Deflatie: we zijn er bijna

Alleen in D + NL stijgen de prijzen nog
Alleen in D + NL stijgen de prijzen nog
De inflatiecijfers voor Nederland wisten we al sinds vorige week, maar vandaag verscheen er een overzicht (pdf) voor de hele eurozone. Op jaarbasis is de inflatie in het muntgebied nog 0,4%. Vier landen kampen met deflatie op jaarbasis. Griekenland, Portugal en Slowakije begroeten nu Spanje, dat sinds deze maand ook de prijzen op jaarbasis zag dalen. Estland en Italië staan op het punt toe te treden tot het gezelschap, daar zijn de prijzen op jaarbasis onveranderd. Als we op maandbasis kijken, dan wordt het beeld heel anders. In slechts twee landen stegen de prijzen: Duitsland en ... Nederland. Beide landen zagen de prijzen met 0,3% stijgen. In Malta bleven de prijzen gelijk, maar in alle andere landen daalde het prijspeil. De uitschieters zijn Italië (1,5%) en Spanje (2,1%). Auw. Het prijspeil in de eurozone als geheel daalde met 0,7% op maandbasis. Fruit, groenten en telecommunicatie droegen verhoudingsgewijs het meest bij aan de prijsdalingen, terwijl de horeca, huur en auto-onderhoud het meest bijdroegen aan de andere kant van de medaille. Dan mag u nu een discussie gaan voeren hieronder over jeuj!/ieuw-deflatie. Voorzet hier.

Reaguursels

Inloggen

@duitse herder | 15-08-14 | 11:07 Is het niet zo dat in Denemarken bijna alle vrouwen ook werken zoals bij ons in Zweden ;-)

Mika6101 | 15-08-14 | 16:07 | + 0 -

Ik denk dat als volgend jaar de uitkeringen verlaagd worden, in plaats van ieder jaar een klein beetje meer, dat het aantal jubelaars over deflatie dan sterk zal gaan afnemen. Fransman heeft uiteraard gewoon gelijk dat als de omzetten dalen er vroeg of laat een probleem gaat ontstaan als de lonen niet ook dalen. Aan de andere kant moet je de effecten ook niet overdrijven; op basis van 1 maand deflatie zal echt de economie niet omvallen. Het wordt natuurlijk anders als het jaren aanhoudt of met heel hoge percentages gebeurt; dan zullen er heel wat particulieren en bedrijven zijn die moeite gaan krijgen met het aflossen van hun kredieten. En als dan de bank je vrachtwagen inneemt ben je effectief dus gewoon werkloos geworden door deflatie.

Ofwel: korte termijn kan leuk zijn/lijken, maar lange termijn moet je echt niet willen.

Pierre Tombal | 15-08-14 | 11:08 | + -2 -

Mika6101 | 15-08-14 | 09:27 | +
''Now they're working on getting the other half''

A woman who works ?

duitse herder | 15-08-14 | 11:07 | + 0 -

Inflatie is geen groei!! Laat maar komen die deflatie. De enige manier om de overheid dwars te zitten is door de hand op de knip te houden.

postmodernismisdead | 15-08-14 | 10:44 | + 2 -

De enige echte autoriteit op dit gebied ;-)

Gordon Gekko: I tell you,the government's worse than a wife. They got all the power,they got half the money. Now they're working on getting the other half.

Mika6101 | 15-08-14 | 09:27 | + 2 -

Als je mijn uitleg wil nuanceren doe dat dan zorgvuldig. De relatieve prijzen zijn niet afhankelijk van M1 en als M1 stijgt dan stijgen de prijzen ongeveer met dezelfde snelheid (stijgen niet dalen).
kleuterleider | 14-08-14 | 17:28 |
Je hebt gelijk, ik heb het omgedraaid, maar ik heb nergens gezegd dat relatieve prijzen afhankelijk zijn van M1. Relatief zal er niet veel veranderen, de ene commodity zal ten opzichte van de andere niet in waarde veranderen. Ik bedoelde dus dat vertrouwen in de economie an sich niet zoveel doet voor de prijzen maar meer voor de beschikbaarheid van geld. En ik wil nog wel verder gaan door te zeggen dat het vertrouwen van banken in de economie en het feit dat zij geld mogen scheppen de hoofdoorzaak is van economische crises.

Coenass_ | 15-08-14 | 07:55 | + 0 -

Niet iedereen houd wetenschappelijke literatuur om zijn eigen mening te vormen, dus hierbij enkele referenties naar de perspectieven van enkele autoriteiten op dit gebied.

OESO/OECD: online.wsj.com/news/articles/SB1000142...

IMF:
www.theguardian.com/business/2014/jul/...

FED:
online.wsj.com/news/articles/SB1000142...

ECB:
www.ft.com/cms/s/0/fd55cd1a-ec98-11e3-...

Hee, das verrassend, economen zijn het nooit met elkaar eens behalve wanneer het gaat om deflatie!

kleuterleider | 14-08-14 | 21:21 | + -1 -

de recente btw verhoging heeft in japan tot een kopersstaking geleid, dus het uitstellen van aankopen komt juist bij inflatie voor. of mogen we belastingverhogingen geen onderdeel van inflatie noemen? we gaan gewoon alle prijzen exclusief de btw doen, joh. verder is deflatie niet verrassend in landen waar door interne devaluatie, goh volgens wie moest dit ook al weer, de lonen en prijzen omlaag moeten, terwijl de regeringen minder geld moeten uitgeven. inderdaad in italie zijn de lonen lager dan in nederland en kost boodschappen doen de helft van hier. dan maar weer gauw de geldpersen aanzetten en de inflatie aanjagen? hoe doen we dat? nou, kredietruimte verruimen en de lonen verhogen, dan zwelt de consumptie vanzelf aan. de discussie over inflatie en deflatie toont vooral aan dat de euro als muntunie een fiasco is, dat ze in frankfurt met hun handen in het haar zitten en dat fiat-geld net zo lang goed gaat, zolang het goed gaat.

minimá-armezusvan.. | 14-08-14 | 21:15 | + 4 -

punt is: er is niet één wetenschappelijk verantwoorde studie die aantoont dat deflatie slecht is en tot aankoopuitstel leidt. Er is ook nog nooit een lang failliet gegaan aan deflatie.
FW Ta-183 Huckebein | 14-08-14 | 20:02 | + -1

Klopt, er is niet een maar er zijn vele studies die dat hebben aangetoond. Sterker nog, er is bij mijn weten niet een studie (en ook niet vele) die het tegendeel beweren. Wat mij betreft zijn de meest overtuigende studies de studies over de gevolgen van deflatie voor Japan. Maar als je een breder beeld wil krijgen dan begin je bij wikipedia en zoek je op deflatoin.

Maar, doe eens iets geks en verras mij met tegenvoorbeelden. Een goede zoektocht in de wetenschappelijke literatuur is weer eens wat anders dan dromen over de meest imponerende auto. Doe maar, das goed voor je. Je kunt beginnen bij scholar.google.com

kleuterleider | 14-08-14 | 21:12 | + -1 -

FW Ta-183 Huckebein | 14-08-14 | 20:02 |

Dat wat geproduceerd wordt moet ook nog verkocht worden. De eindgebruiker -de koper- bepaalt de kooptransactie. En daarmee ook de juiste volume van de productie, niet de producent. En daarmee de economische ketting.

Wetenschappelijke bevindingen beoordeel ik meer op korte termijn dan lange termijn. Die waarde is immer tijdelijk.

duitse herder | 14-08-14 | 20:23 | + 0 -

duitse herder | 14-08-14 | 18:33 | + 0 -

punt is: er is niet één wetenschappelijk verantwoorde studie die aantoont dat deflatie slecht is en tot aankoopuitstel leidt. Er is ook nog nooit een lang failliet gegaan aan deflatie.
Wat wel bewezen is dat inflatie slecht voor een land kan zijn, en er zijn zat landen ten onder gegaan aan inflatie....
Tot slot: de knoflooklanden hadden zich uit de markt geprijsd door fijn de lonen te verhogen zonder dat daar enige economische prestatie tegenover stond, deflatie betekent simpelweg dat ze zich aanpassen aan de economische realiteit: lagere lonen.

FW Ta-183 Huckebein | 14-08-14 | 20:02 | + 6 -

Dat wij nog inflatie hebben, dat ligt toch volledig aan de huurverhoging van 1 juli? Anders zaten we ook in het deflatieclubje. Wat een prima club is trouwens, voor degenen die niet op een regenachtige zaterdag in oktober besloten hebben om 14x hun nettojaarsalaris te gaan lenen voor een Vinex-krot..

Fred Bastiat | 14-08-14 | 19:24 | + 14 -

@FW Ta-183 Huckebein, Precies! Als deflatie zo slecht zou zijn zou niemand ooit een computer of smartphone gekocht hebben, en toch ken ik verschillende mensen die dat wel hebben gedaan.

Deflatie heeft natuurlijk wel wat nadelige eigenschappen, en is vaak een symptoom (ipv oorzaak) van een slechte economie. Maar dat het lager worden van prijzen op zichzelf zo slecht zou zijn omdat mensen af gaan wachten is natuurlijk onzin.

Blasfemie | 14-08-14 | 18:46 | + 4 -

FW Ta-183 Huckebein | 14-08-14 | 18:26
Ik denk dat je het te extreem stelt door een sterke 'niet/ja' houding aan te nemen. Het is meer een proces van de geleidelijkheid. Een iets van bijvoorbeeld 'wat doen anderen' houding en dan zelf in beweging komen door het kiezen van een persoonlijke aankoopstrategie.

duitse herder | 14-08-14 | 18:33 | + -2 -

kleuterleider | 14-08-14 | 15:57 | + -7 -

deflatie is slecht ?

Ja, want als voedsel goedkoper wordt gaan we de aankoop van eten uitstellen? als benzine goedkoper wordt gaan we minder rijden? als electronica (tablets, smartfoons, etc) goedkoper wordt kopen we geen electronica meer?
Dat er bij deflatie aankoopuitstel zal optreden is een fabeltje; zelfs in Japan steeg de consumptie de laatste jaren met deflatie. Wij hadden inflatie en hier werd minder door consumenten gekocht!
Maar politici hebben liever inflatie want dan worden hun schulden minder waard. En dus worden er wat leugentjes verzonnen om het goed te praten....

FW Ta-183 Huckebein | 14-08-14 | 18:26 | + 28 -

Lekker half nederland aan de hypotheek en dan deflatie, dat wordt niet onder water staan maar afzinken.

Andersom dag | 14-08-14 | 18:02 | + 6 -

Als de koper van het product/dienst daardoor meer gaat kopen is er niets aan de hand lijkt me. Maar of dat ook een stimulus is nog maar de vraag.

duitse herder | 14-08-14 | 17:58 | + 2 -

Leve de deflatie! Dat zal de zure winkeliers en zuigende horeca-uitbuiters leren (2,50 euro voor een biertje? Morgen is het 2,45 euro!)

kapotte_stofzuiger | 14-08-14 | 17:41 | + 7 -

Coenass_ | 14-08-14 | 17:05 | + 0

Als je mijn uitleg wil nuanceren doe dat dan zorgvuldig. De relatieve prijzen zijn niet afhankelijk van M1 en als M1 stijgt dan stijgen de prijzen ongeveer met dezelfde snelheid (stijgen niet dalen).

De toelichting van de rol van banken in de geldcreatie is wel goed, ook al heeft de centrale bank hier een grotere rol dan jij beschrijft.

De politieke opties die jij vervolgens beschrijft zijn wel erg kort door de bocht, maar in hoofdlijn heb je wel gelijk imo.

kleuterleider | 14-08-14 | 17:28 | + 2 -

Lekker... staat Nederland tussen de faallanden van Europa :(

Trekhaas | 14-08-14 | 17:11 | + -1 -

De waarde van een goed hangt af van de betalingsbereidheid van de koper. Dat heeft dus alles met vertrouwen te maken en weinig met harde feiten.
@kleuterleider | 14-08-14 | 16:15
Is niet helemaal waar. De prijs van een goed wordt met name bepaald door de beschikbaarheid van geld in de economie (en natuurlijk de eigenschappen van het goed zelf). Verdubbeld de M1, dan zal de prijs doorgaans halveren. De beschikbaar van geld is erg afhankelijk van vertrouwen in de economie. Niet alleen het vertrouwen van de consument, maar vooral het vertrouwen van de banken. De banken zijn namelijk eerder geneigd geld uit te lenen als ze economische groei verwachten en dat uitlenen zelf veroorzaakt op zichzelf weer meer economische groei. Dat proces versterkt zichzelf en zorgt ervoor dat de economie in een "boom" terecht komt. Dat gaat net zolang door totdat er zó onverantwoord uitgeleend wordt dat veel leningen niet meer terugbetaald worden. Dat veroorzaakt een schrikreactie bij de banken, ze stoppen met lenen en zo zitten we in "bust"-fase, oftewel crisis. Ipv dat de overheid ervoor zorgt dat er meer geld beschikbaar komt hebben ze nu alleen maar de broekriem aangetrokken en blijven we dus langer hangen in deze laag-conjunctuur dan nodig is.

Coenass_ | 14-08-14 | 17:05 | + 8 -

Daar gaan we weer, en niemand die ook maar een tegenargument aanvoert. Stelletje zwakkelingen.

kleuterleider | 14-08-14 | 16:29 | + 2 -

- kudos geven en niks zeggen, dat volk denkt ook vast: zuid europese landen zijn parasieten want produceren weinig

Abu Koop Dan | 14-08-14 | 16:43 | + 2 -

Als door allerlei (belasting) maatregelen, de consumenten minder vrij te besteden krijgen, staat er minder geld tegenover dezelfde hoeveelheid producten. De aanbodzijde van de economie zal minder gaan produceren, waardoor de belastingen weer omhoog moeten, vanwege werkloosheid.

De consument moet meer te besteden krijgen en dat kan alleen door een terugtredende overheid.

vanhetvarken | 14-08-14 | 16:35 | + 9 -

kleuterleider | 14-08-14 | 15:57 | + -4
kleuterleider | 14-08-14 | 16:15 | + -2

Daar gaan we weer, en niemand die ook maar een tegenargument aanvoert. Stelletje zwakkelingen.

kleuterleider | 14-08-14 | 16:29 | + 9 -

Kaas de Vies | 14-08-14 | 16:01 | + 0

De waarde van een goed hangt af van de betalingsbereidheid van de koper. Dat heeft dus alles met vertrouwen te maken en weinig met harde feiten. Als een land net een economische boom zit waardoor mensen in vastgoed investeren om er in te wonen, maar ook omdat het een investering is, dan wordt een woning duur in verhouding tot het inkomen. Dat is logisch en wij hebben in de Nederlandse economie ook vele perioden gekend waarin dit is gebeurd.

Als je dan net tijdens zo'n boom geraakt wordt door een in het buitenland veroorzaakte crisis dan volgt een harde correctie. Is het de schuld van Ierland, Spanje, Portugal etc dat zij net tijdens een periode van boom werden geraakt door een crisis? En is het onze verdienste dat onze huizenmarkt op het moment van de crisis nog niet geheel was hersteld van de vorige crisis en er daardoor relatief goed voor stond?

Nee, natuurlijk niet. De timing van de crisis was gewoon botte pech voor die landen. Wel zou het monetaire en financiële beleid van alle landen (incl. Nederland) property-boom's moeten dempen. Het is inmiddels duidelijk welke schade een economie hierdoor oploopt.

Los daarvan zouden landen als de VS, UK en NL de financiële sector beter moeten reguleren, zodat een toekomstige crisis wordt voorkomen. Dat is belangrijk want landen als Ierland, Spanje en Portugal hadden eigenlijk weinig met de oorzaak van de crisis te maken, maar worden wel aan de risico's die onze landen veroorzaken blootgesteld. Helaas blijkt de politieke moed om de financiële sector aan te pakken te klein.

Dit verhaal zal wel weer niet passen in het simpele beeld van het functioneren van de economie van lezers zoals Kaas. Een verzoek van mijn kant: min dit bericht naar hartelust maar laat hieronder even weten waarom je het oneens bent met mijn verhaal.

kleuterleider | 14-08-14 | 16:15 | + 30 -

Coenass_ | 14-08-14 | 16:05

Goed plan. Helaas zijn onze eigenaren er waarschijnlijk op tegen.

Kets22 | 14-08-14 | 16:09 | + 6 -

Dat wordt shizzle kopen in 't buut'nland

Kire1900 | 14-08-14 | 16:08 | + 5 -

Nu gebleken is dat Quantative Easing voor banken geen effect heeft, zullen we nu dan maar overgaan tot Quantative Easing voor particulieren? Moet er alleen even schuldenvrij geld gecreëerd worden, wie is voor?

Coenass_ | 14-08-14 | 16:05 | + 19 -

Maar het is toch logisch dat zij deflatie hebben, ze hebben een bij mekaar gelogen economie die op hetzelfde niveau als Duitsland werd ingeschaald.

Of snap ik er weer niets van?

Kaas de Vies | 14-08-14 | 16:01 | + 7 -

Het is duidelijk dat de winnaars bij deflatie (eigenaren van kapitaal) deels ook de verliezers bij inflatie zijn, en andersom. Dat verklaart verschillen in perspectief.

Onder economen is er eigenlijk geen debat. Deflatie is slecht, een beetje inflatie is goed en veel deflatie is slecht. Direct na een crisis mag de inflatie tijdelijk wat hoger zijn zodat de marktprijzen weer in evenwicht komen. In een notendop is dat wel het verhaal.

kleuterleider | 14-08-14 | 15:57 | + -7 -

Alles komt goed , echt wel . Slaap zacht .

likmegaties | 14-08-14 | 15:54 | + 9 -

Als de prijzen dalen goot Rutte snel de BTW omhoog naar 25%. Het moet toch niet zo zijn dat het hardwerkende volk er op vooruit zou gaan.

sinar2 | 14-08-14 | 15:54 | + 64 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken