Stop narcisme, begin met zeiken

Iedereen die een ondernemer kent met een bloeiende zaak, weet dat hij als de dood is de grens van 49 werknemers te overschrijden. De tijden van slagvaardig je eigen zaak runnen zijn dan voorbij. Want vanaf 50 werknemers (niet fte's) moet een bedrijf, of overheidsinstelling, een eigen Ondernemingsraad (OR) hebben. En hoewel er vast prachtige verhalen zijn over synergie tussen personeelsvertegenwoordigers en ondernemers, kennen wij vooral spookverhalen. Als een ondernemer namelijk echt zo veel aan de leden van zijn OR had, had hij ze wel aangenomen als adviseurs. Maar nu moet hij verplicht aan tafel met afgevaardigden van zijn personeel. En die zitten er niet om hun baas te helpen, maar om de belangen van het personeel te verdedigen. Moet ook gebeuren, maar is toch een beetje lullig als je na jaren van keihard werken, het beleid van je eigen zaak ineens moet delen met mensen die denken dat ze het beter weten. Toch is dat precies wat we nóg vaker moeten doen. In het FD schrijft een 'redacteur voor OR-Online' (wtf?!) dat Ondernemingsraden meer moeten dwarsliggen. Waarom? Nou: 'Managers zijn te vaak narcistisch en dat kan leiden tot ontsporingen. De parlementaire enquête over de woningcorporaties liet sprekende voorbeelden zien van grootheidswaanzin, buitensporig gedrag en focus op eigen macht en status.' Bij de woningcorporaties werd volgens de redacteur ook duidelijk dat de Raad van Commissarissen vaak een incompetent mannenbolwerk is. Omdat de RvC zich niet goed van zijn taak kwijt, is er een OR nodig die (hier clichés over aanvoelen werkvloer) de bestuurder bij de les houdt. Want 'georganiseerde tegenspraak' zeiken blijkt het ultieme antidotum tegen bestuurlijk narcisme. Weet u, wij zijn het helemaal eens met de redacteur, maar dan alleen wat betreft (semi-)publieke instellingen. Het lijkt ons fantastisch als OR'en zich sterk maken tegen megalomane projecten, of het nu bij ROC's of woningcorporaties is. Maar laat die arme ondernemers die net de vijftig werknemers zijn gepasseerd, gewoon met rust. Dat zijn private bedrijven. Als dat mis gaat, is het dikke pech voor alle partijen. Maar van bloeiende bedrijven een commune met zeikende en schurende betweters maken? Nee, bedankt.

Reaguursels

Inloggen

Probleem is het politieke leeghoofd die ooit de OR in de wet verplicht heeft gesteld.

Crak-ho | 08-08-14 | 23:59 | + 0 -

domheid regeert | 08-08-14 | 16:01 |

Je maakt een denkfout ... het is hier beter.

duitse herder | 08-08-14 | 20:42 | + 0 -

Willem Hollander | 08-08-14 | 18:07 |

Respect voor je stukje en je approach.

Nee, dat is niet bij mij het geval geweest. Ik ben naar de bank gegaan met een verhaal over de aankoop van een stacaravan plus inboedel. Of ik daar een lening voor kon krijgen. Ik was toen nog in loondienst en had een uitstekende baan. Het was geen enkel probleem om deze lening te verkrijgen.

Waarom dit verhaal over de stacaravan. Simpel als je naar een bank toegaat en vraagt: ik wil een zakenkrediet, dan ben je aan de beurt. Je moet uren praten, marketing rapporten overleggen, een financieel overzicht maken, de portemonnee alvast trekken en dan zegt uiteindelijk de angstbankambtenaar: Nee, want u heeft niet bewezen wat u kunt op zakelijk gebied. Of iets dergelijks.

Anders gezegd: als je in dit verband in de maling genomen wilt worden, dan kun je het van me krijgen... geheel gratis.

duitse herder | 08-08-14 | 18:41 | + -1 -

duitse herder | 08-08-14 | 11:28
Het zal je waarschijnlijk wat kunnen bommen, maar vooruit +1, een minnetje minder voor u, en chapeau voor de prestatie. Echter wel een vraagje, ik weet uiteraard niet of dit bij u het geval is, en wellicht tegen het zere been, maar toch. Ik ken namelijk wel meer van dergelijke verhalen, en waar ik dan wèl de personen zelf bij ken. Enkele van hen beweren hetzelfde als u, en zij hebben, net als u natuurlijk gelijk. Ik weet dat zij keihard werken, en het leeuwendeel van hun geld daarmee, geheel op eigen kracht hebben verdiend. Echter is de opstart cruciaal, wat enkele van die figuren, die ik persoonlijk ken er steevast bij verzwijgen, is dat er al een succesvolle onderneming in de familie was (hetzij bij de ouders of andere aanverwanten). Dat zij al van huis uit een betere opvoeding en opleiding alsmede financiering(in wat voor vorm dan ook, in een enkel geval slechts een garantstelling voor een financiering v/d bank)meekregen. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee, en dat doet ook niets af aan het feit dat ze hun fortuin zelf verdiend hebben met keihard werken, maar dan heb je toch wel een aardig voorsprongetje en op mensen met een wat meer bescheiden achtergrond. Nogmaals, ik zeg niet dat dit bij u het geval is, maar het is mij wel opgevallen, dat dit deel van de eigen achtergrond nogal eens verzwegen wordt, bij het doen van dit soort uitspraken.

Willem Hollander | 08-08-14 | 18:07 | + 3 -

Kater | 08-08-14 | 16:34 | + 0 -

Bij DSM V gaat het over de de 4 tot 6 waarnemingen alsmede het protocol. Ik dacht even dat jij op de hoogte was, gelet je tekst.

duitse herder | 08-08-14 | 17:07 | + -1 -

@duitse herder, je leert narcisme niet uit een boekje maar door met narcisten te maken te krijgen. In het boekje wordt bijv niet beschreven wat voor een onbehaagelijk gevoel die mensen je geven en hoe ze functioneren op de werkvloer of in specifieke situaties. Ze zijn bijv. ook selectief doof voor anderen, en lijken alleen zichzelf te horen en te zien.

Kater | 08-08-14 | 16:34 | + 4 -

Wat als je personeel zelf geen interesse heeft in een OR wat doe je dan als bedrijf. Geen OR betekent boete ? of als er geen interesse is dan is het OK ? Ik werk bij een bedrijf met meer dan 50 mensen maar een OR is er niet ????

Don vinnie | 08-08-14 | 16:29 | + 0 -

Kater | 08-08-14 | 15:58 | + 0 -
Wat zegt DSM V erover ?

duitse herder | 08-08-14 | 16:25 | + -1 -

Als ik naar Denemarken zou emigreren omdat het hier zo klote is, ging ik mij bezig houden met Denemarken en de Denen en niet de hele dag uit heimwee op Nederlandse sites rondhangen en klagen over hoe slecht alles is in Nederland.

domheid regeert | 08-08-14 | 16:01 | + 13 -

@duitse herder.

Pyschopaten zijn geen narcisten. (wel beide uit cluster B, of de donkere triade) Maar ik ga het filmpje thuis ff bekijken voordat m'n psychopatische baas me betrapt :-)

Kater | 08-08-14 | 15:58 | + 2 -

duitse herder | 08-08-14 | 12:50 | + -4 -

was alleen uit oprechte interesse

FW Ta-183 Huckebein | 08-08-14 | 15:44 | + 2 -

@ duitse herder:

Als je bij wat bedrijven hebt gewerkt en wat mensen hebt ontmoet in je leven herken je ze snel genoeg.
Maar even wat kenmerken:
anderen het werk op laten knappen en zelf met de eer strijken, leugenar tegen personeel, slijmbal tegen bazen, alleen hart voor zichzelf en geen voor de zaak. Graaier en egoist.

Kater | 08-08-14 | 13:40 | + 4 -

Iedereen die in de ondernemingsraad wil komen vooraf een slechte beoordeling geven / op het randje zetten. Ze zullen dan een stuk meer meewerkend zijn met de RvB om te voorkomen dat ze aan de verkeerde rant van de richel eindigen
Niet ethisch, wel effectief

Bovenhetmaaiveld | 08-08-14 | 13:30 | + -4 -

Kater | 08-08-14 | 12:14 |
Geef eens een definitie van een narcistische manager...

duitse herder | 08-08-14 | 13:12 | + -5 -

c)ZWITSUL | 08-08-14 | 12:00 | + 7 - U vergeet de beroepsNederlander met een: 'daar ben ik ook op tegen'

duitse herder | 08-08-14 | 13:00 | + -7 -

FW Ta-183 Huckebein | 08-08-14 | 12:39 | + 0 -
Geen trek in een antwoord daar de meerderheid hier - plussers zijn...

Zie ook de perfecte bijdrage van dr fijnstof | 08-08-14 | 12:30 | + 2 -

duitse herder | 08-08-14 | 12:50 | + -10 -

heb een tijdje voor een groot taxibedrijf in N. gewerkt als adviseur. Die ontsloegen gewoon iedereen die het lef had zich verkiesbaar te stellen. Dat werkte prima. En in de taxiwereld is het nooit een probleem om een reden voor ontslag te bedenken. Die is er altijd wel. Ze hebben uiteindelijk nooit een ondernemingsraad gekregen hoewel er ruim 200 man werkte.

jan-lul-de-behanger | 08-08-14 | 12:42 | + -5 -

@duitse herder: mag ik u vragen wat u zakelijk doet ?

ps: de reden dat het hier fout ging ligt natuurlijk ook aan die platgeslagen Kever waar u in reed; wekt afgunst op en is nog steeds een platgeslagen Kever :)

FW Ta-183 Huckebein | 08-08-14 | 12:39 | + 4 -

De OR is een verfoeide linkse erfenis van den Uyl, vreselijk. Ik heb ooit in een RvC gezeten dat een conflict had met de OR over te benoemen directeur/bestuurder (niet bindende inspraak). Uiteindelijk kregen zij door, heel veel dreigen (met beroepsprocedures bij het col v beroep v bedrijfsleven), saboteren, oproerkraaien onder collega's, slappe medebestuurders (En inmenging van de vakbond) hun zin en werd meneer x benoemt ipv y. Maar toen het misging met X gaven ze niet thuis en nam men geen verantwoordelijkheid. Sterker nog zij waren de eersten die "namers de gewone werknemer" jammerden en klaagden over de situatie en afgaven op het bestuur dat zou hebben gefaald en er zou spraken zijn van mismanagement etc. Dus van dader manoevreren in de slachtofferrol. Moraal: wel meepraten en beslissen maar nul verantwoordelijkheid. Als de poep de ventilator raakt dan heeft de Narcistische manager het gedaan, nooit de werkvloer/OR. Hou toch op. PS kunnen we even uitzoeken hoe dwars en niet instemmend de OR's destijds zijn geweest bij het benoemen van de Corporatie Baasjes? Indien geen tegenstem: dan zijn de OR's medeschuldig aan de WOCO debacles!! Zou me niets verbazen aangezien kandidaat bestuurders vaak machtig zijn binnen linkse partijen/kringen en OR leden vaak ambitieuze opwaartse wannabe's zijn binnen diezelfde partijen en kringen..

dr fijnstof | 08-08-14 | 12:30 | + 8 -

Narcistische managers zijn het nummer 1 probleem van bedrijven. En moeten ook hard aangepakt worden.

Kater | 08-08-14 | 12:14 | + 14 -

en iedere ondernemingsraad moet binnenkort uit minimaal 2 gehandicapten, 1 moslima, 3.2 vrouwen, 1 bontkraagje en 1 ex gevangene met moestuin bestaan.

(c)ZWITSUL | 08-08-14 | 12:00 | + 26 -

OR-figuur heeft het over managers, DK over ondernemers... Mag toch hopen dat deze 2 niet op één hoop geschoven worden...

Als er één beroepsgroep is die snapt dat je alleen door te delen met anderen verder komt dan alleen, zijn dat ondernemers. Werknemers zijn veel meer gericht op het afzeiken van anderen en de eigen beloning. Verder wat DH zegt: Als werknemers zien dat de 'baas' aan het einde van de rit meer overhoud, dan wordt daarmee een 'uurtje eerder naar huis op vrijdag' goedgepraat.

Eigenlijk begrijp ik helemaal niet dat mensen zonder drive om een onderneming te starten, of de visie hebben om de huidige onderneming laten groeien, mee kunnen en mogen bepalen over het te voeren beleid.

Dick wilkiet3497 | 08-08-14 | 11:58 | + 5 -

Want "grootheidswaanzin, buitensporig gedrag en focus op eigen macht en status", zijn ondernemingsraden natuurlijk vreemd.
 
Zucht.
 
Weinig tegen een OR hoor, want het is gewoon een kwestie van die gasten medeplichtig maken aan wat je van plan bent. Geef/veins inspraak en je leven wordt bijna net zo makkelijk als toen er nog maar 49 man in je tent liep. Bovendien scheelt het je de helft van de weerstand, want "de OR vindt het goed, dan zal het wel in orde zijn".
 
Het enige waar je 'last' van hebt is de 'middenstander zonder winkel'. U kent hem/haar vast: Weet altijd alles beter, heeft drie keer mee verstand van ondernemen dat u, maar presteert het om alles dat wordt aangeraakt te veranderen in een dampende hoop stront.
 
De enige reden dat zo'n narcistische eigengeiler (hee, dàt is grappig...) in een OR zit, is de mythe dat je een OR-lid niet kunt ontslaan en als klap op de vuurpijl 'werkt' hij/zij stipt van 09:01 tot 11:59 en van 13:01 tot 16:59. Maar wel acht uur schrijven. Dat soort eikels kun je missen als kiespijn.

pietvanvliet | 08-08-14 | 11:55 | + 10 -

Nee, het gaat erom dat de know-how bij de managers ontbreekt bij een onderneming van dergelijke grootte. Ook omdat de bedrijfsvoering verder dan veel tijd kost. De grens van 50 kun je uiteraard betwisten en je zou zelfs bijvoorbeeld bepaalde eisen aan het beleid kunnen stellen. De ondernemer laten aantonen dat hij personeelszaken onder controle heeft etc.

Fiasco | 08-08-14 | 11:29 | + -11 -

Ik had in NL een jongensdroom... eigen bedrijf, villa met zwembad, Porsche. Allemaal uitgekomen door risico's te nemen en knetterhard werken.
En dan krijg je de Nederlander op je dak: Zozo... jij neemt het er wel van hè blablablablabla....

Dan had ik altijd één vraag: Wil jij dat ook ? Nou eigenlijk wel.
Nou dan begin je toch ook voor jezelf? Jamaar jamaar jamaar jamaar jamaar jamaar....

duitse herder | 08-08-14 | 11:28 | + -13 -

U bedoelt bijvoorbeeld de firma van der Valk? Die staan niet bekend om hun integerheid.

goktrommelisttot | 08-08-14 | 11:24 | + 1 -

Fmailiebedrijven weten vaak onder de grens te blijven door opsplitsing. Er wordt een overkoepelende organisatie boven gezet en het bedrijf wordt opgesplitst in meerdere BV's, met ieder minder dan 50 werknemers.

kapotjeplov | 08-08-14 | 11:15 | + 18 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken