Uber vs Inspectie: een voorzichtig gelijkspel

Het is begonnen hoor. Taxioorlog nummertje zoveel in Amsterdam. Strijdende partijen: Uber aan de ene kant, de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) aan de andere. De inspectie kwam gisteren op voorsprong door een aantal UberPOP-chauffeurs te waarschuwen. Want taxichauffeurtje spelen in onze hoofdstad, dat gaat niet zomaar. De mensen moeten immers wel weten dat ze niet zomaar bij een willekeurige idioot in de auto stappen. Nee, het moet een geregistreerde idioot zijn. Toch door blijven UberPOPpen? Dan kunnen chauffeurs een boete tot wel 4200 euro tegemoet zien. Hoe ze dat gaan controleren? Onder meer met mystery guests. Oftewel: 1-0 voor de inspectie. Uber counterde echter razendsnel. Allereerst met de aankondiging eventuele boetes van hun chauffeurs gewoon te betalen. Want: "We willen onze chauffeurs niet met een onveilig gevoel de straat op sturen." 1-1. Maar daar laten ze het niet bij. Als we deze chauffeur mogen geloven heeft Uber namelijk een systeem om de mystery guests van de Inspectie uit de auto's te weren. "Er is ook een systeem waardoor Uber controleurs eruit kan filteren waardoor ze zich niet kunnen aanmelden op het systeem. Hoe dat precies werkt, mag ik niet zeggen." En daar wordt het echt interessant. Als dit namelijk waar is, weten we niet zo goed wie we een punt moeten toekennen. Uber, voor het filteren van inspecteurs? Of ILT, omdat UberPOP dan wel erg de illegaliteit in zou zijn gedrukt?

Reaguursels

Inloggen

Vraag me alleen af hoe de verzekeringsmaatschappij van de uberpopper zal reageren als er een ongeluk ontstaan.

harry21 | 24-08-14 | 08:47 | + -1 -

sjonge, wat staan hier veel stuurlui aan wal. Die verhandelbare vergunning, heren, is een jaar of vijftien geleden afgeschaft... En wat betreft de ritprijs, wat de chauffeur vraagt en wat op de meter staat is een maximumprijs die hij mag vragen. Als het wat verder is, doet hij het ook voor de helft of zelfs nog veel minder. Dus niet met knikkende knieën instappen maar gewoon onderhandelen. Verder werkt 80% van de reguliere taxibedrijven met bekende bedrijven gewoon op rekening voor minder dan een euro de kilometer en zelfs dan wordt er nog dik winst gedraaid. Het zogenaamde VALYS systeem (vervoer van kwijlende bejaarden) betaalt slechts 15 cent (inderdaad 15 cent!) de kilometer. Ziekenvervoer is nog minder maar gemeente-afhankelijk En er wordt om die contracten gevochten in de taxibranche waar marges van 950% normaal zijn. Bedenk dat een beetje taxichauffeur buiten de grote stad 's avonds met 500 tot 1000 euro per dag(!) naar zijn baas teruggaat. Verdient u vast niet :-)

jan-lul-de-behanger | 24-08-14 | 00:31 | + 0 -

Gewoon als Uber.

rondjesrijder | 23-08-14 | 18:22 | + 0 -

Het is Uber, niet Über.
Hoe spreek je het uit eigenlijk? Oeber?

drs Chris | 23-08-14 | 17:22 | + 0 -

Iemand schreef: "Maar goed, controleurs filteren kan natuurlijk niet. (1) het is niet bekend wie het zijn, (2) ze kunnen zich vanaf elk IP-adres aanmelden, (3) ze kunnen in elke stad een ritje aanvragen."

Welnu, filteren kan wel omdat Über veel geld heeft, elke klant wordt door de zoekmachine gehaald, zijn twitter en facebook worden doorgespit, zijn familiebanden in kaart gebracht. Het maakt niet uit dat dit duizenden Euro's per klant kost. In een ver verleden was er een Amerikaanse onderneming die A2000 kocht, deze onderneming betaalde omgerekend vele duizenden voor elke klant afzonderlijk, niemand wist waar ze ooit later dit geld aan moesten terugverdienen, achteraf bleek dat men in vier jaar al uit de kosten was. Elke taxi levert per dag een bedrag op tussen de paar honderd en de duizend Euro. Elke klant onderzoeken betekent dat men een kans maakt op een miljarden business. Über is machtig genoeg om niet alleen de klant te filteren, maar ook diens buurman, en ook de zwager en alle oude schoolkameraden. In het verleden werden taxi-vergunningen doorversjacherd voor soms wel honderdduizend Euro, we praten hier dus wel over geld, er rijd in Nederland niet één taxi maar er zijn er vele duizenden, tienduizenden!

vanhetgoor | 23-08-14 | 13:31 | + 0 -

Über is het probleem niet, Überpop wel. Probleem van Über is dat ze zich met enorm veel geld proberen in te kopen, degene die voor ze mag rijden mag ook nog eens minimaal 20% afdragen. Regels zijn er niet voor niets en die gelden voor iedereen die in dit land zaken doet. Controleurs weren zegt al genoeg over de werkwijze en dat moeten we niet willen, controleurs zijn er niet voor niets. Opzouten met dat maffiazooitje.

Ingpe | 23-08-14 | 13:13 | + -4 -

Uber durft het op te nemen tegen de criminelen met korte lontjes uit een bepaalde cultuur, dus zal de Nederlandse overheid geen probleem moeten zijn.
Het is een Amerikaanse succes story, dus brussel zal op bevel van fransen en duitse voorstanders van de vrije markt wel met wetten tegen Uber komen. Daar zit een grotere bedreiging achter

Winston1 | 23-08-14 | 13:12 | + 2 -

welatenheterbijzitte | 23-08-14 | 12:48 |

Och... ik kan als chauffeur aan een ieder vragen ic zeggen of hij/zij controleur is van. Woorden van gelijke strekking. Want dan mag ik hem/haar niet meenemen. Incl geluidsopname. Dan wordt het lastig in de rechtszaal.

duitse herder | 23-08-14 | 13:05 | + 5 -

Über wint altijd! Ze worden gesteund door een van de grootste ondernemingen van de wereld, maar dat mag geen enkel verschil maken, ze hebben het recht aan hun kant. Eindelijk moet aan die taxi-rotzooi een eind komen. Concurrentie en zakelijke competitie is beter dan afgeschermde markt en een niet te doorbreken conglomeraat van enge bv'tjes en verhandelbare vergunningen.

Heeft iemand er wel eens over nagedacht? Een verhandelbare vergunning! Die ambtenaren die dit hebben laten voortbestaan moeten zich doodschamen! De consument is hier jarenlang de dupe van geweest. Ik denk niet dat een Über-chaffeur een klant zal doodslaan, dan komt namelijk heel slecht op resumé. Een taxi-chafeur die een klant doodslaat kan zijn vergunning weer overdoen aan een andere lapzwans die te lui is om de taal te leren en om manieren te gebruiken. Ik denk dat Über een verademing zal zijn, eindelijk moet men zich inspannen om een klant te brengen waar hij wil, in stijl en keurig netjes, zonder opgelicht te worden door om te rijden.

De consument wint uiteindelijk, omdat er nu keus is, en met het oude systeem van taxi's met taxivergunning NIET! Overigens kan een Über-chauffeur zijn auto niet kwijtraken, omdat hij niet dronken achter het stuur mag zitten.

vanhetgoor | 23-08-14 | 13:04 | + 12 -

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als die eerste snorder van deze snordersdienst zijn auto kwijtraakt.
Osdorpertje | 23-08-14 | 11:19 | + 0 -

Een proefproces, betaald door Uber, neem ik aan. En de eerste boete zullen ze zeker betalen...

Maar goed, controleurs filteren kan natuurlijk niet. (1) het is niet bekend wie het zijn, (2) ze kunnen zich vanaf elk IP-adres aanmelden, (3) ze kunnen in elke stad een ritje aanvragen.

welatenheterbijzitte | 23-08-14 | 12:48 | + 3 -

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als die eerste snorder van deze snordersdienst zijn auto kwijtraakt.

Osdorpertje | 23-08-14 | 11:19 | + -4 -

Heerlijk... brains van de vrije markt versus papierregel van den Nederlandsche ambtenaer.

duitse herder | 23-08-14 | 11:13 | + 21 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken