John de Mol casht weer. Maar hoe?

Het is het grote voordeel van uitzonderlijk creatieve mensen: je kunt een format verzinnen, in een bedrijf stoppen, rijk worden, de toko verkopen en vervolgens gewoon wéér een format verzinnen. John de Mol is er rijk mee geworden en gaat nu nog een keer cashen, zo weet het Financieele Dagblad te melden. Volgens de krant neemt de belangstelling voor Talpa toe nu het door de opkomst van diensten als Netflix steeds gemakkelijker wordt om 'unieke content' (blegh) meer dan één keer te verkopen. Daardoor vindt er nu een consolidatieslag plaats op de producentenmarkt. Kijk maar: Rupert Murdoch die Time Warner wilde hebben en daar maar liefst $80 miljard voor over had. Hij kreeg overigens een gedecideerd 'nee' te horen waarvan we nog niet weten of hij zich daardoor uit het veld laat slaan. Endemol kreeg hij daarentegen dan weer wel in handen. En dat zijn alleen nog de productiebedrijven waar wij over hebben geschreven. Het gaat erg lekker dus. Nu wel, maar dat is niet altijd zo geweest. Reinout Oerlemans liep al een hele tijd te zeulen met zijn Eyeworks en kon uiteindelijk pas in februari de deal met Time Warner bezegelen. Hij kreeg zo'n €200 miljoen voor zijn bedrijf. Een half jaar later gaan analisten ervan uit dat concurrent Talpa tussen de €600 en €700 miljoen waard is, waarbij wel moet worden aangetekend dat daar een belang in SBS Nederland bij zit dat volgens De Mol's eigen berekeningen zo'n €180 miljoen waard is. We zijn erg benieuwd of het er inderdaad van gaat komen. De Mol heeft de verkoop veel minder nodig voor zijn ego dan Oerlemans, want hij heeft het trucje al eerder geflikt met Endemol. Tegelijkertijd wordt hij in het voorjaar 60. Zou dit de opmaat zijn voor een rustige oude dag?

Reaguursels

Inloggen

@ treser.info | 18-09-14 | 15:54 | + -2 -
Een horeca bedrijf voor meer dan 700 miljoen? Dat kunnen er niet veel zijn.

BLR | 18-09-14 | 17:45 | + 1 -

treser.info | 18-09-14 | 15:54 | + -1 -

U bent een secret miljardair reaguurder ?

Powolski | 18-09-14 | 16:52 | + 0 -

7OO miljoen is wel een beetje aan de magere kant zeker als eyeworks al 200 miljoen opbrengt.
Ik heb mijn bedrijf voor veel meer van de hand gedaan en dat was nog niets eens in de tv industrie maar gewoon hardcore horeca

treser.info | 18-09-14 | 15:54 | + -4 -

sorry, een keer moeilijk te veel...

frank87 | 18-09-14 | 14:22 | + 0 -

Hanz der Schwanz | 18-09-14 | 11:52
Hij is zeker een goed verkoper, daar val ik ook niet over. Verkoper is een moeilijk vak, en een moeilijk vak.
Het is alleen moeilijk om de economie "efficiënt" te noemen als het verkopen zo'n belangrijk onderdeel geworden is van de economie dat deze man die formats(minder dan lucht) zo duur kan verkopen.

Het past helemaal in het huidige plaatje: de mensen met de goede naam (Apple, Hilfiger, de Mol, TNT Post) worden steeds rijker aan de mensen die het werk doen en steeds minder verdienen.

frank87 | 18-09-14 | 14:22 | + 3 -

Waarom denk ik bij De Mol nou nooit aan creativiteit? Der man komt nauwelijks verder dan mensen opsluiten en er dan een camera op zetten. Hij had gevangenisdirecteur moeten worden.

crocelodocus | 18-09-14 | 13:33 | + 7 -

frank87 | 18-09-14 | 09:54 | + 1 - & watergeus | 18-09-14 | 10:53 | + 0 -

Feit is dat jullie (en ik zelf overigens) niet naar zijn programma's kijken. Maar de Mol weet toch elke keer veel vraag naar zijn formats te creëren, dan hoeft er niks te stinken, dan ben je gewoon een goede verkoper. Met zelf een flinke bak creativiteit en het geld om nog wat creatieve mensen om zich heen te kopen. Wat is daar in godsnaam mis mee? Ik denk dat we heel blij mogen zijn met dit soort mensen in Nederland.

Hanz der Schwanz | 18-09-14 | 11:52 | + 0 -

watergeus | 18-09-14 | 10:53 |
Is het dan verplicht om naar zijn programma's te kijken ?

duitse herder | 18-09-14 | 11:02 | + 1 -

De duvel schijt altijd op de grote hoop. Niemand kijkt naar die ranzige programma's en toch miljoenen opstrijken. Volgens mij stinkt er dan iets.

watergeus | 18-09-14 | 10:53 | + 2 -

Dat heet toch graaien tegenwoordig?

The Ugly | 18-09-14 | 10:25 | + 1 -

Hij is een goed zakenman.

In Nederland is dat eigenlijk niet zo gewenst. Dan val je onder de populaire stemmingmakers, lees jaloezie luie kijk hem eens, mensen die trots hun speldje tonen van 25 jaar trouwe dienst. En dat zijn de meeste.

duitse herder | 18-09-14 | 10:01 | + 8 -

frank87 | 18-09-14 | 09:46
Mijn punt is vooral dat hij lucht weet te verkopen (Hoewel, lucht is een stuk substantiëler als een televisieformat).

frank87 | 18-09-14 | 09:54 | + 5 -

@frank87 | 18-09-14 | 09:46 | + 0 -
Wil jij 200 gram creativiteit van mij kopen?

Kaas de Vies | 18-09-14 | 09:48 | + 12 -

@kaas
Hij verkoopt vooral het productiebedrijf: dat is het bedrijf dat creativiteit uit weet te melken.
Het gaat niet om de creativiteit zelf, maar om hoe je het verkoopt (en als je wat verkocht hebt, kun je de juristen betalen om ook nog geld te verdienen aan de creativiteit van anderen).

frank87 | 18-09-14 | 09:46 | + 0 -

Hoeveel zou mijn creativiteit eigenlijk waard zijn?

Kaas de Vies | 18-09-14 | 09:35 | + 4 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken