De marges van webshops zijn lager dan die van echte winkels

Het concept van een webwinkel doet menig jonge-moedershart sneller kloppen. Zo kunnen ze verkopen wat écht leuk is, in plaats van al die inspiratieloze meuk in de winkel. En, vooruit, er zijn wat bijkomende voordelen. Ze hoeven geen (tien)duizenden euro's aan het interieur uit te geven, voorraden aan te leggen en permanent personeel te hebben rondlopen. Er is geen beleggersclub die ze zonder overleg uit hun huurpand wil jagen. En als ze in een maand tijd slechts drie producten verkopen, maken ze €1,80 winst in plaats van €3000 verlies. Dat is nogal een verschil. Het zou ons dan ook niet verbazen als u denkt dat webshops lucratiever zijn dan gewone winkels. Dat dachten wij namelijk ook. Jammer dat er van die aanname precies niets klopt. Want volgens bovenstaande redenering zou er nog steeds een veel hogere marge overblijven wanneer een webwinkel uit zijn voegen groeit. Tot het niveau van een - zeg - Amazon.com. Dat blijkt echter niet uit de cijfers. Over de afgelopen jaren heeft Amazon een gemiddelde operationele marge van 1,3% geboekt. Als we dat vergelijken met een Nederlandse retailer als Ahold (4,2%) dan is dat tamelijk schamel. Over de vraag hoe dat komt, boog het blog van Harvard Business Review zich gisteren.

Het antwoord blijkt niet te zijn dat de investeringen van Amazon aanzienlijk hoger liggen, hoewel dat zeker het geval is. De oorzaak ligt eigenlijk heel erg voor de hand. Want het grootste probleem voor webshops is dat ze de producten zo snel mogelijk bij hun klanten moeten krijgen. Die willen best dagen wachten op een zeldzaam boek dat maar via één kanaal te verkrijgen is, maar gaan niet een week voor de brievenbus liggen voor een top40-cd die ze voor dezelfde prijs in een winkel om de hoek kunnen halen. Daarom werken de grote webshops alsnog met grote voorraden, waardoor voordeel één verdwijnt. Om die snel te kunnen verwerken, zijn er vervolgens peperdure distributiecentra nodig. Amazon heeft er meerdere, van zo'n $250 miljoen per stuk. Voor dat zelfde geld kunt u ook tien megawinkels neerzetten. Uiteraard, het potentiële bereik van webwinkels is een ietsje groter dan dat van een buurtsupermarkt. En als de taart maar groot genoeg is, dan maakt het niet uit, dat het puntje 'marge' relatief klein is. Helaas is dat voor de gemiddelde webshop-mama helaas net zo onbereikbaar als een grootse acteercarrière voor Dave Roelvink.

Reaguursels

Inloggen

Het wordt wel heel één dimensionaal neer gezet. Het concept producten is zo ontzettend breed. Het is niet zo dat alle producten even makkelijk via het web of via een fysieke winkel verkocht kunnen worden. Asymmetrie in informatie is nog steeds koning. Voor simpele en eenvoudig producten maakt het niet uit waar je het koopt. Wordt het product complexer, losgekoppeld van de prijs, dan behoeft het uitleg en vereist dat een winkel met competent personeel met de juiste tekst. Kennis is de best marge beschermer. Het enige ontwikkeling nu is dat niet meer elke schlemiel zomaar een winkel kan runnen door dozen door te schuiven naar klanten want doen nu de internet winkels.

Dude heb je eten | 25-08-14 | 17:02 | + 0 -

@matrasrukkert: Goed om te horen dat je leuk verdient. Maar zoals anderen aangaven, ook jij behaalt geen marge van 75%.

H. Caulfield | 24-08-14 | 18:18 | + 0 -

@matrasrukkert
75% is nonsense. Er was ook iemand die verkocht zonnebrillen bazuinde het overal rond. Toen doken allerlei bedrijven erop en nu loopt zijn shop niet meer heeft die net op tijd verkocht.

stipjes | 23-08-14 | 19:46 | + 1 -

H. Caulfield | 22-08-14 | 22:02 | + 0 -

Die zullen dan ook weinig verstand van SEO en marketing hebben ;).
Wie kan er tegenwoordig nou nieteen webshopje opzetten.
Mijn adult webshop loopt al 5 jaar en verdien er nog steeds meer als genoeg aan.

matrasrukkert | 23-08-14 | 15:25 | + -1 -

vroegah toen ik nog in de computerwinkel werkte was het standaard 30% marge op elk onderdeel en complete pc. nu mag je blij zijn met een paar procent

tiku99 | 23-08-14 | 10:07 | + 1 -

@(c)ZWITSUL | 22-08-14 | 18:06 ebay uk betaal je vaak maar iets meer dan in hong kong, je hebt geen invoerrechten, en het binnen een paar dagen in huis.

Vogelbeest | 23-08-14 | 07:02 | + 2 -

@matrasrukkert:
Die hoge marges klinken inderdaad erg aantrekkelijk. Maar iedereen kan daar klant worden. Concurrentie is moordend en je bent niet onderscheidend qua productaanbod of productteksten. Jouw retouren neemt de groothandel niet terug, die zijn voor eigen rekening.
.
Verder hebben die gasten nul technische kennis en moeten voor elke aanpassing aan hun winkel geld uitgeven. Jaarlijks kom ik 10 gasten tegen die willen beginnen met een Magento store een 1van de 3 grote erotische dropshippers. De meeste gooien na 2 jaar het bijltje erbij neer. En niet omdat ze binnen zijn...

H. Caulfield | 22-08-14 | 22:02 | + 2 -

@jan-lul-de-behanger | 22-08-14 | 19:12 dat geld ook voor Nederlandse webshops. bij veel groothandels kan je de webshop koppelen aan de voorraad van je eigen leverancier. Dan doe jij er als webshop een percentage bovenop. als het dan bij jou wordt besteld dan wordt het via je leverancier geleverd. het wordt dan verzonden vanaf het adres van de leverancier, maar deze doet er een stikker op van de webshop waar je het hebt gekocht.
Dit zijn vaak wel de groothandels die zelf een webshop hebben met de mogelijkheid om je als bedrijf aan te melden.

Het kan dan ook zijn dat als je bijvoorbeeld een computer met monitor, muis en toetsenbord besteld bij een webshop dat deze ook van verschillende adressen komen ( hier staat dan wel de naam op van je webshop, maar als je deze adressen gaat opzoeken kan je zien waar jouw webshop het inkoopt).

dejeroen | 22-08-14 | 21:21 | + 2 -

Als je bij Amazon koopt (en doe ik regelmatig) dan krijg je de spullen vaak direct van de leverancier geleverd. Kijk niet gek op als een bestelling met 5 items in 5 keer komt uit 5 verschillende landen. Kennelijk houden ze dus niet alles in voorraad.

jan-lul-de-behanger | 22-08-14 | 19:12 | + 8 -

en in Hong Kong kosten electronica komponenten weer 1/3 van wat een webwinkel hier vraagt.
Heb ik het nog niet over die NL verzendkosten, de chinezen sturen het gratis.
Dan maar paar weekjes wachten.

(c)ZWITSUL | 22-08-14 | 18:06 | + 7 -

Feit blijft dat webwinkels schijt hebben aan richtprijzen die door groothandels opgelegd worden. Zo moet iemand met een winkel dezelfde collectie als een webwinkel inkopen, echter heeft een webwinkel niet de bovengenoemde kosten (verzekering/huur/personeel) en kunnen dus gerust met tientallen procenten korting strooien. Waardoor de gewone winkel dus niets meer verkoopt. Mensen komen alleen nog om te kijken en te passen, vervolgens bestellen ze het gewoon.

DeJuwelier | 22-08-14 | 17:28 | + 3 -

FW Ta-183 Huckebein | 22-08-14 | 16:03 | + 7

Zo is het. De uitzondering wordt gevormd door bedrijven die schaalvoordelen aanboren, bijvoorbeeld door logistieke voordelen of ratings en reviews. Die schaalvoordelen zullen klein zijn en daarmee de procentuele marges, maar door grote aantallen toch optellen tot wezenlijke bedragen.

Niches zoeken helpt niet. Zodra duidelijk wordt dat de marges hoog zijn in een niche zal het aantal aanbieders snel toenemen.

kleuterleider | 22-08-14 | 17:11 | + 2 -

FW Ta-183 Huckebein | 22-08-14 | 16:03
Gewoon een kwestie van de juiste niche (doelgroep) aanboren en zorgen dat iedere klant tevreden is. Mond- tot mondreclame doet de rest. Zo doe ik het ook in een competitieve markt, toch werk ik op een dag effectief misschien twee uur en houd er een redelijk goed (geen exorbitant) salaris aan over.

Handige Harrie | 22-08-14 | 16:39 | + 9 -

Mag ik zeggen internetbubble 2.0? Ja dat mag ik zeggen.

watergeus | 22-08-14 | 16:29 | + -6 -

Noooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo ... really? Brought to you by the Open Door Society.

SausMaster | 22-08-14 | 16:24 | + 16 -

nee, dat is niet de enige reden: je hebt ook nog zo iets als (online snel en makkelijk te vergelijken) concurrentie.
dus om te verkopen moet je goedkoper zijn, iemand anders met een webshop ziet dat en verlaagt zijn prijs net onder die van jou etc etc
Eind van het liedje: flinterdunne winstmarges, daar waar fysieke winkels vaak duur zijn.

FW Ta-183 Huckebein | 22-08-14 | 16:03 | + 24 -

dmv dropshipping kun je de kosten helemaal naar beneden halen. In de adult industrie zitten op de toys etc een winstmarge van 75%+ dusja het is ook maar net wat je verkoopt.

matrasrukkert | 22-08-14 | 16:03 | + 9 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken