Zuidasruzie om geluidsoverlast

En we zijn nog niet eens begonnen..
En we zijn nog niet eens begonnen..
Oh jee. Hommeles op de Zuidas over de aanleg van het Zuidasdok. Is een megaproject waarbij de A10 ondergronds wordt gelegd en een nieuw station Amsterdam Zuid aangelegd wordt. In 2017 gaan ze van start en in 2027 zijn de werkzaamheden naar verwachting afgerond. Totale kosten voor Rijk, gemeente en provincie? 1,4 miljard euro. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar ondernemers in het duurste stukje Nederland staan nu al te steigeren vanwege de te verwachten geluidsoverlast. Want ga maar na: dan betaal je de hoofdprijs voor een kantoor op de Zuidas. 350 euro huur voor een vierkante meter van de meest prestigieuze kantoortuin die ons land rijk is. Allemaal om te voorkomen dat je onmisbare advocaten- en bankierstalentjes hun heil elders zoeken. En dan kijk je aan tegen tien jaar lang het allesvernietigende GEBONK van heipalen naast de deur. En, laten we wel wezen, in 2027 is dat project natuurlijk nooit klaar. 2040 is een iets realistischer schatting. Ondernemers zijn bang voor de herrie, vastgoedeigenaren vrezen dat hun huurders vertrekken en de gemeente wast haar handen in onschuld en brabbelt wat over 'met de fietsenstalling gaat het toch ook goed'. Kortom: regelrechte PANIEK op de Zuidas. En dan zijn we nog niet eens begonnen met bouwen. Nee, dit project wordt ongetwijfeld een daverend succes.

Reaguursels

Inloggen

Gut. moeten ze er niet een ecoduct van maken? Die dingen schieten als paddenstoelen uit de grond, zijn merkwaardigerwijze bijna altijd op tijd klaar, kennen slechts kleine budgetoverschrijdingen en zijn precies zo overbodig als het overkappen van de A10...

bisbisbis | 17-09-14 | 11:31 | + 0 -

De duurste stukjes Nederland liggen in de grachtengordel en in Oud-Zuid - écht niet aan de Zuidas.

colonnecinco | 16-09-14 | 22:54 | + 0 -

Het kan gewoon sneller als mensen niet zo zeiken.
In China is zoiets in een paar maanden klaar en bouwt men gewoon om of over de tegenliggers.

Vuurwezel | 16-09-14 | 17:40 | + 3 -

pietvanvliet | 16-09-14 | 14:34 |

Te huur: 7,62 mm met verstelbare kijker.

duitse herder | 16-09-14 | 15:22 | + -3 -

conè | 16-09-14 | 12:35 | + 9 -

Touché!

Dude heb je eten | 16-09-14 | 14:38 | + 1 -

@duitse herder: Heeft u mijn gazon wel eens gezien?! Daar kun je haast geen hek tegen zetten momenteel. Geen hert meer te bekennen, alleen zwijnen. Tot ver achter Zwolle barst het van die dingen en ze vreten alles op, maar de stand een beetje op peil brengen door er een paar duizend op een menukaart te helpen? Homaar! Staan er meteen 20 mini Van der Graafjes hysterisch krijsend in je voortuin. Of ze scheuren toeterend over je oprit.
 
Als ik dat leuk vind, ga ik wel naar Amsterdam West als Turkije een interland wint. Dan heeft het tenminste nog een beetje vrolijke sfeer (en ik roep meteen dat ik multiculti-verantwoord ben).
 
Met die hippies lukt dat niet zo goed. Ik ben dan wel gek op wild zwijn, maar op bord. Puur uit rancune.

pietvanvliet | 16-09-14 | 14:34 | + 1 -

pietvanvliet | 16-09-14 | 13:55 |
Nederlanders en wild. Dat is plaatjes kijken, TV kijken en eenmaal per 10 jaar naar een dierentuin.

Jammer dat ik hier geen foto's kan plaatsen.

duitse herder | 16-09-14 | 14:06 | + -2 -

@Duitse herder: Het mocht niet van Midas Dekkers gisteravond, maar ik heb eerdaags weer wild uit eigen 'achtertuin'. Ik moest smakelijk lachen om het gestuntel van die provincievent en ben (na de veertiende onderbreking van 's mans verhaal door een schijtlollige opmerking van Pauw) maar weggezapt. Toch nog twee minuutjes gezien (zou je dan meetellen in de statistiek?).
 
Maar als die zuidasjongens slim zijn, gaan ze zich er mee bemoeien in plaats van erover janken. We hebben het over de gemeente Amsterdam. Die hebben, bewezen, geen flauw benul hoe je dit soort projecten moet aanpakken. Alleen 'worst case scenario's'.
 
Behalve dat daar dus bakken geld te halen zijn, hebben ze dan de 'overlast' zelf in de hand. Op voorwaarde dat ze die pokketunnel dan meteen twee keer acht banen, acht treinsporen en minimaal vier metrolijnen maken, ben ik voor die tunnel.

pietvanvliet | 16-09-14 | 13:55 | + 5 -

Duitse Herder gaat in alle rust de hertjes voeren die straks weer vanuit de bossen in zijn tuin komen.
Zondag wat schapen ophalen, een mannetje en een vrouwtje, zodat ik volgend jaar een overheerlijk lammetjesvlees maaltijd kan bereiden.

duitse herder | 16-09-14 | 13:18 | + -11 -

Om nog maar te zwijgen over het 10-jarige verkeersinfarct dat dit tot einde bouwwerkzaamheden gaat opleveren.

P.A. van der Werff | 16-09-14 | 13:05 | + 1 -

Dude heb je eten | 16-09-14 | 12:12

Sterker nog, de juridische slagkracht van de gemeente zit waarschijnlijk aan de zuidas...

conè | 16-09-14 | 12:35 | + 21 -

Lijkt me problematisch voor de gemeente. De meeste bedrijven die daar zitten zijn hebben wat meer juridische slagkracht dan de gemeente dat heeft in het geval van conflicten.

Dude heb je eten | 16-09-14 | 12:12 | + 13 -

De Noord-Zuid lijn bleef ook lekker binnen het budget en werd op tijd opgeleverd. Not. Die is nog steeds niet af en inmiddels al 2 keer zo duur.

Osdorpertje | 16-09-14 | 12:03 | + 5 -

Natuurlijk is dit een probleem: zonder deze overlast is de hype van zo'n hoge huren misschien 10 jaar vol te houden.
Gaan ze de laatste jaren daarvan af snoepen...

frank87 | 16-09-14 | 12:02 | + 6 -

Sowieso een idioot project. Bij Schiphol zien we dagelijks hoeveel storingen een tunnel voor het treinverkeer oplevert, en de Mont-Blanc Tunnel was maanden afgesloten nadat een vrachtwagen in brand vloog. Veel te grote risico's, zeker als je bedenkt dat het in brand steken van een vrachtwagen een stuk eenvoudiger is dan een gekaapt vliegtuig in een WTC-toren sturen.

bintang | 16-09-14 | 11:45 | + 4 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken