Beste bol.com, zo moet e-mailmarketing dus niet

Elke dag slibt de mailbox weer vol met aanbiedingen waar u eigenlijk nooit op zit te wachten. Wie regelmatig bij grote Amerikaanse webshops bestelt, ziet in hun mailings nog weleens iets staan dat daadwerkelijk interessant is. De Nederlandse e-mailmarketing is daarentegen vrijwel zonder uitzondering best wel heel erg kut. Laten we als voorbeeld eens door een mail van bol.com lopen. Als grootste webwinkelier van Nederland hebben die een eer hoog te houden. En omdat ze in drie dagen tijd drie keer dezelfde mail stuurden, doken we daar eens dieper in.

Titel: 'Beste [voornaam], een speciale aanbeveling voor jou.'
Goede titel. Misschien is dat persoonlijke een beetje overdreven, want wij weten ook wel dat ze daar een scriptje voor hebben. Maar een 'speciale aanbeveling' is altijd welkom, zeker als ze er elke dag eentje doen. Wie zich goed genoeg voelt om een 'aanbeveling' te mogen doen, moet toch van zelfvertrouwen blaken. Blijkbaar heeft de webwinkel een slimme manier gevonden om eerdere aankopen danwel bekeken items te wegen en op basis daarvan een nieuw product te selecteren. En dat dan ook nog in de 'speciale' variant. Niet drie, niet vijf, maar één. Dit belooft veel. 8+

'Billie heeft dit op je verlanglijstje gevonden'
Billie? Wie is Billie en wat had hij in mijn verlanglijstje te zoeken? 6,5

'Beste [voornaam],'
Dat hadden we al gehad. Maar vooruit. 7,5. Is goed.

'Graag herinneren we je aan de volgende artikelen die je bij bol.com op je verlanglijstje hebt geplaatst.'
Ho. Wacht. Er kwam toch een aanbeveling, niet een herinnering? 4-

'Via deze mail kun je gemakkelijk deze producten nog eens bekijken, doorgeven als cadeautip of ze alsnog zelf aanschaffen.'
Welja, doe er maar nonchalant over. Kan dat écht allemaal zomaar op bol.com? 8+

[product]
Wel godnondeju. Dat heb ik twee weken geleden op mijn verlanglijst geplaatst. Toen was ik niet bereid tot een impulsaankoop, anders had ik het product wel gekocht en niet op mijn verlanglijst gezet. Nu ineens wel? Wat is er dan allemaal in de tussentijd veranderd? De prijs in ieder geval niet. En er zijn ook niet ineens mensen jarig die twee weken daarvoor nog niet jarig zouden worden. 3

'Heb je even? Wat vind jij van deze e-mail?'
Dat zullen we wel eens even vertellen ja. Via Twitter, via het feedback-formulier... Maar ook nog even via deze weg. Ten eerste weet jij helemaal niet of ik een 'je' of een 'u' ben. En die speciale aanbeveling bleek ordinaire clickbait. Bol.com is toch geen NRC Q, of wel soms? Het enige speciale aan de hele aanbeveling bleek te zijn dat alleen mensen met een heel zware vorm van dementie er iets aan hebben. Geef onze portie de volgende keer dus maar gewoon aan fikkie. En ja, andere Nederlandse webwinkels: dat geldt voor jullie ook.

Reaguursels

Inloggen

Bij het onderdeel "Liefhebbers van [whatever hier staat] bestelden ook..." blijkt dat (in elk geval bij mij) de helft van de verwijzingen niet eens bestaat.

Shimmerknight | 03-09-14 | 14:31 | + 1 -

@Stipjes. Je hebt gelijk vrijwel nooit de gunstige of laagste prijs.
Niet verwonderlijk, aangezien bol.com onderdeel is van Ahold. Geen enkele formule van Ahold is goedkoop.
De lakmoesproef is dus "Maakt <winkel/formule/anders> deel uit van het AHold concern?" Is het antwoord hierop ja, dan is deze altijd aan te merken als duur.

Etos, is duurder dan Kruidvat of Trekpleister.
AH duurder dan menig andere supermarktketen.
Gall & Gall duurder dan Dirck III

Bol.com vormt op deze regel geen uitzondering.

123098 | 03-09-14 | 13:46 | + 0 -

Niet alleen Nederlandse webwinkels, hoor.
Ooit een boek gekocht bij Kobo?
Zijn de "aanraders" of "nieuwe releases" aangepast aan jouw leesvoorkeuren?
Heb (een van) deze boeken ooit aangemerkt met "Geen interesse"? M.a.w. "Ik vind dat boek niets".
Maar hielp dat ook? Nee, ze blijven je dezelfde boeken aanbieden waarvan je hebt aangegeven dat je daarin niet geïnteresseerd bent.
Sterker nog, ze raden je zelf aan boeken te kopen die je al hebt gekocht (én in je Kobo bibliotheek/online account staan).

En dat allemaal het liefst in een mailtje opgesteld in gebrekkig Nederlands of deels in het Engels.

123098 | 03-09-14 | 13:40 | + 0 -

"Heb je even?" Ik ben verdomme je beste vriend niet.

Fiasco | 03-09-14 | 12:02 | + 4 -

bol.com - altijd de hoogste prijs (disclaimer: voor de producten die ik zoek tenminste)

stipjes | 03-09-14 | 12:00 | + -3 -

Wat ik zorgwekkender vind is dat R Goossens zichzelf op Twitter 'Journalist' noemt. Ja nog ff. Een beetje cynische stukjes zonder enige inhoud of uiteenzetting typen op een website die zijn bestaansrecht alleen te danken heeft aan GeenStijl.

Als het allemaal zo makkelijk gaat ben ik dan vanaf vandaag transfervrije profvoetballer.

Ow en Bol.com, tsjah ik kan me keuzes heel goed zelf maken dus ver van mijn bed show die e-mails.

PeterSelie | 03-09-14 | 11:58 | + 3 -

Zolang ze de prijs van e-Books niet halveren, koop ik niets bij die afleggers van Bol. Hetzelfde geldt trouwens voor nog veel meer zaken zoals DVD's (ja, ik koop ze nog); het is allemaal peperduur hier in Nederland. Ik haal alles bij Amazon!

Brou Is Back | 03-09-14 | 09:39 | + 3 -

Marketing van booking.com werkt wel aardig... Dus niet alle NL bedrijven doen het zo slecht als Bol.com. Laatstgenoemde ben ik na een aantal keren zo banaal behandeld dat ik daar met een grote boog omheen shop.

zevenblad | 03-09-14 | 09:06 | + 3 -

Prachtig uitgelicht RG.
BOL bereikt precies het tegenovergestelde van wat ze willen. Zou chef marketing dat door hebben of hebben ze daar net zo'n topdown benadering als in die grote zorginstellingen die nu duizenden mensen ontslaan?

De Bruune Pleebejer | 03-09-14 | 08:13 | + 5 -

Ga je nou je hele spamfolder op daskapital leegstorten? *gaap* doe eens wat moeite voor je kopij.

******** | 03-09-14 | 02:01 | + 2 -

Bol (Ahold).com
komt lekker persoonlijk in mijn spam terecht, waar hij ook thuishoort +10

polletjepiekhaar | 02-09-14 | 20:49 | + 4 -

De redactie heeft nog nooit van een spambox gehoord? Krijg je (of u, dat weet ik ook niet) ervan als je accountjes gaat lopen aanmaken met je normale e-mailadres.

Brinkman | 02-09-14 | 20:36 | + -4 -

Nederlandse winkels zijn gewoon k*t, of het nu een online firma is, of een stinkende toko in een achterafstraatje.

kapotte_stofzuiger | 02-09-14 | 20:33 | + -38 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken