + 7 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken