Vormen de grote oliebedrijven een tankstationkartel?

Het beleid van de overheid ten opzichte van snelweg-pompstations verdient bepaald geen schoonheidsprijs. Met het idee dat kleinere ketens dan een kans zouden maken en er wellicht zelfs concurrerende brandstofprijzen zouden komen, besloot de ambtenarij politiek om voor de A-locaties vanaf 2002 met veilingen te gaan werken. De tankstations worden dan in blokken van zeven tot tien voor een periode van vijftien jaar geveild. In die periode garandeert de overheid de pomphouder een monopolie. Daarna begint het feest weer van voren af aan met een veiling. Leuk bedacht, maar tot nu toe werd er nauwelijks een veiling gewonnen door een nieuwe speler. Van het oorspronkelijke idee komt dus niets terecht. Wat het nog erger maakt, is de voorsprong die zittende pomphouders bij de veiling hebben. De locaties zijn niet in het bezit van de overheid, maar van die pomphouders. Ze worden dus feitelijk onteigend. Daar krijgen ze wel wat voor terug: de opbrengst van de veiling. Om ervoor te zorgen dat ze niet een bizar hoog bedrag bieden, moeten ze 30% van het verschil tussen hun bod en de nummer twee ophoesten. Dat is vragen om kartelafspraken: wanneer - laten we zeggen - Shell en BP onderling afspreken dat ze hun huidige locaties mogen houden, dan is alleen de marge tussen de hoogste en de een-na-hoogste bieder nog relevant. Daarvoor maakt het niet uit of de biedingen rond de miljoen of rond de €10 miljoen zweven. Wanneer ze dan allebei een hoog bod doen op een locatie, valt het verschil mee en is de prijs derhalve minimaal. Vandaag wordt er weer een aantal tankstations geveild. Volgens Belangenvereniging Tankstations moeten we daadwerkelijk rekenen op een kartel van de grote spelers, wat uiteraard een schande zou zijn. Uit de veiling van 2012 zien we dat echter niet heel duidelijk terug. Twee jaar geleden werd er voor €25 miljoen aan pompstations is geveild, waarbij er inderdaad slechts één station was waarvoor de hoofdprijs betaald moest worden (€800.000). De verschillen tussen de hoogste en twee-na-hoogste bieder waren evenwel nog best wel groot, met als uitschieter een station in Vlaardingen dat €5.555.000 bij BP bleef, terwijl de nummer twee slechts een miljoen had geboden. Enige verdachte is een benzinepomp in Oosterhout die €7.601.000 heeft 'opgeleverd', waarbij bieder twee nog geen 500k lager had geboden. Niettemin een reden om het proces eens door te lichten. Want er moet toch een manier zijn te vinden om die brandstofprijzen langs de snelweg te laten zakken naar normale proporties.

Reaguursels

Inloggen

Dubrovink | 10-09-14 | 21:46 |
Handig zo'n app als deze goed wordt bijgehouden, ik ga 'm downloaden. Ik moet heel eerlijk zijn dat ik dat ook wel regelmatig bij de Tinq in Nootdorp ben geweest, dus ik ken 'm. Maar ik had haast en ze zijn daar met de weg bezig en ik gokte met zo'n goedkoop tankstation op nog geen 10 minuten verder zal het prijsverschil niet heel erg hoog zijn. Ik ga er niet dood aan, maar de kosten rijzen de pan uit en bij zo'n tankstation betaal je dan ook nog eens extra voor de service, peperdure producten in de winkel en dergelijke, waar je helemaal geen gebruik van maakt.

Meneer Rozenwater | 10-09-14 | 23:48 | + 1 -

@Meneer Rozenwater | 10-09-14 | 19:10 | + 2 -
hier een tip: directlease.nl/tankservice/
(er is ook een app voor de smartphone)
Zoek maar 'ns op Nootdorp - zie je dat het inmiddels 1,82 kost en dat het een klein stukje verder voor 1,68 had gekund... Sorry.

Dubrovink | 10-09-14 | 21:46 | + 1 -

hotnot | 10-09-14 | 18:15 |
2 of 3 tankstations op een plek? In welke landen gebeurt dat, ik heb het nog nooit gezien, aan de andere kant ben ik niet zo'n wereldreiziger. Ik ben een keer gewenkt bij een pompstation en dat was niet om te tanken, het bleek kerel te zijn opzoek naar ranzigheid.
*
Ik tank eigenlijk nooit langs de snelweg. Van de week zat ik in hoge nood, wat een lege tank betreft en kwam ik terecht bij tankstation in Nootdorp, je moet er even de snelweg vanaf. Overal ballonnen en er viel te lezen dat ze verkozen waren tot beste tankstation van Nederland. 1,80 koste een liter euro95, 1 fucking euro 80! Ik heb er paar liter ingegooid om thuis te komen, maar ik voelde me naast door de overheid ook door de pomphouder bestolen. In Frankrijk betaalde ik een paar werken geleden, 1,49 en Luxemburg 1.31. Ik hoorde vanmorgen dat de olie prijs al enige tijd dalende is, onder de 100 euro, maar bij de pomp zie je er niets van.

Meneer Rozenwater | 10-09-14 | 19:10 | + 5 -

@fail
Prijsafspraken maken het voor nieuwkomers alleen maar aantrekkelijker om de markt in te springen. In de huidige situatie zou dat niet kunnen omdat je naast zo'n kunstmatig duur tankstation geen goedkopere neer mag zetten.
Met absolute kartelvorming bedoel ik een markt die voor 100% door 1 speler (of groep) gedomineerd wordt. Dat is onmogelijk bij een vrije markt. Het zal tijdelijk voor kunnen komen, maar er zullen altijd nieuwkomers hun kans ruiken.

blubberpoesje | 10-09-14 | 18:56 | + 0 -

Maak zo'n tankstationgebied wat groter. En zet er dan 2 of misschien 3 maatschappijen neer. In andere landen werkt dat ook zo. Dan kom je aanrijden, en staat er iemand te wenken om toch vooral bij hun te komen tanken.

hotnot | 10-09-14 | 18:15 | + 3 -

Kartelvorming bestaat alleen omdat wetgeving dat mogelijk maakt. In een vrije markt zal de ene partij groter zijn dan de andere, maar absolute kartelvorming is volstrekt onmogelijk.
blubberpoesje | 10-09-14 | 16:15 | + 0 -
... wat houdt bedrijven in zo'n situatie dan tegen om (prijs)afspraken te maken en wat is 'absolute' kartelvorming?

fail | 10-09-14 | 17:08 | + 10 -

'Als jij mijn rug wast dan was ik de jouwe' is al kartelvorming.

Zie de Nederlandse politieke vrienden onder elkaar als dagelijks voorbeeld.

duitse herder | 10-09-14 | 16:54 | + 5 -

Kartelvorming bestaat alleen omdat wetgeving dat mogelijk maakt. In een vrije markt zal de ene partij groter zijn dan de andere, maar absolute kartelvorming is volstrekt onmogelijk.

blubberpoesje | 10-09-14 | 16:15 | + -5 -

De grootste kartelvormer is de staat gelet op de accijnzen en de te vergeven vergunningen.

ProAsfalt | 10-09-14 | 16:10 | + 8 -

Het is al triest dat de overheid zich overal mee gaat bemoeien.
Ik heb een ander voorstel: alle tankstations zetten op hun prijzenbord de brandstof-prijs exclusief de door de overheid opgelegde BTW en accijns !!! Dan kunnen we het verschil tussen de tankstations direkt zien, en kunnen we ook direkt het asociale gedeelte zien dat de overheid opeist. Misschien verdienen die olie-maatschappijen ook goed, maar het overgrootste deel gaat naar de overheid. En die hebben in Nederland NOOIT genoeg!

Alexander Pechkop | 10-09-14 | 16:03 | + 7 -

Wederom, als de overheid zich bemoeit met een markt is het al geen markt meer. Met alle nadelige gevolgen voor burgers van dien.
Waarom mag een oliemaatschappij niet gewoon haar pompen (mits voldaan aan wat basale veiligheids- en milieuregels) neerzetten waar zij wil?

kapotte_stofzuiger | 10-09-14 | 15:47 | + 16 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken