Pfff. Cruisecontrol onder vuur om een paar debielen

Cruisecontrol is na stuurbekrachtiging toch wel een van de comfortabelere uitvindingen in de hedendaagse auto. Zoals gebruikelijk met fijne dingen, zijn er mensen die vinden dat die kapot moeten. Het zou namelijk gevaarlijk zijn bij trajectcontroles. Vereniging Auto van de Zaak kreeg klachten binnen over bumperklevers op cruisecontrol, en deed een onderzoekje. Zonder dat we hun suggestieve vragen hebben gezien, is het niet heel moeilijk te verzinnen wat de uitkomst zou zijn: 'Doordat iedereen op een ’kluitje’ rijdt met minimale snelheidsverschillen ontstaan er dagelijks gevaarlijke situaties omdat er bumper aan bumper gereden wordt.' We laten die gammele doordat-omdat-constructie even buiten beschouwing en gaan terug naar waar het om gaat. De A2 tussen Utrecht en Amsterdam, waar u weliswaar een stuk vijfbaans snelweg aantreft dat zo glad is als een biljartlaken, maar waar u slechts 100 km/u mag rijden. Daardoor worden de linker twee banen aan beide kanten niet gebruikt, behalve dan door de enkele slaapkop die de camera's boven de weg heeft gemist, 120 rijdt en bij thuiskomst een prent van €250 aantreft. De enige manier om levend uit die trajectcontrole te komen, is door de cruisecontrol af te stellen op de maximale snelheid. Wie dat doet, blijkt volgens het onderzoekje dus regelmatig te bumperkleven. HALLO. Bumperkleven is in alle situaties niet toegestaan. Als die bumperklevers zo'n megaprobleem zijn dat er een heel artikel over moet verschijnen in de grootste ochtendkrant van Nederland, dan moet dáár iets aan gebeuren. Leave cruisecontrol alone. En verhoog verdorie de maximum snelheid op dat traject gewoon eens een keer naar 130. Milieucompensatie regelen we wel Polen ofzo. Daar staat toch nog een weiland leeg.

Reaguursels

Inloggen

De echte debielen en idioten zijn bestuurders zonder cruisecontrol, die met hun bipolaire rechtervoetje hun snelheid jojo-en, algelang de tronie van de bestuurder naast zich.

Crak-ho | 10-08-14 | 22:47 | + 0 -

Op een kluitje rijden dat doen ze al decennia in Duitsland als we file rijden. Niets mis mee en beter dan die idioten hier die optrekken ...... REMMEN .... optrekken REMMEN doen

Andersom dag | 08-08-14 | 21:10 | + 0 -

Het probleem van cruise control is met name dat het te weinig geld oplevert voor de overheid. Het is veel beter als iedereen regelmatig eens tegen 5km te hard aanloopt. Dat is goed voor de schatkist. Daar gaat het hier om.

Dima Beeline | 08-08-14 | 20:42 | + 2 -

adaptive cruise control, beste uitvinding ooit

Joeroe | 08-08-14 | 20:16 | + 0 -


Stop gewoon met die zielige controle!

Ouwe Jood | 08-08-14 | 17:26 | + 1 -

c.c. een van de beste uitvindingen ooit dus ga me nu niet vertellen dat ook dit verboden gaat worden ;-)

Don vinnie | 08-08-14 | 16:24 | + 2 -

@FW Ta-183 Huckebein
103 is veel te langzaam. Even kijken op de gps en 5 km harder rijden dan de limiet. Dat komt neer op ~113 op de teller. Dus aan de kant met je slome bak!
Reden: 113 op de teller is 107 op de gps, bekeuring vanaf 5 te hard met een minimumboete van 3 km te hard ofzo. Daarbij heb je nog correctie en onder aan de streep dus nog steeds geen boete als je 110-113 op de teller rijd.

Brofist | 08-08-14 | 16:10 | + 0 -

Mans5 | 08-08-14 | 11:49 | + 5 -
Denemarken, Zweden, Amerika en Noord Duitsland (nooit problemen bij Hamburg gehad de laatste 4 jaar) wel c.c.
Noorwegen (teveel slingerwegen-daar bergen) en Nederland (meer files dan mogelijkheden) geen c.c.

Geen Duitsland en Nederland naar Denemarken overboeken, de cola is hier 3 cent p liter duurder, dat trekken jullie niet.

duitse herder | 08-08-14 | 15:28 | + -3 -

i-Wonder | 08-08-14 | 10:02 | + 17 -

ik rij daar altijd op de linkse banen :) cruise op 103 en omdat iedereen mekaar op de rechtse 3 banen in de weg zit heb ik het rijk alleen; dat jij je daar aan ergert is helaas pindakaas: om mij in te halen moet je te hard rijden, mag niet, en je ergernis is dus je eigen schuld. Ik zou zeggen: relax een beetje !

FW Ta-183 Huckebein | 08-08-14 | 12:35 | + -5 -

@duitse herder: Dus alleen in denemarken, zweden, noorwegen en Amerika Cruise Control rijden? Wat een onzin weer. In Duitsland sta je ook altijd in de file bij Stuttgart Hamburg Berlijn München en Keulen. Dus ook in duitsland de cruisecontrol afschaffen? Als we toch bezig zijn zullen we dan heel duitsland en nederland maar Denemarken maken?

Mans5 | 08-08-14 | 11:49 | + 10 -

Cruise control in Nederland heeft geen zin. Wel in landen met relatief weinig verkeer op de -snel-wegen.

duitse herder | 08-08-14 | 11:35 | + -27 -

Eigenlijk zou er moeten staan: 100 op een 5 strooks snelweg is gevaarlijk, mensen durven niet meer in te halen. Hoe zit het trouwens met die snelheidsverhoging die ons vorig jaar door Melanie beloofd was?

hoevenpe | 08-08-14 | 11:31 | + 9 -

En het echte echte probleem is natuurlijk een roverheid die ons zo minacht en ons ziet als vee om uit te melken dan dat ze zich bekommeren om onze veiligheid. Waarom zie ik vrijwel alleen controles op plaatsen waar je veilig lekker door kan rijden maar nooit in de stad waar de weg gedeeld wordt met kwetsbare gebruikers?

rode peper | 08-08-14 | 11:18 | + 13 -

Het echte probleem is natuurlijk de trajectcontrole waardoor niemand meer durft vlot in te halen en een beetje afstand te pakken niet de cc en ook niet de maximumsnelheid

rode peper | 08-08-14 | 11:12 | + 5 -

Voor dit probleem is toch de Adaptive Cruisecontrol die automatisch de afstand bewaart met de auto voor mij?

Mans5 | 08-08-14 | 11:12 | + 10 -

Ben van mening dat gebruik van de cruisecontrol ook een onderwerp mag zijn bij rijlessen. Ik rijd dagelijks over de A2 en dan zie je dus sukkels met 95kmh op baan 3 en 4 rijden. Dat mag wel eens zwaar beboet worden. En alle shit is gewoon opgelost als je rechts mag inhalen bij Keep Your Lane.

Karel de 1e | 08-08-14 | 11:09 | + 8 -

vorige week maandag, inderdaad, de dag van de tweede zondvloed reed ik daar terwijl er iemand met een tuinslang op de voorruit stond te spuiten. Op de 1e, 2e en 3e baan allemaal personenauto's die met 60 to 70km per uur probeerden te overleven. Op de linkerbanen: De ridders van de weg, de idioten in vrachtauto's die met 100 km/uur een speedboot op de Vinkeveense plassen probeerden te imiteren. Als er ook maar het geringste mis gegaan was, had je een verkeersramp gehad die niet meer te overzien geweest was, Daar moet de pliesie eens naar kijken...

jan-lul-de-behanger | 08-08-14 | 11:00 | + 8 -

een cruise control debiel die met 1 km/u verschil minutenlang met zijn felle, hoog afgestelde, xenon koplampen links van mij rijdt.

BSmachines | 08-08-14 | 10:21 | + 9 -

Dat dicht op elkaar rijden zie je ook bij vrachtwagens. Het is dus absoluut niks nieuws dat als je bestuurders over lange stukken een (te) lage limiet laat aanhouden dat ze dan steeds dichter op elkaar kruipen, met alle mogelijke gevolgen van dien. Je kan daarmee concluderen dat verkeersplanners in het geheel geen rekening houden met hoe weggebruikers iets ervaren, maar zich uitsluitend op de mechanische aspecten werpen. En dan krijg je dus bijvoorbeeld dit soort dingen: www.city-data.com/forum/attachments/au...

Pierre Tombal | 08-08-14 | 10:07 | + 9 -

Het ergste zijn de mensen die op de tweede baan van links blijven hangen. Moet je 4 banen naar links, inhalen en weer 4 banen naar rechts.

i-Wonder | 08-08-14 | 10:02 | + 36 -

Bovendien wordt er voor de A2 ook gepleit voor het "Keep your lane" systeem zoals dat in de USA gebruikelijk is. In Obamaland mag je nergens harder dan 65 Mijl (ongeveer 110km/u) en mag je op de freeway ook rechts inhalen, mits je maar in je eigen baan blijft. Ideale oplossing voor het 5-baans biljartlaken tussen 020 en 030.

Brulboei_61SB | 08-08-14 | 09:55 | + 12 -

Het probleem is niet cruise control, maar het op een kluitje rijden met vrijwel dezelfde snelheid. Dat levert inderdaad gevaarlijke situaties op, zoals ik zelf regelmatig heb kunnen zien. Het échte probleem? De 100%-controles op snelheid. Waar een trajectcontrole is, of een regelmatige controle op dezelfde plek zoals een tijdje terug op de a13, daar gaan mensen krampachtig tegen de limiet aan rijden, als een soort human cruise control. Hef de controle op en je ziet opeens een veel grotere variëteit aan snelheden, wat veiliger is, hoe raar dat ook klinkt.

Muxje | 08-08-14 | 09:39 | + 27 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken