Gaat Apple contactloos betalen redden?

Contactloos betalen wil nog niet echt van de grond komen. In Nederland kun je qua supermarkten alleen bij de Ah To Go soms contactloos betalen met een nfc-chip. En dat terwijl steeds meer pinpassen de functie ondersteunen. Maar er gloort wat licht aan het eind van de tunnel nu Apple zich ermee aan het bemoeien is. In de nieuwe iPhone 6, die vermoedelijk volgende week wordt aangekondigd, zit namelijk een nfc-chip die draadloos betalen met een telefoon mogelijk moet maken. Oftewel: houd je telefoon voor een reader en reken je boodschappen af. Best interessant, zeker als je bedenkt dat een en ander beveiligd kan worden middels de roemruchte vingerafdruklezer die ook al in de iPhone 5S zit. Veilig & razendsnel betalen dus. En Apple is er serieus mee bezig, getuige een overeenkomst die het bedrijf inmiddels heeft gesloten met Visa, MasterCard en American Express. Met de iTunes Store heeft Apple bovendien al een gigantische database van gebruikers (inclusief betaalgegevens), dus de implementatie kan betrekkelijk eenvoudig zijn. Gebruikers koppelen hun iPhone 6 aan hun iTunes-account en kunnen zo in fysieke winkels hun boodschappen afrekenen. Nu alleen nog wachten op het Apple-effect: als de iPhonemaker zich ergens tegenaan gaat bemoeien, gaat de boel vaak wel lopen.

Reaguursels

Inloggen

gooi dan je geld meteen maar in de wolk. het liefst nog via 'knab' om de afname ervan te verspoedigen.

kan me die aflevering van 'myth busters' over het omzeilen van de vingerafdruk nog goed heugen.

sowieso foute boel, om steeds minder met tastbaar geld te betalen. maarja, alles moet en zal kennelijk flitsend snel verhandelbaar zijn. gemak de mens, ahum.

Van Nostrand | 02-09-14 | 12:33 | + 0 -

Ik kan al sinds het begin van de bitcoin app op android gebruikmaken van draadloze betalingen via een secure protocol :-) Dat kan vrijwel op ieder android telefoontje, met camera of anders heel veel typen :p

SomeOne333 | 01-09-14 | 23:13 | + 1 -

Vrijwel elke nieuwe pinautomaat in Nederland ondersteunt al contactloos betalen, of je dat nu met het chipje van je telefoon of dat op je pas doet maakt niet uit. Het duurt enkel nog een paar jaar want er staan ook nog 200.000 automaten in het veld die dat niet ondersteunen en winkeliers kopen hier geen nieuwe automaat voor.

Tinus Trekveer | 01-09-14 | 19:00 | + 0 -

@Super Grover | 01-09-14 | 15:55,

nee, er staat dat de malware alleen via een jailbreak op de telefoon komt.

rode peper | 01-09-14 | 16:30 | + 0 -

In China betaalt 80% van de mensen al met hun telefoon in supermarkten, bars, etc.. De techniek is dus vooral voor Azië bedoeld. Wij zijn maar volgers en small fish.....

070 | 01-09-14 | 16:01 | + 2 -

@ rode peper | 01-09-14 | 15:45 | + 0 -
Er staat toch in het artikel dat het een reguliere app uit de appstore was?
Dus daar gaat dat excuus.
En omdat Apple je erg beperkt in wat je van ze mag, bv via bluetooth bestanden sturen, kan je dat alleen als hij gejailbreakt is.
Dus, een appstore garandeert geen enekel veiligheid en ook het wel of niet geroot of gejailbreakt zijn niet.

Super Grover | 01-09-14 | 15:55 | + 0 -

@Super Grover | 01-09-14 | 15:24,

zolang je je apps uit de playstore of app store haalt is er niets aan de hand en als je niet root/jalibreakt zit je helemaal safe...

rode peper | 01-09-14 | 15:45 | + 0 -

@ rode peper | 01-09-14 | 15:21 | + 0 -

"@ rode peper | 01-09-14 | 13:58 | + 0 -
Niet geheel.
Er zijn gevallen van mallware bij Android en iOS bekend die er voor zorgen dat in app aankopen niet bij de developer aankomen maar bij de hacjker.
Waarom zou zoeits niet verder ontwikkeld worden zodat al je financiele gegevens worden doorgesluisd?
Noch iOS noch Android bieden je de mogelijkheid om permissies van een app aan te passen zoals bv bij BlackBerry het geval is. Daar kan men kiezen bepaalde info niet toe te staan zoals verbinding met internet, toegang tot contacten of apparaat id.
Super Grover | 01-09-14 | 14:05 | + 0 -"
Zoals te lezen is noem ik zowel iOS als Android. Mijn voorbeeld gaat over iOS dus klopt het.

Super Grover | 01-09-14 | 15:24 | + 0 -

@Super Grover | 01-09-14 | 15:11 | + 0 -,

Je beweert dat Android wordt geteisterd door malware en komt dan met een artikel over malware op (gejailbreakte) ios!?

rode peper | 01-09-14 | 15:21 | + -2 -

Dit gaat alleen werken als Apple en banken alles vergoeden in geval van een hack.
En dat gaat nooit gebeuren.

realiteitswaanzin_ | 01-09-14 | 15:15 | + 3 -

@ rode peper | 01-09-14 | 14:47 | + 0 -
Misschien je iets meer verdiepen in het nieuws.
Het bestaat al dus is een kwestie van door ontwikkelen van een kwaadwillende ontwikkellaar / hacker.
utbblogs.com/iphone/adthief-affects-ov...
Mallware voor iOS die advertentie inkomsten naar de hacker stuurt ipv de ontwikkelaar. maar ik heb het mis.
Slaap lekker...

Super Grover | 01-09-14 | 15:11 | + 0 -

NFC gaat er bij mij niet komen, met niets. Als je in de tram staat en een bijgoochem heeft een soort sniffer, dan ben je €25/€50 kwijt. Zijnde het bedrag dat zonder pincode kan worden afgeschreven.
Zo'n vent heeft met een uurtje werk dan een aardig maandsalaris.

watergeus | 01-09-14 | 15:01 | + 8 -

(c)ZWITSUL: Het gaat ook niet om jouw koekenbakker. AH heeft 322 miljoen transacties per jaar, reken maar uit als je daar 10 seconden mee wint per transactie.

Mans5 | 01-09-14 | 14:58 | + 0 -

wow.. en hoeveel minuten win je daarmee per dag ?

(c)ZWITSUL | 01-09-14 | 14:54 | + 0 -

@Super Grover | 01-09-14 | 14:05 | + -1,

onzin, klinkklare onzin

rode peper | 01-09-14 | 14:47 | + -2 -

Toch grappig dat als Apple zich ermee gaat bemoeien het ineens aandacht krijgt. In Engeland werkt dit al lang. Contactless betalen kan vrijwel overal en mobiele telefoon aanbieders bieden al de mogelijkheid om deze functie van bankpas naar telefoon over te hevelen. Dat kon omdat, behalve iPhones, vrijwel alle andere telefoons al geruime tijd NFC ingebakken hebben.
explore.ee.co.uk/cashontap

Prof. Prutser | 01-09-14 | 14:42 | + 1 -

stiekemlinks | 01-09-14 | 13:37 | + 2 -
Dichterbij die dames gaat u niet komen...

RexMundi | 01-09-14 | 14:09 | + 2 -

O. Oost sinds 15 april 2014 is het mogelijk om contactloos te betalen bij pinautomaten die dit ondersteunen.

Om na 3 maandjes al te roepen dat Apple contactloos betalen gaat redden is wel erg voorbarig.

In Europa gebruiken we Maestro, die zit niet in deze deal.

PS alleen bedragen tot 25 euro kunnen worden betaald met NFC en maximaal 50 euro per dag.

Mans5 | 01-09-14 | 14:05 | + 3 -

@ rode peper | 01-09-14 | 13:58 | + 0 -
Niet geheel.
Er zijn gevallen van mallware bij Android en iOS bekend die er voor zorgen dat in app aankopen niet bij de developer aankomen maar bij de hacjker.
Waarom zou zoeits niet verder ontwikkeld worden zodat al je financiele gegevens worden doorgesluisd?
Noch iOS noch Android bieden je de mogelijkheid om permissies van een app aan te passen zoals bv bij BlackBerry het geval is. Daar kan men kiezen bepaalde info niet toe te staan zoals verbinding met internet, toegang tot contacten of apparaat id.

Super Grover | 01-09-14 | 14:05 | + 1 -

Op mijn.ing.nl kan je contactloos betalen uitzetten.
Het staat namelijk standaard aan, terwijl niemand erom gevraagd heeft...

Vuurwezel | 01-09-14 | 14:00 | + 2 -

@Super Grover | 01-09-14 | 13:28 | + -1 -,
"Nadeel van Android is dat er teveel mallware voor is.
Met een onschuldig ogend appje kan je hele hebben en houden van je toestel getrokken worden."
Dat is gewoon complete onzin

rode peper | 01-09-14 | 13:58 | + -3 -

Hoezo "In de nieuwe iPhone 6... zit namelijk een nfc-chip..."? Dat zijn enkel geruchten, zoals er zo velen zijn. Dinsdag 9 september a.s. is er weer een Apple Keynote en dan weten we pas wat er allemaal in de nieuwe iPhone zit en hoe deze er uitziet. Tot die tijd enkel speculeren.

kornexz | 01-09-14 | 13:46 | + 1 -

Dus dan staan straks mijn betalingsgegevens (€2000+ euro aan porno) naast Kate Upton en Jennifer Lawrence op Dumpert?

Nee dank u Apple, u komt niet in de buurt van mijn portommonee.

stiekemlinks | 01-09-14 | 13:37 | + 12 -

@ rode peper | 01-09-14 | 13:25 | + 0 -
Nadeel van Android is dat er teveel mallware voor is.
Met een onschuldig ogend appje kan je hele hebben en houden van je toestel getrokken worden.
Er zouden, puur uit een klant perspectief, minimale verplichtingen mbt veiligheid in het leven geroepen moeten worden. Een standaard beveiliging / codering, en niet voor ieder OS een eigen. Implementeert meteen ider OS het en kan een ieder er geburik van maken op een veilige manier.

Super Grover | 01-09-14 | 13:28 | + -4 -

@Super Grover | 01-09-14 | 13:21 | + 0 -,

Ik probeerde te zeggen dat het nu wel eens succes kan gaan worden omdat Android eigenlijk ook pas recent nfc met host card emulatie ondersteunt.

rode peper | 01-09-14 | 13:25 | + -2 -

Dezelfde Apple van dat Icloud lek? Android/Apple, denk niet dat ik er over pieker om met zulke onveilige apparaten/software te gaan betalen.

Dima Beeline | 01-09-14 | 13:25 | + 11 -

Ik betaal helemaal niks via de telefoon zolang dit nog zo makkelijk te hacken is. Ook al die saldocheck appjes komen er bij mij niet op.

sinar2 | 01-09-14 | 13:24 | + 11 -

Nee, dit is al vaker geprobeerd en bestaan al genoeg merken / OS die het al geruime tijd bieden. Android, zoals Rode peper al aangeeft, maar ook BlackBerry en WM zijn al geruime tijd bezig.
Men zal te makkelijk geld uitgeven. Daarnaast is de nieuwe bankpas ook (al) voorzien van eend ergelijke techniek. Niet iedereen wil / zal Apple gebruiken.
Daarnaast, hoe veilig zijn ue bankgegevens op / bij Apple?
Meerdere hacks, iCloud en vingerafdrukscanner. Wat weerhoudt een hacker of kwaadwillende ervan om met je (financiele)gegevens aan de haal te gaan? iPhones worden het nieuwe pinpasgleufje voor Oostblokkers. Apple moet zijn veiligheid opschroeven voor dit ook maar aangeboden zou mogen worden.

Super Grover | 01-09-14 | 13:21 | + 4 -

@CapSoft | 01-09-14 | 12:54 | + 0 -,

voor betalingen is een secure element nodig. Om allerlei redenen verboden de amerikaanse telco's een secure element (een aparte chip)in toestellen die zij verkochten waardoor zelfs maar weinig android telefoons deze secure element hebben. Sinds android 4.4 kan android zo'n secure element emuleren, dus pas vanaf 4.4 zijn de meeste android toestellen met nfc geschikt om te betalen.

rode peper | 01-09-14 | 13:05 | + 2 -

En is dat makkelijker dan met de pinpas betalen? Ik zie alleen nadelen: de telefoon is zwaarder en moet waarschijnlijk opgeladen zijn om te kunnen betalen.
Dat je anders kan betalen, betekent nog niet dat je anders wil betalen...

welatenheterbijzitte | 01-09-14 | 12:59 | + 10 -

Natuurlijk... Android heeft een marktaandeel van 85% en had al tijden NFC support. Het enige verschil is dat apple contact heeft gezocht met visa, mastercard en AE.
Ik ben overigens wel voorstander van betalen via de telefoon.

CapSoft | 01-09-14 | 12:54 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken