U betaalt te veel contant

Zes van de tien betalingen vindt contant plaats. Onder de tien euro is zelfs driekwart van de betalingen in cash. Dat moet anders vinden winkeliers, pomphouders, horeca en banken. Want cash geld is gevaarlijk voor winkeliers, pomphouders en de horeca en pinbetalingen verlagen de kosten. Of in marketingtaal: 'bevordert de maatschappelijke efficiency'. En dat terwijl het 'toonbankverkeer' in Nederland al 'één van de meest efficiënte van Europa' is. In vergelijking met het Europees gemiddelde levert dat (de banken?) €1 miljard aan besparingen op het betalingsverkeer op. Maar dat is niet genoeg. Dus hebben de contractpartijen - merk op: klanten horen daar niet bij, wij vermoeden dat die ergens centraal staan - afgesproken onder andere het aantal pinstoringen te verminderen. Maar voornamelijk moet de consument 'bewust' worden gemaakt dat pinnen voor de winkeliers, pomphouders, horeca en de banken fijner is. Daarvoor gaan de 'relevante stakeholders' kijken aan welke 'knoppen' bij de consument gedraaid kan worden om dat te bereiken. Onze eerste gedachte is: korting. Heel veel andere argumenten om niet cash te betalen zien we niet zo, vanuit de klant bekeken. Lees het hele keivertrouwelijke - en inmiddels door de NVB offline gehaalde - convenant hier.

Reaguursels

Inloggen

@kapottestofZuiger, huh een ondernemer is zelf verantwoordelijk voor de veiligheid.... de politie en justitie alleen bij een bekende dreiging... een roofoverval wordt over het algemeen niet aangekondigd... dus het is aan de ondernemers om hier stappen tegen te zetten....
.
Tis te makkelijk om Politie en Justitie hier op aan te spreken.... zelfs triest.... aangezien de winkelier gewoon een ondernemersrisico heeft en dus voordat hij gaat ondernemen WEET welke risico's er zijn....
.
Dat de tijden veranderen.... en de winkeliers niet mee veranderen..... tja das meer hun probleem dan het onze!(kleine winkeltjes hebben geen afstortkluizen... geen overvalmelders.... geen grootalarm (want vaak te duur bevonden... maarja overvallen worden kost zeker geen geld!)

bArAbAts | 04-09-14 | 12:09 | + 0 -

Ja maar het is toch veel eenvoudiger voor onze heilstaat om te doen wat nodig is, en wat we daarom dus allemaal willen (alleen niet vrijwillig, maar dat is alleen omdat we het niet goed begrepen hebben).
Het direct van de bankrekening weghalen van geld is geen confiscatie, het is gewoon het mobiliseren van een alternatieve geldstroom om lange-termijn investeringen te bekostigen.
www.reuters.com/article/2014/02/12/us-...

Jan Slot | 04-09-14 | 10:55 | + 0 -

een vriend had ooit een gesprek voor een uiitkering ... Hij kon mooi zijn bank afschriften laten zien .... die gasten vonden een uitkering niet nodig omdat ie had bepaalde "transacties" erop had staan van enkele euro's bv tanken = auto bezit dus niet arm etc etc ... nou fijn ... Als je in zo'n situatie komt te zitten (eerst ww en dan uitkering ) dan kan je maar beter niet te veel pinnen!

CONTROLE .. daarvoor is het bedoelt. Niks meer en niks minder.

Klote zooi dus cash is king weg met pin

speedy_con33 | 04-09-14 | 10:09 | + 4 -

het doet heel goed om jullie anti pin reacties hierboven te lezen. Niet zo lang geleden had ik 20 jaar lang een zaak in Europa en klaagden vele klanten regelmatig dat het belachelijk was dat ze bij mij niet met pin konden afrekenen. Ik heb altijd mijn poot stijf gehouden omdat ik van mening ben dat betalingen via girale systemen ooit een keer tegen alle hardwerkende burgers zullen worden gebruikt.
De roverheid heeft nu eenmaal geld nodig en zal altijd wel weer iets nieuws verzinnen om de burger te kunnen taxeren.
Wat nu legaal is kan over enkele jaren als illegaal bestempeld worden met alle gevolgen van dien..
Als ik hier nu dan jullie reacties zo lees, inmiddels genietend van mijn pension in Nieuw Zeeland, doet mij dit heel goed en krijg ik zelfs weer een beetje hoop in een betere toekomst.

treser.info | 04-09-14 | 09:51 | + 0 -

Ik PIN nooit.
Haal eens per week mijn huishoudgeld en altijd bij dezelfde ATM. Vervolgens gaat alles in contanten, want ik vertik het om financieel gevolgd te worden.
Niet alleen door de roverheid, maar ook door de winkeliers. Tenslotte heb je bij AH geen bonuskaart nodig om de bonus te krijgen: kassameisjes zijn altijd welwillend, wat dat aangaat.

Overigens loopt het IMF al een tijd lang om een crisisheffing te janken: 10% van elke rekening inpikken. Dat indachtig is het een goed idee om geen geld op de rekening courant te houden, want vroeger of later gaat die graaiactie er echt komen. Aangezien je toch al geen rente krijgt bij de banken, is de oude sok een goed alternatief. In ieder geval totdat IBAN echt goed werkt. Tegen die tijd neem ik een rekening bij een niet-Europese bank. Da's ook veilig. Tot die tijd vullen we de oude sok :)

McPhart | 03-09-14 | 23:21 | + 9 -

Ik snap wel waarom veel mannen contant willen betalen - moeder de vrouw mag natuurlijk niet het bezoek aan de plaatselijke neuqschuur op de afrekening zien.

hangtiet met knoop | 03-09-14 | 23:15 | + -10 -

Coolchwip_ | 03-09-14 | 22:19
Nee, ik bedoel de controle van de belasting die iedereen krijgt. Jij bent alleen nog niet aan de beurt geweest, maar straks gebeurt dat middels automatische controles zoals nu al met je APK. En het gaat met terugwerkende kracht, dus alles wat je hebt gepind ligt straks ook onder het vergrootglas.

Atlas Shruggs 10 | 03-09-14 | 22:42 | + 6 -

Atlas Shruggs 10 | 03-09-14 | 22:01
Je bedoelt dus Plukze-wetgeving...

Coolchwip_ | 03-09-14 | 22:19 | + 0 -

Net als die administratiekosten bij acceptgiro's

(zorgverzekeringen bieden je zelfs een staatslot aan als je ze machtigt voor auto incasso.
De internet provider heeft simpelweg geen acceptgiro's meer als je net verhuisd bent.

Krijg effe allemaal heel hard de tyfus!!!
Ik kreeg vandaag een verkeersboete 7 euro administratiekosten vanwege het nieuw type flitspaal die de prent binnen 9 dagen digitaal aanlevert via de leasemaatschappij in de mailbox
geautomatiseerde administratie. Dat u dit weet mensen!

Ik wil verdomme cash betalen en maandelijks met acceptgiro's omdat ik me scheel kijk op die stomme IBAN nummers en moet voortaan speciaal naar de stad omdat ze de lokale bank hebben gesloten

En dat mensen werd verkocht als extra gemak voor de klant die ooo zoo centraal staat.
Steeds maar weer komen die diknekken er mee weg. Steeds maar weer. Wanneer houdt het eens op!

TP 1984 | 03-09-14 | 22:15 | + 14 -

Zo'n pinpas is best waardevol (je hele rekening kan er mee geplunderd worden). Vertrouw je zo'n ding ook maar 1 seconde in een apparaat wat van hand tot hand gaat tussen een hele groep werkstudenten die je drankjes bezorgt op het terras.
Pinnen is zeker NIET veiliger voor de gewone consument.

frank87 | 03-09-14 | 22:06 | + 16 -

Coolchwip_ | 03-09-14 | 21:43
Nee hij bedoelt wat veel ondernemers zoals ik elk jaar voor hun kiezen krijgen. En als particulier krijg je dezelfde controle. Kunt u die en die uitgaven verantwoorden? Waarom wilde u dat kopen? Wat voor artikel bij die sexshop? Volgens onze berekening kunt u dat niet kopen, dus boete.
Je ziet de ambtenaren al gniffelen bij de querie sexshop, even kijken welke BNers bij die en die winkel waren en hupsakee, weer een stuk privacy opgeofferd.
Nogmaals, dat was voor mij jaren geleden al de praktijk, inmiddels is misschien Kik Butt0wski ook aan de beurt geweest en volgen straks alle reaguurders wegens staatsonvriendelijke comments.
Dus neuk op met die regels en betaal gewoon alles contant. Geen cash? Dan ook geen omzet, even kijken wie dat het langste volhoudt.

Atlas Shruggs 10 | 03-09-14 | 22:01 | + 16 -

Ze kunnen je veel beter in de gaten houden als je pint.

watergeus | 03-09-14 | 22:00 | + 10 -

Als ik niet cash kan betalen, dan krijgt de winkelier van mij geen klandizie. Dan breng ik mijn geld wel naar een andere winkelier die mijn cash wel wil!!

denoorman | 03-09-14 | 21:57 | + 15 -

"U betaalt teveel .........." ligt nog dichter bij de waarheid

taxhond | 03-09-14 | 21:54 | + 4 -

Cash is King. Ik heb er geen enkel behoefte aan dat overheden en banken weten waar ik een biertje koop of waar ik mijn geld aan uit geef. Op het moment dat we niet meer cash kunnen betalen zijn we onze vrijheid totaal kwijt. Bij een winkel of bij een horecagelegenheid waar je alleen met pin of credit card kan betalen zal ik niet komen. Ik betaal principieel cash. [email protected] Big Brother!!

denoorman | 03-09-14 | 21:53 | + 20 -

KiK Butt0wski | 03-09-14 | 20:19
Uhh, je bedoelt Plukze-wetgeving?

Coolchwip_ | 03-09-14 | 21:43 | + 2 -

Ik betaal uit principe alles cash. Ik geef de overheid geen kans totale controle over mijn leven uit te oefenen.

i-Wonder | 03-09-14 | 21:22 | + 21 -

Vraag maar aan de inwoners van Cyprus hoe leuk het is om alleen giraal geld te hebben. Zonder cash is het voor brussel heel gemakkelijk om zich de vermogens van de Nederlanders toe te eigen.

Winston1 | 03-09-14 | 20:41 | + 23 -

.. Of je krijgt van de belastingdienst opeens een brief of je even wil komen uitleggen waarom je in een bepaald tijdsbestek 3 keer hebt gepind in een kledingzaak, terwijl je dat geld eigenlijk niet zou moeten kunnen hebben volgens hunner berekeningen......

DING DONG.. wil het volgende slachtoffer zich even aan de kassa melden.... DING DONG...

KiK Butt0wski | 03-09-14 | 20:19 | + 22 -

Contant is goed. Volgens mij hebben winkeliers lang niet allemaal baat bij PIN, vooral winkels met heel veel transacties die daardoor tijd kunnen besparen en waarschijnlijk een goede deal met de bank hebben. Voor kleinere winkeliers is cash aantrekkelijker denk ik. Maar vooral voor de overheid is het pinnen belangrijk, want totale controle. De overheid kan er geen genoeg van krijgen.
Als eerlijke maar privacyminnende burger hecht ik erg aan de optie om cash af te rekenen.

panadol | 03-09-14 | 19:55 | + 30 -

Pinnen ! , dan kan Rabobank van de woensdag voor witte donderdag het geld vast houden tot de woensdag na Pasen ! Want de Rabobank is schijnbaar katholiek .

Alfa 75 | 03-09-14 | 19:35 | + 13 -

@ Coolchwip_ | 03-09-14 | 19:20 | + 0
ja, of dat ze het contante geld gaan voorzien van traceerbare chips en ze bij je langskomen met de vraag waarom je EUR 500,= in huis hebt. En of je dat dan even op een rekening wil storten...

Good Meuning | 03-09-14 | 19:27 | + 22 -

CONTROLE van de roverheid en de banken op de domme burger dat is waar het om gaat .

schijtendijkes | 03-09-14 | 19:24 | + 30 -

Zul je zien dat cash betalen straks beboet wordt met een euro per transactie.

Coolchwip_ | 03-09-14 | 19:20 | + 27 -

Cash is gevaarlijk voor winkeliers... Mmmm, misschien gewoon eens recidiverende criminelen langer opsluiten.
.
Girale transacties en tegoeden zijn namelijk tegenwoordig gevaarlijk. Niet meer prive en daarnaast weet je nooit wanneer een Dijsselbloem in een keer een graai gaat doen tbv stabiliteit Euro of banken.
.
Meer cash. De enige weg voorwaarts voor een burger die zijn eigen geld wil uitgeven.

Parel van het Zuiden | 03-09-14 | 19:20 | + 32 -

Misschien stukje even doorlezen vóór plaatsen.

- Onder de tien uur of onder de tien euro?
- "merk op: klanten horen daar niet bij, wij vermoeden dat die ergens ANDERS centraal staan"

Elmauro | 03-09-14 | 19:20 | + -3 -

Al sinds de invoering van het pinnen houden sommige zaken er een ontmoedigingsbeleid op na door een soort boete in rekening te brengen als klanten willen pinnen. Tot voor kort deed zelfs een reus als AH dat. Betalen om te mogen betalen. Belachelijk, maar nog steeds zijn er winkels waar dat de realiteit is. Kom dan nu niet aan met opmerkingen dat de 'consument bewust gemaakt moet worden'. Laten die winkels hun klantvijandige beleid maar eerst eens veranderen en ophouden met het in rekening brengen van pinkosten.

Boyo | 03-09-14 | 19:15 | + 0 -

Die banken en overheid gaan er altijd zo prat op dat ze voor onze veiligheid opkomen, maar op een of andere manier ga ik me dankzij hen steeds onveiliger voelen. Denk dat deze wereld een heel stuk veiliger wordt als zij zichzelf eens opheffen.

Good Meuning | 03-09-14 | 19:07 | + 30 -

"Onder de tien uur is zelfs driekwart van de betalingen in cash."

Voor tien uur 's morgens of tien uur 's avonds?

Mr.Q | 03-09-14 | 18:55 | + 10 -

Het ligt aan ons dat de overheid de winkeliers, pomphouders en de horeca niet kunnen beschermen zeker. Cash = Koning!

majorkingkong | 03-09-14 | 18:54 | + 30 -

Het gaat vooral om de controle. Het wordt -zoals gebruikelijk- verkocht onder het motto "dat het in ons belang is of in het belang van de winkeliers", maar het is vooral in het belang van bankiers en overheid. Als het aan hen lag zou het contante geld al lang verdwenen zijn.

Good Meuning | 03-09-14 | 18:53 | + 76 -

Ja, die verbouwing laatst die iemand hier buiten de uren deed die betaalde ik cash. En zo nog wat van die dingetjes. Wil ik graag zo houden.

dr. P. von Orno | 03-09-14 | 18:53 | + 50 -

Ik pin als 2·de cijfer achter de komma 3, 4, 8 of 9 is. Cash reken ik af bij het 2·de cijfer 1, 2, 6 en 7. Rijk ga je er niet van worden. Het is meer uit principe. Zouden meer mensen moeten doen. Ik stel een nationale pin/cash·dag voor op deze wijze. Dan is de cent zo weer terug.

meneer der meneren | 03-09-14 | 18:52 | + 50 -

Ik betaal alleen cash!
Voelt toch een beetje als burgelijke ongehoorzaamheid.

polletjepiekhaar | 03-09-14 | 18:52 | + 54 -

ik ben de laatste tijd weer een fan van cash. Zo geeft mijn vrouw minder uit nu ze weet wat ze in de portemonnee heeft, en voor mijzelf weet ik het nu ook beter. Budgetteren gaat beter met de flappen en centjes in de beurs. Zo weet je beter wat je uitgeeft.

Maar ja, alles in deze regering is gericht op het maken van schulden (Hypotheken worden nog steeds gesubsidieerd) en sparen is onrendabel geworden ( vermogensrendementsheffing is vele male hoger dan het werkelijke resultaat)

De Treinende Rechter | 03-09-14 | 18:48 | + 62 -

Jammer dat er geen bitcoinlover bij de lobby zit - of zouden ze ook een niet-relevante groep zijn?

hangtiet met knoop | 03-09-14 | 18:45 | + 2 -

Cash is gevaarlijk voor onze Big Brother overheid:
-men kan niet alles controleren
-ondernemers blijken weer eens NIET beschermd te worden door politie (en justitie)

kapotte_stofzuiger | 03-09-14 | 18:39 | + 102 -

Stond ik 4 jaar geleden nog een hele discussie te voeren met een plaatselijke sigarettenboer over het pinnen van een bedrag van een paar euro. Pinkosten: 25 cent. Nou nee! Want (bak argumenten basically zoals boven beschreven) maar helaas, of pinkosten of niet. Oke no-deal, dan niet prutser. En nu is het weer andersom.

Beaulefermier | 03-09-14 | 18:29 | + 50 -

Only cash, de tiefus.

gentle giant | 03-09-14 | 18:21 | + 101 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken